Dit is niet een vraag specifiek voor de military ruiters maar ook voor de andere mensen die aan de gewone springsport doen. Het is n.a.v. een filmpje die ik vorige week zag. Bij een military wedstrijd kwam een paard op een hindernis af galloperen. Hij kwam helaas niet goed uit om de sprong te nemen en vervolgens weigerde hij. Zijn baas reageerde hierop door de teugels in 1 hand te nemen en hem 3 flinke meppen met de zweep te geven en daarbij gaf hij ook been. Kortom: Hij moest en zou over de hindernis. Het paard werd hierop op zijn beurt natuurlijk gestressed en besloot de sprong te nemen, vanuit stilstand over een hoge hindernis van houten bielsen met daarachter een waterbak. Dat kon natuurlijk nooit goed gaan met als gevolg dat het paard viel en een soort van koprol maakte de waterbak in, bovenop de ruiter. Gelukkig hadden zowel paard als ruiter niets. Maar toch vraag ik me af wát die ruiter bezielde, persoonlijk vind ik het heel oneerlijk tegenover het paard. Hij weet dat het paard het nooit kon redden maar toch ging hij net zo lang met de zweep eroverheen tot het paard geen andere uitweg meer zag en toch over de hindernis ging. Het paard had alles kunnen breken, net als zijn ruiter. In zulke gevallen ben ik dan van mening dat je hem beter even streng achteruit kunt zetten en vervolgens een volte draaien om opnieuw aan te rijden.
Is het eerlijk tegenover je paard om bij een weigering hem eroverheen te meppen met een zweep? Ook al kan dat gevaarlijk uitpakken? Is het niet zo dat als wij een sport beoefenen, of dat nu military, western, dressuur of springsport is, dat wij ten alle tijde moeten proberen de veiligheid van ons paard voorop te stellen? En hem zo min mogelijk bloot te stellen aan evt verwondingen?
Zijn er ruiters aanwezig op bokt die het totaal niet met mij eens zijn en deze tactiek wél gebruiken bij een sprong waarbij de balken zo liggen dat er evt wél vanuit stilstand overheen kan worden gesprongen? Want het lijkt me sterk dat er meer mensen zijn die zoals deze man het leven van hun paard en henzelf op het spel zetten dmv iets te doen wat het paard helemaal niet redt. Dus ik wil graag horen waarom je deze tactiek dan gebruikt en wat is dan het effect wat je ermee bereikt? Of is juist achteruit zetten en opnieuw aanrijden zoals ik zeg weer helemaal verkeerd?
Ben benieuwd naar jullie reacties