Hoe werken jullie je paard los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Hoe werken jullie je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:36

Al geruime tijd vraag ik me af hoe "bokt zijn paarden loswerkt".
Graag zou ik willen weten hoe jíj je paard loswerkt.
Wat voor oefeningen pak je mee? Rijd je lang/laag? Vraag je extra stelling? Draaf je balkjes?
Het doel van dit topic is om te proberen tips en handigheidjes voor het loswerken met elkaar te delen.

Ook zou ik het leuk vinden als jullie (aan de hand van de beschrijving over mijn paarden) eens zouden willen vertellen hoe jullie zo'n paard zouden losrijden.

Ik heb omdat ik meerdere paarden rijdt, meerdere methoden.
Mijn doel is om bij elk paard een methode te vinden waardoor het dier het fijnst kan lopen.

Mijn ene paard is van zichzelf behoorlijk "traag" (zowel in denken als reactie) en wil er snel "uitlopen" (dus kaken op het bit en wegwezen Clown) dus vraag ik veel stelling en buiging in het lang/laag. In die stelling druk ik hem opzij voor mijn kuit.
Wanneer hij wat "traag" van reactie is maak ik daar zig-zaggers van (dus eerst wijken naar links met rechterstelling, een stukje recht en dan wijken naar rechts met linkerstelling)

Zo gauw mijn paard loslaat in zijn kaken en zijn nek begin ik met draven. In de draf werk ik eerst de buik- en rugspieren los. Dit doe ik dmv. balkjes draven maar ook door het vragen van schouderbinnenwaarts of lichte travers. Af en toe pak ik vanuit de schouderbinnenwaarts een spelenderwijs appuyementje mee. In elke oefening zorg ik voor ontspanning en probeer ik hem laag te houden.

Daarna begin ik met een ontspannen, voorwaartse galop (om de balans te behouden). In de galop vraag ik steeds verschillende stellingen en vraag ik wat "schouderbinnenwaarts" en "wijken". Om hem zo soepel en snel te krijgen.

Bij mijn andere paard hoef ik minder te buigen, die is van zichzelf wat losser in de hals en kaaklijn. Dit paard verstrakt alleen erg snel in de rug. Bij dit paard is het een questie van je buitenhand licht op druk houden terwijl je met je binnenhand vlugge, lichte ophoudinkjes maakt. Ik moet er voor zorgen dat hij lekker laag wil gaan lopen, zodat hij zijn rug ontspant. Ook pak ik daarom vaak balkjes mee. Door de balkjes moet hij door zijn rug gaan "veren". Voor de rest train ik dit paard vrijwel hetzelfde als mijn andere paard.

Ik ben benieuwd naar jullie methoden/tips en reacties!
Simone.
Laatst bijgewerkt door duodenum op 07-06-08 19:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Charlottte

Re: Hoe werken jullie je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:37

Ik rijd mijn pony los met de neus over de grond, veel inbuigen + tempowisselingen/overgangen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:44

eerst goed warm stappen en wendingen rijden om de spieren links en rechts beetje op te rekken.. en zelfde doe ik ook beetje in de draf.. en vooral probeer ik dr laag en rond te rijden en naderhand wat hoger in te stellen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:54

houdt dit topic in de gaten,heb ook een paard wat de kaken vastzet..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:08

Eerst instappen met een lange teugel en aan het been krijgen, dan in stap wat oefeningen (vooral rechtrichten) en de teugels steeds wat korter maken, tenslotte even draven op de 2e hoefslag totdat ik de teugels op de juiste maat heb en dan voltes, achtjes en als het rustig is in de bak slangenvoltes rijden. Daar wordt hij lekker los van en dan ontspant hij meestal ook zijn kaken goed.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:12

Emaartje schreef:
houdt dit topic in de gaten,heb ook een paard wat de kaken vastzet..

Iemand misschien tips voor Emaartje? Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:59

Ja, goed blijven aanvoelen of hij ontspannen is en van daaruit verder werken. De mijne wil zijn kaken ook wel eens vastzetten wanneer ik te snel wil. Hij heeft goed door dat hij dan sterker is.
Smakelijk houden zegt mijn instructrice dan.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:31

Ik moet minimaal 15 min naar de bak stappen, dus paard is al mooi los als ik begin met rijden.

Ik ga vrijwel gelijk draven, lang en laag ingesteld. Eerst rechtsom loswerken op de volte, daarna linksom. Als hij mooi soepel is ga ik op de lange zijde wat stelling/schoudervoor vragen.
Als hij dan mooi ontspannen is begin ik met schakelen in deze lage houding en overgangen draf-stap-draf. Als hij scherp aan mijn been is ga ik galoperen, ook hier rijd ik een paar keer naar voren.
Dan mag hij even lang en begint het echte werk Whoosh! Met losrijden doe ik heel weinig stappen, omdat ik hem dan niet losjes naar beneden krijg, dan blijft hij wat stug.

En als hij allemaal spoken ziet, pak ik hem gelijk in de bak op. Gelijk aan het werk. En vanaf het moment dat hij zijn aandacht bij mij heeft probeer ik telkens een volte/lange zijde naar beneden de ontspanning op te zoeken. Telkens kleine stukjes, zodat hij met zijn aandacht bij mij blijft. En dan doe ik aan het einde van mijn rijden wat langer VWNW 'uitwerken', omdat het VWNW heel belangrijk is voor hem i.v.m. lengte in de hals houden.

Ow en mijn paard wordt L1/L2 niveau getraind.

xLovesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:27

Eerst goed warmstappen, in het begin met de lange teugel en dan ook beginnen met inwerken, langzaam oppakken. Veel figuren rijden en dan beginnen me draven en dan verder goed los werken.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:43

Warm stappen, eerst met de neus over de grond, daarna ook iets meer richting borst, stelling naar links vragen en naar recht. Inbuigen zegmaar. Naarmate steeds iets hoger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:57

Losstappen,voortwaarts neerwaarts stappen,draven en galopperen,tegelijkertijd rechtrichten en goed om mijn binnenbeen laten buigen.Wijken neem ik mee,daarna stap ik nog een tijdje en afhankelijk van hoe het paard aanvoelt pak ik hem wat meer op,of rijd nog wat langer los.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:03

Mijn pony stap ik minimaal 10minuten in. Als ik les heb 15 á 20minuten. En Dan ga ik draven. eerst veel voorwaarts zodat zijn achterhand wat actiever wordt. dan laat ik hem redelijk laag lopen. Na een paar rondjes zo pak ik hem op en begin ik met stelling nageeflijkheid en weg op de hulpen. Lachen. Ik rijd veel voltes. Slangevoltes zijn mijn favoriet en als ik alleen in de bak ben rijd ik figuren die niet eens bestaan:O. De galop doe ik niet veel. Meestal aan het einde. En dan 2 rondjes ofzo op beide kanten. Als hij fris is laat i khem tijdens het losrijden met een lange teugel rondjes galoperen.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:26

Mijn paard staat eerst altijd een min. of 15 in de stapmolen zo is ze al wat warm gelopen.
Dan ga ik erop.. rondje of 2 nog met de lange teugel en dan langzaam op maat. Meestal ga ik daarna meteen draven. laag in de hals. voltetjes rijden slangevoltes noem maar op. ook oefen ik dan veel met de rechte lijnen. Rondje galop de ene kant en de andere kant. ff pauze.. lange teugel.

Dan na ff 2 a 3 rondjes gestapt te hebben teugels weer opmaat (iets meer opmaat) meer stelling vragen stukje wijken. ophoudingen maken. stap draf stap draf halt achterwaarts draf aantal keer herhalen. middendrafje. schakelen dus. stukje galop ook in de galop schakelen.

Uitrijden in draf lange teugel op de volte links en rechtsom.

lekker uitstappen

Soms is mijn paardje lekker eigenwijs.. en zit ze vooral erg vast op links. ik ben ook sterker in mijn linkerhand dus werkt lekker goed samen. ik moet dan mijn buitenhand wat meer druk en mijn linkerhand ontspannen en kleine maar vooral snelle ophoudingen maken.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:36

Ik stap altijd redelijk lang in.
Dan doe ik vaak elke keer dezelfde oefeningen, maar niet in een bepaalde volgorde, gewoon hoe het uitkomt.
De oefeningen zijn:
-Achtjes, en dan eerst over de hele bak verdeeld, en dan wanneer hij wat losser is achtjes in voltes van 10 meter, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen Tong uitsteken
-Rechte lijnen, en dan niet op de hoefslag, maar op de 2e hoefslag, over het midden, diagonaal, vierkante voltes etc.
-overgangen: stap-halthouden achterwaarts etc (nog steeds in stap)
ik begin met een wat langere teugel en die neem ik steeds wat meer aan.
Dan ga rijd ik nog wat los in draf weer ongeveer dezelfde oefeningen maar vooral veel overgangen. Weer met een wat langere teugel
Dan probeer ik hem wat meer op te pakken, meestal is dat maar iets van 5/10 minuutjes, dan laat ik hem lekker even wat losser van voren, en even lekker uitdraven.
Het hangt ook een beetje van zijn bui af hoe het losrijden er bij mij uitziet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:44

Ik rijd een paard die ook door anderen gereden wordt, veel mensen die hard in hun hand zijn en die het niet erg vinden dat het paard sterren kijkt.
Ik begin dus eerst met zeker een kwartier stappen, eerst aan de lange teugel en dan wat oppakken en voorwaartsneerwaarts rijden. Ik werk vooral toe naar meer impuls en lossigheid/lenigheid. Daarom neem ik veel stelling mee, binnen en buitenstellingen ook op de volte. Dan laat hij zn hals en kaak mooi los. En tussendoor stukjes wijken, idd ook zigzag en stukjes keertwendingen. Achterwaarts neem ik ook altijd mee met losmaken en verder wil ik ook meteen een goede reactie op mn been hebben, zo niet krijgt hij toch echt op zn flikker Bloos. Daarna begin ik ook in de draf heel relaxt, neus naar de grond, beetje schakelen in tempo en gewoon lekker ontspannen. Dan na een half uur maak ik een galopje en daarna pak ik hem pas echt op en moet hij echt aan het werk.
Hij is echt een dieseltje, heeft heel lang nodig om op gang te komen Tong uitsteken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:34

Ik stap altijd 20 minuten in, dit doe ik niet aan een lange teugel.
De eerste 10 minuten heb ik licht contact en daarna stel ik mijn paarden diep er rond in. Vanaf het moment dat ik op stap controleer ik of mijn paard correct aan het been staat. Zo niet, is dat punt 1 waar we meteen aan werken. Vervolgens draaf en galopeer ik nog 15 minuten diep en rond over de rug. Ik schakel dan veel, buig ze eens lekker door, en pak wat zijgangen mee in die lage lijn. Op deze manier worden mijn paarden het fijnst te rijden en staat lekker aan de hulpen.

Daarna pak ik ze op, verzamel wat door en pak wat zijgangen mee, en rijd is een wisseltje. Daarna werk ik weer 10 tot 15 minuten diep en rond over de rug, en daarna stap ik 20 minuten op de verharde weg uit.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:28

Rustig een tijdje instappen met lange teugel en dan ook een beetje draven en wat figuurtjes rijden, en dan pas begint de echte training met overgangen en rond over de rug laten lopen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:08

Door hem vooral los te krijgen, en recht te richten, dit doe ik door middel van verschillende oefeningen!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:01

Met losrijden, rijd ik eerst puur voorwaarts neerwaarts, dan stelling en daarna pasjes opzij voor het been en tempowisselingen voor reactie op het been.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:53

Ik men zelf voornamelijk, maar hierbij werk ik haar in principe hetzelfde los als onder het zadel. De eerste 10minuten stap ik lekker met een los teugeltje, daarna pak ik haar wat op en laat ik haar al stappend lekker actief voorwaarts neerwaarts lopen. Daarna gaan we lekker aan het draven en hierbij ook lekker laag. Na ongeveer 10minuten lekker laag pak ik haar echt op, vraag ik wat meer verzameling en stel ik haar wat hoger in. Hetgene waar ik vanaf minuut 1 ook erg mee bezig ben is het actief houden, dus been/(stemhulp) is direct reactie en dat ze niet hangerig word want dat is iets wat ze snel doet. En tijdens de cooling down, weer voorwaarts neerwaarts draven, daarna overgang stap en lekker lang teugeltje Lachen En tijdens het rijden rechtrichten en lekker ontspannen wat voltes, overgangen en tempowisselingen meepakken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:30

ondanks dat ik meerderen paarden rij, rij ik ze altijd diep en rond los. altijd zorgen dat de achterhand er direct ondertreed en dat gelijk de kracht van achter uit komt..

Ik pak veel oefeningen mee zoals binnen en buitenstelling, voltes enkele passen schoudervoor etc, en inderdaad, vooral rechtrichten.

stappen doe ik vaak maar een minuut of 5 (in het begin dan) en soms (het ligt er aan welk paard "bommetje") draaf ik gelijk aan. onder het losrijden schuif ik ook vaak het neusje er wat uit en pak het paard weer op.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:39

ik rij eigenlijk hetzelfde los als navidad..vind ik fijn..
Lekker het paard gymnatiseren en als het moet pak ik hem de laatste 10 min nog wel even..
Voor een wedstrijd train ik anders, dan zeker op de za of vrijdag 'rij ik los' en dan oppakken oefeningen rijden en dan 2 of 3x het proefje doorrijden.. komen daaruit dingen die moeilijk zijn oefen ik de lijnen nog.

Op het moment heb ik ook een paard dat wat 'trager' op mijn benen reageert of trager is. Hiermee rijd ik veel overgangen en tempowisselingen.. dus paar passen middendraf, weer verzamelen, weer weg, weer terug, vooral in de draf en de galop.. dit werkt bij mij heel fijn.. alleen ze moeten wel meteen reageren op de eerste hulp bij het wegrijden. hierdoor krijg ik hem scherper en loopt hij meer door.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:45

Ik heb twee flink voorwaarste paarden, die beiden eigenlijk altijd vanzichzelf al lekker los zijn.
Het verschil is alleen dat de ene graag duikelt en de andere het liefst zijn rug wegdrukt en het halsje er op zet.

De duikelaar, stap ik eerst los, laag met veel stelling zodat hij zijn kaken los laat. In draf en galop rijd ik deze bewust direct wat meer bovenin, zodat hij niet al zijn gewicht in mijn handen gooit. Hierbij ook veel, heel veel schakelen.

De ander rijd ik zowel in stap draf en galop laag en rond, en probeer ik het tempo een beetje lager te leggen. Enzo tuf ik op het gemakje eerst de bak rond met hem, om zo de ontspanning te zoeken en over de rug te laten lopen.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:37

ik stap altijd eerst 10 min laag en rond ingesteld. en wat voltes e.d.en zorgen dat ze goed aan mn been is. daarna draaf ik rustig aan en maak ik wat tempowisselingen. en pak ik haar op.
en ik rijd haar ook weer laag en rond uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:40

Ik stap heel veel, met iets langere teugel en rijd heel veel figuren met veel stelling. Dus veel voltes, door een volte van hand veranderen, door een S van hand veranderen en slangenvoltes. Maar ook veel rechte lijnen, dat is ook belangrijk. Als ik merk dat ie goed los is, vooral op rechts want daar pakt ie vast, ga ik draven.