hoe sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

hoe sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:25

ik heb les op de manege en prive les van 2 verschillende mensen...

de instructrice op de manege zegt dat ik moeet sturen met m'n handen en dat ik absoluut geen been mag gebruiken..

maar de instructrice waar ik prive les van krijgt zegt dat ik moet sturen met m'n benen en dat ik m'n buitenhand moet sluiten.

maarjah nu twijfel ik zelf wat het beste is...

wat vinden jullie?

Celiien

Re: hoe sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:26

Benen!

Anders zet je teveel druk op de mond.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:27

teugels.. veel nauwkeuriger Haha!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:28

uuuhm...........allebei!?! Haha!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:28

bijde.. teugels en been

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:29

op je zit! met je handen als ondersteuning

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:32

op je zit; met je benen als ondersteuning. je moet je paard net zo makkelijk rond kunnen sturen en figuren laten lopen zonder teugels in je hand als met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:31

Jemig wat is die eerste voor instructrice? Zij heeft het in ieder geval helemaal fout!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:35

benangelique schreef:
op je zit; met je benen als ondersteuning. je moet je paard net zo makkelijk rond kunnen sturen en figuren laten lopen zonder teugels in je hand als met.

precies
zoiets wilde ik ook gaan typen.
kan het niet beter zeggen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:47

Met je zit en met je benen ,
Teugels alleen als ondersteuning en om de schouder mee te nemen als het nodig is !

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:47

Benen en zit Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:49

Benen ! Ik vind dat de teugels een kleine ondersteuning moet zijn , maar dat je paard vooral reageren moet op de been je gewicht dat je verplaast !

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:50

Vooral benen, en handen spelen daar een kleine rol bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:14

Binnenbeen op de singel drijft aan en vraagt zo de buiging op, buitenbeen ligt achter de singel en komt in als de achterhand dreigt uit te zwaaien. Je kijkt waar je heen wilt, dan draai je automatisch ook je heupen een beetje mee in en geeft zo met gewicht en zitbeenknobbels aan welke kant je op gaat. Je buitenhand plaatst de buitenschouder van het paard mee naar binnen, de binnenhand kan bij jonge paarden van de hals om richting aan te geven, bij ervaren paarden kan die in feite gewoon het contact met de mond onderhouden en is verdere inwerking niet nodig.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:18

Benen en buitenteugel begrenst.
Bijvoorbeeld in een hoek begrens je de schouder met de buitenteugel en voorkom je dat hij naar binnen valt met je binnenbeen.
Wel twee handen symmetrisch naar links of naar rechts, niet de binnenteugel naar je toe trekken.

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:48

je zit en je benen teugels niet echt, alleen voor de stelling

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:30

Mijn instructrice zegt:"
2 handen naar de kant waar je heen wilt, ernaar kijken en je pony als 't ware met je benen 'besturen'.
Zelf doe ik het met mijn zit en mijn benen, ik duw mijn pony als 't ware naar de kant waar ik op wil. Knipoog

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:44

met je zit en je benen, door je binnenbeen te gebruiken vraag je stelling en die is dan op de singel. met je buiteneen begrens je als het ware en voorkom je o.a. dat het paard uitzwenkt. je buitenteugel er ietsjes sterker aan dan de binnenteugel (niet trekken) maar pas op dat je niet je buitenhand over de schoft naar de binnenkant gaat brengen (dan probeer je alsnog met je handen te sturen). ik waarschuw je wel: een paard die nooit door het been gereden is en alleen op de hand, die zal het waarschijnlijk niet snappen in het begin. en daarnaast ben ik het met aukje91 eens dat die 1e instructrice waardeloos is! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:48

Als je geen teugels nodig had gehad, dan had je wel les gehad zonder hoofdstel. En als je geen benen nodig had gehad, dan waren er wel zadels uitgevonden waarin je rustig kon loungen.
Het is een combinatie van zit, been en hand.

Globaal gezegd stuur je met je zit (doordat je kijkt waar je heengaat nemen jouw heupen je paard mee in die richting), begrenzen je teugels de schouder, en je benen de rest van z'n lichaam. En je binnenbeen en -teugel hebben ook een belangrijke rol in het vragen van stelling en buiging in je wending.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:45

Ik stuur met allebei, maar het laatste jaar steeds meer met de benen. Maar alleen met de benen kon ook niet altijd, want ik reed wel eens op een pony die dan opeens ging draven (of sneller ging draven).

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:55

Tuurlijk is met benen sturen veel beter!
Vind het eigenlijk een beetje een slechte zaak dat die instructrice op de manege zegt dat je juist niet met benen moet rijden, dat is echt de grootste onzin die ik de laatste tijd gehoord heb.
Als je alleen maar op teugel rijdt, dan zet je toch veel te veel druk op de mond van het paard en dat is toch helemaal niet goed?

Hoewel ik wel toe geef dat ik met beide rij, mijn pony was reageerde heel goed op mijn been en daardoor heb ik wel een beetje met mijn benen leren rijden omdat ik op de manege waar ik vroeger reed ook nooit geleerd had om met mijn benen te rijden.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:10

Mijn instructrice zegt altijd, dat je teugeldruk bepaald waar het hoofd is [laag/hoog/diep/naar rechts/naar links enz.] en dat je benen & je zit bepalen waar je heen gaat!

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:14

vivian_ve schreef:
met je zit en je benen, door je binnenbeen te gebruiken vraag je stelling en die is dan op de singel. met je buiteneen begrens je als het ware en voorkom je o.a. dat het paard uitzwenkt. je buitenteugel er ietsjes sterker aan dan de binnenteugel (niet trekken) maar pas op dat je niet je buitenhand over de schoft naar de binnenkant gaat brengen (dan probeer je alsnog met je handen te sturen). ik waarschuw je wel: een paard die nooit door het been gereden is en alleen op de hand, die zal het waarschijnlijk niet snappen in het begin. en daarnaast ben ik het met aukje91 eens dat die 1e instructrice waardeloos is! succes!

helemaal een geweldige uitleg. ben er helemaal mee eens

en inderdaad wat een tuttie die 1ste insturctrice

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:19

Je zet je binnenhand ietsjes naar binnen toe, zonder meer te gaan vragen, dan draai je je bovenlichaam, maar niet je heup, buitenschouder naar voren toe. Daarmee draai je je paard eigenlijk heel scherp de hoek in. Daarbij komt het binnenbeen waarmee je eigenlijk zegt 'ik wil dat jij minder scherp draait'. Hierdoor kun je recies bepalen hoe je de hoek door komt. Als je je volte wilt sluiten leg je je buiten teugel iets tegen de hals, waardoor je begrenst. Je houd niet op met binnen been geven...

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:22

Zachtjes aan te teugel 'trekken' en verder met je been aanduwen.