Werking slofteugel anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Werking slofteugel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 15:45

Hoi,

Ja ik moest even goed nadenken over de naam van het topic.
Dit is niet een wat-vind-jij-van-de-slofteugel topic.

Ik heb altijd geleerd dat een slofteugel vast wordt gemaakt aan de singel tussen de voorbenen door.
Onlangs zag ik iemand rijden die de slofteugel anders had bevestigd, namelijk; het gedeelte wat 'normaal' om de singel gaat of wordt vastgemaakt aan de singel tussen de benen, zat nu aan de zijkant bevestigd aan de singelstoten(?), vanaf daar door het bit en naar de hand van de ruiter.

Ik vraag me af wat het verschil in werking is, of is dat er niet?

xLiezel

Re: Werking slofteugel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:23

Ik zet hier even een stipje Lachen!
Ik zag het namenlijk laast ook Knipoog En ben ook wel benieuwt Lachen!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:29

Als je de slof aan de zijkant vastmaakt werkt ie meer als begrenzing, terwijl bij bevestiging tussen de benen vooral het koppie van het paard laag blijft. Beetje duidelijk zo?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:30

ja volgens mij is het aan de zijkant minder streng

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:32

heeft iemand een voorbeeld?

sjorsie

Dit doe je om het weglopen over de schouder wat meer tegen te gaan, het is zo wat makkelijker om ze goed recht te houden.

RoosIris

Als hem opzij bevestigd voorkom je dat hij te diep kan gaan lopen, wat nog wel eens wil gebeuren als je hem tussen de benen bevestigd.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:34

als ik met slof rijd heb ik hem ook zo, vind het fijner rijden,
eerst had ik de slof gewoon tussen zijn benen maar daar ging het niet echt beter mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:24

Een slofteugel dient altijd om een bepaalde begrenzing aan te geven (en dus niet om een houding af te dwingen).
Globaal gezegd kun je er 2 dingen mee begrenzen:
1 = een te hoge hoofd/halshouding. Daarvoor bevestig je de slof tussen de voorbenen en gaat 'ie daarna door het bit naar de ruiterhand. Het paard kan bij juist gebruik het hoofd niet meer te hoog brengen, waardoor je als ruiter geen inwerking op het bit meer hebt, en je mede door een weggedrukte rug rare situaties kunt krijgen.
2. de schouder van het paard. En daarvoor maak je 'm aan de zijkant vast, en gaat 'ie daarna door het bit naar de ruiterhand. Je hebt letterlijk een extra lijntje om bv in wendingen de buitenschouder van je paard wat extra te controleren/begrenzen.

Misbruik van de slofteugel zie je het meest;
1. om een 'krul' in de hals af te dwingen; het paard wordt met de neus naar de borst getrokken.
2. om stelling af te dwingen; de soort van hefboomwerking van de slof aan de zijkant wordt misbruikt om het paard te dwingen het hoofd/de hals te buigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:43

Sodeletuut schreef:
ja volgens mij is het aan de zijkant minder streng

Absoluut niet! Eerder andersom, als hij tussen de benen zit kan het paard namelijk wel de hals helemaal strekken, met de neus over de grond en goed over de rug gaan lopen. Zit hij opzij dan kan het paard niet omhoog en niet naar beneden met het hoofd en trek je de kin meer op de borst ipv tussen de benen.
Het vastmaken tussen de benen wordt meer gebruikt bij paarden die ontspannen over de rug moeten lopen, opzij meer bij paarden die juist te diep gaan en 'hoog' aan de teugel moeten lopen, meer hogere dressuurhouding.

Ook wordt de slof weleens opzij vastgemaakt omdat hij dan wel gebruikt zou kunnen worden om mee te springen. Persoonlijk vind ik dat erg riskant, als ruiter moet je heel goed opletten hoeveel ruimte je het paard geeft op de sprong. Bij te veel bestaat het risico dat het paard in de slof gaat staan en bij te weinig kan het paard de hals niet strekken, hoofd naar beneden brengen en de rug goed gebruiken. Ik vind dat een slof helemaal niet gebruikt zou moeten worden bij het springen, een martingaal is genoeg om eraan te hangen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:45

Als hij naar de hand gaat, kan de ruiter hem gewoon laten vieren en kan het paard met de neus over de grond.

De kracht van de slof die tussen de benen zit, gaat naar achteren en naar beneden, en als hij naar de zijkant van het paard gaat, vanzelf alleen naar achteren. Dit maakt dus uit voor de werking. Als het bit nl ook naar beneden wordt getrokken, hoe krijgt een paard dan nog een normale teugelhulp door? (niet of haast niet). De slofteugel overheerst dan - als die in werking is-(op een rotmanier). Overigens wordt wat je noemt bij longeren veel gebruikt. Dan heet het laufferteugel.

shamrock_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:54

als ik ga "in"rijden gebruik ik ook een slofteugel. ongeveer 15/20 minuten..
dan loopt ze veel makkelijker aan de hand!
het is maar een tip Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:09

Lusitana schreef:
Als hij naar de hand gaat, kan de ruiter hem gewoon laten vieren en kan het paard met de neus over de grond.

De kracht van de slof die tussen de benen zit, gaat naar achteren en naar beneden, en als hij naar de zijkant van het paard gaat, vanzelf alleen naar achteren. Dit maakt dus uit voor de werking. Als het bit nl ook naar beneden wordt getrokken, hoe krijgt een paard dan nog een normale teugelhulp door? (niet of haast niet). De slofteugel overheerst dan - als die in werking is-(op een rotmanier). Overigens wordt wat je noemt bij longeren veel gebruikt. Dan heet het laufferteugel.

Als de slof op de goede manier wordt gebruikt staat die niet strak maar geeft alleen een grens aan als het paard het hoofd te ver omhoog doet.
Als de slof tussen de benen zit kan het hoofd onbeperkt naar beneden, zit hij onder het zweetblad dan kan het hoofd nergens heen behalve dichter naar de borst. De slof hoort altijd met verstand gebruikt te worden door iemand die weet wat hij doet maar van alle manieren om de slof vast te zetten is onder het zweetblad de 'gevaarlijkste' omdat je het paard niet de kans geeft om zijn hals te strekken en zo de rug goed te ontspannen, vooral bij paarden die moeite hebben met ontspannen is dat funest en dat zijn juist de paarden waarbij de slof het meest gebruikt wordt.

shamrock_ schreef:
als ik ga "in"rijden gebruik ik ook een slofteugel. ongeveer 15/20 minuten..
dan loopt ze veel makkelijker aan de hand!
het is maar een tip Knipoog

Mooie tip, om ieder willekeurig persoon maar te adviseren met een slof te gaan rijden. Een slof moet met verstand gebruikt worden en niet door mensen die geen zin hebben om hun paard fatsoenlijk los te rijden.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:20

Wat ik de laatste tijd vaker zie is dat de slof tussen de benen word vastgemaakt en dan door de bitringen en vervolgens onder de sweetbladen. ( ipv. naar de ruiterhand ) ze zeggen dat dit goed is om het paard over de rug te laten lopen en om het paard recht te richten.

Is dit waar?
Is dit een vriendelijke manier om een paard te rijden?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:24

Veel mensen die met hun slof erlangs rijden ipv tussen de benen doen dat voor de oprichting en het paard niet te diep kan.
( Zo heb ik er zelf nooit mee gereden, maar toevallig wel wat mensen die ik ken )

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:53

hoi!
ik doe dat met longeren ook heel vaak!
tis voor de stelling!
ik heb hem altijd en tussen de benen, en aan
de singelstoten!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:55

jeanine94 schreef:
hoi!
ik doe dat met longeren ook heel vaak!
tis voor de stelling!
ik heb hem altijd en tussen de benen, en aan
de singelstoten!

dat kan je alleen met longeren zo doen, anders trek je je paard nog krommer juist

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:55

Ze vergeten alleen dat je oprichting nooit af kan dwingen en dat van achteruit moet komen...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:58

Elisa2 schreef:
Ze vergeten alleen dat je oprichting nooit af kan dwingen en dat van achteruit moet komen...

met alle hulpteugeles hoe ook bevestigd moet je goed voorwaarts blijven rijden, anders heb je er niets aan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:03

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:15

sjorsie schreef:
Elisa2 schreef:

met alle hulpteugeles hoe ook bevestigd moet je goed voorwaarts blijven rijden, anders heb je er niets aan.

Zodat ie nog meer op de voorhand valt als anders?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:56

niikita schreef:
Wat ik de laatste tijd vaker zie is dat de slof tussen de benen word vastgemaakt en dan door de bitringen en vervolgens onder de sweetbladen. ( ipv. naar de ruiterhand ) ze zeggen dat dit goed is om het paard over de rug te laten lopen en om het paard recht te richten.

Is dit waar?
Is dit een vriendelijke manier om een paard te rijden?

Dat heeft hetzelfde effect al een touwtje en is vergelijkbaar met een bijzetteugel. Het hele principe van de slof, dat je tijdens het rijden de inwerking kunt regelen, gaat dan verloren. Bovendien is het grote voordeel van de slof ook dat je de boel meteen los kunt gooien als er wat gebeurt (bv paard in paniek), als je de slof vast gaat zetten heb je dat ook niet meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:21

anneliesdj schreef:
Lusitana schreef:

Als de slof op de goede manier wordt gebruikt staat die niet strak maar geeft alleen een grens aan als het paard het hoofd te ver omhoog doet.
Als de slof tussen de benen zit kan het hoofd onbeperkt naar beneden, zit hij onder het zweetblad dan kan het hoofd nergens heen behalve dichter naar de borst. De slof hoort altijd met verstand gebruikt te worden door iemand die weet wat hij doet maar van alle manieren om de slof vast te zetten is onder het zweetblad de 'gevaarlijkste' omdat je het paard niet de kans geeft om zijn hals te strekken en zo de rug goed te ontspannen, vooral bij paarden die moeite hebben met ontspannen is dat funest en dat zijn juist de paarden waarbij de slof het meest gebruikt wordt.
.

ALS de slof in werking komt, ik heb het niet over continue strak staan, is die werking anders als de kracht naar beneden gaat of de kracht naar achteren gaat. Daar gaat het om.
Je vergist je in het niet naar beneden kunnen brengen van het hoofd. De hals kan gewoon gestrekt indien de ruiter dat toelaat. En ook als het hele geval vast zit, bij kongeren, kan het paard de hals nog strekken. Ik heb er helaas geen foto´s van, maar het is bv bepaald niet te vergelijken met een bijzet, die wel een paardenhoofd "fixeert".

Er zijn maar een paar uitzonderingsgevallen denkbaar waarbij een slofteugel werkelijk gerechtvaardigd kan worden, maar dat is zelfs altijd voor de ruiter en niet voor het paard.
Er rijden veel te veel mensen om de verkeerde redenenen met hulpteugels en verzinnen dan een rechtvaardiging.

Het gebruik van hulpteugels bij longeren is een heel andere afdeling, maar het is niet de bedoeling dat men met longeermiddelen gaat rijden.... wat genoemd wordt door nikita.
Wat heeft dat dan nog met rijden te maken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:25

Nikita heeft het over een slof die wordt vastgezet, dat is geen longeermiddel, met een slof kun je normaliter niet longeren.
Als je een slof gaat vastzetten onder het zweetblad heb je wel degelijk een vergelijkbare inwerking als van een bijzet, en ik zeg vergelijkbaar, dat is wat anders dan hetzelfde.

Bij een ervaren ruiter is een slof een beter hulpmiddel dan veel andere hulpteugels. Dingen zoals bv een bijzet, thiedemann of elastiek zorgen ervoor dat het paard op de teugels kan gaan hangen wat het probleem in 9 van de 10 gevallen erger maakt dan dat het was. Bij een slof kan dat niet gebeuren omdat de ruiter dat voelt en meteen kan anticiperen.
Mits goed gebruikt door een ervaren ruiter is een slof een heel nuttig en zeer handig hulpmiddel, sterker nog; ik vind het een van de weinige hulpteugels die een probleem echt kunnen verhelpen ipv het erger te maken, ik gebruik dus ook vrijwel alleen een slof met rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:56

Alleen hebben de meest ervaren ruiters geen slof nodig,en anders zijn ze toch niet zo ervaren als ze denken..