Buiten rijden op een blind (slechtziend) paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Buiten rijden op een blind (slechtziend) paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:58

Ik heb sinds kort een paardje op proef waarmee ik eventueel half pension wil doen. Dat paardje heef zo een blauwachtige schijn (geen maanoog) in zijn rechteroogje. Iedereen die ik heb gesproken op de pensionstal zegt dat het paardje blind is of heel slecht ziet langs dat oog. De eigenaresse zelf zegt dat het paardje niet blind is en dat ze het meermaals heeft laten onderzoeken in een ziekenhuis en dat ze niet kunnen vinden waarom het paard zo'n verkleuring heeft.
In de omgang zelf merk ik eigenlijk amper dat het paard blind of slechtzient is. Alleen bij het longeren durft hij zijn hoofd naar mij toe te draaien tijdens het lopen.

Aangezien ik een recreatieve ruiter ben en graag buiten ga rijden verwacht ik ook dat het mogelijk is dat ik buiten kan rijden met het paard dat ik in half pension neem. De eigenaresse zelf zegt dat ze altijd met hem buiten heeft gereden (ze heeft al 1 jaar niet meer op hem gereden omdat ze het te druk heeft). Ikzelf heb het paardje enkele keren in de piste gereden wat hij heel goed doet.

Maar toch heb ik schrik om met hem buiten te gaan... Creëer je een groter risico als een paard blind of slecht zient is als je buiten gaat rijden?

Anoniem

Re: Buiten rijden op een blind (slechtziend) paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:49

Tuigers zien ook niet veel, met hun oogkleppen op Knipoog dus ik zou niet meteen beren op m'n pad gaan zien. Gewoon eens zien wat er gebeurt op rit. Braaf paard mee als gezelschap, en dan kijken hoe z'n reacties zijn.
Overigens ben je er snel achter of je paard blind danwel slechtziend is aan dat oog hoor. Kwestie van testen of 'ie dingen aan ziet komen vanuit verschillende posities.

Wat jij beschrijft met longeren kan ook komen door een mindere buiging op 1 kant.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:30

Heeft de vorige eigenaar de resultaten op papier staan, als dat paard werkelijk onderzocht is?
Iedereen kan wel zeggen dat "de dierenarts zei dat er niets aan de hand is."

Het ligt aan het soort oogafwijking of je wel of niet veilig kunt rijden denk ik. Een familielid van me heeft een paard met een versleten netvlies, dus gaten in het gezichtsveld zeg maar, en de dierenarts waarschuwde dat het paard bijvoorbeeld geen kuilen voor zich kon zien. Tot dusverre kon het paard wel bereden worden, maar het paard loopt sinds kort met oogkleppen, omdat het last kreeg van het zonlicht. Door de oogafwijking is het paard zelf ook stukken voorzichtiger geworden, lijkt het, en het verergert.

Je kan denk ik het beste de dierenarts om advies vragen, misschien had de vorige eigenaar haar manier van rijden al helemaal aan de oogafwijking van het paard aangepast, zonder het zelf echt te beseffen.
Bovendien kan het gezichtsvermogen de afgelopen maanden nog slechter geworden zijn, terwijl het bij de vorige eigenaar nog niet ernstig leek.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:34

Ik heb ook een tijdje een half blind paard gereden, dat ging altijd prima, ik reed hem veel op mijn stem! Ook paar keer per week met hem naar buiten, gaf geen enkel probleem! Natuurlijk zal het wel per paard verschillen, maar dat is met een goed ziend paard ook!

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:36

zal inderdaad even de rapporten opvragen bij de eigenaresse en zelf je conclusie trekken!!
succes ermee!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:51

Soort oogafwijking is niet bekent. Er is enkel gezegt dat het paard niets mankeert aan de ogen (buiten een eventuele allergische reactie). Bij de omgang merk ik ook geen hinder aan zijn oogje.
Dat misschien staat mij niet aan want de onderzoeken hebben al een paar jaar geleden plaatsgevonden. De eigenaar zelf is ook dierenarts. Vind het maar een nare situatie. Misschien is het paardje slecht zient, daarnaast is hij ook redelijk pittig en met rond de manege te wandelen verschoot hij regelmatig van iets.

Maar de meerderheid vind dus dat een paard dat blind is perfect buiten gereden kan worden zonder verhoogd kans op ongelukken?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:56

Kan prima.

Wij hebben thuis een 100% blind paard en we rijden nog heerlijk buiten. Mijn moeder gaat ook alleen en het maakt haar allemaal niks uit. Ze kent commando's als: 'op' en 'voorzicht'. Zodra je één van die 2 dingen zegt gaat ze abrupt langzamer lopen en echt 'voelen' met haar benen.
Verder vertrouwd ze mijn moeder helemaal. Ze hoeft maar één keer te gillen, en de pony staat stil.
De pony is zelf een ontzettend hyper beestje met een eigen willetje, maar toch gaat het prima Knipoog .

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:00

Uit ervaring kan ik zegen als het paard jou vertrouwd, kun je rustig gaan uitrijden. Maar heb je angst dan raad ik het je af, want het paard voelt jou spanning. Evt neem je een begeleider mee.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:06

Ik zou het alleen doen als jullie elkaar super goed aanvoelen !

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:27

Als het paard je vertrouwt moet het perfect kunnen !
Wees zelf wel wat alerter dat je ze kan waarschuwen voor bv boomstammen die ze mss niet gezien zou hebben

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:00

En kan het paard dan ook niet sneller verschieten als iets geruisloos naast hem komt?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:01

lindake schreef:
En kan het paard dan ook niet sneller verschieten als iets geruisloos naast hem komt?

Zolang jij rustig blijft, en doet alsof er niets aan de hand is niet.

Zowieso horen slechtzienden 'beter'.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:15

Zolang de pony jou vertrouwd en jij de pony kan het geen kwaad.
Een vriendin van me die had een pony die met 1 oog helemaal niks meer zag en die reed er volop mee buiten.
Ook stond er hier op het dorp een haflinger met maar 1 oog en dat meisje waar die van was ging er ook bijna elke dag mee naar buiten.

Als je het in het begin nog niet helemaal vertrouw ga je gewoon eerst samen uit wandelen, na een paar keer stap je erop samen met iemand ernaast en bouw je het zo steeds verder op Lachen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:16

Als het paardje gewoon al vaker buiten heeft gereden, moet het denk ik geen probleem vormen. Misschien dat ie dingen aan zijn 'blinde' kant enger vindt omdat hij het wel kan horen maar niet kan zien, of zal hij zijn hoofd misschien extreem draaien om te kunnen kijken. Maar als het vertrouwen er is en het paard was altijd al vrij braaf buiten, kan het nog hoor!

Mijn verzorgpony is ook aan 1 oog blind en daar rijd ik ook altijd buiten mee. Ze is nergens bang van, alleen vindt ze het soms wat eng als er iets achter haar is, wat ze wel kan horen maar niet zien. Een fietser met wapperende tassen o.i.d. Dan zet ik dr meestal even stil en laat ik haar kijken.
Maar verder merk ik er weinig tot niets van..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:38

Ik heb een blind paard en een half blinde pony gehad. Wat ik wel merkte is dat de halfblinde pony soms van haar eigen schaduw schrok en ook van voorwerpen die ze op d eheenwehg niet had gezien, of niet een twee drie herkende zonder haar hoofd er heen te draiien. ik raad je aan om eenn pony die niet goed kan zien wel die ruimte te geven om het hoofd te draaiene als het dat wil. Verder ontwikkelen ze ene gweldig gevoel in de hoeven en een paard hoort goed en orienteert zich eigenlijk niet op zicht. het zicht is niet zo belangrijk voor ze.
Met het blinde paard ben ik een sverdwaald op de Veluwe en ze bracht me gewoon terug naar stal (nog sneller dan de heel rit tot dan toe) ook al had ze daar nog maar een nacht doorgebracht. Wel tikte ik in zo'n nieuwe stal op alle wanden, en de voerbak en drinkbak, zodat ze hoorde waar die waren. Maar ook in de wei redde ze zich prima.
een blind paard heeft als voordeel dat het niet vlucht (op hol slaat). Dat kun je van ene half blind paard niet zeggen.
waar je om moet denken is dat het paard afhankelijk is van jou en zich erg op de ruiter richt. Zo ben ik bv eens tegen een wand geknald met het blinde paard omdat ik me half omdraaide om wat tegen iemand te zeggen....Altijd kijken waar je heengaat!!!!

En ja, jij zult moeten uitkijken voor kuilen ed. ik leerde mijn blinde paard heel snel aan dat als er een halve ophouding kwam er iets veranderde in de bodem (plots gras of zand of asfalt, afstapje, opstapje, helling). Dan ging ze even voorzichtig tot ze wist wat ze onder zich had. Verder was ze haats niet te houden, kan duis niet zegegnd at ze angstig liep, hahaha. Ze vertyrouwde erop dat ik haar niet tegen een boom zou parkeren.

Maar een verkleuring in het oog, zeker als dit gewoon de iris is, hoeft geen blindheid te betekenen. Dat treft nl de pupil, die ziet, die iris niet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 10:52

Als je het oog bekijkt gaat de verkleuring ook door de puppil.

Ik zal het proberen te omschrijven. Als je het oog horizontaal bekijkt: dan zijn de twee zijkanten niet verkleurd en het middelste stuk heeft een blauwe schijn (helemaal vertikaal).
De eigenaresse zei ook dat het erger is in de zomer dan in de winter en ze zegt dat het komt door een allergie.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:48

In het Westerkwartier (showteam vd shets) zit een halfblinde shetlander. Hij loopt de shows voor de kar. Hij heeft alleen veel stelling links, omdat hij met het rechter oog alles moet kunnen zien. Hij was eers van kennissen van mij. Hij doet het daar SUPER! En ze nemen daar niet elke pony aan. Dus wat mij betreft kunnen pony's met een blind ook prima het bos in!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:02

als paard zij hoofd naar jou toe keert met longeren en dat mssn blinde oog zit aan de binnen kant zou het goed kunnen dat hij jou niet goed ziet en zijn hoofd naar binnen draait in een pging jou beter te zien. heb zelf ook paard gereden dat blind was aan 1 oog in beging schrok hij veel maar nu stap ik er zo op vertrouw hem voor 200%

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:24

Bij ons op stal staat ook een pony die blind is aan een oog, en dat andere oog een klein beetje slechtziend.
Hartstikke lief beest en er word vaak buiten mee gereden,
er moet natuulijk wel vertrouwen zijn.
Als jij angstig gaat doen gaat dat paard t waarschijnlijk ook doen.
Dat paard moet jou goed vertrouwen.

succes er mee Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:27

Ik denk dat het wel moet lukken.
Zorg er eerst voor dat jullie goed op elkaar kunnen vertrouwen in de bak. Dan langzaam aan stukjes buiten gaan proberen, desnoods iemand die even mee loopt om te kijken hoe het gaat.

Ik weet zeker dat het gaat lukken Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:30

Ja hoor.. Je kan met een blind paard wel buiten rijden.. Je moet alleen wel zorgen dat jullie genoeg vertrouwen in elkaar hebben..

Overigens is het wel per paard verschillend.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:36

De eigenaar van de stal waar mijn paard staat heeft ook een paard met zo'n wit achtig vliesje. Die heeft er totaal geen last van, en is volgens mij ook niet blind aan dat ook. Dus het hoeft niks te betekenen

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:19

ik zou het wel enger vinden omdat het paard slecht ziet en dus veel hoort wat ie niet kan plaatsen.
hierdoor kan ie schrikachtiger zijn dan andere recreatie paarden.
Denk er dus nog goed overna of je hiermee naar buiten wilt. ook voor je eigen veiligheid

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 00:16

LiekiiY schreef:
ik zou het wel enger vinden omdat het paard slecht ziet en dus veel hoort wat ie niet kan plaatsen.
hierdoor kan ie schrikachtiger zijn dan andere recreatie paarden.
Denk er dus nog goed overna of je hiermee naar buiten wilt. ook voor je eigen veiligheid

Het is ook hiervoor dat ik schrik heb. Ik denk overigens niet dat hij echt blind is maar dat hij slechtziend is. Kan dit niet nog gevaarlijker zijn dan een blind paard?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 00:19

lindake schreef:
Iedereen die ik heb gesproken op de pensionstal zegt dat het paardje blind is of heel slecht ziet langs dat oog. De eigenaresse zelf zegt dat het paardje niet blind is

Niet rot bedoeld, maar waarom zou je de eigenaresse niet geloven? Zij zal toch zelf het beste weten hoe het met haar paard is? Lachen