paarden staan niet vierkant op CHIO?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quera

paarden staan niet vierkant op CHIO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:11

Ik ben gister (Donderdag ) naar het CHIO in rotterdam geweest. en ik heb welgeteld 2 paarden vierkant zien staan. op de prix. George mag je toch wel verwachten dat een paard vierkant kan staan. tuurlijk kunnen er fouten voorkomen, maar dit vond ik toch wel opvallen bij de prix george.

Wat vinden jullie daarvan ?

babbeloe

Re: paarden staan niet vierkant op CHIO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:25

idd. ik dacht dat het in de L al verplicht was ? of zit ik daar mis mee Bloos dan mag je toch wel vanuit gaan dat het bij de prix george goed voor elkaar is. Ja maar ja iedereen maakt fouten Nagelbijten / Gniffelen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:38

"Verplichten" kun je alleen iets wat 100 % uitvoerbaar is, zoals een cap opdoen. In de proeven is het gewoon een gevraagde oefening zoals alle anderen en zullen sommige paarden het dus goed uitvoeren en anderen op dat moment niet. Wat niet wil zeggen dat ze uberhaupt niet vierkant KUNNEN stilstaan....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:42

maar op prix george mag je toch wel verwachten dat een paard dat kan ..
kij tuurlijk kan het misgaan maar als er maar 2 ruiters vierkant kunnen staan en de rest niet is dat toch erg veel...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:47

quera schreef:
kij tuurlijk kan het misgaan maar als er maar 2 ruiters vierkant kunnen staan en de rest niet is dat toch erg veel...

Nogmaals, tussen een paard wat het KAN en een paard wat het uitvoert op CHIO Rotterdam met alle spanning, zowel van de entourage als van de ruiter die moet beginnen aan een voorwaartse proef ligt een wereld van verschil. Natuurlijk staan die paarden thuis in de training honderdduizend keer vierkant stil, maar denk jij werkelijk dat als jij daar aan de start kwam, jij dan de perfecte beheersing over jezelf en je paard zou kunnen behouden en exact op het randje blijven lopen tussen rustig vierkant stilstaan en daarna voorwaarts en vol schwung voorwaarts rijden? In een ideale wereld wel, maar gelukkig zijn we allemaal mensen en werken we ook niet met machines, maar met dieren.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:37

horseyfries schreef:
quera schreef:

Nogmaals, tussen een paard wat het KAN en een paard wat het uitvoert op CHIO Rotterdam met alle spanning, zowel van de entourage als van de ruiter die moet beginnen aan een voorwaartse proef ligt een wereld van verschil. Natuurlijk staan die paarden thuis in de training honderdduizend keer vierkant stil, maar denk jij werkelijk dat als jij daar aan de start kwam, jij dan de perfecte beheersing over jezelf en je paard zou kunnen behouden en exact op het randje blijven lopen tussen rustig vierkant stilstaan en daarna voorwaarts en vol schwung voorwaarts rijden? In een ideale wereld wel, maar gelukkig zijn we allemaal mensen en werken we ook niet met machines, maar met dieren.

een heleboel in het Z en zelfs in het M lukt het toch ook en ook op wedstrijden dus waarom prix george niet ?? tuurlijk gaat niet altijd alles perfect maar 4 kant staan vind ik dat je dat wel mag verwachten van dat niveau zeker. (maar nogmaals niet alles gaat altijd perfect Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:41

quera schreef:
Ik ben gister (Donderdag ) naar het CHIO in rotterdam geweest. en ik heb welgeteld 2 paarden vierkant zien staan. op de prix. George mag je toch wel verwachten dat een paard vierkant kan staan. tuurlijk kunnen er fouten voorkomen, maar dit vond ik toch wel opvallen bij de prix george.

Wat vinden jullie daarvan ?

Wat bedoel jij met vierkant? Vierkant is namelijk voorbenen naast elkaar, achterbenen mag iets verschil in zitten.
Als de voorbenen niet gelijk staan is dat idd wel slordig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:56

babbeloe schreef:
een heleboel in het Z en zelfs in het M lukt het toch ook en ook op wedstrijden dus waarom prix george niet ?? tuurlijk gaat niet altijd alles perfect maar 4 kant staan vind ik dat je dat wel mag verwachten van dat niveau zeker. (maar nogmaals niet alles gaat altijd perfect Knipoog

Het lukt ook een heleboel op Prix st georges en Grand Prix niveau (waarschijnlijk zelfs meer dan in de M en de Z) maar niet altijd en niet overal, gelijk alle andere oefeningen soms wel en soms niet lukken. Is dat nou zo raar? Lijkt mij niet.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:07

horseyfries schreef:
babbeloe schreef:

Het lukt ook een heleboel op Prix st georges en Grand Prix niveau (waarschijnlijk zelfs meer dan in de M en de Z) maar niet altijd en niet overal, gelijk alle andere oefeningen soms wel en soms niet lukken. Is dat nou zo raar? Lijkt mij niet.

dat zeg ik toch ook dat het niet altijd lukt
maar daarom hoort het wel !!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:09

Het wordt vaak door de ruiters niet als vreselijk belangrijk geacht, omdat het niet de zwaarst wegende punten zijn van de proef. De paarden kunnen het wel. Ik vind het ook een beetje onzin, persoonlijk. Ik vind wel dat je paard gesloten moet kunnen gaan stil staan, maar helemaal vierkant.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:19

babbeloe schreef:
dat zeg ik toch ook dat het niet altijd lukt
maar daarom hoort het wel !!!

Het hoort ook om een goed appuyement te rijden, goede wisselseries, vloeiende overgangen enz.enz.
Maar heb jij al ooit iemand 100 % zien scoren op een dressuurproef?

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:28

nee daar heb je gelijk in.
maar het gaat hier om het halthouden.
en vind dat dat wel goed moet zijn. Dat het in het B en het L nog niet super voor elkaar is vind ik dan nog tot daar aan toe maar daarna moet het wel voor elkaar zijn (al had ik dat zelf ook niet altijd Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:58

Wat een gemiep weer zeg. Ik ben altijd zo vreselijk benieuwd wie van al diegenen die hier kritiek post, er zelf wel eens binnen is gekomen in verzamelde galop en niet-progressief naar vierkant halthouden heeft gereden. Isnogniezosimpelalshetklinkt.
Er stonden inderdaad weinig paarden vierkant, er stond er maar een echt heel gruwelijk uit elkaar, er stonden er die nog verplaatsen en er stonden er die die een achterbeen iets lieten hangen. Als je dan ergens commentaar op levert dan is het wellicht terechter om kritiek te leveren op de amazone die met haar onregelmatige paard gewoon doorreed, of op de amazone die erg veel verzet kreeg van haar paard of op dat het niveau in zijn algemeenheid een heel stuk lager lag dan we gewend zijn, mede door de neerkletterende regen, de wind die de zeilen liet klapperen en de vrouw die haar kinderwagen gewoon naast de ring liet staan waar drie paarden op reageerden omdat ze er rechtop af moesten.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:48

ja maar de TS vraagt om wat wij hier van vinden dat ze niet 4kant staan en niet over alle andere oefeningen.! dus mijn mening gaat dus ook over het 4 kant staan waar om gevraagd word

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:51

Goed, dan stel ik het even anders. Als jij op wedstrijd komt en je overgang galop-draf of je wijken mislukt een keer (bij VEEL B en L ruiters!) hoor je dan niet op dat niveau te rijden?

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:54

Ik zeg niet dat je dan niet op dat niveau hoort maar als je op dat niveau rijd vind ik nog steeds dat je mag verwachten dat ze 4 kant staan. En voor de zoveelste x tuurlijk kan het mis gaan. maar daarom vind ik nog wel dat het hoort.
En het gaat hier nog steeds om het halthouden

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:03

tuurlijk kan het niet altijd goed gaan.
maar 1 ging er iid in verzet. enop 2 nagelaten stonden ze niet 4-kant.
ik ben er nu hard op aan het trainen om mijn paard 4-kant te laten halthouden. en nee ik rij geen wedstrijden omdat ik bitloos rij en dat mag dus niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:05

Ik vind in het B dat ik ook mag verwachten dat iedereen zijn overgangen correct rijdt, voltes rond, hoeken in... in het L wil ik ook het wijken correct zien en paarden vanuit het halthouden diagonaal en kaarsrecht achterwaarts zien gaan en daarna gelijk weer actief voorwaarts zien draven op een kleine hulp. En dat is ook om te janken. (ook bij mezelf).
Wil niet zeggen dat de ruiters en paarden het niet kunnen maar op het moment supreme lukt het even niet. Dat is toch geen schande?

Maar goed, ik zie graag jullie 100% score tegemoet Ja

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:07

Urielle schreef:
Ik vind in het B dat ik ook mag verwachten dat iedereen zijn overgangen correct rijdt, voltes rond, hoeken in... in het L wil ik ook het wijken correct zien en paarden vanuit het halthouden diagonaal en kaarsrecht achterwaarts zien gaan en daarna gelijk weer actief voorwaarts zien draven op een kleine hulp. En dat is ook om te janken. (ook bij mezelf).
Wil niet zeggen dat de ruiters en paarden het niet kunnen maar op het moment supreme lukt het even niet. Dat is toch geen schande?

Maar goed, ik zie graag jullie 100% score tegemoet Ja

tuurlijk zijn er fouten..
maar als er maar 2 combinaties 4-kant staan vind ik dat erg weinig Knipoog

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:11

Ik vind het wel wat slordig maar er is daar vaak veel spanning dat het niet altijd lukt. Wel vind ik dat ze het mogen verwachten.
Ik werd laatst in mijn B proef erop afgerekent met een 5 omdat mijn pony niet vierkant stond. (alleen de achterbenen niet) Dan neem ik aan dat ze het daar toch wel zullen kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:16

Halthouden is gewoon een van de moeilijkste onderdelen, want elke basisfout komt er feilloos uit naar voren. Een paard wat net even impuls tekort komt, ergens niet recht is, durchlassigkeit mist is al moeilijk vierkant te krijgen. En zij hebben nog de moeilijkheid dat het vanuit de galop moet, dus het paard moet ook nog eens terug doorsluiten en op het achterbeen komen, waardoor dus helemaal elke keer dat het paard ergens in het lijf blokkeert een achterbeen wat achter blijft.

Hebbesje: dan zal er wel wat meer aan geschort hebben want in het B wordt vierkant staan nog niet verwacht, alleen het gewicht over de vier benen gelijk verdeeld.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:38

het is idd niet 1 van de makkelijkste oefeningen nee. maar ja oefening baart kunst ook vanuit galop Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:40

Ach ja, Salinero staat ook vaak genoeg niet eens stil bij het groeten... Daar verliest Anky punten op... en daar trainen ze dus ook heel gericht op....

Maar op andere punten maakt ze dat weer helemaal goed.. uiteindelijk gaat het om de totaalscore...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:03

Het is nou eenmaal bekend, dat de paarden die ver komen in de sport, weleens heethoofden zijn op wedstrijd. Thuis bij de training kan je paard uiteraard goed 4 kant stil staan. Maar met de spanning van de wedstrijd is halthouden wel erg moeilijk, en daar verliezen de meesten mensen punten op, nou en?
Heb je wel eens bij een prijsuitreiking paarden netjes zien stilstaan? De beste grand prix paarden hebben daar ookal moeite mee, het zegt niks over het nivo van de ruiter, het zegt iets over het sport temperament van het paard.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:03

bij mij was het donderdag ook opgevallen