Paard over hindernis slaan bij weigering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard over hindernis slaan bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:44

Ik vraag me toch af hoe de meningen hierover verdeeld zijn.

Dit is niet een vraag specifiek voor de military ruiters maar ook voor de andere mensen die aan de gewone springsport doen. Het is n.a.v. een filmpje die ik vorige week zag. Bij een military wedstrijd kwam een paard op een hindernis af galloperen. Hij kwam helaas niet goed uit om de sprong te nemen en vervolgens weigerde hij. Zijn baas reageerde hierop door de teugels in 1 hand te nemen en hem 3 flinke meppen met de zweep te geven en daarbij gaf hij ook been. Kortom: Hij moest en zou over de hindernis. Het paard werd hierop op zijn beurt natuurlijk gestressed en besloot de sprong te nemen, vanuit stilstand over een hoge hindernis van houten bielsen met daarachter een waterbak. Dat kon natuurlijk nooit goed gaan met als gevolg dat het paard viel en een soort van koprol maakte de waterbak in, bovenop de ruiter. Gelukkig hadden zowel paard als ruiter niets. Maar toch vraag ik me af wát die ruiter bezielde, persoonlijk vind ik het heel oneerlijk tegenover het paard. Hij weet dat het paard het nooit kon redden maar toch ging hij net zo lang met de zweep eroverheen tot het paard geen andere uitweg meer zag en toch over de hindernis ging. Het paard had alles kunnen breken, net als zijn ruiter. In zulke gevallen ben ik dan van mening dat je hem beter even streng achteruit kunt zetten en vervolgens een volte draaien om opnieuw aan te rijden.

Is het eerlijk tegenover je paard om bij een weigering hem eroverheen te meppen met een zweep? Ook al kan dat gevaarlijk uitpakken? Is het niet zo dat als wij een sport beoefenen, of dat nu military, western, dressuur of springsport is, dat wij ten alle tijde moeten proberen de veiligheid van ons paard voorop te stellen? En hem zo min mogelijk bloot te stellen aan evt verwondingen?

Zijn er ruiters aanwezig op bokt die het totaal niet met mij eens zijn en deze tactiek wél gebruiken bij een sprong waarbij de balken zo liggen dat er evt wél vanuit stilstand overheen kan worden gesprongen? Want het lijkt me sterk dat er meer mensen zijn die zoals deze man het leven van hun paard en henzelf op het spel zetten dmv iets te doen wat het paard helemaal niet redt. Dus ik wil graag horen waarom je deze tactiek dan gebruikt en wat is dan het effect wat je ermee bereikt? Of is juist achteruit zetten en opnieuw aanrijden zoals ik zeg weer helemaal verkeerd?

Ben benieuwd naar jullie reacties Lachen

Somebitch

Re: Paard over hindernis slaan bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:49

De fout van de ruiter..

Niet slaan dus en gewoon opnieuw aanrijden..
Zoiezo vind ik het 'eroverheen' meppen al zoiets.. Scheve mond

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:49

Ik sla mijn paard nooit over een hindernis. Als ik hem erover zou moeten slaan is hij met andere dingen in zijn koppie bezig dat inschatten hoe hij die sprong het beste kan nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:51

Bij een ruiterfout mag het uiteraard nooit.

Maar een paard wat netjes aangereden wordt, genoeg impuls, maar vies stopt, die mag van mij wel een klap hebben.

Om dan weer opnieuw aan te rijden en bij de afzet al een goedkeurende stem beloning te krijgen Lachen

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:51

Zelf rijd ik jumping, en of ik mijn paard sla als hij weigert ligt er totaal aan wiens fout het was.
Mijn eigen paard, weigert zo goed als nooit, en als hij dit doet is het zo goed als altijd mijn fout.

Echter hadden wij nog een andere merrie in training, die regelmatig weigerde, niet alleen wanneer het de fout van de ruiter was hoor.. Maar ook honderden keren wanneer ze besloot er geen zin in te hebben. (Het paard was ook redelijk in de stop gereden hoor, te veel en te hoog gesprongen).
Zij werd dus wel afgestraft op dit gedrag, maar op 1,20 blijf ik heus niet slaan tot ze eroverheen gaat. Dan rijd ik liever opnieuw aan. Echter bij 60 cm, en de mogelijkheid, ligt ook volledig aan de situatie, kan het heus wel zijn dat ik het paard uit stilstand toch nog laat springen. De kans dat er dan iets misgaat is toch al niet heel erg groot, en soms is het gewoon even nodig. Maar het is mij ook al eens gebeurd dat ik een paard gewoon een schop gaf op 120 (Dus niet met de zweep) en die er volledig uitzichzelf uit stilstand alsnog overheen sprong. Ja, dat gaat mis, maarja, soms doen dieren zelf ook gekke dingen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:52

runningkawa schreef:

Maar een paard wat netjes aangereden wordt, genoeg impuls, maar vies stopt, die mag van mij wel een klap hebben.

Om dan weer opnieuw aan te rijden en bij de afzet al een goedkeurende stem beloning te krijgen Lachen

Helemaal mee eens.. Lachen

Maar vaak sla ik dan nog niet gelijk en rij ik hem nog een keer aan.. Bloos
Als hij dan nog weigert tja..

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:53

Ik ben het wel met je eens...we moeten natuurlijk allemaal aan de veiligheid van onze paarden denken, zonder ons zouden ze het allemaal niet eens doen.
Wel vind ik dat als een paard zomaar weigert dat ie wel een tikkie met de zweep mag hebben. Dit hoeft dan niet meteen zoals in dat filmpje, maar het paard mag natuurlijk wel weten dat ie het fout doet. Zoiets kan je dan ook prima met beleid uitleggen en dan hoef je niet helemaal meteen je paard (zoals ik het noem) af te ranselen.
Wat anderen ook al zeggen...het is ook erg vaak de fout van de ruiter, en die gaat vervolgens zn paard straffen...dat vind ik echt erg fout Hamer

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:55

Ik vind het ook vreselijk om te zien hoe sommige mensen hun paarden over de sprong slaan. Ik zelf denk altijd eerst bij mij zelf wiens schuld het is. De haflinger waar ik op rijd kan nog wel eens een ongelovelijke aansteller zijn als ze alleen in de bak is. Als ze dan weigert om niets krijgt ze een tikje op haar schouder (daarmee wil ik dan zeggen van hé opletten je kan dit best!) en rij ik opnieuw aan maar ik sla haar niet over de hindernis.
Meesta is het mijn eigen schuld en dan rij ik gewoon opnieuw aan zonder mijn paard te straffen o.i.d.
Mijn jonge pony vind de eerste sprong vrijwel altijd eng (hier spring ik nog niet lang mee en al helemaal niet hoog). Zij stopt dus bijna altijd voor de eerste sprong, ik laat haar er dan altijd over heen stappen (wat gemakkelijk kan want ik begin altijd met een laag kruisje) en daarna springt ze alles.

Ik denk dat je eerst na moet denken wiens schuld het is dat de hindernis niet gesprongen word. Als het je eigen schuld is moet je je paard natuurlijk niet straffen. Als het toch misschien dwarsigheid o.i.d van het paard was vind ik dat hij bij de eerste weigering een waarschuwingstikje moet hebben (op de hals). Doet ie het daarna weer volgt er een straf door middel van een iets harder tikje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:56

Ik zie alleen wel regelmatig in het parcours dat sommige mensen dan dus echt een keiharde mep geven of gewoon achterelkaar door blijft slaan waardoor het paard histerisch word en gaat stijgeren etc.

Dit vind ik dan weer niet kunnen.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:59

Somebitch schreef:
Ik zie alleen wel regelmatig in het parcours dat sommige mensen dan dus echt een keiharde mep geven of gewoon achterelkaar door blijft slaan waardoor het paard histerisch word en gaat stijgeren etc.

Dit vind ik dan weer niet kunnen.. Scheve mond

Idd, dit heb ik ook eens gezien. Ik was vrij jong maar mijn nekharen gingen recht overeind staan, het gebeurde recht voor me in de ring. Jammer dat ik toen zo jong was, denk dat als ik het nu zou zien dat ik diegene echt wel erop aanspreek (als ik netjes kan blijven).

Ben iig blij om te lezen dat veel mensen er hetzelfde over denken Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:00

Ik zie het nu nog best vaak met concour hippique hier in de buurt..

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:00

Ja ik zie ook erg vaak mensen die gewoon door blijven meppen...als ik dat zou proberen bij mijn pony zou ze helemaal gek en gestrest worden en dan doet ze helemaal niks meer, dus dan verlies ik er alleen maar mee. Zoiezo zou mn moeder me meteen van mn pony afhalen en flink boos op mij worden Tong uitsteken

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:01

Als het mijn fout is dan rijd ik liever opnieuw aan ja, maar als het een klein rotkruisje is van 20 cm en ik rijd prima aan en ze weigert geef ik liever been dan een mep.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:02

^^ Haha bij mij hetzelfde.. Als ik al chagerijnig doe tegen mijn pony omdat hij iets verkeerds gedaan heeft krijgt mijn moeder het al. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:02

Vergeet niet dat diegene opvallen...tegenover elke min een ander die niet mept. Die zijn alweer uit de ring voordat je het weet Lachen

Overigens maakt het bij mij ook nog wel eens wie het doet.
Weet ik dat iemand een fijne en geduldige ruiter is die ik dat dan zie doen... dan is er meer aan de hand dan wat je dan net ff hebt gezien Lachen

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:08

Hahahahaha, ja als k maar n beetje boos word begint mn pony al te stressen en dan wordt mn moeder dus boos op mij...XD
@runningkawa: ja dat klopt natuurlijk ook wat je zegt...De mensen die meppen vallen natuurlijk meer op omdat ze aandacht trekken, terwijl de "goede" ruiters dan allang voorbij zijn Tong uitsteken

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:19

Hey, als het een ruiterfout is idd gewoon terug en overnieuw aanrijden, maar als het peerd weigert verdient hij natuurlijk gewoon een tik! Niet tussen z'n oren of op een gemene manier, gewoon om even te laten merken dat dit níet de bedoeling is en dat jij de gene bent die de baas is! Zo moet een paard leren dat het gevaarlijk is om vlak voor een hindernis te weigeren en dat je daar niet van gedient bent!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:23

Nooit. Met mijn stem kan ik al aanmoedigend genoeg zijn. Een flinke 'oerbrul' doet vaak wonderen. Weigering? Gewoon rustig en beheerst opnieuw aanrijden. Ookal is het een 'fout van het paard' dan worden ze naar mijn idee aleen maar angstig als je ze gaat slaan. Wel neem ik af en toe een kort springzweepje en die houd ik dan langs de hals om uitbreken (vaak naar de zelfde kant) te voorkomen. Maar slaan? Dat nooit!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:59

Ik vind dat als een paard het echt doet om de rotzak uit te hangen hij soms wel eens een tik verdiend ,
Maar wel beloond moet worden als hij het erna goed doet ..
Maar als de fout bij de ruiter ligt vind ik het weer helemaal verkeerd ..
Jweet ook nog , K moest eens balken opleggen op de onderlinge in de manege , n daar was ook zo n kind dat dacht op haar paard te blijven slaan ,
In het midden van het parcour viel er een balk af die ze nog eens moest springen ,
Heb ik lekker vertikt het ding terug te leggen ,
Wij vonden het allemaal wel erg grappig , zij niet zo Clown

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:35

Fout van de ruiter,
ze moet hem dan gewoon opnieuw proberen,
op die manier krijg je alleen maar blessures!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:32

Tja, ik heb eens in een les op mijn kop gehad omdat ik mijn paard uit stilstand liet springen (dit ging zonder tik trouwens). Maar het hindernisje stelde niks voor en kon gedaan. Soms kom je gewoon voor zo'n situatie dat het net zo handig is om alsnog vanuit stilstand te springen dan om te keren en opnieuw aan te rijden. Ben praktisch wat dat betreft.
Maar een paard op een vaste hindernis in gevaar brengen is natuurlijk een ander verhaal. Maar daar zit dan meestal ook wel wat achter.
Soms heb je dat meppen uit onmacht/boosheid/frustratie, dat helaas te vaak voorkomt. De ruiter vergeet dan even de werkelijkheid en ontlaadt een boosheid die vaak weinig met de situatie te maken heeft. Vraag je diezelfde dagen later of het nu echt nodig was en of hij het weer zou doen, dan is het antwoord vaak nee. (Waarmee ik het niet goed wil praten, ik vind overdreven meppen niet okay)
Vaak speelt er ook een druk mee van het risico op uitsluiting... Iedereen wil toch wel graag het parcours uitrijden...
Soms is er een voorgeschiedenis. Paard speelt ruiter uit- weet bv dat het niet verder hoeft als het uitgesloten is.
In zulke omstandigheden kan ik wel begrijpen dat iemand denkt :"Deze keer niet meer, we gaan door tot het einde!"

Ik zal nooit zeggen dat zal ik nooit doen. Ik weet het niet. Ik kan me wel situaties voorstellen waarin ik het misschien zou wagen. Dan heb ik het over uit stilstand springen, niet over er op los meppen. Ik wordt nooit zo boos dat ik wat wil slaan of kapot maken. Dat zit veel dieper dan paardrijden.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:06

Slaan vind ik juist geen oplossing!
Mijn pony weigerde ook een paar keer maar als ik ga vechten bouwt ze angst op en wil ze nooit meer..
Sommige ruiters wilen te veel en als ze niet springen zweep er over.. Als hun iets niet willen doen wij hun toch ook niet slaan met de zweep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:08

runningkawa schreef:

Wat is vies stoppen dan? Een paard dat stopt om de ruiter te pesten?!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:10

runningkawa schreef:

Precies.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:44

runningkawa schreef:
Vergeet niet dat diegene opvallen...tegenover elke min een ander die niet mept. Die zijn alweer uit de ring voordat je het weet Lachen

Overigens maakt het bij mij ook nog wel eens wie het doet.
Weet ik dat iemand een fijne en geduldige ruiter is die ik dat dan zie doen... dan is er meer aan de hand dan wat je dan net ff hebt gezien Lachen

Helemaal mee eens, soms kan het er heftig uitzien, maar als daar een geschiedenis aan vooraf zit.

Liever een keer goed aanpakken zodat het paard er doorheen is, dan elke keer aanmodderen tot het echt niet meer gaat.