Meerdere ruiters 'slecht' voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Meerdere ruiters 'slecht' voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:45

Stel je hebt de volgende situatie.

Je hebt moeder van 2 kids, vroeger wel paardgereden, maar angstig geworden en de cap aan de kapstok gehangen.
die moeder heeft zelf een dochtertje van 6 jaar die ook een beetje paardrijd.

De moeder wil een nieuwe pony kopen, voornamelijk voor haarzelf. Het wordt een leuke haf die geschikt is voor beginners.
Nou hardstikke leuk, beetje zelf rondhobbelen, rondje draf, rondje galop. je dochtertje aan de longe wat stappen en draven met het beestje.
1 a 2 keer in de week stapt er iemand anders op die al langer rijd, om hem echt aan het werk te zetten.
Dus lekker schakelen, echt bezig zijn het beestje correct aan het lopen te krijgen.
Dus dan heeft het beestje al 3 ruiters.

Nu heeft de moeder ook nog aan iemand anders aangeboden om er op te rijden, die persoon heeft amper rij ervaring.
Ook gewoon niveau rondje draf, rondje stap. Niet bezig zijn met actieve achterhand, nagevelijkheid oid.

Dus heeft het beestje 4 verschillende ruiters.

En nu vroeg ik me af of 4 ruiters niet teveel is voor een paard, of maakt dit verder niet uit?

iSaBeLL

Re: Meerdere ruiters 'slecht' voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:50

Natuurlijk maakt het niet uit als er 4 verschillende mensen oprijden.
3 ervan rijden toch alleen maar beetje stap draf galop.
Dus het beestje hoeft niet elke dag flink aan het werk.

en op maneges heeft het paard toch ook verschillende ruiters Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:51

pffffff.....
Ik heb mijn pony.. 5 jaar geleden gekregen..

Ze heeft tot vorig jaar september!!!(2007)
In manege lessen gelopen... van hobbel de bobbel.. tot trek in zijn bek...

In tijden van nood.. (paarden gebrek) wel eens meer dan 10 uur per week..

Tevens hobbel de bobbelde Vork ik er ook nog eens op rond...
En ze is Z startgechtigd geworden.. okt of nov... 2006..
in mei 2007 met haar voor het eerst Z gestart.. en winst..
sinds sept.. 2007 de les uit..

Dus ook met anderen op je paard.. Zijn er voldoende mogelijkheden..
Zeker als diegene die je moeder in gedachten heeft het vast blijft doen..
En ook gaat lessen...
Ach en zolang iemand wel fatsoenlijk licht kan rijden en hem niet aan
zijn mond hangt.. ... ...
sleutelen!!!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:51

Het kan wel, kijk maar naar manege paardjes, die doen het ook allemaal maar, en moeten het ook allemaal maar laten gaan. Zegt niet dat de paarden slecht verzorgd worden.

Maar wel is het zo, dat ze allemaal verschillende hulpen krijgen, en dat gaan ze waarschijnlijk door elkaar halen en zo worden ze ''afgestompt''. (maar als er dus iemand een paar keer op rijd, die de goede hulpen '' erin houd'' moet het kunnen toch?) Laat zelf alleen nooit een ander op Farouche rijden (ja, af en toe met een meeting oid, maar verder rijden alleen mijn moeder & ik haar)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:53

En dat is ook waar ik 'bang' voor ben Joscaa, dat de pony in de war raakt van alle verschillende ruiters, verschillende hulpen etc, en dan idd afstompt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:58

De mijne is nu wel scherper sinds ze de les uit is..
MAAR.. als je haar regelmatig blijft rijden..
zijn ze echt niet achtelijk of zo..

Die van mij weet nu nog!! Precies bij wie ze de kantjes er af kan lopen..
(doe er nog steeds niet moeilijk over als er een ander een keer op wil.. )
En wanneer er serieus gewerkt moet worden...

Bovendien is het hilarisch..
om bij een volwassen beginner zijn verwarring op het
gezicht te zien..
Als bij een halve hulp.. (die de beginner niet door heeft..)
je paard een soort van keertwending maakt.. of spontaan gaat wijken... of zo...
Die vragen zich allemaal af wat dat paard nou in vredesnaam aan het doen is... Slapen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:59

Het ligt voornamelijk aan het karakter van het paard. Meerdere ruiters kunnen goed voor een paard zijn, vooral lichamelijk, mits er minstens één is die goed kan rijden en die minstens een keer per week het paard weer aan de hulpen zet.
Geloof me, een paard kan ook afstompen door één ruiter.

Mijn paard kan niet goed tegen veel verschillende mensen. Hij heeft een beetje een dubbele persoonlijkheid: hij kan ontzettend dominant zijn, maar ook ontzettend bang. Ik heb die twee nu redelijk in evenwicht, maar andere mensen moeten dat evenwicht vaak nog vinden, waardoor er problemen ontstaan. Dan is er te weinig constant en raakt mijn paard emotioneel en geestelijk uit balans.
Er zijn ecter zoveel dieren die wel 'normaal' in de kop zijn, dat deze problemen bij de meesten niet meespelen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:22

Het ligt idd heel erg aan het paard.

Ik rij samen met mijn moeder en mijn zus op ons paard, hij vindt het prima. Mijn zus en ik rijden allebei dressuur wedstrijden met hem en mijn moeder rijdt op een natuurlijke wijze en doet veel grondwerk met hem. Ik spring ook nog regelmatig met hem. Hij past zich echt aan aan wie op hem zit. We doen dit nu al 7 jaar en het gaat prima!!
Tuurlijk, als je ver wilt komen in de sport is het het beste als er 1 ruiter op hem rijdt, maar als dit niet je doel is, kan het prima hoor!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:30

Op dit moment rijden we met zijn drieën op één pony. Dit gaat prima, ik rij er alleen recreatief mee en mijn zusjes rijden intensiever.
Hij weet precies bij wie hij wat kan maken. Bij mijn jongste zusje kan hij heel sterk zijn en er opeens vandoor gaan, bij mij is hij meestal een beetje lui omdat ik meer hobbel en bij mijn andere zusje is hij opeens heel actief en goed aan de hulpen.

Het ligt denk ik wel een ook aan je pony, ik heb toevallig een hele rustige die het allemaal wel goed vind maar ik kan me voorstellen dat een gevoelerige pony eerder van slag is door de verschillende ruiters.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:03

Dat hangt van het paard af. Sommige paarden kunnen het wel hebben, andere niet. Dat kun je dus niet zo even gewoon zeggen, daar moet je echt het paard voor kennen. Met die van mij kan het in elk geval niet. Lachen

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:52

Ja ik denk ook dat het van het paard afhangt, maar je moet het effect ook weer niet overdrijven denk ik: paarden zijn, zeker als ze niet heel jong en wiebelig zijn, prima in staat om met verschillende ruiters om te gaan. Bovendien is een paard echt niet meteen 'verpest' als er eens iemand op gaat zitten die het anders doet dan jij (als diegene tenminste niks heel extreems uitvreet met het paard). De paarden die ik bijrijd weten precies wanneer wie erop zit en wat diegene wil en bedoelt. Dat heeft wel heel even tijd / aftasten/ wennen gekost natuurlijk maar ze weten het nu echt precies hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:09

Hangt van het paard af, maar ik ken er geen een die het echt niet kan hebben. Pony's weten precies wie er op zit en wat daarbij de bedoeling is hoor.

Ik start mijn merrie Z voor de wagen en heb er onder het zadel een goede IBOP mee gereden (springen en dressuur).
Maar ze word ook ingezet voor men-lesjes en onder het zadel lesjes (varierend van nog nooit op een pony gezeten tot een jaar of 3 ervaring). Dit is allemaal prima te combineren.

Dennis bijvoorbeeld, met een beginner er op kruipt hij zowat over het land, echt heel voorzichtig. Kunnen ze een beetje rijden wil hij soms links gaan ipv recht en is hij wat lui. Ga ik er zelf op zitten kan hij echt gruwelijk stout zijn en moet ik soms echt even m'n best doen hem aan het lopen te krijgen. Stapt direct daarna die beginner er weer op kruipt hij weer over het land Lachen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:10

Ik kende wel een paard wat er gestresst van werd. Mijn vorige paard kon het echt niet hebben. Met ieder ander op haar rug schoot ze helemaal in de stress en bij sommige naaide ze 'm er zelfs flink tussenuit. Dus er zijn echt wel paarden die het absoluut niet kunnen hebben. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:15

Ik vind het ook totaal afhankelijk van de aard van het beestje, en of er verder een klik is met paard en de andere berijders. Verder zou ik het bij een jong dier, die nog niet goed is bevestigd, zowiezo niet doen.
Het hangt dus erg van de situatie af.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:38

Ik vind het een beetje teveel allemaal. En ik zou echt niet blij zijn als dat met mijn verzorg paarden zou gebeuren.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:40

Bij ons op stal staat er ook een vrouwtje met een paard en op dat beestje rijden ook verschillende ruiters. Als eerste het vrouwtje zelf: rijdt drie jaar, kan erop zitten, beetje rondsturen, maar heeft haar (nog) niet echt in de hand. Daarnaast rijdt haar instructrice er ook op, die dénkt dat ze goed bezig is maar het beestje loopt niet eens voorwaarts en dan toch lekker in de bek trekken. Als derde ruiter rijdt het dochtertje van de instructrice erop, schat dr een jaar of 10, zij zit netter dan de twee volwassenen maar gezien haar leeftijd en haar "ervaring" komt er niet veel mer uit dan rondhobbelen voor de lol. Dan is er ook nog een vierde ruiter, die ook niet meer toegevoegde waarde heeft dan de andere drie.
Persoonlijk zou ik nooit andere mensen op mijn paard laten die niets kunnen toevoegen, mijn instructrice mag erop en een vriendin van mij (wij hebben hetzelfde niveau).
Wat ik probeer te zeggen is, dat het paard bij ons op stal meerdere ruiters heeft, maar geen enkele zet hem echt aan het werk zodat er iets bereikt kan worden. Ik denk dat meerdere ruiters op deze manier dus niet zo'n strak plan is. Het paard heeft er niets aan en de eigenaar ook niet.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:50

Ik denk niet dat het echt slecht is, maar ik snap wel waarom je dat zou kunnen denken.
Iedereen heeft zijn eigen stijl van rijden, en geeft misschien- onbewust- de verkeerde hulpen die bij een andere ruiter iets anders betekenen waardoor een pony erg in de war kan raken. Is ook de reden dat ik niemand op mijn pony laat (is ook net onder het zadel dus vind het heel belangrijk dat hij op 1 manier gereden wordt en dat is op mijn manier), dus ik zou het nooit doen. Maar het blijft eigen keuze...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:03

Slecht is het niet denk ik, maar ik zelf zou er niet voor kiezen. Ik heb een tijd een meisje gehad dat op mijn pony reed en dat ging in het begin wel aardig. Alleen op ten duur nam ze het niet meer zo nauw en dan kreeg ik steeds een oervervelende pony terug die niet meer normaal ontspannen kon lopen en alleen nog maar vogeltjes wou tellen. Maar als het alleen een beetje rondhobbelen is, dan denk ik dat het niet zoveel kwaad kan. Mss dat die ervaren ruiter dan eerst even rijtechnisch weer wat dingen moet bijwerken, maar als die dat niet erg vind Lachen

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:37

Sowieso moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet natuurlijk... Knipoog Maar goed we zitten op een forum en discussieren gewoon mee, dus tja... ik denk, ben zelf bijrijder, dat als je geen gekke dingen doet met rijden, je bijvoorbeeld een paard dat Z1 geschoold is en goed bevestigd, braaf en koel, je best op een paard kan rijden van iemand die hoger van niveau is dan jij. Ik heb iig niet het idee dat ik een paard zou verpesten, zeker niet als ik ook nog les heb en de eigenaresse bekend is met de instructeur en alles in goed overleg gaat. Je doet dan als je zelf rijdt, gewoon geen dingen die je nog niet kan en doet alleen lekker de 'oefeningen' die zo'n paard allang kent en als t beestje niet vervelend wordt van basisdingen doen, krijgt ie toch lekker zijn beweging en is iedereen blij. Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:56

Zou het zelf niet handig vinden, heb vaak met meerdere mensen (1 of2) op een paard gereden en vaak gaf dat wel ergernissen, maar als je goede afspraken kan maken en iedereen houdt zich eraan is er denk ik geen probleem.. Voor paard zou het niet al te veel uitmaken.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

Het maakt niet uit, maar het is niet fijn voor als je iets aan
het oefenen bent met je paard, en dan de ander er op gaat
en dat dan niet doet. Clown
maar daar kan je afspraken over maken! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:03

Ik ben er geen voorstander van om echt meerdere ruiters op een paard te laten rijden. Allereerst moet je naar het paard kijken. Niet elk paard is geschikt voor meerdere ruiters. Ik zeg dat, omdat ik er eentje heb die dat niet zou trekken. Ik kan dat in de situatie van TS natuurlijk niet inschatten, maar vind dat sommigen hier er wel makkelijk over doen, maar vergeten dat niet elk paard dit aankan.
Tenzij je ze wilt verzieken natuurlijk. Veel manegepaarden zijn ook al zo afgestompt en afgesloten, omdat jan en alleman er op zit.
Niet elk paard is daarvoor geschikt, ook niet voor ´maar´ 4 ruiters. Scheve mond

Overigens rijden er heus wel eens andere mensen op mijn paard, maar dat is dan maar voor eventjes ofzo (vriendinnen enzo).
Maar echt standaard verschillende mensen er op laten, no way.

Ik zou zeggen, kijk goed naar het paard en neem dan een beslissing.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:28

ik zou het zelf niet fijn vinden als er heel de tijd andere mensen oprijden als je zelf ergens mee bezig bent om te oefenen en als iemand anders daar helemaal geen aandacht aan besteedt. dan heb je zelf maar 1-2 x per week om iets te oefenen.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:32

Mijn paard heeft ook in de manege lessen gelopen. En al die kids reden er met sporen op want ze was zó slecht aan het been. En er werd in der mond getrokken hulp teugels eraan. Paard reageerde bijna nergens meer op Clown . Nu is ze half jaartje uit de lessen en voorwaarts is ze al. Nu de rest nog !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:38

Het is in mijn ogen het meest vervelend voor de ruiter die het meest van het paard vraagt, en niet zozeer voor het paard zelf (mits je uit gaat van een paard met een evenwichtig en makkelijk karakter). Het paard van mijn vriend wordt 3 keer per week door mij gereden, 2 keer per week stapt mijn vriend er zelf op en omdat mijn zusje momenteel geen verzorgpaard heeft mag zij ook 1 keer per week rijden. Het is echter een beetje lui en eigenwijs paard en mijn zusje kan goed rijden maar is net te lief voor hem. Hierdoor moet ik of mijn vriend als 1 van ons de dag erna weer gaat rijden er eerst heel hard aan werken om hem goed voorwaarts te maken. Dat moet anders ook wel maar is meer de dag nadat mijn zusje heeft gereden.
Zelfde is met manege paarden, als ik een paard overnam uit de beginnersles en ik ging wat van dat paard vragen kon ik vaak eerst rodeo rijden. Ze waren het niet gewend om bijvoorbeeld over de rug te moeten lopen en die spieren ook te gebruiken.
Ik denk daarnaast dat het erg van het paard afhangt hoe "slecht" dit is. Hele gevoelige paarden die zich erg aan 1 vast persoon hechten kun je beter niet door meerdere ruiters laten rijden. Zelfde geldt voor paarden met een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Als er iemand op gaat die die gebruiksaanwijzing niet kent kan diegene veel stukmaken, zelfs in een keer rijden als het om een gevoelig paard gaat!