Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:58

Als ik zo om me heen kijk lijk je tegenwoordig niet meer mee te tellen als je niet op ''hoog'' niveau rijdt, met als gevolg dat mensen maar aan het rommelen zijn om hun paard zogenaamd nageeflijk te rijden...

En dan ook nog al die hulpteugels die te pas en te onpas gebruikt worden en instructie die ook het idee hebben dat iedereen in no time maar op ''hoog'' niveau moet rijden...

En als ik dan zie dat veel paarden door al die foute houdingen en geforceerde bewegingen blessures krijgen.... Of jonge paarden die in veels te snelle tijd op Z niveau moeten lopen... mogen die dieren niet eerst even lekker volgroeien en in balans komen??

Ik begrijp heus wel dat iedereen het moet leren, maar ik denk dan: neem er toch de tijd voor....

Waarom is er soms zo weinig respect voor de dieren???

Sorry, misschien zie ik het heel negatief en iedereen zal vast wel het beste met hun dier voor hebben hoor, maar waarom kijken we wel kritisch naar elkaar en de paarden maar niet naar onszelf?

8nnemiek

Re: Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:06

Ik zie het ook heel vaak op de manege hier in de stad.. Een hele les vol met privépaarden, ze lopen allemaal 'aan de teugel', maar nog niet de helft loopt nageeflijk en op de achterhand.. Ze hebben bijna allemaal sporen en hulpteugels. En paarden die niet luisteren krijgen een ruk in hun mond. Ik kan er ook echt niet lang heen kijken, heb altijd zin om eens te vragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn Vork Maarja, er is weinig aan te doen helaas. Iedereen wil natuurlijk kunnen rijden als Anky, en hoe meer je paard in de krul loopt hoe mooier lijkt het wel..
Maar er komen gelukkig ook steeds meer vriendelijkere methodes.. De hele natural horsemanship-hype en het bitloos rijden wordt steeds bekender en populairder, dus ik denk dat er over een tijdje ook meerdere NH-maneges zullen komen, en dan zullen hopelijk ook steeds meer mensen gaan inzien dat hulpteugels en sporen helemaal niet nodig zijn.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:00

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook erg jammer dat er zoveel aangerommeld wordt. Het lijkt er een beetje op dat het paard alleen als prestatiemodel gezien wordt en minder als teamgenoot. En inderdaad veel paarden lopen blesures op door de manier van rijden. Wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat er door veel ouders een andere pony of een ander paard wordt aangeschaft als de prestaties van zoon- of dochterlief tegenvallen. Of als de ruiters vastlopen met hun paard of pony.
Het schijnt te confronterend te zijn voor veel mensen om kritisch naar je zelf te kijken.
Het kost gewoon tijd om goed te leren paardrijden en echt goed paardrijden is slechts voor een enkeling weggelegd. Het paard heeft ook de tijd nodig om zich te kunnen ontwikkelen.
Ik kan me niet voorstellen dat je met de "ruk en pluk" manier plezier beleeft aan het paardrijden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:02

En waarom word hier om de haverklap een topic over aangemaakt...

Ik kan me voorstellen dat het je stoort hoor, en ik vind het zelf ook niet juist. Maar je bereikt niets met zulke topics..

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:06

Ik vind het wel een discussie waard hoor, er zijn hier vast ook heel veel bokkers die hun paard in de krul dwingen. En als ik al die paarden van 6 zie voorbijkomen in het Z....
Ik erger me er ook mateloos aan...

En er wordt vééél te weinig gekeken naar de eigen prestaties en vééél te veel naar die van het paard. Er zijn meer slechte ruiters als goede, helaas.
Er zou eigenlijk een soort van, controledienst moeten zijn. De Paardenpolitie Clown om roekeloze en dieronvriendelijke ruiters te straffen oid.

En wat Anky betreft; zelfs zij is erg hard op haar paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:15

Ik vind dit weer een sterk potje generaliseren.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:16

moeshie schreef:
Ik vind het wel een discussie waard hoor, er zijn hier vast ook heel veel bokkers die hun paard in de krul dwingen. En als ik al die paarden van 6 zie voorbijkomen in het Z....

En er wordt vééél te weinig gekeken naar de eigen prestaties en vééél te veel naar die van het paard. Er zijn meer slechte ruiters als goede, helaas.
Er zou eigenlijk een soort van, controledienst moeten zijn. De Paardenpolitie Clown om roekeloze en dieronvriendelijke ruiters te straffen oid.

Maar is die discussie niet al zovaak gevoerd??

En tja, allemaal hebben we commentaar op Anky, maar ondertussen is zij het die de prestaties levert, en niet wij.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:17

Het probleem is misschien wel, dat er niet zoveel mensen zijn die een combinatie goed kunnen beoordelen. Als dat wat je ziet of voelt juist lijkt, denk je goed bezig te zijn. Soms is het nodig dat iemand vanaf de zijlijn je op dingen wijst. Als er maar één ruiter gaat nadenken over zijn rijstijl heb je met dit topic al iets bereikt.
Als ik zie hoeveel paarden lijden onder de kundigheid van hun ruiters, is er veel eer te behalen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:23

Nagini schreef:
moeshie schreef:

Maar is die discussie niet al zovaak gevoerd??

En tja, allemaal hebben we commentaar op Anky, maar ondertussen is zij het die de prestaties levert, en niet wij.

Tja, dat zeg je nu.... dat hangt echter af van de vraag of iedereen dat de ultieme prestatie vind. Zij verdient er een dikke boterham mee, met nog een handjevol andere amazones. De rest loopt een beetje te 'hobby-en'. En dat is niet erg, een mens moet een hobby hebben nietwaar?
Het paard wordt echter vaak over het hoofd gezien waar bloederige prestatiedrang de kop opsteekt.
Daarom benoem ik mijzelf definitief tot 'beroeps-hobbyist' waar het gaat om 'paardensport'.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:30

moeshie schreef:

Je leest steeds meer over de trainingsmethodes van bekende ruiters. En nu dat soort dingen bekend worden zien vele dat als een bruikbare manier van trainen waardoor er een slecht voorbeeld word gevormd. Ik weet weinig over de trainings methode van anky, maar als een bekende ruiter of iemand die gewoon zijn paard naar het oog mooi heeft lopen, met wat voor hulpmiddel dan ook, word het vervolgens door anderen ook gebruikt. Meestal op de verkeerde manier (bijvoorbeeld: slof, sporen etc.).
Mensen hebben vaak het beste met hun paard voor en weten meestal niet beter. Dan moet je ook nog bedenken dat vanuit instructeurs ook vaak fouten worden doorgegeven. Er zitten genoeg goede mensen tussen, maar als je instructeur je iets vertelt ga je ervanuit dat die wel weet wat die doet. Vooral als jijzelf geen raad weet met de situatie.
Dan heb je nog de mensen die aan iedereen graag willen laten zien hoe mooi ze wel niet kunnen rijden. Als-het-paard-maar-rond-loopt-is-het-goed-types bijvoorbeeld.
Ik denk ook dat je met behulp van internet (zoals via bokt) voorbeelden krijgt hoe het niet moet, en waarom niet. Het zal voor vele de ogen hebben geopend. Je krijgt meestal in je directe omgeving niet goed mee van wat goed is en wat fout. Je doet iets omdat je dat gewend bent. Dat is dus vooral het ontwetendheid deel. Je krijgt nu zoveel te zien waardoor je langzaam een breder beeld krijgt. Als ik kritisch kijk naar mijzelf en mijn omgeving, ben ik blij met wat ik geleerd heb van bokt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:31

Dat Anky niet altijd op een even paardvriendelijke manier bezig is dat weet ik ook. Maar altijd dat ge-emmer daar weer over. Ik heb verder echt nog niet zo veel mensen het na zien doen. En áls we die dan straks krijgen is die ook opeens weer niet goed genoeg want ook aan die zit weer iets negatiefs. Zo'n mensen zijn ook niet perfect, en ik weet ook niet of ze naar perfectie streven. Maar soms heb ik het idee dat als dit soort topics geopend worden dat er dan maar een zondebok bijgesleept meot worden terwijl het merendeel van bokt nog niet eens in de buurt van Anky (of welke topruiter dan ook) haar prestaties komt.

Vaak worden benoemde fouten (zoals echt in de krul trekken blabla) gedaan door mensen die geen geduld hebben en uit onkunde.

Ik zie het voornamelijk gebeuren bij kinderen. En heb het er laatst ook over gehad en volgens mij is het echt een rage want ik zie het heel veel de laatste tijd. Mensen kopen gewoon véél te snel een paard. Ze kunnen niet tot een aardig rijden en dan komt er al een paard terwijl ze voor een EIGEN paard dan weer niet goed genoeg zijn. Daarom komen er allemaal te pas en te onpas hulpmiddelen bij of gaan we ff lekker rekken en rukken om te kijken of het paard op een bepaalde manier WEL zn hoofd na onder doet.

Daar doe je gewoon niets aan. Zo zijn er genoeg kids bij mij op de manege die denken dat dit juist is. En anders ziet het er tenminste ''mooi'' uit.

Oh en dan de waarom nog: Als je je paard als een giraffe laat lopen dan kun je toch niet rijden!? Je paard liep geen eens aan de teugel (psst had je dat gezien? Die kreeg dr paard geen eens na beneden gereden, echt ik zou dat veel beter kunnen.) En als een paard dan helemaal verkeerd loopt en zn rug wegdrukt maakt dat niet uit, want dat zien deze mensen niet (vanwege wellicht ervaring te kort?) maar het paard loopt wel met z'n hoofd naar beneden en dan kun je goed rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:33

Jullie zitten nu alweer aan te dragen hoe het niet moet, maar hoe moet het dan wel volgens jullie???

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:44

Met gevoel en met geduld, lekker ontspannen en ongedwongen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:48

Mij is geleerd: eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Belangrijk is dat je controle hebt over het tempo van je paard. Je moet hem op een vast tempo kunnen rijden en wanneer jij het wil langzamer en sneller laten gaan. Als je voldoende aanleuning hebt en je controle hebt over de snelheid, rijd je het paard 'tegen de teugel aan' (zoals ze dat zo mooi zeggen) en ontspant het paard vanzelf. Er is dus geen teugeltrekkerij of hulpteugel nodig om een paard in ontspanning te rijden. Dát is iig hoe ik het geleerd heb, correct me if I'm wrong...
Klinkt allemaal makkelijk, in praktijk per paard anders hoe snel en makkelijk het gaat. Als een jong paard op een goede manier word ingereden zal het verder rijden makkelijker gaan dan wanneer iemand een ouder paard koopt die altijd onder dwang gereden is. En daar komt nog het geduld en gevoel van de ruiter bij (zoals Nagini al zei) en ook goede instructie.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:50

Stybba schreef:
Mij is geleerd: eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Belangrijk is dat je controle hebt over het tempo van je paard. Je moet hem op een vast tempo kunnen rijden en wanneer jij het wil langzamer en sneller laten gaan. Als je voldoende aanleuning hebt en je controle hebt over de snelheid, rijd je het paard 'tegen de teugel aan' (zoals ze dat zo mooi zeggen) en ontspant het paard vanzelf. Er is dus geen teugeltrekkerij of hulpteugel nodig om een paard in ontspanning te rijden. Dát is iig hoe ik het geleerd heb, correct me if I'm wrong...
Klinkt allemaal makkelijk, in praktijk per paard anders hoe snel en makkelijk het gaat. Als een jong paard op een goede manier word ingereden zal het verder rijden makkelijker gaan dan wanneer iemand een ouder paard koopt die altijd onder dwang gereden is. En daar komt nog het geduld en gevoel van de ruiter bij (zoals Nagini al zei) en ook goede instructie.

Amen. Afgod (en nu ga ik naar bed.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 05:54

Nagini schreef:
Dat Anky niet altijd op een even paardvriendelijke manier bezig is dat weet ik ook. Maar altijd dat ge-emmer daar weer over. Ik heb verder echt nog niet zo veel mensen het na zien doen. En áls we die dan straks krijgen is die ook opeens weer niet goed genoeg want ook aan die zit weer iets negatiefs. Zo'n mensen zijn ook niet perfect, en ik weet ook niet of ze naar perfectie streven. Maar soms heb ik het idee dat als dit soort topics geopend worden dat er dan maar een zondebok bijgesleept meot worden terwijl het merendeel van bokt nog niet eens in de buurt van Anky (of welke topruiter dan ook) haar prestaties komt.

Vaak worden benoemde fouten (zoals echt in de krul trekken blabla) gedaan door mensen die geen geduld hebben en uit onkunde.

Ik zie het voornamelijk gebeuren bij kinderen. En heb het er laatst ook over gehad en volgens mij is het echt een rage want ik zie het heel veel de laatste tijd. Mensen kopen gewoon véél te snel een paard. Ze kunnen niet tot een aardig rijden en dan komt er al een paard terwijl ze voor een EIGEN paard dan weer niet goed genoeg zijn. Daarom komen er allemaal te pas en te onpas hulpmiddelen bij of gaan we ff lekker rekken en rukken om te kijken of het paard op een bepaalde manier WEL zn hoofd na onder doet.

Daar doe je gewoon niets aan. Zo zijn er genoeg kids bij mij op de manege die denken dat dit juist is. En anders ziet het er tenminste ''mooi'' uit.

Oh en dan de waarom nog: Als je je paard als een giraffe laat lopen dan kun je toch niet rijden!? Je paard liep geen eens aan de teugel (psst had je dat gezien? Die kreeg dr paard geen eens na beneden gereden, echt ik zou dat veel beter kunnen.) En als een paard dan helemaal verkeerd loopt en zn rug wegdrukt maakt dat niet uit, want dat zien deze mensen niet (vanwege wellicht ervaring te kort?) maar het paard loopt wel met z'n hoofd naar beneden en dan kun je goed rijden.

Goed gesproken OK dan!
Denk dat dat idd het grote probleem is...

Ik geloof idd wel dat heel veel mensen wel het best met hun paard voorhebben.
Het probleem is dat het overgrote deel (dankzij maneges, en dankzij elkaar) niet weet wat dat beste dan is, niet weet hoe het te doen....

Dat "aan de teugel" is dan een soort 'instant' goed kunnen rijden... pluk, pluk, pluk en je bent er, net zoiets als een zakje oploskoffie, wat natuurlijk de smaak en geur niet heeft van echte koffie, maar het lijkt er wel op... en veel mensen zullen het verschil niet kunnen ruiken of proeven.

Maar wat... als we het tijdperk van het koffiezetapparaat voorbij zijn en alleen nog maar Nescafé drinken? Hoe moet iemand dán weten wat echte koffie is, en hoe het smaakt? Soms denk ik echt dat we al zover zijn...

Net zoals veel mensen het verschil niet kunnen zien tussen echte nageeflijkheid en een valse knik. Maar het verschil is er wel degelijk... en op de lange termijn kom je er wel achter ook. Het lijkt alleen oppervlakkig wat op elkaar. Maar helaas zijn er veel die niet verder hebben (leren) kijken dan de oppervlakte.

Al moet ik zeggen dat ik een tijdje terug in totale shock was, toen ik las: even het paard laten masseren en hij gaat weer aan de teugel. Toch is het wel tekenend. De hele maatschappij is gericht op snelle resultaten... vandaar de instant-koffie. Maar die koffie maak ik me niet druk om.

Ik maak me wel druk om die ruiter die denkt dat hij instant-nageeflijkheid krijgt door het paard te masseren; alsof hij niet correct hoeft te rijden... de masseur lost het wel op.
Want op dat moment hebben we te maken met een fundamenteel misverstand... en zolang we dat niet oplossen, zal die ruiter nooit behoorlijk leren rijden... en nooit verantwoordelijkheid leren nemen voor zijn eigen paard.... want hij zal nooit begrijpen dat de problemen bij HEMZELF liggen, en niet bij het paard, het zadel of het bit... of de bak, of de DA, of de masseur, of....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:12

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat degenen die dit plaatsen dus blijkbaar wél denken dat zij alles goed doen en dat zij hun paard nooit eens storen. Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die geen fouten maakt, of ze nu NH, Western, dressuur of springen doen.
Dus lijkt het me zinvoller om in plaats van over andere mensen te praten, waar je toch niets mee opschiet, zelf nog meer energie te steken in juist rijden zodat je nog minder fouten maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:20

Ben het met je eens. Maar het komt volgens mij omdat mensen gewoon echt niet weten waar ze mee bezig zijn. Vooral kinderen. Die zien hun vriendin een paard in de krul rijden en willen dat zelf ook en gaan lopen dwingen. Dan zien ze een andere vriendin met een elastiek.. 'Oh, misschien werkt dat!' En vanuit het helemaal gefocussed zijn op die krul wordt de rest vergeten. Zelfde met sporen, want veel mensen dragen sporen, het staat wel cool. 'Ja, maar mijn paard loopt niet door zonder sporen.' Mensen weten gewoon niet beter, en veel willen ook niet beter weten want: 'Zoveel mensen doen het zo, dus het zal wel goed zijn.' Mensen kijken niet verder en zijn blind voor andere manieren. Erg sneu alleen dat dat ten kosten van de paarden gaat. Hiermee bedoel ik niet iedereen, maar dit zijn dingen die ik érg vaak zie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-08 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:29

Ik zie het ook idd. Vraag me ook af wat je eraan doet?

En nee, ik ken geen enkele perfecte ruiter.
Er zijn er wel die ik bewonder...

En er zijn er ook, waarvan ik zeg: dat wil ik nooit!!!
Ik leer veel door te kijken... zowel hoe het niet moet, als hoe het wel moet.
Alleen is het bij de goede ruiters zo moeilijk om te zien wat ze doen Ziek

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:27

Pfff, ik word ZO ontzettend moe van dat gekift op andere ruiters.

Iedereen doet zijn best, en het kost gewoon heel veel tijd om rijtechnische theorieen te verzamelen (principe dat meerdere wegen naar Rome leiden) en ruitergevoel te ontwikkelen. En ja, tijdens dat leren maak je fouten. Gelukkig werk je samen met een vergevingsgezind dier en mag je blijven proberen om beter te worden en te leren.

De een heeft al wat meer talent dan de ander, puk heeft meer en betere begeleiding dan mies, wim is op zijn twintigste begonnen terwijl sjaan er als baby al opgetild is.

In plaats van alsmaar te zitten katten op anderen kun je ze beter gaan helpen. Of nog beter: concentreer je op je eigen rijden. De kans is groot dat er ook ruiters in jouw omgeving zijn waar je zelf veel van kan leren en die wellicht jou maar prut en dieronvriendelijk vinden rijden, sta daar maar eens bij stil.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:47

Je kan wel moe worden van het gezeur op andere ruiters, maar het is toch niet zo moeilijk om als mens rationeel te denken?

We zitten op dieren, niet op robots. Mensen plukken, trekken en schoppen maar zonder de gevolgen er van in te zien. Op het moment dat je in je hoofd hebt dat het een dier is, zul je zien dat er veel meer mensen diervriendelijker gaan rijden.

Ik vind het gewoonweg afschuwelijk wat ik af en toe om me heen zie. Mensen geven paarden de schuld als het tijdens het proefje niet goed gaat, maar vergeten dat zo'n beestje alleen maar op de wei wil lopen.

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:49

haha zie altijd de zelfde erover praten ben het helemaal eens met urielle !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:09

Tulandro schreef:
We zitten op dieren, niet op robots. Mensen plukken, trekken en schoppen maar zonder de gevolgen er van in te zien. Op het moment dat je in je hoofd hebt dat het een dier is, zul je zien dat er veel meer mensen diervriendelijker gaan rijden.

Ja hoor, iedereen zit er gewoon van te genieten om zijn paard verrot te trappen en in zijn bek te sleuren, je hebt helemaal gelijk Ach gut

Sta je er wel eens bij stil dat mensen gewoon aan het leren zijn?
Dat iemand wellicht zijn balans niet zo heeft, en daarom klapperende benen, of daarom hangt in de mond?
Dat iemand gewoon nog niet zoveel begeleiding heeft gehad, of totaal verkeerde, waardoor ze fouten maken?
Dat iemand door wedstrijdspanning compleet verstijft is en gewoon niet meer voelt wat hij doet met de mond van het paard?

Kom op zeg, iedereen schaamt zich dood voor foto's van tien jaar geleden en zelfs bij het selecteren van foto's op HAW smijt je met liefde en plezier driekwart van de foto's weg omdat je denkt OMG! Bloos!

Maar nee hoor, op Bokt is iedereen perfect. Of ze rijden Grand Prix in de achtertuin, of ze gaan er alleen opzitten en hobbelen maar mee waardoor er helemaal geen sprake meer is van rijden. En maar mauwen op andere mensen ipv eens goed de eigen videobeelden bekijken en stante pede een goede instructeur te bellen.

De beste ruiters zitten op de barkruk zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:22

Ik denk dat het een klein aantal zijn die idd alleen sleuren en schoppen...
Maar ik denk wel dat er een groot deel is die het wel goed wil doen, alleen niet weet hoe...
Ik ben er pas weer op gewezen dat veel fouten worden gemaakt uit onwetendheid, en de ruiters die ze maken, voelen zich schuldig als ze erop gewezen worden... willen het best beter doen Ach gut

En laat ik eerlijk zijn, ik schaam me ook dood voor foto's van 2 jaar geleden... en inmiddels heb ik alweer een heleboel geleerd, en dat proces gaat door.

Ik ben me daar bewust van, ja.
En toch... erger ik me ook aan ruiters die het paard de schuld geven als het niet goed ging... alsof het paard er wat aan kan doen. Dat is niet iets waar ik goed mee om kan gaan.

Tuurlijk Urielle, je hebt gelijk als je zegt dat je beter op een geduldige, vriendelijke manier kunt zeggen, dat het paard óók alleen maar zijn best doet... maar dat geduld heb ik niet altijd Bloos

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:50

horseyfries schreef:
Ik vind het eigenlijk wel grappig dat degenen die dit plaatsen dus blijkbaar wél denken dat zij alles goed doen en dat zij hun paard nooit eens storen. Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die geen fouten maakt, of ze nu NH, Western, dressuur of springen doen.
Dus lijkt het me zinvoller om in plaats van over andere mensen te praten, waar je toch niets mee opschiet, zelf nog meer energie te steken in juist rijden zodat je nog minder fouten maakt.

Met het onderstreepte ben ik het totaal niet mee eens. Ik doe namelijk zéker niet alles goed. Ik ben ook zéker niet altijd even zacht in de hand. Maar over het algemeen ben ik wat te slappig heb ik het idee. Ik laat een paard vaak te snel los.
Daarnaast heb ik tál van dingen waar aan gewerkt moet (houding: benen, rug, schouders, tenen, hakken) En allemaal van die kleine dingetjes.

Met het dikgedrukte ga ik mee. Maar misschien was dat ook wel te merken in mijn eerste 2 reacties.