Type instructeur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:29

Ik had vandaag een discussie met een vriendin.
We hebben even gedaan of er 2 types instructeurs bestaan Knipoog

nummer 1, bekijkt alles van de positieve kant. Als iets niet lukt toch commentaar geven als "netjes" of "goed geprobeerd"

Nummer 2 is wat eerlijker. Als iets niet gaat zo als het moet word dat eerlijk gezegd. "die volte was helemaal flut" Maar als het wel goed gaat wel positief van zelf.

Nu had zij liever een instructeur als nummer 1, omdat je je dan niet gekleineerd zou voelen. Ik zou zelf toch voor Nummer 2 gaan, als iets nergens op lijkt mag dat ook gewoon gezegd worden, ook al rijd je maar 1 keer per week gewoon voor je plezier. Je weet dan tenminste direct wat je zwakke punten zijn. Bij Nummer 1 zou die minder duidelijk zijn.

We waren het er wel over eens dat voor jonge kindertjes instructeur Nummer 1 wat fijner zo zijn. Vork

Nou vraag ik me af wat jullie liever hebben en waarom dat beter/leerzamer zou zijn.

Marigold

Re: Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:33

ik heb dan graag type 1 Lachen
want anders raakt mn zelfvertrouwen al snel op vrees ik.
en het is hobby, dus niet fijn als je dan steeds bekritiseerd wordt, terwijl je niet van plan was grand prix ruiter te worden Tong uitsteken

het is oké als je kritiek krijg waar je van leert hoor, dat wel, maar niet zoals type 2!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:35

Maar met Type 2 kun je toch veel beter aan jezelf werken? En les is juist toch om "bekritiseerd" (klinkt wel heel negatief Tong uitsteken ) te worden zodat je je kunt concentreren op je zwakke punten en verder kunt.
Met Type 1 loop je op een duur dan toch gewoon vast?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:37

Nr 2 Lachen Ik hoor graag waar het opstaat! Maar ik wil wel een instructeur die ook de goede punten benadrukt anders wordt de motivatie vinden wel heel lastig denk ik! Kortom ik ben tevreden met mijn instructrice *LOL*

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:39

Nummer 2! Ik wil iemand die eerlijk tegenover mij is, en niet iemand die complimentjes geeft over iets wat compleet fout ga, anders blijf ik de fout herhalen Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:40

Ik heb een tijd lang les gehad van nr 1. Goed voor je vertrouwen, maar als je op gegeven moment het idee hebt dat je erg netjes rond rijdt en in de wedstrijden lage 160-ers rijdt dan klopt dat beeld niet meer.
Nu dus liever een nr 2 die gewoon een realistisch beeld schetst van het kunnen en de lat hoog legt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:44

zo te lezen hangt het ook erg van je rij nivo af,
als je zoals ik net met serieuse lessen begint, dan is het wel fijn te horen dat je een bepaalde oefening in elk geval goed geprobeerd hebt,
stel dat ze steeds tegen me zou zeggen dat ik nog véél te leren had en dat het nergens op lijkt....
nee liever niet!

tuurlijk wil je wel eerlijk horen waar je punten liggen, om aan te werken.
maar wel graag met een positieve insteek.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:46

Doe mij maar liever richting nr 2, streng maar rechtvaardig...
dan weet je gelijk wat je eraan hebt, en waar je dingen moet verbeteren Lachen

heb ook wel eens les gehad van een instructeur die alleen maar goedzo, en prima, netjes etc zei.
daar ben ik snel op uitgekeken, daar kan ik vrij gewoon niks mee... Bloos

Ik ben van mij zelf ook erg perfectionistisch (soms tot vervelend aan toe Bloos ) maar dan vind ik het gewoon wel fijn als het gezegt word als het totaal niet goed gaat, maar daarin tegen ook als het super is.

en gelukkig heb ik nu zo'n instructrice gevonden Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:17

Ik had een combinatie van die twee; ze zei het niet zo hard als nr 2, maar het kwam er wel op neer.
Ook áltijd verbeterpunten, óók als iets goed gaat. Geweldig vond ik dat, ik ben enorm perfectionistisch, en als je dan te horen krijgt dat het goed is, maar dit of dat nog beter kan, dan past dat bij je gevoel.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:28

ik wil een combinatie Ja Mijn instructrice kan keihard zijn, maar zegt ook wel goed geprobeerd ofzo.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:41

Ik ben denk ik best hard, roep rustig tegen één van "mijn" kinderen dat hun volte echt te gruwelijk voor woorden is. Maar aan de andere kant zullen ze het ook altijd horen als iets wél goed gaat of in ieder geval goed geprobeerd is, hoeft niet vlekkeloos te gaan dan.

Met volwassenen ben ik wat harder denk ik, niet gauw tevreden maar goed dan zou ik ook gauw uitgepraat zijn, want als altijd alles goed is.....wat zou je er dan nog mee moeten! Denk wel dat sommige instructeurs uit moeten kijken niet alles alleen maar negatief te benaderen, want dat werkt toch ook niet lijkt mij!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:29

Ik pas meer bij een mengvorm. Ik ben zelf vreselijk perfectionistisch en gedreven maar daarbij heel onzeker. Als een instruxteur tegen me zegt dat iets prut is, ga ik daar echt weken van van slag zijn, gewoon tegen het depressieve aan. Uiteraard wil ik wel weten als er iets niet goed is, maar vooral: wat moet ik WEL doen. Ik hoor liever dat ik in de volte meer de buitenteugel en buitenbeen eraan moet houden dan 'dat de volte prut was'. Ik weet dat, ik voel dat, maar ik kom om te leren oplossen. Een instructeur die me een goed gevoel kan geven en daarbij ook nog zegt wat er moet veranderen kan het beste in me naar boven halen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:36

Ik ga:

Citaat:
Nummer 2 is wat eerlijker. Als iets niet gaat zo als het moet word dat eerlijk gezegd. "die volte was helemaal flut" Maar als het wel goed gaat wel positief van zelf.

Dit omdat ik dat het eerlijkst vind. Als je steeds positief wordt benaderd dan leer je ook minder en daar heb je nou eenmaal les voor. Gewoon eerlijk zeggen dat de volte helemaal flut is, met advies hoe je het kan verbeteren. Gaat het daarna beter dan positief zijn. Zie hierbij wel een instructie die goed naar het kunnen van ruiter en paard kijkt en vandaar uit reageerd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:37

Urielle schreef:
Ik pas meer bij een mengvorm. Uiteraard wil ik wel weten als er iets niet goed is, maar vooral: wat moet ik WEL doen. Ik hoor liever dat ik in de volte meer de buitenteugel en buitenbeen eraan moet houden dan 'dat de volte prut was'. Ik weet dat, ik voel dat, maar ik kom om te leren oplossen. Een instructeur die me een goed gevoel kan geven en daarbij ook nog zegt wat er moet veranderen kan het beste in me naar boven halen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Ja

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:40

Ik heb het liefste een combinatie van de twee, zo krijg ik nu ook les. Als iets goed gaat dan wordt dat ook gezegd, als iets minder goed gaat dan maakt het ook niet uit en proberen we het gewoon opnieuw. Maar er zitten ook opmerkingen tussen als: 'Die overgang was helemaal waardeloos, dra-ma.' Haha! Haha. Maar ik vind dat juist goed, als het alleen maar positief blijft dan heb ik niet erg veel meer aan mijn les...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:41

Ik zou zeker voor nummer 2 gaan, hoe harder ik met de neus op de feiten gedrukt wordt hoe beter ik me best ga doen. Het moet natuurlijk niet overdreven worden maar ik heb liever nummer 2.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:42

Ik ga toch voor de nr. 2 dan, ik hoor het graag eerlijk als het niet goed is zodat ik
daar aan kan werken, iemand die alleen maar complimentjes maakt ook al gaat het niet goed
daar schiet ik niks mee op. Als die nr. 2 dan zegt dat je het goed doet, dan weet je in ieder
geval ook heel zeker dat je het goed doet Lachen'
Ik heb een tijd les gehad van een nr. 1, maar moest toch echt helemaal opnieuw leren lichtrijden
omdat het helemaal niet zo goed ging als zij steeds maar zei.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:09

Type 2, omdat je dan weet wat je goed doet en wat je fout doet. Dan kan ik de dingen die ik fout doe verbeteren. Als type 1 de dingen die ik fout doe goed vind, kan ik dat ook niet verbeteren. Wat ik ook belangrijk vind is dat een instructeur wel aardig is en niet op je om schreeuwt, dan stop ik er snel mee.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:19

nummer 2...zeker weten!!
mijn instructeur is heel eerlijk in zijn commentaar, maar ipv te zeggen dat iets 'flut' of 'waardeloos' ging geeft hij me op dat moment tips, om een tweede poging beter te laten verlopen!
en het werpt zijn vruchten af, want toen ik 3 maanden geleden begon met mn nieuwe vzpaardje kon ze eigenlijk alleen rennen en nu loopt ze al ontspannen en nageeflijk.

eerlijk gezegd denk ik niet dat je van type 1 veel kan leren, als alles zo goed gaat, wat valt er dan nog te verbeteren..????
een kruising tussen beide is dan beter, en voor de meiden die perfectionistisch of wat onzeker voelen, voelen zich bij zo'n instructeur misschien beter op hun plaats. Bloos

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:05

Nummer twee. Als ik iets helemaal niet goed doe en de instructeur gaat dat vervolgens belonen, blijf ik het zo doen en daar schiet je niet veel mee op Tong uitsteken

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:32

Nummer 2 en van mij mag die nog best iets harder zijn voor mij dan deze nummer 2 is omschreven!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:17

Dat hangt er eerlijk gezegd ook een klein beetje vanaf welk paard ik rij, I know, dat klinkt gek maar ik vrees dat het wel zo is.

Ik reed bijvoorbeeld een tijdje een ongeleid projectiel, een vijfjarige ruin die een concentratievermogen van -5 had: hij kon heel aardig lopen en het was een schat van een paard, maar soms was het een drama om hem te rijden. In zo'n geval heb ik liever iemand die zegt 'goed geprobeerd' dat iemand die zegt 'dat was flut', want dat weet ik zelf ook wel. Met zo'n paard wil ik graag af en toe horen 'niet slecht', anders raak je er snel op uitgekeken Vork

Ik heb echter ook weleens een paar keer de kans gehad op een paard te rijden dat veel hoger opgeleid was. In zo'n geval heb ik liever dat iemand tegen me zegt: 'die volte was nog geen 4 waard' dan dat 'ie zegt 'leuk geprobeerd'.

Het verschilt bij dus nogal. Over het algemeen kies ik waarschijnlijk toch voor nr.2 omdat je daar meer van leert... Maar het hangt er dus vanaf voor mij Knipoog

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:19

Ik zou voor 2 gaan, daar leer je meer van, aangezien een mens leert van zijn fouten....
Mijn instructrice laat het ook weten als ik iets fout doe, maar dan vaak op een grappige manier, zodat het niet direct zo hard aankomt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:22

Nummer 1 met een beetje van 2.
Ik wil graag een instructreur die duidelijk de bedoeling uitlegt, en beloont als het goed gaat, maar het ook zegt als het niet goed is.

Alleen kan ik héél slecht tegen kritiek. Bloos Dus wel een die het met respect zegt, en het net zolang uit wil leggen totdat ik het snap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:28

Zowiezo nummer 2. Ik kon ook een instrutrice kiezen die altijd zegt goedzo etc, maar daar leer je gewoon haast niets van. Ik heb liever iemand die gewoon veel tips eeft waar je wel wat van leert, en ik denk dat bijna iedreen dat vanaf wat oudere leeftijd wel wil.
maar ik wil niet die zegt van: Het was totaal niet goed. Ik vindt wel dat ik moet krijgen waarom we iets moeten doen en waarom iets niet goed is. Meestal houdt ik ervan als de uitleg tijdens de oefening ook wordt gegeven, bijvoorbeeld bij wijken.
Ik wil dan tíjdens het wijken tips horen zoals:
'Meer stelling vragen'
'Buitenkuit er meer bij houden'
'Rechtop zitten'
enzovoort.
Als ik dat tijdens het wijken niet hoor, heb ik niet het gevoel dat ik dan gelijk de volgende keer de oefening helemaal top uit kan voeren.
Tijdens de oefening weet je dan meeten wat er fout is.
Ik houdt er ook van als ze naderhand zet van ja kijk zie je nou dat hij dan meer en beter opzij gaat? Of zie je nou dat je echt aan je kuit moet werken? Enzovoort. Zo'n instructrice wil ik, en niet alleen van ja goed hoor als het flut is. Dan zie ik dat vanzelf op wedstrijd en heb je niks aan de les maar ga je je alleen maar goed voelen.

Edit: Maar het is altijd fijn zoals met schouderbinnenwaarts, dat de instructrice uitlegt hoe het moet. Want de eerste keer hoeft niks fantstisch te gaan. Gelukkig heb ik zo'n instructrice die met de eerste keer beloond en alleen de oefening uitlegt en de daaropvolgende keren steeds meer tips, uitleg en commentaar geeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt