Wie geeft mij raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CVW

Wie geeft mij raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:46

Zie door de bomen het bos niet meer en wil eens kijken hoe jullie erover denken.

Uitleg: ben 33 jaar, heb van mijn 8e tot 17e pony gereden (voldbloed) op m niveau. Daarna gestopt en sinds januari weer aan het rijden op een manege omdat de wens altijd is gebleven.
Had al snel in de gaten dat paarden heel anders zijn dan ponys (maar het zijn uiteraard manegepaarden, niets ten nadele, maar toch niet zo voorwaarts).
Heb nu besloten om toch mijn eigen paard te kopen alleen zijn er dan heel wat beslissingen te nemen en iedereen heeft weer andere punten die ik allemaal toch wel belangrijk vind om in overweging te nemen. In eerste instantie is het doel alleen reacreatief te rijden en wellicht later weer eens een wedstrijd mee te pakken.
Waar ik nu vragen over heb:

De hoogte: ik ben zelf 1 76 en iets stevig gebouwd; is een paard van 165 geschikt of moet ik echt naar de 170?

Leeftijd: is het verstandig een paard van 4 jaar te kopen wat net is ingereden en je nog helemaal naar je hand te zetten en evt. toch te kunnen doorverkopen wanneer blijkt dat het niet klikt of ik er toch te weinig tijd aan kan besteden dan eigenlijk nodig zou zijn, of is dit niet handig gezien het feit dat ik er toch even uit ben geweest en ponys nou eenmaal anders zijn dan paarden?
Vaak zie je bij een advertentie staan: niet voor beginners. Denk zelf dat ik er niet onder val omdat ik natuurlijk nog wel de kennis heb, maarja we zijn wat jaren verder en wellicht hoor ik volgens jullie wel bij de beginners???

Is het verstandig een paard boven de 12 te kopen wat meestal doorbeleerd is, maar stel dat ik toch verder de sport in wil?
Zag een schitterend paard van 13 dat z dressuur had gelopen voor "weinig" geld. Is dit verstandig?

Kan een paard van 8 jaar nog het buigen leren? Hier hoor ik ook diverse meningen over. Pas een paard bezichtigd dat de stap wel netjes deed, maar bij draf en galop de neus in de wind stak en je er amper mee kon sturen zo sterk hij in de mond was.

En ga zo maar verder.
Vind het ontzettend moeilijk een keuze te maken en per slot van rekening koop je geen pak suiker en hoop je nog jaren plezier te beleven met z'n 2!

Jullie adviezen zijn meer dan welkom!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wie geeft mij raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:53

Ikzelf zit ook te denken om een eigen paard te kopen, oa om dezelfde reden als jij.
Waar je aan moet denken als je kijkt naar een leeftijd van een paard is, heb jij genoeg ervaring om een jong paard te trainen en begeleiden.
Je gaf zelf aan om recreatief te gaan rijden en later evt wedstrijden te gaan rijden. kun je dan niet beter gaan kijken naar een paard tussen de 6 en 12 jaar? Ze zijn al vaak ingereden en hebben soms ook al wedstrijdervaring. Ook zijn ze veel rustiger dan een jong paard, dit voor buitenritten.
Een paard dat ouder is dan 12 jaar komt vaak niet meer in een verzekering, weet niet of je dat wilt, maar het is iets om rekening mee te kunnen houden.
Je had het over een paard dat 13 is en z-dressuur heeft gelopen en dat je voor ''weinig'' geld kunt kopen. Wat zie je precies als weinig geld.
Een paard van 13 dat z-dressuur heeft gelopen en voor weinig word aangeboden heeft vaak lichamelijke problemen. Omdat er anders veel meer voor gevraagd kan worden: zo'n 8.000,-
Terwijl een gemiddelde recreatiepaard dat af en toe een dressuurwedstrijd loopt zo'n 3500,- kost.
Je kan voor het paard informeren waarom het verkocht word. Als ze zeggen dat ze hoger in het niveau willen gaan rijden, is het vaak zo dat het paard lichamelijke problemen hebben want het liep al z-dressuur, vaak kan het dan ook grand prix gaan lopen. Het ligt dan voornamelijk aan de prijs. Maar ik vertrouw het niet wanneer er voor een z-dressuurpaard van 13 ''weinig'' word gevraagd.
Ook een punt met een dressuurpaard: is het buitenritten gewend of moet je het hem nog allemaal leren.
Hoe was de training van het paard? Als het intensief werd bereden heb jij een probleem als je recreatief gaan rijden, het kan een grote omslag worden voor het paard.
Om erachter te komen wat jou rijervaring en ervaring met paarden is, kun je het beste vragen aan je instructrice. Zij/hij zou moeten weten wat voor soort paard/pony bij je past.
Is een paard leasen voor een maand misschien niet iets voor jou?Je kan er dan achterkomen wat voor soort paard bij je past en wat voor soort voorkeur jij hebt.
Het soort paard en de stokmaat is afhankelijk van de bouw van het paard vind ik.
Je geeft aan dat je 1,76 bent en iets stevig gebouwt. Je kan dan kijken naar een paard van 1.65 dat ook iets stevig van bouw is, of een paard van 1,70 dat de gangbare bouw heeft.
Het is een beetje afhankelijk van het soort paard en de bouw van het paard. Een paard van 8 jaar kan het buigen zeker wel leren, zolang je maar goede begeleiding hebt om het hem te leren.
Veel succes en plezier!

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:00

Als ik jou was zou ik geen paard van 4 kopen. Nu is geen paard hetzelfde natuurlijk maar je moet er rekening mee houden dat die alles nog moet leren. Heeft nog niks van de wereld gezien en aangezien een paard een vluchtdier is, heeft die de neiging om weg te rennen van vreemde enge dingen. Een wat ouder paard (vanaf een jaar of 8 ofzo) heeft vaak al meer mee gemaakt en is wat volwassener, wat stabieler. Maar goed, geen paard is hetzelfde. Denk gewoon dat het karakter het belangrijkste is. Je moet een stabiel braaf paard zien te vinden waar je fijn op kan rijden. Leeftijd is dan niet belangrijk. Ik denk trouwens dat een paard van 8 ook echt het buigen nog wel kan leren. Verder is de maat helemaal afhankelijk van de bouw van het paard. Ik heb zelf nl een paard van 1.65m die veel breder is dan mn andere paard van 1.72m.... Je moet gewoon voor jezelf opschrijven welke eigenschappen je belangrijk vind en dan met dat lijstje paarden gaan kijken. Als je twijfelt over een paard moet je hem niet kopen. Je moet er echt gek van zijn en er het volste vertrouwen in hebben dat het je droompaard is!

CVW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:04

bedankt voor je reactie Carola!

Met weinig geld bedoelde ik 3000 euro. De reden van verkoop die ze opgaven was dat ze weinig tijd meer hadden en nu zochten naar een paard wat voor een koets kon.

Een paard leasen is ook een optie alleen heb ik er nog niet veel over kunnen lezen/zien.

Heb jij toevallig wat sites voorhanden?

Mijn budget is ook niet erg hoog; +/- 2500 euro en het valt dan niet mee.

Zag vandaag een leuk paard, maar had een kleine bemerking (was net 13 geworden), moet je daar dan nog wel aan beginnen?

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:07

Ik denk dat je een paard moet kopen als je al de voordelen en nadelen op een rij zet, heb je er bijvoorbeeld genoed tijd voor en is het finaciel geen probleem. Ik zou gewoon naar een aantal paarden gaan kijken en als jij er een klik mee heb dan zit je goed. Ik denk dat het verstandig is om een paard te kopen wat al lekker mak is en niet bang bijvoorbeeld in het verkeer zodat je toch een keer buiten kan rijden etc. Succe er mee!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:08

waarom is een paard wat Z loopt en iets goedkoper is niet goed?
een kennisje heeft een paard wat M2+8 is voor 3250.- op internet staan diertje is kerngezond en spijkerhard heel erg leuk maar geen topper.
Ander kennisje van me gaat haar paard verkopen omdat ze ergens gaat werken waar ze maar 1 paard kan meenemen diertje loopt Z1 en hoeft niet de hoofdprijs te kosten gewoonweg omdat de Z1 een beetje zijn tax is, maar wel een super leerpaardje is.

Als er intresse is in een van deze diertjes pb me maar de eerste is 1.56 en de ander 1.62 ze zijn supergezond en kunnen allebei wat zelfs buitenrijden.
Ik bedoel er hoeft echt niets achter te zitten hoor!!!
een duur paard is echt niet altijd een goed paard meestal niet zelfs, alleen vragen ze veel en word gedacht OOOooohhh die is vast goed.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:10

Ik zou een paard kopen tussen de 8 en de 16 jaar. Je kunt meteen lekker rijden en je weet meteen dat het klikt. bovendien kan je nog lang met het paard toe. Ik zou voor een gelders type gaan en dan niet te groot, dan hoef je niet zo te wennen aan de grote bewegingen van 170+ en heb je toch een paard waar je mooi op staat en wat je makkelijk kan dragen. Een paard van elke leeftijd kan je nog vanalles leren (ook het buigen),zijn allemaal fabeltjes. een paard dat al L nivo of hoger is uitgebracht in de sport is wel fijn als je echt dressuurmatig aan de slag wilt en je er zolang uit bent geweest, er is veel veranderd in de tijd dat jij M reed bij de pony's en M nivo nu. Heel veel succes met de zoektocht naar je droompaard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:10

ik sluit me aan bij lietje1@...ga gewoon voor een braaf paard,met een rustig karakter....natuurlijk heb je ervaring,maar manege ervaring,dat is niet hetzelfde als de ervaring die je opdoet door veel paarden te rijden,te beleren,enzo.
de echte ervaring komt pas als je een eigen paard hebt.
(of je moet in de gelegenheid zijn heel veel verschillende paarden te rijden,prive-paarden welteverstaan...geen brave manege paarden..)
dus ik zou als ik jou was niet reageren op advertenties waarbij ervaren ruiter word geadviseerd,je moet de kans op ongelukken zo klein mogelijk houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:11

in elk geval geen paarden met bemerkingen kopen en persoonlijk zou ik ook geen dieren kopen die nog erg jong zijn maar wel al erg hoog in de dressuur lopen.

laat je paard goed keuren door je eigen veearts, en niet door die van de verkopende partij

wat voor paard jij witl dat kan niemand hier zeggen denk ik..
je hebt een klik met een dier of niet.
en of dat nou een 4 jarige is die net onder het zadel is en superbraaf is of een 8 jarige die een nette l-proef kan lopen.

die keus is helemaal aan jou...

kijk wat je aanspreekt,wat je graag wil en dan begint je zoektocht..en dat kan lang duren,maar je kunt ook zo tegen het paard van je dromen aanlopen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:47

Ik vind het onzin dat een paard van 13 en Z loopt en niet duur is wel iets moet mankeren want anders had ie wel hoger gelopen.
Het kan ook gewoon zijn dat ie niet hoger kan, dus niet zo speciaal is, maar wel een goed leerpaard, daar hoeft toch niet de hoofdprijs voor gevraagd te worden.
En daarbij, stel hij heeft een 3tje maar is klinisch helemaal goed en loopt nog in de sport, dan zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken, hij loopt voor zijn doen op topnivo en heeft geen last, dan denk ik niet dat ie dat snel gaat krijgen.

Ik zou niet een te jong paard kopen, liever eentje die al op l/m nivo loopt, daar kan je gelijk fijn mee wegrijden.
Wil niet zeggen natuurlijk dat als je een 4 of 5 jarige ziet waar het helemaal mee klikt en die braaf is, dat dat niet gaat, je weet nooit waar je tegenaan loopt.

Wel zou ik adviseren iemand mee te nemen die er wat verstand van heeft, mensen kunnen dingen goed verdraaien en 2 zien meer als 1, maar het blijft jou keuze dus je moet ook niet alles van die persoon laten afhangen.
succes

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:39

Heb in een vergelijkbare situatie gezeten...
Gerden op redelijk nivo toen gestopt en na ruim 18 jaar weer begonnen (nu bijna 2 jaar geleden) Clown

Wat niet echt meeviel....maar had ook al redelijk snel de wens om weer voor een eigen paard te gaan.
Maar ook geen echt idee wat ik nu precies wilde, cq goed voor mij was
Op de manege waar ik rij heb ik toen een aantal verschillende type paarden geleased (dus eigenlijk gewoon manege paarden)
maar dit gaf me wel een goed idee, nu sinds 3 maanden weer in het bezit van een eigen pony.

Jawel Pony....ben compleet verliefd geworden op een e-pony (1.54 en flink gebouwd) en zowel op als naast de pony hadden we gewoon een enorme klik.

Ik had de staleigenaar gevraagd z'n oren en ogen op te houden voor me en kwam met deze aanzetten.
ik heb deze 1 maand op proef gehad, maar had na 2 weken al beslist

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:45

vergat erbij te zeggen dat het een merrie van 11 jaar is geworden, waar ik lekker recreatief mee kan rijden, een heerlijke buitenrit kan maken, inmiddels een paar leuke sprongetjes mee heb gemaakt en nu met dressuren op zeker B nivo zit, maar ook al wat L oefeningen aan het oefenen ben (die behoorlijk goed gaan)
en dat in 3 maanden... Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:44

[quote="se7entje"]Ik vind het onzin dat een paard van 13 en Z loopt en niet duur is wel iets moet mankeren want anders had ie wel hoger gelopen.
Het kan ook gewoon zijn dat ie niet hoger kan, dus niet zo speciaal is, maar wel een goed leerpaard, daar hoeft toch niet de hoofdprijs voor gevraagd te worden.
En daarbij, stel hij heeft een 3tje maar is klinisch helemaal goed en loopt nog in de sport, dan zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken, hij loopt voor zijn doen op topnivo en heeft geen last, dan denk ik niet dat ie dat snel gaat krijgen.

Wanneer ik een paard heb dat röntgenlogisch een 3tje heeft zou ik hem niet meer op dat niveau laten rijden. Klinisch is niks anders dan een momentopname, het geeft geen enkele garantie. Wanneer je weet dat het paard een beperking heeft en daardoor problemen kan krijgen onder de man op hoog niveau vind ik het niet eerlijk voor het paard wanneer het toch op hoog niveau moet blijven lopen.
Ik ben het ermee eens dat een duur paard geen beter paard hoeft te zijn, maar wanneer ik een gezonde 13 jarige z-dressuurpaard heb zou ik het niet verkopen voor 3000,- maar dat is mijn mening Lachen

Voor 2500,- kun je een leuke recreatiepaard kopen.
Ik kan bij mijn manege in Zwolle een paard leasen dat 2 maanden geleden verkocht is van een particulier. Het paard is nog niet echt gewend in lessen te lopen met meerdere mensen op de rug, vandaar dat ik eerst een paard ga leasen om erachter te komen hoe een eigen paard ongeveer is.

Je kan via google en dan leasepaard, plaats (waar je het paard zoekt) intypen en misschien komt er dan wat voor jou in de buurt.
Bij mij kwam niks uit, de bedrijfsleider van de manege waar ik rij, stelde voor dat ik een maand lang een leasepaard nam om erachter te komen hoe een eigen paard ongeveer is, verzorging, rijden, tijd enz.
Je kan ook op bit-paarden.nl kijken en dan in de archief leasen typen, dan komt de nummer waarin die artikel staat naar voren.
Misschien ken je iemand die het blad heeft en kun je het lenen.
Ik heb het misschien ook, weet het niet zeker, maar kan voor je kijken en het inscannen en naar je toemailen als je wilt.

De manege waar je rijd heeft geen leasepaarden die je voor bv een maand kan leasen?
Zou kunnen helpen.

Wat is de beperking van de 13 jarige? De leeftijd of iets anders?
Een 13 jarige zit vaak nog in de bloei van zijn leven. Mocht je wel een verzekering willen afsluiten, dan kun je overleggen met de verzekering of het nog mogelijk is.

Kijk vooral of je een klik met het paard hebt. Het is iets dat als het goed gaat, lang bij je blijft en waar je elke dag voor zorgt.
Vertrouw op je gevoel.

Succes!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:33

Ik zou idd gaan kijken naar een paard tussen ruwweg de 7 en de 12 jaar.
Met deze leeftijden kan je nog jarenlang plezier hebben!
Uiteraard moet je ook gaan kijken naar wat je wil.
Een "buitenrij" paard of toch nog een waar je wedstrijden me kan rijden en wat hogerop kan komen?

Ik denk dat je met jouw budget zeker een gezond sterk paard kan kopen die de basis van de dressur en springen kent.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:18

Ik vind niet dat je een bv. 13 jarige die bv. Z2 loopt maar niet de capaciteit om hoger te komen, en die heeft een 3tje maar is klinisch 100%, dat je die dan maar op de wei moet zetten omdat ie misschien kreupel kan worden.
Een paard wordt echt niet gelukkiger op de wei als ie al z'n ziet rijden en aandacht krijgt, en laten we nou eerlijk zijn, als er dan een ander paard is om te rijden krijgt ie toch minder aandacht.
Dan maar liever een korter gelukkig leven dan nog weet nie hoeveel jaar op de wei staan weg kwijnen.
Maar dat is weer een beetje off-toppic...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

Er zijn hopen paarden in de nationale én internationale sport die niet 100% perfect op de foto's zijn. Lang niet ieder 3-tje geeft ook problemen in het klinische beeld.

Voor de handelswaarde maakt het wel wat uit, voor het "grote geld" kan zo'n paard niet meer verkocht worden. Ik koop rustig een 11 of 12 jarige, vol in het werk, op Z niveau met een 3-tje. Als zoeen kapot zou gaan was ie dat allang geweest.

Koop geen 8 jarige die slecht te rijden is met het idee dat je dat wel bij kunt schaven. Een handige ruiter kan dat ja, maar TS zou moeten zoeken naar een fijn leerpaard. Bij voorkeur eentje die ook netjes is afgericht t/m Z2 (wissel moet makkelijk gaan en hij moet ze schoon springen) maar liever eentje die wat minder ver is maar zich fijn en makkelijk laat rijden, dan eentje die Z2 gelopen heeft maar die altijd in elkaar getrokken is.

Aan TS de tip om wat begeleiding te zoeken bij het aankopen. Betaal daar desnoods wat commissie voor, maar zoek wel door tot je iets hebt wat je past.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:00

se7entje schreef:
Ik vind niet dat je een bv. 13 jarige die bv. Z2 loopt maar niet de capaciteit om hoger te komen, en die heeft een 3tje maar is klinisch 100%, dat je die dan maar op de wei moet zetten omdat ie misschien kreupel kan worden.
Een paard wordt echt niet gelukkiger op de wei als ie al z'n ziet rijden en aandacht krijgt, en laten we nou eerlijk zijn, als er dan een ander paard is om te rijden krijgt ie toch minder aandacht.
Dan maar liever een korter gelukkig leven dan nog weet nie hoeveel jaar op de wei staan weg kwijnen.
Maar dat is weer een beetje off-toppic...

Ik heb het er ook niet over dat zo'n paard op de wei gezet moet worden. Mijn woorden worden nogal uit hun verband getrokken!
Ik zou alleen niet meer met zo'n paard op zo'n niveau gaan rijden. Er is een groot verschil tussen op z-niveau rijden en een paard altijd op de wei zetten.
Er zijn zat paarden die dag en nacht op de wei staan en daarnaast bereden worden. En voor de duidelijkheid: Een klinische keuring is een moment opname! Veel mensen schijnen dat nogal makkelijk te vergeten!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:03

Bij voorkeur eentje die ook netjes is afgericht t/m Z2 (wissel moet makkelijk gaan en hij moet ze schoon springen) maar liever eentje die wat minder ver is maar zich fijn en makkelijk laat rijden, dan eentje die Z2 gelopen heeft maar die altijd in elkaar getrokken is.

Waarom moet er een leerpaard gekocht worden wanneer het gaat om een recreatiepaard voor buitenritten en misschien af en toe een wedstrijd? Het gaat niet om een m- of z-dressuurpaard denk ik Verward

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:11

He ik las net ergens dat je een paard vaak maar te verzekeren is tot 12 maar dit is tot 16 daarna blijft hij wel gewoon verzekerd maar krijg je steeds iets minder terug van de verzekering.
groetjes

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:22

Bij EFO is dit tot 12 jaar. Maar bedankt, kan ik het meteen voor mezelf bekijken! Bloos

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:49

Ik zou ook zoeken naar een paard dat al wat verder is ,
Een jaar of 8 - 10 denk ik ,
Dat is zo al uit de puberteit ; maar toch nog in de fleur van zijn leven

CVW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 21:10

Iedereen alvast bedankt voor de vele meningen; proef uit jullie dat het verstandiger is om een paard vanaf 8 t/m 12 te kopen.

Overigens het Z paard had een licht frans voorbeen en dat zal wellicht de reden zijn dat de prijs niet zo hoog lag. Verder was er nog een paard met een bemerking en dat was het feit dat door littekengroei de buigproef +/- had gegeven. Kan iemand zeggen wat dat dan inhoudt?

Verder kreeg ik vandaag nog een telefoontje van iemand die een paard had voor 3000 euro maar dat was al 15 jaar.
Als ik dan moet kiezen tussen een 15 jarige van 3000 waar ik ook nog zadel/hoofdstel etc bij moet aanschaffen, dan kies ik toch liever voor het aanbod wat ik al heb voor een 4 jarige met stamboek die net is ingereden dat ik kan kopen voor 3250 incl. zadel hoofdstel, dekens etc.
Wellicht dat het zadelmak dan nog iets beter zal moeten worden gereden en ik daarvoor wellicht iemand moet inschakelen die me daarbij wil helpen, maar vind de keus dan wat makkelijker.

Ga verder zo nog eens neuzen op internet over het leasen van een paard.

Verder ga ik morgen naar een 12 jarige kijken die al wel behoorlijk veel ervaring heeft.

Stel jullie tips zeer op prijs; hoe meer hoe beter ondanks dat je dan veel verschillende reacties krijgt (vind dat jullie nu allemaal toch wel op 1 lijn zitten over de leeftijd wat voor mij wat meer reden was om morgen toch naar die 12 jarige te gaan).

Maar het bovenstaande dilemma van die 4 jarige blijft in mijn hoofd hangen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:29

Een +/- betekent dat het paard niet goed- en niet afgekeurd is op de buigproef.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:17

Ik vind een budget van 2500 erg laag.
Een gemiddeld paard zal je zo'n 300-400 per maand kosten. Leg dat bedrag nog een half jaartje opzij ( je kan dat bedrag missen anders kun je geen paard betalen) en je kan een paard van 5000 euro betalen.Zelfd 3500 geeft je net wat meer speelruimte.

Dan heb je wat meer keuze en hoef je niet te gaan kijken naar afgekeurde paarden.
Want waarom zou je een paard met een bemerking kopen als je een gezond paard kan kopen.
Een paard met een bemerking heeft een grotere kans op meer dierenartskosten, eerder afscheid nemen, minder rijplezier etc etc.

Het is maar een mening uiteraard.

Ik raad iedereen aan om vanaf 3500 te gaan kijken, Dan kun je een 100% gezond paard kopen ( garanties heb je nooit uiteraard)
Een jong paard is verleidelijk ( weet ik uit ervaring) maar aan een 10 jarige met wat ervaring heb je waarschijnlijk meer.
Een Z paard raad ik je niet perse aan. Een Z paard is vaak lastiger te rijden dan een een L paard.
De knopjes zijn al een stuk verfijnder en specifieker, en niet zo algemeen meer als bij een leuk L paard.

CVW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 18:00

Mariekeb; jij ook bedankt voor je tips; heb momenteel 2 goede paarden in het vizier die me 3000 gaan kosten met hoofdstel zadel en ander klein spul. Dus inderdaad iets hoger; de een is 4 jaar en de ander 12.

Verder vroeg ik me af hoe jij de berekening maakt dat een paard je 300 tot 400 per maand kost?
Dacht zelf dat het toch een "stuk" minder was.

Kijk als je natuurlijk naar een pensionstalling moet, dan gaat het al hard uiteraard en vooral als je in het westen woont. De pensionstalling die ik overweeg rekent 180 euro pmd. Natuurlijk moet je de hoefsmid, evt extra voeding en entingen daar nog bij tellen, maar zo'n hoog bedrag???
Kan het verkeerd hebben hoor.
Maar de kans is groot dat ik het paard lekker thuis kan neerzetten als we een ander huis kopen wat we nu op het oog hebben.