Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra89

Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 23:03

Misschien ga ik een driejarige kopen.
Hij krijgt een grote stal (3,5 x 3,75) en mag 2x pw s ochtends naar buiten, los.
hoevaak rijden/longeren/trainen jullie je 3jarige?
ik ben van plan m om de dag eruit te halen voor training, dwz longeren of rijden en dan verder nog 2x pw 's ochtends er dus uit, dus sommige dagen zou die dan dus 2x per dag eruit komen doordat die dagen dat hij de wei/paddock in kan, onregelmatig zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Het lijkt me zelf een mooi schema zo.

Barmat

Re: Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:06

Mijn driejarige is ingereden, even doorgereden en daarna weer op het land gegaan om lekker alle indrukken te verwerken en toen weer paard te kunnen zijn en te groeien. Nu is hij bijna 4 en pak ik hem langzaam weer op. Twee keer per week moet hij iets doen, de rest loopt hij nog lekker op de wei. Gaat prima zo.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:20

Ik vind dat hij voor zo'n jong beest wel wat veel binnenstaat. Hij heeft weide beweging nodig om sterke pezen en botten te krijgen en het liefst nog een paar maten om mee te stoeien. Maar ja ik kan me voorstellen dat je afhankelijk bent van de stal waar je staat. Mijn idee, elke dag iets met hem doen, wandelen, leren voetballen, beetje spelen met zeiltjes en dat soort stuff. Hij heeft ook iets nodig om op ontspannen wijze mee bezig te zijn.
Toen de mijne drie was stond hij hele dagen in de weide dus dat gaf al veel beweging. Ik heb heel veel met hem gewandeld, werd hij meteen verkeersmak van. Daarna heb ik hem twee keer in de week een minuut of twinitg tot een half uurtje gereden. Daarbij ben ik veel naar buiten gegaan want al die korte bochtjes in de bak zijn op zijn leeftijd nog wat te zwaar en moeilijk. Mogelijkheden zat dus...
Veell succes hoor

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:24

Mijn vz fries staat op het moment stil omdat ze in mei haar eerste veulen verwacht, maar ik rijd/ree ongeveer 2 tot 3 keer in de week, zeker niet langer als een half uur, meestal met een kwartiertje klaar als ze braaf is. Ze is inmiddels ook bijna 4 en alweer een half jaar onder zadel, maar ik vind haar nog te jong om heel serieus aan de gang te gaan. Het overgrote deel van de tijd mag ze op eigen benen leren lopen aan een lichte contactteugel of zelfs losse teugel. Ik wil geen paard wat aan mn hand gaat hangen of niet fatsoenlijk kan lopen zonder teugeldruk. Nageeflijk is ze zeker, maar hier doe ik verder nog niks mee, komt wel als ze dalijk haar veulen heeft.

Ze staat btw wel de hele dag, en in de zomer 24/7 op de wei, wat ik ook eigelijk een must vind voor een jong paard ivm groeien en beweging.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:00

Ik heb mijn 3 jarige heel rustig ingereden. eerst gewoon zadelmak maken en heel die hoek.. daarna rustigaan in gaan rijden: 2 keer in de week 1 kwartiertje/20 minuten. toen ze alles uiteindelijk door had, ben ik verder gegaan met het echt doorrijden. toen ze echt gewoon normaal de figuren kon lopen ben ik begonnen met het aan de teugel te laten lopen enzo. Nu is ze helemaal klaar... en rijdt ik minimaal 3 keer per week met haar!

Succes met je pony!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:42

Het paard is nog niet gekocht en de stal nog niet definitief en ik zou dat zo niet doen en ik vind je schema dus niks.
Een paard moet meer buiten dan in jouw schema staat, zowiezo iedere dag een paar uur liefst meer.
Rijden/ longeren niet meer dan 2 x per week.
Maar ik zou hem liever eerst nog een zomer op de wei zetten ergens met een kudde en pas na de zomer echt gaan rijden dan is ie 3,5 jaar.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:45

Ik rijd de mijne 3 keer per week.. even longeren en dan 20 minuutjes rijden..

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:51

ik vind ook dat een jong paard, zowiezo paarden moeten elke dag naar buiten kunnen om 'paard' te kunnen zijn. Mijn jongen paarden kunnen elke dag het land op, de volwassen paarden bij ons komen in de winter in een paddock en alleen zomers op het land. Zomer's lopen ze trouwens 24 uur op het land. Ik zou hem om de dag beweging geven, afwisselen, rijden, longeren en wandelen. succes

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:13

alexandra89 schreef:
Hij krijgt een grote stal (3,5 x 3,75) en mag 2x pw s ochtends naar buiten, los.
ik ben van plan m om de dag eruit te halen voor training, dwz longeren of rijden en dan verder nog 2x pw 's ochtends er dus uit, dus sommige dagen zou die dan dus 2x per dag eruit komen doordat die dagen dat hij de wei/paddock in kan, onregelmatig zijn.

Maar sommige dagen komt hij helemaal niet z'n stal uit, begrijp ik zo? Dat lijkt me echt onacceptabel.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:16

Klinkt als een goed schema mits hij elke dag de stal uit komt.. Als dat niet het geval is, vind ik het inderdaad onacceptabel. Je laat je paard toch niet gewoon maar een dag binnenstaan? Op zijn minst lekker op de wei, worden ze alleen maar sterk van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:17

Elk paard hoort elke dag los te komen.
Daarnaast kun je hem nog aan het werk zetten.
Per jong paard verschillend,mar een 3 jarige hooguit 3x in de week 20 min.
Of dat nu rijden of longeren is maakt niet veel uit.
Je snapt wel dat dat veel te weinig is om lekker energie kwijt te kunnen.
En vooral om paard te zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:20

Ik ga er zeker in mee dat je paard echt vaker buiten moet komen. Sowieso iedere dag! 2x per week vind ik veel te weinig!

Ik heb een nu bijna 4 jarige en die rijd ik zo'n 2 a 3 keer per week. Als ze wat ouder en sterker is breid ik dat wat uit, maar dat duurt nog wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:22

Mijn 3 jarige staat dag en nacht buiten en moet nog zadelmak gemaakt. Dat doe ik in de loop van de zomer.
Een 3 jarige werk ik hoogstens om de dag en met afwisseling, dus hoogstens 2 x rijden en 1 keer longeren, vrij bewegen of vrij springen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:41

Die van mij doet nog niets!!
Die staat alleen maar wat te spelen met zijn vriendjes, en 1 x per week gooi ik er een zadeltje op om een beetje te longerern en te zitten.. Lachen
Alles op zijn tijd.
Ze gaat straks de wei op, en dan zien we van de winter wel weer verder.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:13

zelf heb ik ook een drie jarige die nu 9 weken onder het zadel, het is goed om het rustig op te bouwen je merkt snel genoeg wanneer ze moe worden ik rijd hem 5 dagen in de week, ongeveer 15 , 20 min dan is die moe & voldaan, ik rijd hem op een speelse manier, goed belonen is ook belangrijk want dan willen ze ook voor je werken en hij vind het echt leuk!.
1 dag vrij en
1x met touwtjes,

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:16

Pukkk schreef:
zelf heb ik ook een drie jarige die nu 9 weken onder het zadel, het is goed om het rustig op te bouwen je merkt snel genoeg wanneer ze moe worden ik rijd hem 5 dagen in de week, ongeveer 15 , 20 min dan is die moe & voldaan, ik rijd hem op een speelse manier, goed belonen is ook belangrijk want dan willen ze ook voor je werken en hij vind het echt leuk!.
1 dag vrij en
1x met touwtjes,

5 x in de week vind ik al tamelijk veel en dan ook nog eens 1 dag met touwtjes, waarom met touwtjes.
Laat het dier eens zelf zijn balans vinden met een ruiter dat is al zwaar genoeg.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:21

jesito schreef:
Pukkk schreef:
1 dag vrij en
1x met touwtjes,

5 x in de week vind ik al tamelijk veel en dan ook nog eens 1 dag met touwtjes, waarom met touwtjes.
Laat het dier eens zelf zijn balans vinden met een ruiter dat is al zwaar genoeg.

hij loopt 1 keer in de week aan touwtjes om dat juist goed is om zijn achter hand langzamer hand sterker te maken, uit eindelijk doen we nog wel heel rustig aan, stap en draf,

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:27

Een paard hoort elke dag er even uit te komen het liefst in de wei. En daarbij kan je hem nog drie á vier keer per week beweging geven. Bv één keer longeren en drie keer rijden max 45 min incl los en uit stappen.

bv
= maandag rijden + in de wei of paddock
= dinsdag wei of paddock
= woensdag rijden + wei of paddock
= donderdag longeren niet langer dan 30 min + wei of paddock
= vrijdag lekker in de wei of paddock
= zaterdag lekker een buiten rit maken + wei of paddock
= zondag wei of paddock

Zo wissel je af en krijgt hij voldoende beweging voor een drie jarige voor de rest is het belangrijk dat hij elke dag even lekker met zijn maatjes kan spelen en zijn energie kwijt kan. Knipoog

Wat was jij van plan om op de dagen dat hij niks doet staat hij dan op stal of staat hij dan lekker buiten?
Je kan een paard niet een dag op stal laten staan zonder dat hij eruit komt voor beweging of lekker buiten spelen.

En pukkk met zo'n jong paard wat net onder het zadel is hoor je niet nu al met touwtjes te beginnen. Paard moet eerst zijn balans vinden en op eigen benen leren lopen.
Als jij je paard sterker wil maken in zijn achterhand dan kan je beter balkjes met hem gaan lopen zowel aan de longeerlijn als er op. Daar wordt een paard sterk van in zijn hele lijf.
Echt om nu al met touwtjes te gaan beginnen dat is niet goed voor een jong paard. Je hebt zelfs kans dat hij straks vast komt te zitten in zijn rug. Omdat hij hierdoor niet voldoende op zijn eigen benen kan leren lopen.

alexandra89 schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:30

Ik vind 45 min erg lang
Gooi ze leker de hele dag in de wei, dan hoef je niet zoveel in en uit te stappen. Want bij een pienter paard is in en uit stappen tijd om te leren kwallen Lachen
Imo kun je beter 15/20 min rijden.
Niet teveel stappen zodat ze zich niet gaan vervelen Lachen

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:35

Citaat:
En pukkk met zo'n jong paard wat net onder het zadel is hoor je niet nu al met touwtjes te beginnen. Paard moet eerst zijn balans vinden en op eigen benen leren lopen.
Als jij je paard sterker wil maken in zijn achterhand dan kan je beter balkjes met hem gaan lopen zowel aan de longeerlijn als er op. Daar wordt een paard sterk van in zijn hele lijf.
Echt om nu al met touwtjes te gaan beginnen dat is niet goed voor een jong paard. Je hebt zelfs kans dat hij straks vast komt te zitten in zijn rug. Omdat hij hierdoor niet voldoende op zijn eigen benen kan leren lopen

ik snap jullie's commentaar allemaal wel maar mijn paard heeft zijn 1ste 3 jaar in de hengstenopfok gestaan zei hebben hem, keuringklaar gemaakt,. dus hij was in top conditie! toen hij bij ons terug op stal kwam,. toen hebben wij hem weg gebracht naar de beleerstal, sinds 2 weken heb ik hem weer thuis ik denk dat het eigen keuze is en ik denk dat het per paard verschilt ik moet zeggen mijn paard is breed en stevig gebouwd, dat maakt ook verschil sommige 3 jarigen zijn nog iel en die kun je beter nog een jaar op het land gooien dat hebben wij zelf ook met ons andere jonge paard gedaan!.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:38

@ Pukkk maar zijn lijf is toch nog niet uitgegroeid! Dus ik snap je nu niet. Een 3 jarige klaar stomen voor een keuring wil niet zeggen dat hij dit mentaal en fysiek aankan. Dus wat maakt het uit dat het LEEK alsof hij op dat moment is topconditie was?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:44

Ik rij mijn 3 jarige 2 a 3 keer per week 20 minuten. Ze is nu 6 weken onder het zadel. Hiernaast staat ze iedere dag minimaal 8 uur in de wei en s'nachts op stal. Verder wandel ik wel langs de weg en prut ik er wel veel mee om, zoals iedere dag borstelen en hoefjes proberen te krabben etc

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:45

Pff.. ik vind om de dag erg veel.
3x in de week is zat Lachen.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:48

Amadeo schreef:
@ Pukkk maar zijn lijf is toch nog niet uitgegroeid! Dus ik snap je nu niet. Een 3 jarige klaar stomen voor een keuring wil niet zeggen dat hij dit mentaal en fysiek aankan. Dus wat maakt het uit dat het LEEK alsof hij op dat moment is topconditie was?

meningen verschillen wat ik wel weet ik dat ik de goede instructie's krijg en ik deze ook alleen maar opvolg,. we zullen zien wat er met mijn topper terecht komt.
ik heb trouwens 2 foto's van mijn topper geplaats, in mijn profiel

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:50

ik wens je een top paard met een lange levensduur, daar gaat het niet om. En helaas kan ik de foto's niet zijn, bijna alle avators en foto's van Bokt verschijnen bij mij niet, terwijl ik toch echt niet achter een pc zit die uit het stenen tijdperk kom..... (ik snap alleen niet waarom ik niets zie).