Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
leren paardrijden kan eigenlijk alleen maar door heel veel vlieguren te maken op heel veel verschillende paarden
ik ben het met Sonja eens
verschillende paarden is wel beter vind ik en je blijft er zelf scherper door vind ik
KiWiKo schreef:inderdaadleren paardrijden kan eigenlijk alleen maar door heel veel vlieguren te maken op heel veel verschillende paarden
![]()

runningkawa schreef:mee eens en ook met Sonja
Op je eigen paard leren rijden...dat kunnen er veel wel.
Maar dan op een ander stappen en er zo mee weg rijden, dat leer je alleen door veel vlieguren op veel verschillende paarden.
En dan wordt je ook handiger om dingen te herkennen en oplossen.
Want elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig...
En dan zie je bijv boekjes met uitleg, maar dan denk ik....dat kan niet... en daar leer je het ook niet van
MysticTinker schreef:Ik ben juist veel beter gaan rijden door alleen nog maar op één paard te rijden.
Ik voel hem heel goed aan, ik weet hoe hij reageert en kan hem helemaal op mijn zit rijden, zonder hoofdstel. Als ik nu op andere paarden zou gaan rijden dan raak ik denk ik een beetje in de war, zeker als die paarden nog niet dezelfde knopjes hebben als mijn eigen paard.
runningkawa schreef:KiWiKo schreef:inderdaadleren paardrijden kan eigenlijk alleen maar door heel veel vlieguren te maken op heel veel verschillende paarden
![]()
mee eens en ook met Sonja
Op je eigen paard leren rijden...dat kunnen er veel wel.
Maar dan op een ander stappen en er zo mee weg rijden, dat leer je alleen door veel vlieguren op veel verschillende paarden.
En dan wordt je ook handiger om dingen te herkennen en oplossen.
Want elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig...
En dan zie je bijv boekjes met uitleg, maar dan denk ik....dat kan niet... en daar leer je het ook niet van
) en ik had het er toch exht knap moeilijk mee
maar heel, heel veel van geleerd en toe kunnen passen in het Engelse rijden
) gehad heb. Maar DAT is nou net wat je een goede ruiter kan maken: veel kilometers maken op veel verschillende paarden, in verschillende 'stijlen' (paarden denken trouwens niet in die hokjes hoor), je openstellen voor andere stijlen dan die je al kent, en veel proberen. Vooral heeeeel veel proberen.
maar harder/zachter/links/rechts wel.