Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:46

Ik weet niet of het hier goed staat zo niet zouden de mods het willen verplaatsen alvast bedankt!

Ik heb een vraag een vriendin van mij heeft mijn ShetXWelsh overgekocht.
Toen ik mijn pony aan haar verkocht hebben wij daarvoor haar nog in VD beleerd.
Op het blok, Spaanse pas, Bokken op comanndo, Lucht sprong op comanndo, Steigeren op comando, rondje draaien enz..
Ik zocht hier voor de beste manier voor me pony om het aan te leren.
Het is goed aangeleerd en nooit misbruikt!

Nu had zij laatst een topic geopent met daar in een steiger foto op comando!
ze kreeg gelijk comentaar dit is gevaarlijk, wil je dit niet meer doen.
Enz.. enz.. enz..

Ik vind dit nergens op slaan!
Het is de pony vrij ervaren aangeleerd, de nieuwe eigenaar is voor de verkoop goed der mee om leren gaan met mijn hulp erbij, inmidels weet zij ook hoe ze er mee om moet gaan en dan vind ik zulke berichten wel best teleurstelend.
Aangezien wij hier toch veel plezier en tijd in hebben gestoken!

Ik weet zekker dat er meer hier op bokt zijn met het zelfde soort probleem.

Mijn vraag waarom zo'n felle reactie hier op?

butengeweun

Re: Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:48

ikzelf ben ook zeer erg tegen steigeren op commando, Want ook al is het aangeleerd iets wat je paard leert kan het altijd tegen je gaan gebruik. Er zijn ook nog zoveel andere dingen die je je paard kan aanleeren en die in verhouding minder gevaarlijk zijn.

Maar ik zal het niet verbieden en als de nieuwe eigenaar het ook gaan probleem vindt waarom niet.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:51

tsja,

wat als er een kindje ofzo voor het paardje staat die per ongeluk de hulpen geeft???

blijft een shet en daar zijn een boel kids dol op Knipoog

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:53

De nieuwe eigenaar gaf hij gewoon netjes de hulpen en daar reageert zij gewoon op niks mis mee!

maar ze doet het ook niet als je er niet om vraagt.

@sabine1985 het zijn best moeilijke hulpen (expres gedaan) en de pony staat aan huis bij haar dus er kan veder niemand onverwachts bij, ook weet dit meisje zelf dat de pony niet de liefste kan zijn dus ze zou hier waarschijnlijk nooit iemand zonder ervaring helemaal los er opzetten (zonder ervaring zou ze de pony hoogst waarschijnlijk vast houden).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:54

Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze het zelf eerder mis hebben zien gaan. Ook ik heb het gezien, een van onze paarden deed op een gegeven moment niets anders meer dan steigeren. Toch zonde dat een paard daarom dan weg moet en wellicht wel bij de slacht beland..

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:56

Omdat steigeren een van de gevaarlijkste dingen is. Als het paard niet goed in evenwicht is kan het achterover vallen, en daardoor zijn ruiter verpletteren (en daarwordt je niet vrolijk van).
Steigeren is vaak een vorm van verzet, en over het algemeen dus een behoorlijk serieus iets (kan ook te maken hebben met pijn etc.
Overdigens heb ik bij jouw verhaal neit het idee dat het gaat om verzet.
tsjah wat dan. Had je vriendin er duidelijk bijgezet dat het ging om een soort van vrijheidsdressuur, en niet als verzet. Veel mensen kunnen het verkeerd interpreteren.
Ik vind persoonlijk dat je heel voorzichtig moet zijn. Zit je er zelf niet op, en doe je het in geringe mate? oke, maar wees heel voorzichtig. Het kan altijd misgaan, het is gevaarlijker van andere kunstjes.
Ik zal het dus niet verbieden, maar wel aanraden er heel voorzichtig me omgaan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:56

@Narya dat geef ik groot gelijk maar het lijkt me als je je pony dit leert zelf heel goed bewust bent wat eventuwele gevolgen zijn heb je dit niet moet je het ook niet zelf aanleren of mee omgaan zonder begeleiding dan ben je te onervaren vind ik.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:57

_Cathalijne schreef:
Omdat steigeren een van de gevaarlijkste dingen is. Als het paard niet goed in evenwicht is kan het achterover vallen, en daardoor zijn ruiter verpletteren (en daarwordt je niet vrolijk van).
Steigeren is vaak een vorm van verzet, en over het algemeen dus een behoorlijk serieus iets (kan ook te maken hebben met pijn etc.
Overdigens heb ik bij jouw verhaal neit het idee dat het gaat om verzet.
tsjah wat dan. Had je vriendin er duidelijk bijgezet dat het ging om een soort van vrijheidsdressuur, en niet als verzet. Veel mensen kunnen het verkeerd interpreteren.
Ik vind persoonlijk dat je heel voorzichtig moet zijn. Zit je er zelf niet op, en doe je het in geringe mate? oke, maar wees heel voorzichtig. Het kan altijd misgaan, het is gevaarlijker van andere kunstjes.
Ik zal het dus niet verbieden, maar wel aanraden er heel voorzichtig me omgaan.

Je hebt ook zekker gelijk ben ook wel voorzichtig.
Mijn insctructrice is er aan overleden door een paard wat steigerde en op haar viel daarom weet ik als geen ander welke risico's het met zich mee brengt maar op 1 of andere manier trekt het me! alleen bij kleine pony niet bij grote paarden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:58

Natuurlijk is niet iedereen zich bewust van de gevaren en gevolgen. Het ging om een 14-jarige die z'n pony "voor de grap" had leren steigeren. Niet iedereen kon die grap waarderen dus en ik kan me niet voorstellen dat hij ervan bewust was dat het uiteindelijk resultaat was dat zijn verzorgpony weg moest.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:00

@Narya daar heb je gelijk in en zulke dingen mogen van mij ook gecorigeerd worden graag zelfs! die mensen weten niet waar ze mee bezig zijn.
Maar een paar weten dat wel en als die vol enthausast me een foto plaatsen krijgen ze soms zoon comentaar over hun heen dat ik het gewoon zielig vind voor de mensen die de foto neer zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:02

Het is niet zielig, een hoefafdruk in je hersenen is veel zieliger. Stel je voor dat je het overleeft maar de rest van je leven in een revalidatiecentrum moet zoekbrengen, dat is pas zielig.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:05

Narya schreef:
Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze het zelf eerder mis hebben zien gaan. Ook ik heb het gezien, een van onze paarden deed op een gegeven moment niets anders meer dan steigeren. Toch zonde dat een paard daarom dan weg moet en wellicht wel bij de slacht beland..

De spijker op z'n kop. Lachen Een paard leren steigeren op commando is imo iets waar je héél voorzichtig mee om moet gaan. Ik heb het in 2 gevallen mis zien gaan. Eentje betrof een Shet die het gebruikte om snoepjes te krijgen. Ik kan zo'n uk wel hebben als ie tegen me aan springt, maar ik moet er niet aan denken als er een kindje voor staat. Het andere betrof een groot paard, een hengst. Bloedmooi beest en kon ook allemaal kunstjes. Totdat de eigenaresse zwanger werd en minder tijd kreeg, toen werd ie onhandelbaar.

Ik heb met diezelfde hengst ook meegemaakt dat een verkeerd commendo gegeven werd - of eigenlijk: per ongeluk het commando om te steigeren - en dat is echt levensgevaarlijk. Het liep ook hier gelukkig goed af, maar toch.

En zo ook met het verkopen. De eerste eigenaresse zal het wellicht nog wel weten, maar als een dergelijk paard nog een keer doorverkocht wordt, wordt het wellicht vergeten te melden. En helaas zijn het vaak jongere mensen die een paard leren steigeren omdat het zo gaaf uit ziet. Zolang een dergelijk kunstje met beleid en verstand aangeleerd en getoond wordt is het imo al een heel ander verhaal, maar vaak is dat jammer genoeg niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:06

Goeie post van je Sylvia, je kunt niet genoeg waarschuwen!!!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:09

Ja maar zo als ik al zei, de mensen die het vol enthausast me met veel liefde en geduld (en sommige met geld voor instructeur) hebben geleerd en er mee om te gaan. WETEN de risicos!
Dit is hun eigen keuze hier kiezen ze zelf voor!

@Sylvia ik ben ook jong maar kik gewoon op zulke dingen weet niet hoe ik het uit moet leggen niet omdat ik kik op het spele met dood ofzo hoor maar de kik die het geeft om het paard zo veel vetrouwen te geven dat hij alles voor je doet!
Deze pony ging op een geven moment van compliment naar liggen ik dacht er alleen maar en ze deed het (compliment kende ze liggen toen nog niet) dit geweldig om zoon band te hebben met je pony, deze pony word btw ook niet door verkocht aan 3e als de eigenaar hem niet meer wil komt zij terug bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:12

Met vrijheidsdressuur is niet veel mis maar willens en wetens leren steigeren, zelfs als je weet dat dit gevaarlijk is voor mensen in de buurt is gewoon dom. En je zegt dat je er op kickt, lekker egoistisch. Zoek dan maar snel een andere kick die veiliger is voor mens en dier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:14

_STS_Angels_ schreef:
Ja maar zo als ik al zei, de mensen die het vol enthausast me met veel liefde en geduld (en sommige met geld voor instructeur) hebben geleerd en er mee om te gaan. WETEN de risicos!
Dit is hun eigen keuze hier kiezen ze zelf voor!

Zoals al eerder opgenoemd: jij kiest ervoor, een ander die je paard eventueel in handen krijgt niet. Niet iedereen weet er mee om te gaan, niet iedereen zal weten waarom het paard het doet.
En realiseer je even al die topics van kinderen die de basis overslaan en hun shet alleen maar het steigeren bijbrengen omdat dat stoer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:14

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten, Cassidy.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:17

Mensen reageren zo fel omdat ze het eigenlijk niet goed begrijpen.
Het aanleren van steigeren op commando heeft juist zo zijn voordelen.
Indien het op de juiste wijze is aangeleerd zal een paard het juist niet snel tegen je gebruiken omdat hij het als werk is gaan zien. Bovendien leren ze het steigeren op een veilige manier. Dwz naast je en zonder zwaaiende voorbenen naar je uithalen zoals een paard het van nature zal doen om je te imponeren.

Maar omdat het zo vaak verkeerd wordt aangeleerd gaan mensen piepen. Goed aanleren houdt in dat het paard het uitsluitend op één bepaald commando doet en alleen wanneer jij dat wilt.
Wij leren het al onze hengsten en daarmee ontnemen wij hun een machtsmiddel om het tegen ons te gebruiken. WEl hangen we er een commando aan vast wat niet snel in de dagelijks omgang zal worden gebruikt zodat verzorgers niet per ongeluk een gelijkend commando geven en zich daarmee een hoedje schrikken Haha!

Vroeger leerde wij ze het onder het commando HOOG. Als dan de dierenarts eens kwam en de hengst was wat dribbelig dan riep hij HO! Stond meneer gelijk op twee benen en was de dierenarts in shock. Haha! Voedt die hengst eens op zei hij dan steigeren mag niet hoor. TJa vraag het hem dan ook niet.. Vork Inmiddels kan hij er om lachen en vraagt standaard welke commando's hij wel of niet mag gebruiken.....Al doende leert men.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:17

Hier wat links naar eerdere topics, mijn mening staat daar. Ik zou je willen aanraden om ze echt allemaal door te lezen, inclusief de reacties waar je haren van te berge rijzen. En vraag je dan nog eens af waarom iedereen er zo fel tegen is.

Cassidy schreef:
Even een quote uit een ander topic [VD] hoe: op comando laten steigeren?
(scheelt weer tikwerk) en wat links naar topics waar steigeren ook en uitvoerig besproken is. Met een nadrukkelijke waarschuwing om het niet mee te nemen. Kan voor het paard het begin zijn van een enkeltje Stegeman.

Cassidy schreef:
Er staan wat topics op VD over steigeren, en de waarschuwing om het niet aan te leren. Jij kunt wel niet op je shet gaan rijden, maar een ander misschien wel en als hij in die gevallen ook gaat steigeren en in het ergste geval achterover klapt en de ruiter onder zich begraaft kunnen de gevolgen dodelijk zijn.

Een beetje verantwoordingsgevoel hoort bij het houden en beleren van paarden. Steigeren gewoon NIET aanleren, komen grote brokken van!

Kijk even op de volgende topics en volg de links die daar gegeven worden:

[VD] aanleren van steigeren, wel of niet??

[VD] Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

[OPG] "Blij" steigeren

[VD] vraagje over het stijgeren

[HAW] stoere shet @ steigeren

En als klap op de vuurpijl:

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

hyperkind @ [ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:18

suleilitha schreef:
Met vrijheidsdressuur is niet veel mis maar willens en wetens leren steigeren, zelfs als je weet dat dit gevaarlijk is voor mensen in de buurt is gewoon dom. En je zegt dat je er op kickt, lekker egoistisch. Zoek dan maar snel een andere kick die veiliger is voor mens en dier.

egoistisch waarom dat dan weer?
Ik heb met 1 shet VD gedaan wat extremere dingen zo als steigeren.
en met 1 shet kleine dingetjes zo als compliment.
en met 1 paard ook VD maar normale dingen omdat ik weet dat hij er ongetwijfeld misbruik van zou maken en ik wist dat hij de verkoop nog in zou gaan (is inmidels verkocht) hem heb ik ook alleen rondje op comando, stil staan op camando, achteruit op comando enzo.

De shetten waar ik VD mee deed zijn netjes opgevoed en ook altijd (nog steeds) onder goede begeleiding.
De pony van de extremere dingen is op veel dingen ook geled: de risico's, kans van tegenwerkende krachten, eventuweele verkoop.
We wisten de risico's en uit vetrouwen van het paard schate ik de tegenwerkende kracht klein alhoewel als dit groter was MIJN eigen verantwoording geweest zou zijn.
De pony zou NOOIT verkocht worden alleen aan mijn verzorger en als zij hem niet meer wil komt ze terug bij MIJ.

Ik zie hier geen ego in eerlijk gezegd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:23

_STS_Angels_ schreef:
De pony zou NOOIT verkocht worden alleen aan mijn verzorger en als zij hem niet meer wil komt ze terug bij MIJ.

Altijd en nooit zijn twee woorden waar je altijd bij moet onthouden dat je ze nooit gebruikt.

Ik ga er van uit dat je de toekomst van deze pony testamentair hebt vastgelegd? En ook de verzorger daarover hebt ingelicht? Hoe oud is de verzorger, weten de ouders daarvan? Want op het moment dat jij er niet meer over kunt beslissen wat er met het paard gebeurt, heb jij geen zeggenschap meer over wat de toekomst van deze pony gaat zijn. De situaties kan heel simpel zijn: verkocht is verkocht, en dan kan de eigenaar met de pony doen wat hij wil.
Of er gebeurt iets met jou, waardoor je financieel niet meer in staat kunt zijn om de pony aan te houden. Of je krijgt een fataal ongeluk, en kunt het helemaal niet meer navertellen.

Overigens wil ik je even wijzen op dit filmpje, dat meer zegt dan duizend woorden. Dit is geen gecontroleerde steiger, ik betwijfel ook of dit ooit zo is aangeleerd. Maar de jockey heeft een heel regiment engeltjes op zijn schouder gehad dat hij het nog kan navertellen. Je ziet hem namelijk ook niet aankomen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:25

@Cassidy ik snap hoe je bedoeld de foto's zien er erg ontverantwoord uit hier mag daarom van mij ook een zwaare mening op gegeven worden. Maar dingen die er verantwoord uit zien vind ik dat dat niet tot de grond hoeft afgekraakt te worden. helaas heb ik geen foto's van het steigeren inverband met nieuwe computer.

Je hebt gelijk dat ik nu de toekomst van mijn pony niet kan bepalen maar ik ken die mensen heel goed maar je hebt gelijk miss beetje foute zin sorry.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:26

Dit filmpje heeft niets te maken met het aanleren van steigeren op commando.
Geen goed vergelijkingsmateriaal. Steigeren onder het zadel vanuit verzet staat loodrecht op gecontroleerd aanleren aan de hand. Bij het eerste heb je NIETS te vertellen, bij de tweede ALLES.
En dat maakt nu juist het verschil tussen gevaarlijk en veilig.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 05-06-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:27

@ Pensionnetje alles nou ook weer niet maar je hebt wel gelijk gecontroleerd aanleren is veiliger, dan verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:29

Jij zegt niet gecontroleerd, maar gezien het feit hoe het paard zich gedraagt vind ik het er behoorlijk gecontroleerd uitzien, en bovendien levensgevaarlijik.