wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilyloveyou

wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:59

hallo,

ik ben nu 13 jaar & heb nu negen jaar een eigen paard.
Ik rijd op het moment Z1 met mijn merrie van 7 jaar het is een e pony.
Afbeelding

Nou is mijn vraag, is het slim om een hengst te kopen & dan een D of E pony van een jaar of 4 oud.
Want ik denk zelf dat ik genoeg ervaring heb.
Maar dan moet het wel heel braaf zijn.
Denken jullie dat dit slim is?

groetjes.

take_one

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:02

Nou opzich hoeft een hengst niet veel meer problemen te geven dan een ruin of merrie..

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:04

als het paard goed opgevoed is en jij consequent bent zie ik geen problemen Knipoog
een ruin of merrie moet je evengoed opvoeden en consequent op zijn, t 1ne paard moet je vaker straffen/bijscholen Knipoog als de ander, ongeacht t geslacht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:06

ik zie persoonlijk de meerwaarde er niet van

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:12

KiWiKo schreef:
ik zie persoonlijk de meerwaarde er niet van

Inderdaad...

Heb jij een bepaald paard op het oog, of wil je opzoek naar een nieuw paard? Als je opzoek gaat naar een paard kun je je afvragen of je het een paard aan wil doen om hengst te blijven. De meeste hengsten mogen nooit dekken, maar staan wel hun leven lang op een pensionstalling tussen de merries. Als ze naar buiten gaan staan ze in aparte weitjes, die ook kleiner zijn dan de gewone weilanden.

En toen ik 13 was dacht ik ook dat ik ervaring genoeg had (al moet ik toegeven dat ik niet zo ver in de sport zat) en als ik erop terug kijk ben ik blij dat ik toen geen hengst heb gehad (of wat voor paard dan ook)

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:02

Corellaa schreef:
als het paard goed opgevoed is en jij consequent bent zie ik geen problemen Knipoog
een ruin of merrie moet je evengoed opvoeden en consequent op zijn, t 1ne paard moet je vaker straffen/bijscholen Knipoog als de ander, ongeacht t geslacht

Precies, ben ik mee eens!
Ligt helemaal aan de opvoeding. Wij hebben ook een hengst en m'n vriend heeft ook jaren hengsten gehad, die ontzettend goed luisteren, als je maar consequent bent. Het geeft geen enkel probleem als we tussen de merrie's rijden en op concours. Hengsten hoeven ook niet altijd (alleen) in aparte weilanden te staan. Sommige staan tussen de ruinen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:46

Als je de vaardigheid en tijd hebt om hem goed op te voeden, zie ik geen probleem.

Maar een hengst geeft altijd meer problemen/meer werk dan een ruin of merrie. Dus ik zie niet in waarom je er een zou willen. Wil je ermee gaan dekken of zo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:52

Vraag of je een weekje bij een hengstenhouder mag rondlopen dan weet je het snel genoeg.
Als jij cool en rustig kunt handelen op het moment dat een willekeurig paard dat je aan de hand hebt of waar je op zit begint te brullen en te dreigen met omhoog komen of aanvallen (van een voorbijganger), dan is het geen probleem. ALs je denkt dat je niet meer durft te drijven op het moment dat een paard zich vreselijk heet maakt onder je, dan is het geen goed plan.
Maar waarom een hengst? Als het gaat om de stoere uitstraling dan zul je op zoek moeten naar een beest die bepaald niet braaf is want juist de brave hengsten vertonen over het algemeen maar weinig van de hengsteneigenschappen. De zware hals bijvoorbeeld wordt voor een groot deel veroorzaakt door testosteron. Hoe meer testosteron hoe moeilijker zo'n paard zich kan beheersen als je niet doortastend genoeg bent.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:36

Dat hoeft absoluut niet zo te zijn, dat een hengst meer problemen/werk geeft dan een ruin of merrie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:53

CWeber schreef:
Dat hoeft absoluut niet zo te zijn, dat een hengst meer problemen/werk geeft dan een ruin of merrie.

Als je weet hoe je consequent met een paard moet omgaan niet nee. Als je onder de indruk raakt van een uitspatting, dan wordt dat snel erger. Dat geldt ook voor merries/ruinen, maar die springen in iedergeval niet zo snel op een ander. Zelfs de allerbraafste hengst krijgt wel eens een hormoon piekje en dan moet je niet spontaan bang worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:55

Ik vraag me ook af waarom je persè een hengst wil.
Vaak is het alleen maar lastig en dan niet alleen met rijden, maar zeker ook weidegang en stalling is vaak een probleem.
Maar nogmaals...waarom een hengst??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:01

Ben jij trouwens die bokker die ergens schreef laatst dat je van M1 tot grand-prix les geeft?

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:08

Sizzle schreef:
CWeber schreef:

Als je weet hoe je consequent met een paard moet omgaan niet nee. Als je onder de indruk raakt van een uitspatting, dan wordt dat snel erger. Dat geldt ook voor merries/ruinen, maar die springen in iedergeval niet zo snel op een ander. Zelfs de allerbraafste hengst krijgt wel eens een hormoon piekje en dan moet je niet spontaan bang worden.

Ja klopt, je moet er ervaring mee hebben inderdaad. Onze hengst is ook erg braaf, maar natuurlijk kan hij zich ook wel eens groot maken bij de merries en gaan brullen. Als ze maar weten dat jij de baas bent en zelf consequent genoeg bent, dan is het geen probleem.

Edit: Ik weet niet wie je bedoeld, maar ik ben ieder geval niet degene van de 'M1 tot grand-prix les'. Wij zijn meer springgericht Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:17

Sizzle schreef:
Ben jij trouwens die bokker die ergens schreef laatst dat je van M1 tot grand-prix les geeft?

Haha! OEPS!!!! Lastig is dat toch dat ze je eigen berichten kunnen lezen.
In dit geval zou ik sowieso maar geen hengst nemen omdat ik denk dat je jezelf een beetje te hoog inschat.
Ik dacht al bij de foto...Z??MMMM

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:01

Ik heb zelf een hengst. Maar persoonlijk ligt mijn voorkeur bij een merrie.

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:03

Een hengst is onhandig met allerlei dingen, zoals met weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:06

lotje_s schreef:
Een hengst is onhandig met allerlei dingen, zoals met weidegang.

dat hoeft niet, ook ik heb een hengstje (word wel gecastreerd) en hij is een stuk makkelijker dan de merries die er staan, (1 en 2 jarige) terwijl mijn hengst 24/7 in het land loopt, en de merries 2 keer per dag in handen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:07

Ik denk het dus niet, een hengst heeft geen leuk leven, dus waarom wel genieten van het paardenleven en jouw paardje niet van zijn ruinenleventje met andere vriendjes??

Ga gewoon een leuke pony rijden, een merrie of ruin...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:33

Waarom wil je een hengst?
Verder als jij denkt dat je de ervaring hebt.. doen toch Haha!
En anders zou je deze vraag kunnen stelln aan je instructrice.
Je vraagt het nu aan een stel onbekenden die jouw niet kennen Knipoog

Succes!

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:43

Een hengst hoeft indd niet meer problemen te geven, als je denkt dat je hem aan kan moet je t gewoon doen! Ga er voor.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:47

Trouwens, een hengst die nooit mag dekken, die raakt toch helemaal gefrustreerd?

Stel je eens voor dat de hormonen door je lijf gieren en dat je helemaal nooit sex mag hebben. Da's toch om gek van te worden. Mensen die een hengst willen, alleen omdat het zo stoer is zijn wat dat betreft toch egoistisch tov hun paard.

Of zie ik dat nou verkeerd? Verward

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:48

Je kunt het beter zo zien, een hengst is hetzelfe als een ruin of merrie alleen denken mensen vaak anders over een hengst omdat ze er drukker enz uitzien. maar dat is een kwestie van omgang en gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:49

Klara16 schreef:
Trouwens, een hengst die nooit mag dekken, die raakt toch helemaal gefrustreerd?

Stel je eens voor dat de hormonen door je lijf gieren en dat je helemaal nooit sex mag hebben. Da's toch om gek van te worden. Mensen die een hengst willen, alleen omdat het zo stoer is zijn wat dat betreft toch egoistisch tov hun paard.

Of zie ik dat nou verkeerd? Verward

een hengst die je 1 keer laat dekken, en daarna nooit weer mag dekken, dat vind ik pas sneu.
mijn hengstje word over een half jaar gecastreerd, gefrustreerd is hij niet hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:50

Ik ben het ook met sizzle eens Ja

er zijn hengsten die niet echt veel moeilijker zijn.
Maar genoeg die meteen door hebben dat ze een stukje ruimte krijgen en dan zijn ze ineens een stuk moeilijker op de plek terug te zetten dan een ruin of een merrie.

Ik weet wel dat ik absoluut geen hengsten mens ben, ondanks dat ik best consequent ben.

Verder zie ik het nut van een paard hengst houden ook niet, behalve bij een goed gekeurde dekhengst Lachen
Voor de rest lijkt het me voor een paard ook fijner om ruin te zijn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:52

pcies, is het dier goedgekeurd voor de dekdienst......... dan houd je hem hengst, verder gewoon alle gevallen hakkie tjakkie.......... je doet het dier er geen plezier mee, alleen je eigen ego