springen met een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharoniemo

springen met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 08:24

ik heb een vraag je wie kan me vertellen hoe oud ongeveer een paard/pony
moet zijn voor dat hij een beetje aan het spring werk kan
en waarom pas van af die leeftijd

alvast bedankt sharon

Michelle__

Re: springen met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:24

Dit hoor hier niet geloof ik? Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:34

dit hoort hier inderdaad niet maar ik wil je wel vertellend wat ik ervan weet: Je begint met het grondwerk en gaat pas op 4 jarige leeftijd aan de slag met het zadel. Veel mensen doen hier niets op uit maar het is belangrijk dat je je daar aan houd. Je paard moet nog groeien en als je er te vroeg op gaat rijden kan dat later rugproblemen veroorzaken. Je kan al wat beginnen met Losspringen zodat je paard de techniek al wat leert, zo bouw je ook de spieren op. Als je paardje zadelmak is (anders ga je er onder het zadel natuurlijk nog niet mee springen) kun je balkjes gaan draven, dit is ook goed voor het evenwicht van je paardje, langzamerhand ga je opweg naar het springen van het kruisje... voelt het goed aan? dan kun je al wat verder met het springen!!
Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Grr..

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:03

SanneKyla schreef:
dit hoort hier inderdaad niet maar ik wil je wel vertellend wat ik ervan weet: Je begint met het grondwerk en gaat pas op 4 jarige leeftijd aan de slag met het zadel. Veel mensen doen hier niets op uit maar het is belangrijk dat je je daar aan houd. Je paard moet nog groeien en als je er te vroeg op gaat rijden kan dat later rugproblemen veroorzaken. Je kan al wat beginnen met Losspringen zodat je paard de techniek al wat leert, zo bouw je ook de spieren op. Als je paardje zadelmak is (anders ga je er onder het zadel natuurlijk nog niet mee springen) kun je balkjes gaan draven, dit is ook goed voor het evenwicht van je paardje, langzamerhand ga je opweg naar het springen van het kruisje... voelt het goed aan? dan kun je al wat verder met het springen!!Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Grr..

Ik denk niet dat dit helemaal het juiste is... Bloos
Ik rijd op een pony van bijna 4 jaar. Toen ze bijna 3 was is er al begonnen met longeren etc.
Niet erg veel gewoon stappen en een beetje draven. Rustig opbouwen.
Uiteindelijk toen ze 3 was aan het zadel wennen etc.
Er staat geen leeftijd voor zadelmak maken.
De meeste mensen doen het al op 3 jaar, de meeste kunnen het makkelijk aan op 3.
Ik zou als hij zadelmak is wat jij zegt niet meteen beginnen met balkjes lopen.
een pony moet eerst balans krijgen onder het zadel.
Een tijd later als je pony meer in balans is etc.
Kun je langzaam met balkjes beginnen.
Maar daarvoor vind ik dat je het moet laten wachten Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:20

dit hoort hier inderdaad niet maar ik wil je wel vertellend wat ik ervan weet: Je begint met het grondwerk en gaat pas op 4 jarige leeftijd aan de slag met het zadel. Veel mensen doen hier niets op uit maar het is belangrijk dat je je daar aan houd. Je paard moet nog groeien en als je er te vroeg op gaat rijden kan dat later rugproblemen veroorzaken. Je kan al wat beginnen met Losspringen zodat je paard de techniek al wat leert, zou bouw je ook de spieren op. Als je paardje zadelmak is (anders ga je er onder het zadel natuurlijk nog niet mee springen) kun je balkjes gaan draven, dit is ook goed voor het evenwicht van je paardje, langzamerhand ga je opweg naar het springen van het kruisje... voelt het goed aan? dan kun je al wat verder met het springen!!
Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Gr..

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:26

het zijn harde feiten, je mag een paard niet eerder dan 4 jaar berijden.. er is zeker wel een leeftijd voor het inrijden, die regel word gewoon door sommige mensen die te ongeduldig zijn weggelaten Boos! Je moet doen met je eigen paard wat jij denkt dat het beste is maar ik ga voor de gezondheid en ik ga niet eerder rijden dan officieel toegestaan is. Boos!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:41

Als je paardje ruim 4 jaar is kun je beginnen met een klein sprongetje en cavalettie's lopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:45

SanneKyla schreef:
het zijn harde feiten, je mag een paard niet eerder dan 4 jaar berijden.. er is zeker wel een leeftijd voor het inrijden, die regel word gewoon door sommige mensen die te ongeduldig zijn weggelaten Boos! Je moet doen met je eigen paard wat jij denkt dat het beste is maar ik ga voor de gezondheid en ik ga niet eerder rijden dan officieel toegestaan is. Boos!

Waar staat deze regel dan?
En waarom mag je dan al wel met drie-jarige op wedstrijd als het verboden is omer eerder op te gaan zitten?

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:47

ik ben het grotendeels met Sannekyla eens, al vind ik wel dat je best wat eerder zadelmak kan maken, maar is natuurlijk een kwestie van je eigen paard aan kijken. De meeste mensen doen idd. teveel te vroeg.
Maar goed, over het springen, begin idd. niet te vroeg en waarom zou je. Als je netjes op je paard past, kan je de komende 15 jaar nog met je paard springen. Begin lekker spelenderwijs en probeer goed aan te voelen wat ze kan. De meeste paarden vinden springen wel heel leuk, dus laat je niet verleiden om te snel te gaan.
succes!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:53

Ik vind het gewoon belachelijk van een aantal mensen dat ze al op 2,5 jarige leeftijd actief aan het rijden zijn. Je paard/pony kan hier later blijvende rugklachten aan overhouden. Vroeger was het zo: Drie jaar, longeren en al een beetje hangen over je paardje heen. 4 jaar begin je pas met echt het erop zitten en het echte werk!!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:58

Dit wordt echt weer zo'n bokt topic.. Discussie over hoe oud een paard dan wel niet ingereden mag worden en mag springen.. Gestoord
Er staat geen leeftijd voor het inrijden van een jong paard. Het wordt door sommige echter wel als verstandig gezien het niet voor een bepaalde leeftijd te doen (in het geval van SanneKyla dus 4 jaar). De meeste paarden worden met 3 à 3,5 jaar beleerd, je moet het gewoon van het betreffende paard af laten hangen. Als je verstand van paarden hebt zie je zelf wel of je paard er aan toe is of niet (een joekel van een paard, of een paard wat erg jeugdig aandoet heeft bijvoorbeeld wat meer tijd nodig). Vork

Voor je begint met springen moet je paard zijn balans hebben gevonden onder het zadel. Ook hier is geen richtleeftijd voor, het ene paard vind dit sneller dan de ander. Met mijn merrie "sprong" ik toen zij 3,5 jaar was, met de hengst van een klant van mij sprong ik pas toen hij bijna 6 was. Paarden beleren (dus ook leren springen) is maatwerk, er zijn geen standaarden want ieder paard is uniek. Balkjes lopen is, zoals asjemenou al zei, de eerste stap richting het springen.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door BibicheB op 08-03-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:02

Ik heb net al verteld vroeger waren de "regels" zo. ik heb al gezegd dat je het het beste aan je paardje kan aanvoelen maar ik word gewoon misselijk van mensen die hun paarden al op 2,5 jarige leeftijd actief laten rijden. Voor de gezondheid van het paard is dit niet juist!!

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:08

SanneKyla schreef:
Ik vind het gewoon belachelijk van een aantal mensen dat ze al op 2,5 jarige leeftijd actief aan het rijden zijn. Je paard/pony kan hier later blijvende rugklachten aan overhouden. Vroeger was het zo: Drie jaar, longeren en al een beetje hangen over je paardje heen. 4 jaar begin je pas met echt het erop zitten en het echte werk!!

sorry maar vroeger was het niet zo van drie jaar longeren

bij ons stonden ze vroeger met 1 jaar al vast aan het span om het lopen te leren en als 2 jaar voor het span om te helpen trekken wel 2 span dan kreeg het andere paard 3kwart van gewicht en jong paard 1 kwart en met rijden rond 2,5 werden ze beleerd rond 3 jaar actiever en rustig aan misschien beginnen met wedstrijden zo werd het vroeger bij ons gedaan toen wist nog niemand van dat botklachten af en werden de paarden ook 20 a 30 jaar of ouder

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:11

SanneKyla schreef:

Laat mij eens paarden zien DIE problemen hebben?
Kom maar op met de harde waarheid Haha!
ken dr genoeg die met 3 ingereden zijn... en is allemaal prima verlopen.

Dus ik ben benieuwd naar jou bewijzen Ja

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:13

Jolliegirl schreef:
SanneKyla schreef:

Niks bewijzen,, dat zijn gewoon harde feiten, dit word alleen omgedraaid door de helft van de menigte Boos!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:16

bewijs Lachen
want er zijn MIJ geen paarden met klachten bekend Knipoog
je kan wel roepen : feite, maar wáár (welk bewijs, testen, foto's) basseer jij dat op ?

tevens klim ik er pas bij 3.5 op Lachen

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:18

Bij mij toevallig wel,, op de manege (heb helaas geen foto) stond ook een paardje, last van rugklachen, liep op eieren huppelde als een hertje, lieten ze gewoon meelopen in de les, beet als het zadel op gelegd werd wou die niet.........

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:19

Jolliegirl schreef:
SanneKyla schreef:

heb het ten eerste niet over drie jaar heb me daarvoor al verbeterd 2,5

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:19

Wij zijn met mijn paard begonnen toen ze 3,5 (of iets ouder) was. en nu is ze een half jaar ohz. en doen we af en toe een klein sprongetje (lees: 30cm.) en lopen wel wel eens balkjes.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:21

@Sodeletuut: met die leeftijd kan dat ook al wel!! Maar als ik mensen zie die op een 2,5 jaar "jong" paard zitten te huppelen dan denk ik er gaat hier iets mis...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:22

SanneKyla schreef:
Bij mij toevallig wel,, op de manege (heb helaas geen foto) stond ook een paardje, last van rugklachen, liep op eieren huppelde als een hertje, lieten ze gewoon meelopen in de les, beet als het zadel op gelegd werd wou die niet.........

ook goed 2.5.
heb ik ook nog nooit klachten ove rgezien gehoord..
Dus dta het gepubliseert word... Dus ben benieuwd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:24

renpaarden worden toch ook al op 2 jarige leeftijd ingereden? (ben ik tegen hoor.. maar dat is toch zo?)

Jolliegirl

Sodeletuut schreef:
renpaarden worden toch ook al op 2 jarige leeftijd ingereden? (ben ik tegen hoor.. maar dat is toch zo?)

Klopt volgens mij wel Ja

Sodeletuut

hebben die dan ook rugproblemen enzo?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:26

Sodeletuut schreef:
hebben die dan ook rugproblemen enzo?

geen idee, nooit wta over gelezen
en zie t ook nooit