hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:39

Ik heb vorige week een jong paard gekocht en naar aanleiding daarvan vraag ik me af hoevaak en hoe lang jullie je 3jarige rijden?
Niet omdat ik op zoek ben naar een antwoord, heb zelf aardig wat ervaring al zeg ik het zelf Tong uitsteken maar ik ben benieuwd hoezeer de meningen hierover verdeeld zijn. (Uiteraard zijn er veel factporen van invloed: bouw, karakter, bodem, ervaring van de ruiter etc.)

waterval123

Re: hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:42

Ligt eraan hoeveek tijd ik in die week heb.
Laatst heb ik haar 6 x in de week gereden en dan een half uur/3 kwartier, anders loopt ze zo'n 4/5 x in de week

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:43

gemiddeld 1 keer in de week onder het zadel, en 1 of 2 keer los longeren..... dat vind ik meer dan genoeg, zo vind ze het zelf ook leuk... en daar gaat het om Haha!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:44

3 á 4 keer in de week werk, dat betekend longeren of rijden en een keer les.
6x vindt ik echt te veel

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:44

ik rij mijn 3 jarige gemiddeld 2X per week.
1X per week 30 minuten dressuurles op de club, en de andere keer is het of zelfstandig rijden/longeren/buitenrijden, of een priveles van een uur. ( dit heb ik namelijk om de week, dus ene week zelf rijden, andere week les)

Binnenkort wil ik uitbreiden naar 3X per week, en die derde keer bestaat puur uit buitenrijden
Ze is nu 4 maanden onder het zadel, dus we hebben nog lekker de tijd om haar langzaam overal aan te laten wennen Lachen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:46

Ik ga zelf nog in goed overleg met m'n instructrice, als ze hem heeft gezien, maar ik zal denk ik om de dag wat doen, en dan niet te lang. Wil ook met hem naar buiten om rechte lijnen te rijden. Hij is nu namelijk superrecht, wat ik best bijzonder vind voor een (jong) paard, en dat wil ik graag zo houden!!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:47

3Hearts: dat mag je vinden. alleen ze hoeft helemaal geen zwaar werk te doen en ze doet het met plezier, ze kan het goed aan en krijgt genoeg rust tussen door.

En bij Fried van Stiphoud die jongen paarden in rijdt worden ze iederedag 2 x gereden

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:50

Wat voor werk doen ze dan die 2 keer per dag en hoe lang en wat voor bodem?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:50

en als hij in de sloot springt, doe jij het ook Verward

nee flauwekul, ik denk dat je moet kijken naar wat je paard aankan/leuk vind Ja

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:52

Ok, en omdat hij het doet moeten die paarden het ook aankunnen ?? Vork
Nu hebben ze nog geen last, die ellende komt later pas..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:55

Dat zeg ik niet..
Fried pakt ze 2 x perdag intotaal 3 kwartier geloof ik gewoon in een bak met bruin zand
En hij heeft er echt wel verstand van, heeft er niks mee te maken of ik hem dan na doe of wat dan ook. ik ken mijn paard en weet wat ze wel en niet aan kan en wat ze wel en niet leuk vind, ze staat bij mijn in instructrice op stal en die zegt dat het best kan.

Edit: als je de moeite niet neemt om goed te lezen reageer dan niet. ik rijd haar helemaal niet iedere week 6 x maar gemiddeld 4/5 x.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:58

Ik denk wel dat je beter wat vaker wat kan doen en dan rustig en kort (20 min oid) dan maar 1 of 2 keer per week een uur. Dan bouwen ze beter conditie en spieren op. (vind twee keer per dag wel veel voor een jong paard, maar bij ons staan ze ook zoveel mogelijk op de wei, daar rennen en spelen ze en daar worden ze ook sterker van)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:59

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:00

Mijn fjord word 2 keer in de week gelongeerd 1 a 2 keer in de week grondwerk mee gedaan en 1 keer in de week los in de bak of buiten lopen.
Hij word over 1 maand ingereden.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:01

Ik had m gevonden, maar het werd me niet duidelijk hoe hij precies werkt. Maar juist als ze intensief of vaak gereden worden is weidegang belangrijk!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:01

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:04

3 of 4 keer per week 20 a 30 min. waarvan 1 keer longeren en 1 keer les van een half uur.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:05

ik denk zowiezo dat de basis van alles weidegang en verwerking is.
dat is denk ik ook deels de reden dat veel mensen hun jonge dieren slechts 2 tot 4X per week rijden. steeds dagen ertussen op de wei om alles te kunnen verwerken.
Ikzelf merk dat ik dit systeem zelf ook gebruik, en dat mijn merrie hier erg veel baat van heeft.
ze kan alles voldoende verwerken wat we tijdens het rijden en longeren 'uitspoken", maar ook gewoon paard zijn en lekker veel spelen op de weide.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:05

Ze worden daar gereden en de rest op de wei maar dat kunnen en staan ze thuis ook dus maar daar komen ze niet voor daar.
En fijn dat heel bokt allemaal professionals zijn en alles het beste weten en iederpaard kennen en weten hoe alles moet Haha!
Als een paard op de wei hoord ga er dan niet op rijden zorg dat ze in een kudden staan en doe er verder niks om dan redden ze zich zelf

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:07

ik zie hier niemand die het beter denkt te weten Maureenn....
alleen maar mensen die allemaal het beste met hun paard voorhebben.....
de enige die nu pretendeerd het beter te weten ben je zelf Lips are sealed

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:08

@ maureen: ik neem aan dat die beste man paarden inrijdt. ( voor zichzef of anderen?)
dus ja.. dan zullen die jonge dieren even flink aan de bak moeten, want men betaalt er niet voor om ze op de weide te hebben daar.
dan vind ik het juist de taak voor de ( toekomstige) eigenaren om er daarna voor te zorgen dat die paarden de boel naderhand goed kunnen verwerken en gewoon rustig aan te doen als de knopjes er eenmaal opzitten Lachen
even tijdelijk wat meer is niet slecht, zolang het niet maand in maand uit doorgaat met zo'n jong dier Ja

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:10

Het gevaar misschien als alle knoppen er al opzitten is dat je ze dan wel weer makkelijk te moeilijke dingen laat doen.
Ik ben erg blij dat de mijne zadelmak is, dan weet ik hoe hij is met rijden, maar de rest vind ik juist erg leuk om zelf te doen!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:12

Dana1: Jij zegt toch dat ze daar op geboud zijn? ja idd zijn ze ook maar doe er dan helemaal niks mee
En wil je hier mee zeggen dat ik niet het beste voor mij paard wil omdat ik het op een andere manier doe als jou en jij vind dat ik het fout doe of omdat je het er niet mee eens bent.

Lowara: ja hij rijd paarden voor andere in. en ze heeft toen ze van fried thuis kwam na 2 weken maar erg weinig gelopen en ben haar daarna wat meer gaan rijden en daarna blijven hangen of 4 soms 5 keer in de week. en nu heeft e 6 weken vakantie omdat ik een ongeluk gehad heb dus kan ze nog een extra uur op de wei (ze staat namelijk alleen snachts binnen en als ik met haar ga werken)

Ik rijdt met haar stap, draf, wat grote voltes op elke hand 1 galopje en een paar x van hand veranderen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:17

je leest niet Maureenn... ik zeg dat ieder paard anders is, de mijne zou stapelgek worden als ik haar 4/5 keer in de week zou rijden, de jouwe kan daar wel helemaal geen moeite mee hebben, wat ik dus zei is dat je naar je paard moet kijken en niet naar de standaard verhalen of de manier van een ander....

ik las jouw bericht ook verkeerd, ik dacht namelijk dat ze daar helemaal niet in de wei kwamen, en dat vind ik niet zo horen, helemaal niet als ze 2 keer per dag onder het zadel komen

maar ja, je kunt het opvatten zoals je wilt hoor...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:20

Ja jij kan het ook lezen zoals je wilt.
Vond alleen dat je een beetje kinderachtig reageerde maar dat is mijn mening