Ostheopaat hype?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Ostheopaat hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:51

Het valt mij de laatste tijd al vaker op; loopt een paard niet nagevelijk,scheef,is het dwars,bokt of steigert het,gaat het ervandoor,heeft het een korte nek,een te dikke buik,een paars dekje en ga zo nog maar even door....

Het antwoord is simpel: Als ik jou was zou ik er een osteophaat/fysio/of zadelmaker naar laten kijken(.....)

Vervolgens maanden verder, 1000enden euro's lichter; heeft het nou écht geholpen?
Idem dito met bontjes,setjes,peesbeschermers etc etc

Waar zijn de mensen die hun paard uit het land halen, hem opzadelen, opstappen en wegrijden.
En als het een keer minder gaat; hun paard vakantie geven, het eens anders trainen of aan hun rijtechnische aspecten gaan werken?

Kortgezegd waar is de Piet Paardenboer van vroegah?

November

Re: Ostheopaat hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:53

hier is piet paardenboer Haha!

ik ben het helemaal met je eens hoor,
echt iedereen loopt zowat bij de fysio/ostheopaat,

het is duur, maar helpt het echt?
bij sommige zal het heus wel helpen...als het probleem daar ligt, terwijl dit vaak niet zo is

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:00

Over t algemeen ben ik een behoorlijke Piet Paardenboer Knipoog Maar toen mn peerd door de omheining van de longeercirkel heenviel, was een weekje vakantie echt niet genoeg om dr weer goed in dr vel te zetten Vork . Alle rijtechnische aspecten waren uitgesloten en ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben geweest over 'mijn' osteopaat!
Een date met de zadelmaker was ook geen overbodige luxe: na een half jaar lopen 'zwemmen' in mn zadel en een chagrijnig pony'tje onder me te hebben, was t toch echt tijd voor een nieuw.
Voor de rest ben ik echt geen miep die bij elk kuchje, korstje of weetikveelwatje een superdokter dr bij haalt, maar soms is t gewoon ECHT nodig!

MVG, CaWa

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:04

ik ben ook niet zo'n mieper.

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:08

Hier nog een Piet paardenboer..

Mijn paard heb ik nu 4 jaar, maar paar maanden geleden ging het slecht met haar. En zat ze niet meer goed in der vel.
Na veel wikken en wegen ( tandarts ; Want ze wou geen stelling meer aannemen helemaal niets,, en nieuwe instructeur ) toch naar een osteopaat bij geweest. Er bleek meer te zijn; Rug scheef, schoft scheef, halswervels scheef. Kortom het was niet goed met haar. Dat is allemaal goed gekomen.. Maar nu.. Waar kwam het vandaan?? Ze is vroeger toen ze 3 was tegen een hek aangeklapt!! Alles was dus verschoven. Maar 3 jaar lang heeft ze het volgehouden voor mij.
Ik heb onwijs veel aan die osteopaat gehad.!!

groetjes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:15

Ik heb zelf ook goeie ervaringen met een osteopaat.
'Mijn' toenmalige paardje ging er zo veel beter van lopen!!!
Ik had het paard op basis van bruikleen..

Wist ook wel dat hij last had van zijn rug, waar het zadel lag waren de spieren helemaal weg gevallen, problemen met de aanleuning, verzet tonen etc..
Hij liep als een pony, zo kort.. en na de eerste behandeling liep hij al zoveel beter!!
Hij ging weer echt door zijn lijf lopen.

Eigenaars geloofde er helemaal niet in, en het paard zou ook geen last hebben van zijn rug, anders kon hij toch geen z lopen??? Hamer Ziek

Ik was heel sceptisch, maar heb er dus goeie ervaringen mee..

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:17

Hier ook nog een piet paardenboer!!!

Als je sommige mensen ziet die gaan al voor iets heel kleins naar de dierenarts!
Ik ben het hellemaal met je eens

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:19

Vorig jaar heeft een paard van mij een koliek operatie gehad. Advies DA: op termijn door osteopaat laten nakijken. Paard eerste een beetje ingereden, was wat scheef, maar ja jong paard. Nu osteopaat gehad, scheefheid veel minder, sterke kant wisselt tijdens rijden. Was er zelf ook verbaasd over.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:20

Onze paarden staan nu ook dag en nacht in de wei Clown . Is ze ook wel aan te zien Nagelbijten / Gniffelen .

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:22

Sorry, maar ik geef liever een paar honderd euro uit, en heb dan de zekerheid van een geheel gezond paard. Dan dat ik die paar 100 euro houdt, en mijn paard misschien wat heeft.

Iedereen moet toch zelf weten wat hij met zijn geld doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

Piet Paardenboer de zoveelste meldt zich.
Gisteravond kreeg ik ook voor de zoveelste keer het advies om een osteopaat naar mijn paard te laten kijken. Hij sjeesde er van door, dusssss.... zou hij wel ergens pijn hebben, verder zou zadel niet goed zijn, mond, ga zo maar door.
Reden van er van tussen gaan was dat er een landbouwwerktuig op het oefenterrein van de rijvereniging lag, en daar was hij doodsbang voor...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:26

Ik ben wel een miep en een zeur, en laat ook echt een Da komen en ook de masseur en de osteopaat als dat nodig is.
maar er is maar één iemand waar ik naar toe ga als er een paard niet goed loopt,( ik ga niet lopen kl*ten met de plaatselijke DA en ook ga ik geen weken afwachten en poedertjes geven ), en dat is een mevr in Groningen zei heeft het altijd bij het rechte eind ze is echt super ,daar geef ik graag mijn geld aan uit, net als aan goede begeleiding , goede beenbeschermers en zadels en ook een bontje ontbreekt niet gewoonweg omdat mijn paard anders helemaal kapot is door haar tere huidje ( kan er wat aan doen? )
Ik probeer gewoon goed voor mijn paarden te zorgen en dat doe ik op mijn manier, daar hoef ik geen ouderwetse Piet Paardeboer voor te zijn.
Ik ben gewoon de nieuwe Piet Paardenboerin Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:32

ik heb nog nooit een ostheopaat bij mijn beestjes gehad in de 15 jaar dat ik er nu druk mee bezig ben Ach gut en oei wat hebben ze het zwaar...
ik ben ook van het gewone en pak de boel bij het begin aan... ik denk dat als je een ostheopaat moet laten komen omdat het nodig is je eigenlijk al een stap te ver was gegaan Bloos

en tuurlijk krijgen mijn paarden wat ze nodig hebben etc etc...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:58

Wildgirl schreef:
Het antwoord is simpel: Als ik jou was zou ik er een osteophaat/fysio/of zadelmaker naar laten kijken(.....)

Ja, dodelijk vermoeiend!!!

Wildgirl schreef:
Waar zijn de mensen die hun paard uit het land halen, hem opzadelen, opstappen en wegrijden.
En als het een keer minder gaat; hun paard vakantie geven, het eens anders trainen of aan hun rijtechnische aspecten gaan werken?

Het is natuurlijk veel makkelijker te stellen dat het aan het paard ligt, dan aan de rijtechnische capaciteiten van de ruiter. Toch ben ik van mening dat alle 'problemen'voor 90% in de ruiter zitten...

En bovendien: als je je paard door 3 deskundige binnenstebuiten laat keren zullen ze ALTIJD wel wat vinden, zelfs als het paard er helemaal geen last van heeft.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:24

Ik ben zelf ook meer van de Piet Paardenboer achtig. Maar me merrie zwaaide al zolang ik haar kocht met haar staart, en toen we zeg maar echt goed begonnen te rijden begon ze met knarssetanden. Een controle kan niet veel kwaad dacht ik (op advies van stalgenoot). Ik ben blij dat ik het heb gedaan, paard had veel pijn in der rug. Ze heeft er gewoon altijd door heen gelopen. Paard zelf is ook meer van de boeren stijl, stelt zich ook nooit aan. En al heb ze pijn laat ze dat niet echt duidelijk merken. In sommige gevallen is het goed om er een in te schakelen. Ik ben nu nog steeds ontzettend blij dat ik er achter ben gekomen, dankzij de ostheopaat is het weer veel en veel beter. Ik had eerst ook zoiets van uhh ja, maar ik hoef niet naar de ostheopaat bij elk klein dingetje. Nu denk ik daar alweer wat anders over, als je weet hoe je paard in de knoop heeft gezeten met derzelf.

Ik snap 't wel wat je bedoelt met de ostheopaat hyve. Maar een paard geeft natuurlijk iets niet voor niets aan, al heb die ergens last van. In sommige gevallen wordt het alleen maar beter. Peesbeschermers en bontjes krijg ik wel een punthoofd van af en toe. Vele weten niet eens wat voor functie en uitwerking het heeft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:26

Ik wil hier nog even op inhaken..

Ik haal een osteopaat er ook niet bij als zijnde een heilige..
Maar als er dus, net als bij mijn vorige paardje, zulke duidelijke problemen aanwezig zijn, is het 'rijtechnisch veranderen' niet genoeg.. en zal het paard wat hulp nodig hebben..
Een osteopaat geneest ook niet, maar 'helpt' het lichaam te herstellen door los te maken wat vast zit..

Verder ben ik niet iemand die er snel een DA bij haalt, eigenlijk helemaal niet.
Ben niet zo flauw met mijn paard.. en dat is mijn paard zelf ook niet Clown

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!

Vroeger, wist ik niet eens van het bestaan van een ostheopaat.
Als er iets mis was, dan hielp de DA of de hoefsmid.

Ik had een zadel, één dekje, een hoofstel, en een halster, en ik heb me er altijd prima mee gered. En nu nog steeds Knipoog

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:31

Ik ga op zijn tijd naar een fysio met 1 van mijn paarden. Paard was erg sterk, moeilijk stuurbaar en liep regelmatig onregelmatig achter.
Bij de fysio erachter gekomen dat de lange spieren in de hals van schouder tot achter zijn oren volledig vastzaten. Rechts erger dan links. Paard is door middel van masseren en accupunctuur losgemaakt. Dat was absoluut niet makkelijk want iedere keer als er weer een stukje was gedaan wilde het paard er vandoor. (hij moest met 2 man vastgehouden worden) Iedere keer als er een stukje los was gemaakt raakte hij in paniek omdat hij dat gevoel niet kende. Aan het einde van de behandeling kon je zijn hoofd naar links en rechts draaien zonder dat hij weg wilde en liet hij zijn hoofd ook zakken.
Heb hem 2 dagen laten rusten en toen weer erop gestapt. Paard is compleet veranderd. Makkelijker te rijden en veel rustiger in de omgang en onder het zadel. Ben nu 2x geweest en iedereen is verbaasd over de verandering van zijn gedrag Haha! . Kosten 35 euro. Ik blij, paard blij en omgeving blij want hij was soms echt onhandelbaar.
Af en toe vervalt hij nog in oude gewoonte door zichzelf vast te zetten en weg willen rennen maar dan ga ik terug naar stap. links recht buigen tot hij los laat en paard ontspant weer. Als het werkt ben ik bereid om naar zo'n persoon te gaan. 1x per half jaar of als het nodig is 1x per 3 maanden wordt hij nagekeken. Ik ga ook regelmatig naar een fysio. Is voor een sportpaard ook niet verkeerd.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:24

Hier nog een Piet paardeboer Tong uitsteken

Bij mijn ijslander is welgeteld 1x een fysio mens geweest, dat kwam omdat hij echt spierpijn in zijn hals had, na 1 bezoekje en een beetje massage schoot de halsspier weer goed en was het over, iets wat je zelf eigenlijk ook wel met stevig rossen kan bereiken, maar ja, wist ik veel Bloos

Ik ben heel erg anti-beenbescherming, anti-setjes, anti-osteopaat en ga zo maar even door.

Als een paard beenbescherming nodig heeft, werd hij wel met ander soort benen geboren, geldt wat mij betreft ook voor ijzers, maar daar gaat dit opic niet over Knipoog Ik haal mijn paard uit de wei, haal er een borstel overheen, gooi het zadel erop, doe het hoofdstel erin en rijden maar. Ik rijd met een anti-slip pad, voor mij geen "anky pads", dikke dekjes, bandages, peesbeschermers dure diensten en het duurste merk harnachement.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:47

Als het gaat om setjes ect. ben ik wel een ouderwetse
Voor kleine wondjes en dat soort dingen bel ik ook geen dierenarts,omdat ik dat zelf ook wel kan verzorgen.

Iemand die de spieren los maakt vind ik wel noodzakelijk,spierproblemen komen b.v. door trauma's (zoals een spagaat in de wei)
Als een spier verkleeft is komt deze nooit vanzelf weer écht los en dan kun je rijden wat je wilt,je paard word daar niet blij van,zo hebben ook teveel paarden zadeldwang,zwiepen ect.

Een verklaarbare reden waarom dit iets van de laatste tijd is lijkt me dat er meer oog is voor dierenwelzijn dan voorheen, we verdiepen ons er meer in en dat komt onze paarden ten goede.

Als je eenmaal een echt los paard gewend bent,dan ben je met minder niet meer tevreden.
Je kunt bij bepaalde spieren vanaf de buitenkant zien dat ze verkleeft zijn,zoals weggevallen schoftspieren,gespannen rugspieren,weinig spieren in het algemeen,onregelmatige gangen(hoeveel paarden dit niet hebben!!)ect.

Als je de beperkingen ziet/voelt dan wil je je paard daar graag vanaf helpen!

Nu zijn er ook teveel 'therapeuten' die inderdaad aardig geld rekenen met weinig of geen effect.
Intussen ben ik zelf wél heel tevreden over Teun Sterk(voor wervels)hij is ook D.A.
En http://www.happy-athlete.nl
Van beide knapt je paard ontzettend op!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:29

kehdra schreef:
'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!

Ik had een zadel, één dekje, een hoofstel, en een halster, en ik heb me er altijd prima mee gered. En nu nog steeds Knipoog

Dat is het hem idd, door het huidige fokbeleid(zeker onder warmbloeden)komen er imo zoveel slechte paarden in de wereld.
Nederland wil groot; wij fokken groot met alle gevolgen van dien.
Een kennis van mij fokte in het verleden(jaar of 25 geleden)warmbloed sportpaarden; gelderse types met voldoende duits bloed erdoor.
Hij had zelden een veulen dat groter werd dan 1,65 en is ook bewust gestopt met zijn fokkerij en handel omdat hij letterlijk zegt: ik ga niets fokken wat het niet doet.
In het verleden waren er véél minder gevallen van paarden met rugproblemen,OCD,verkeerde stand en andere zwaktes.
Er waren ook geen grote luxe pensionstallen zoals die er nu soms zijn; iemand die paarden had; had geld en woonde óf zelf buitenaf met voldoende land óf had zijn paard bij een boer in pension.
Voor een zadel waren punten als drukverdeling belangrijk; niet de kleur,het merk of wel of geen cair.
Paard gevoelig in de rug?Niks geen bontje maar andes trainen of het dier werd fokmerrie.
Wellicht iets rigoreuzer allemaal maar wel een stuk paardvriendelijker denk ik.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:00

Wildgirl schreef:
kehdra schreef:

Dat is het hem idd, door het huidige fokbeleid(zeker onder warmbloeden)komen er imo zoveel slechte paarden in de wereld.
Nederland wil groot; wij fokken groot met alle gevolgen van dien.
Een kennis van mij fokte in het verleden(jaar of 25 geleden)warmbloed sportpaarden; gelderse types met voldoende duits bloed erdoor.
Hij had zelden een veulen dat groter werd dan 1,65 en is ook bewust gestopt met zijn fokkerij en handel omdat hij letterlijk zegt: ik ga niets fokken wat het niet doet.
In het verleden waren er véél minder gevallen van paarden met rugproblemen,OCD,verkeerde stand en andere zwaktes.
Er waren ook geen grote luxe pensionstallen zoals die er nu soms zijn; iemand die paarden had; had geld en woonde óf zelf buitenaf met voldoende land óf had zijn paard bij een boer in pension.
Voor een zadel waren punten als drukverdeling belangrijk; niet de kleur,het merk of wel of geen cair.
Paard gevoelig in de rug?Niks geen bontje maar andes trainen of het dier werd fokmerrie.
Wellicht iets rigoreuzer allemaal maar wel een stuk paardvriendelijker denk ik.

Helemaal mee eens hoor!

De paarden worden steeds groter, maar ook langer gelijnd. Er zijn hele andere manieren van trainen, en paarden worden voor hele andere doeleinden ingezet.

Wellicht ook door het internet, zijn er tegenwoordig steeds meer 'stromingen', waarvan de een beter dan de ander, maar met elk hun eigen problemen. Maar vergeleken met een jaar of 15 geleden, is er een hele hoop veranderd!

Setjes, beenbescherming, hulpteugels, bitten, trainingen, huisveting, maar ook voeding, zijn de dingen die zo erg veranderd zijn, dat het paard van vroeger omgetoverd is tot, topsporter, die MOET presteren, met alle bijbehorende kwalen.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:08

ik ben heel makkelijk wbt mijn paard.
laat de dierenarts echt niet voor een kuchje of iets dergelijks komen
maar als ik wat aan hem merk wat me niet lekker zit haal ik er een wel iemand bij die er verstand van heeft,een dierenarts fysio of iets anders.
mijn paard is van dat betreft ook een boerenpaard,en ik moet hem juist in bescherming nemen wbt kwaaltjes
je gaat zelf toch ook niet vor een kuchje of een scheur in je nagel naar de huisarts!
maar wel als ik serieuse klachten heb.
en wbt bontjes gelpads enz ik heb van de zadel man (tom van de brink) gehoort dat dat juist heel slecht,is en dat een zadel gewoon alleen met een dekje goed hoort te liggen,zoniet ga naar een zadlmaker

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:15

het ouderwetsere denken is ook beter naar mijn idee Bloos als een paard nu wat mankeerd moet de DA osteo tandarts fysio en weet ik veel wat er bij komen en dan komen ze met 20 dingen aan die opgelost moeten worden maar het echte probleem word vaak niet goed aangepakt... als een paard constant vastzit op links moet er toch bij de ruiter een belletje gaan rinkelen?

kehdra schreef:

jasmijn78 schreef:
Het is natuurlijk veel makkelijker te stellen dat het aan het paard ligt, dan aan de rijtechnische capaciteiten van de ruiter. Toch ben ik van mening dat alle 'problemen'voor 90% in de ruiter zitten...

even geplakt en ik kwam het antwoord al deels tegen Pling
maar ik moet wel zeggen dat je tegenwoordig veel meer problemen ziet en hoort als bijv 15 jaar geleden. maar ook het hele type paard is verandert vind ik...
een jaar of 15 toen ik mijn pony voor het eerst zag was het in die tijd een normale pony kwa bouw. en als ik nu naar diezelfde pony kijk en vergelijk wat er nu in de sport loop nou dan snap ik niet dat mijn pony ook netjes kon strekken (voor die tijd!)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:26

Rianneke schreef:
het ouderwetsere denken is ook beter naar mijn idee Bloos als een paard nu wat mankeerd moet de DA osteo tandarts fysio en weet ik veel wat er bij komen en dan komen ze met 20 dingen aan die opgelost moeten worden maar het echte probleem word vaak niet goed aangepakt... als een paard constant vastzit op links moet er toch bij de ruiter een belletje gaan rinkelen?

kehdra schreef:

jasmijn78 schreef:

even geplakt en ik kwam het antwoord al deels tegen Pling
maar ik moet wel zeggen dat je tegenwoordig veel meer problemen ziet en hoort als bijv 15 jaar geleden. maar ook het hele type paard is verandert vind ik...
een jaar of 15 toen ik mijn pony voor het eerst zag was het in die tijd een normale pony kwa bouw. en als ik nu naar diezelfde pony kijk en vergelijk wat er nu in de sport loop nou dan snap ik niet dat mijn pony ook netjes kon strekken (voor die tijd!)

[RT-D] Paarden: Vroeger VS Heden Knipoog