Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_rainbow_ schreef:Ja oke om je beter te dragen, maar als je buiten rijd met een los teugeltje is dat dan meteen slecht?

. Ik leer juist om het met mijn benen en zit te doen, van voor naar achteren te rijden enzo.

Wendy schreef:Nageeflijk rijden is iets anders dan in de krul trekken.
Ik denk dat veel mensen de term verkeerd gebruiken. Zo ook de ts.

Andere paard hier loopt bitloos aan de lange lijnen perfect nagevelijk

RianneH schreef:Idd, eerst ontspanning. De mijnen moeten goed op achter lopen. Libje, draver, is vanwege haar bouw toch snel geneigd op de voorhand te lopen. Dus eerst op achter en dan zien we wel. Nagevelijk is voor mij geen must en daarom is het fijn als het vanzelf te voorschijn komt. Kan van voren wel gaan lopen prutsen, maar dan gaat je paard alleen maar meer op voren lopen.
Iemkje rij ik met bit, maar losse teugel. Maar ik heb wel contact, lichtste beweging voelt zij al en kan ze op reageren. Zij moet eerst recht, achterhand sterker maken en dan pas mag ze naar beneden.
Buiten mogen ze van mij lekker ontspannen stappen, draven en galoperen, maar let ik er wel op om zelf het tempo te bepalen met mijn zit. Waar die neus heen gaat zal me worst zijn
En trouwens, bitloos kan heel goed nagevelijk hoor. En eigenlijk is dat pas echt nagevelijk, in tegenstelling tot dat gezaagAndere paard hier loopt bitloos aan de lange lijnen perfect nagevelijk
ik heb goed les en rijd mijn pony goed over de rug. Maar ik heb wel altijd contact, dus als ik bitloos ga rijden hoe moet ik dan nagefelijk rijden vroeg ik me af.. of doe ik dan toch iets verkeerd. En het is volgens mij is het niet de bedoeling met bitloos dat je constante druk hebt.

silfie35 schreef:hihihihi... das grappig... Sietske is mijn instructrice. heb vanaaf les van dr
. Ik ga er binnenkort een workshop doen en heb ook mijn boomloze zadel destijds bij haar gekocht.
Nadya schreef:Je kunt bij http://www.singlefooter.nl een workshop ''natuurlijk paardrijden'' doen, waar je ook leert hoe je verzameld rijdt bitloos. Is dat iets voor je? Het is echt wel te doen, hoor, maar vereist toch een andere manier van rijden.![]()
Lees anders het boek van K.F. Hempfling eens.
Wendy schreef:Constante druk is ook bij dressuur niet nodig. Contact wel. Maar ook in de dressuur is het nog altijd het uitgangspunt om met zo min mogelijk druk te rijden.
Als je je paard goed van achteren naar voren rijdt, dan zakt dat hoofd vanzelf. Druk of geen druk.