Dressuurwedstrijd in rijden met volledige bescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeeskeP

Dressuurwedstrijd in rijden met volledige bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:09

Hallo,

Ik zie op sommige wedstrijd dat er mensen tijdens het inrijden de paarden volledig in de beschermers hebben. Dus springschoenen, peesbeschermers en strijklappen...
Maar dan denk ik, is dat echt nodig of is het meer show?

Want mijn mening is dat wanneer je al die bescherming nodig hebt, dus dat je paard met zn achterbeen op de kogel van het voorbeen staat, strijkt met de voorbenen en achterbenen er wel heel raar bij moet lopen.

Lees wel goed: Ik val niemand aan! Dus voel je niet persoonlijk aangevallen? Maar wil wel wat meningen horen.. Cool

Margriet_

Re: Dressuurwedstrijd in rijden met volledige bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:11

Nu ik dan maar als eerste! Ik heb Wonderland ook de peesbeschermers en strijklappen om tijdens het inrijden. Dit doe ik omdat hij soms nog wel eens rare sprongen kan maken en zich zelf dan vaak aantikt. Vaak doet hij geen rare sprongen maar dat weet ik niet van te voren natuurlijk.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:28

Oke bij jou snap ik het.. Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:30

Ik ken iemand en haar paard strijkt heel erg vaak.
Dus dan is het wel prettig om met het losrijden bescherming om te doen.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:36

Ja idd, dan snap ik dat ze alleen de strijklappen om heeft..

Maar ik bedoel meer die mensen die alles (springschoenen, peesbeschermers EN strijklappen)

PintoNatalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:39

Ushi ook altijd ingepakt hoor. Ushi strijkt af en toe van achter en van voor durft hij zich ook wel eens te raken en die springschoenen heeft hij aan voor als hij met zijn hoef zich aan de binnenkant van zijn voorbeen slaat, aangezien meneer dus nu daardoor met een blessure staat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:44

nee, ik doe het nooit eigenlijk. Hoewel hij uber lomp is gaat hij lekker met blote pootjes, het is nl dat ik hem met het losrijden niet zo hard train dan ik thuis zou doen. Loswerken en hoppa die ring in.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:46

Ook ik pak iin hoor, een wedstrijd geeft toch meer spanning, zeker de buitenwedstrijden gaat er nog weleens eentje aan de kletter en een paar rare sprongen heb je dan zo.Dan heb ik haar liever toch beschermd en de ijzers er nog onder, en zeker als ze stiften in heeft, daar kun je lelijke verwondingen van krijgen! Dus geen show maar bescherming!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:50

Niet alleen op wedstrijden, ook gewoon in de bak zie je het.

Ooit wel eens een paard gezien die op zijn hoefballen was gaan staan? Paard is heel lang uit de running geweest, dan liever wat meer bescherming.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:02

met dressuur doe ik geen bescherming op. mijn paard strijkt niet, maakt wel af en toe rare sprongen en is soms een beetje lomp, maar ze bezeerd zichzelf nooit.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:17

Ik denk dat peesbeschermers bij springen wel nodig zijn. Bij dressuur niet. Bij dressuur hooguit springschoenen als het een paard is die de achterkant van zijn hoef aantikt. Verder met springen zijn springschoenen wel handig. Bandages zijn puur voor de sier.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:37

Zelf rijd ik altijd met strijklappen en peesbeschermers, idd om ellende te voorkomen bij aantikken of zo. Nu is mijn paard inmiddels 7, dus loopt hij alweer heel anders dan 3 jaar geleden, maar misschien macht der gewoonte?
Ik heb destijds wel goeie gekocht, van die Jos Lansink beschermers. Kost wat, maar dan hebbie wat en ze gaan al 3 jaar mee. Ik ben geen voorstander van bandages, daar kan een hoop ellende van komen wanneer je ze verkeerd omdoet.
Dan maar wat minder op kleur Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:00

Ik rij thuis met springschoenen en rondom in de bandages ivm strijken en balbetrapping. (Combi ruim en snel achterbeen, soms nog wat balansverlies en soms ook gewoon puur lompheid of verzet als met twee benen uitslaan tegen de bakwand)

Op wedstrijd doe ik het niet omdat mijn groom niet zo handig is om de handel er snel af te krijgen. Helaas komt hij ook nogal eens met wondjes van wedstrijd af.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:21

Ik denk zelf dat paarden op wedstrijd juist alleen nog maar gekkere sprongen maken dan bij thuis rijden en bescherming dus alleen maar meer nodig is!

Als ik buiten rijd, rijd ik ook altijd met bescherming, binnen laat ik het soms nog wel eens af en toe als we niet teveel gaan doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:25

Ik rijd eigenlijk nooit los met beschermers. Omdat ik meestal, net als Urielle geen groom bij me heb die die dingen er snel en veilig vanaf kan krijgen. En daar krijg je alleen maar ongelukken van. Overigens rijd ik thuis ook alleen met peesbeschermers, paard strijkt niet en is voor de rest niet zo lomp om op zijn eigen benen te gaan staan.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:27

Als ik wedstrijden reed, zou ik ook gewoon beschermers opdoen. Beter voorkomen dan genezen Lachen
Alleen zie ik tegenwoordig wel eens een bandage EN een peesbeschermer om één been?! Dat vind ik dan weer érg overdreven hoor.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:06

Gewoonweg voor de bescherming (peesjes en strijkklappen, geen poespas)
Beter voorkomen dan genezen Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:00

Voor springen, zijn peesbescchermers wel nodig.
Maar ik heb altijd overal gelezen, dat al die 'bescherming', dus ook bandages,.., er alleen maar voor zorgen dat de benen zwakker worden. En dat als je dus altijd met peesjes ofzo rijdt en het dan 1 keer niet doet, je paard veel sneller een blessure heeft. Dat komt doordat de peesbeschermers en bandages de functie van de pezen overnemen, en als je dus zonder rijdt, zijn de pezen te zwak want ze hebben zich niet verder ontwikkeld.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:51

Lijkt me sterk, pezen hebben een functie IN het been en zitten vast aan spieren en bot. Peesbeschermers zitten OM het been en kunnen volgens mij alleen maar beschermen tegen onheil van buitenaf. Alles wat te strak zit kan wel de doorbloeding afknellen en dat is natuurlijk nooit goed...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:12

Ja, maar door te rijden zonder peesbeschermers, ontwikkelen de pezen zich sterker. Als je rijdt met beschermers nemen de beschermers de functie van de pezen deels over. De pezen behouden het stadium van ontwikkeling waar ze stonden, maar stoppen de verdere ontwikkeling. Dit gebeurt natuurlijk alleen als je altijd rijdt met bescherming, niet als je bv alleen voor het springen peesjes om doet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:17

wat zou een stukje plastic nou ondersteunen aan 200 kilo (even ruim genomen per been) ?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:43

Wat zou dat zelfde stukje plastic wondjes door het aantikken van eenzelfde been van 200 kilo verhelpen?

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:52

Even off-topic, maar ik vind dat Julie wel een punt heeft.
ga maar eens na bij jezelf. Als jij elke dag een beschermband om je pols of enkel draagt en dan opeens niet, voel je je een stuk zwakker toch?

Weer on-topic... ik ben gedeeltelijk van mn vooroordeel af Knipoog Voorkomen is idd beter dan genezen, maar ik blijf erbij dat er sommige mensen zijn die het voor de show doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:59

GeeskeP schreef:
Even off-topic, maar ik vind dat Julie wel een punt heeft.
ga maar eens na bij jezelf. Als jij elke dag een beschermband om je pols of enkel draagt en dan opeens niet, voel je je een stuk zwakker toch?

Dat is niet met elkaar te vergelijken. Jij hebt spieren in je arm zitten, een paard heeft die niet in het onderste deel van het been. Daarnaast is de kogel een kogelgewricht en jouw elleboog of pols een scharniergewricht. Die pols, elleboog of enkel zet je daadwerkelijk vast met een beschermer, het kogelgewricht van het paard kan ongestoord functioneren.

Ik gebruik overigens wel degelijk bandages "voor de show" op concours. Ik presenteer me daar, ook voor potentiele klanten, en dan wil ik dat dat goed overkomt. Ik zorg er toch ook voor dat mijn spullen gepoetst zijn en dat de vlechtjes er netjes inzitten?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:04

Ik pak mn paarden ook meestal helemaal in.. Outdoor (gras) met bandages of peeskappen en springschoenen.. Indoor peeskappen..
Dit omdat als ze met stiften aantikken hun hele benen open liggen en ze met losrijden nog wel eens uit hun bol kunnen gaan.. Knipoog