Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lotte1990 schreef:Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.

heiditjj schreef:Ik heb sporen altijd verfoeid, een paard voelt toch ook een vlieg op z'n buik zitten? Waarom dan niet jouw been? Als je dan sporen nodig hebt (of een zweep) schort er wel heel wat aan de verstandhouding tussen jou en je paard.
Ik rijd zelf alleen met een lange dressuurzweep op mijn ijslander, als hij tölt, als hij dan z'n achterhand niet goed onderbrengt, veeg ik even over de plek heen waar mijn benen net niet bij kunnen en dan loopt ie super. Dit is echter alleen omdat mijn benen niet op die plek kunnen komen.
Met buitenrijden heb ik er ook altijd 1 bij me, maar die is niet voor m'n paard en die gebruik ik ook nooit als ik dan rijd. Die is bedoeld voor andere vervelende 4 of 2 voeters.

Roos_s schreef:heiditjj schreef:Ik heb sporen altijd verfoeid, een paard voelt toch ook een vlieg op z'n buik zitten? Waarom dan niet jouw been? Als je dan sporen nodig hebt (of een zweep) schort er wel heel wat aan de verstandhouding tussen jou en je paard.
Ik rijd zelf alleen met een lange dressuurzweep op mijn ijslander, als hij tölt, als hij dan z'n achterhand niet goed onderbrengt, veeg ik even over de plek heen waar mijn benen net niet bij kunnen en dan loopt ie super. Dit is echter alleen omdat mijn benen niet op die plek kunnen komen.
Met buitenrijden heb ik er ook altijd 1 bij me, maar die is niet voor m'n paard en die gebruik ik ook nooit als ik dan rijd. Die is bedoeld voor andere vervelende 4 of 2 voeters.
vind die eerste opmerking beetje onzin, sporen zijn verfijning van je beenhulp. En als paarden soms een beetje lam op je been zijn is een spoor om even attent te maken. En je been vergelijken met een vlieg vind ik een beetje een aparte vergelijking
wat dat betreft is jou zweep toch net zoiets als een spoor? Paarden reageren vaker overhit op een zweep dan op sporen
moonfish13 schreef:een zweep kan je niet elke pas mee tikken sporen wel elke pas gebruiken, een zweep gebruik je alleen als het nodig is.. en zit je met een verkeerde beenhouding niet mee in de weg.
, maar het beter plaatsen van een pasje bv of attent maken op je gewone hulp)