Wanneer zeg je hij is bv 2 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Wanneer zeg je hij is bv 2 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 12:40

Ik kom de laatste tijd vaak topics tegen en daar staat dan bv hij is nu 2 maanden onder het zadel. Nu zat ik zo eens te denken en dat zou betekenen dat die van mij nu bijna 3 maanden onder het zadel zou zijn. Maar we hebben nu 10 keer wat met hem gedaan onder het zadel.
Gewoon omdat hij maar 1 a 2 keer per week onder het zadel komt.

En als ik dan zie wat die andere paardjes al kunnen dan denk ik dat die bv eerder 4 /5 keer per week onder t zadel komen.

Als ik zou zeggen van die van ons is nu 3 maanden onder het zadel dan verwachten ze natuurlijk dat hij veel meer kan dan dat hij in die 10 keer geleerd heeft. Dusja hoe zeg je dat dan ? Hoe lang zou hij dan bv onder het zadel zijn( in verhouding) ? 2 weken ? als je uitgaat van 4/5 keer per week.

weet niet of jullie het nog volgen hoor want staat er volgens mij niet zo duidelijk Clown

Anoniem

Re: Wanneer zeg je hij is bv 2 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:42

2 maanden is 2 maanden Lachen
4 of 5 keer per week vind ik voor een jonkie overigens veel te vaak Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:28

runningkawa schreef:
4 of 5 keer per week vind ik voor een jonkie overigens veel te vaak :)

Hoeft niet. Je kunt beter vaak herhalen in korte momentjes van bijv. een kwartiertje dan twee keer per week een uur op je jonge paard zitten.
Dus het gaat mij meer om het hoe...dan om het hoe vaak...

Ik vraag me überhaupt af (bij de TS) wat dit er eigenlijk toe doet. Je zegt eigenlijk dat je je zorgen maakt over wat anderen verwachten als je zegt dat je paard 3 maanden onder het zadel is...en dat het dan tegenvalt wat hij kan.
Waar gaat het dan eigenlijk om? Om wat anderen denken?
Ik bedoel dit niet vervelend hoor, maar ik probeer hardop denkend me voor te stellen waar je je mee bezighoudt.
Het gaat er in mijn optiek namelijk nooit om wat anderen verwachten.
Het gaat om wat jij je tot doel hebt gesteld en hoe jij daarmee omgaat.
Als mensen mij vragen stellen over een jong paard waar ik net mee bezig ben, dan geef ik geen indicatie in tijd. Dan geef ik een verslagje van hoe ver ik met hem ben. Ik gebruik termen als: hij is nog groen....dit is het prille begin...ik ben bezig met rechtrichten en voorwaarts rijden...ik ben bezig met wennen aan andere omgevingen, bezig met rijden door het verkeer...etc. Ik geef dan het stadium aan waarin ik me bevind met het dier.
En hoeveel tijd je daarvoor uittrekt...dat is maar net wat je wilt....hoe je het wilt en wat je paard aan kan. En daar hoeft een ander geen meetlat langs te leggen vind ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:32

Mijn (bijna) 3 jarige is ook al 1 maand 'onder het zadel'.

Heb 1 maand geleden zadel gepast en ben er toen ook op gaan zitten, een minuutje op de poetsplaats. Verder heb ik er een keer of 4 á 5 achter gelopen met een tuigje er op (ze moet ook voor de kar komen).

Het is een ruim begrip. De een pakt ze iedere (of om de) dag 10 minuutjes, de ander traint 1x in de week een half uur. Dat scheelt nog al.

Als ik jong spul heb wat na ongeveer een maand terug moet naar de eigenaar pak ik ze liever (bijna) iedere dag 10 minuten of een kwartiertje.

Mijn eigen pony's tuttel ik maar wat mee aan. De ene keer doen ze 2 of 3x in de week eventjes wat kort. En dan zomaar weer een maand niet. Net hoeveel tijd en zin ik heb (en of het weer mee zit Knipoog ).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:39

mijne is al een jaar onder zadel maar wat kan die? Weinig, ik heb geen haast en zolang hij nog niet eens zijn eigen lijf goed kan gebruiken, hoe dan met ruiter. Dus eerst lekker de tandheelkundige geweest, osteopaat en veel werk aan de hand/longeren. En straks zadel laten maken. Daarbij heeft hij het ook nog aan zijn hart dus we hebben helemaal geen haast. Hij vind wel alles leuk zolang hij het maar niet hoeft te onthouden en hij maakt zijn eigen spelregels dus erg snel gaat het gewoon niet, nou en? Ik zie liever een gelukkig dier, die mij tijdens het longeren loopt uit te dagen dan een die braaf zijn rondjes loopt omdat het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:19

en uur vind ik idd ook teveel.
3x per week, 20 min is voor de meeste jonkies genoeg Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:20

runningkawa schreef:
4 of 5 keer per week vind ik voor een jonkie overigens veel te vaak Lachen

2 maand is idd 2 maand

Maar ik zie liever een jong paard 4 keer in de week 20 minuten tot een half uur onder het zadel dan 2 keer in de week 45 minuten of zo. Uiteraard moet dan het gevraagde aangepast worden, bij het inrijden van een paard moet je ook tevreden zijn als je 19 minuten hebt gestapt en 1 minuut hebt gedraafd. Het gaat erom dat hij bijgebracht krijgt hoe alles in zijn werking gaat, en dat krijgt hij naar mijn idee niet door 1 of twee keer in de week te rijden. Bovendien vergroot je zo de kans op verzet (veel energie door veel rust tussendoor). Rijden moet de normaalste zaak van de wereld worden. Ik heb laatst nog een meisje geholpen bij ons op stal, ze reed haar eerste paard in. 4 keer in de week kort rijden, en na een keer of 3 á 4 kon ze er al opstappen zonder dat het paardje vooraf gelongeerd moest worden. Bij de derde keer kon ze alleen opstappen en afstappen (dit laat ik haar ook tijdens het rijden doen, gewoon 1 of twee keer tussendoor af- en opstappen).

Wat veel mensen ook doen, is een paar weken intensief rijden (5 keer in de week een klein half uur) en dan het paard een week of twee op de wei gooien. Ik hoor hier ook zeer positieve verhalen over Lachen

Maar goed, ieder zijn aanpak! Ik zie liever een ruiter die een paard niet overvorderen wil dan iemand die meent er meteen elke dag een uur op te moeten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:30

Als je het zo bekijkt is Nilay van mij al ruim een jaar (bijna anderhalf) onder het zadel... wat kan hij? lang niet zo veel als een hoop andere paarden die een jaar onder het zadel zijn. Maar ik rijd hem dan ook maar 2 keer in de week, de rest van de tijd staat hij buiten en soms staat hij een maand stil.

Hij stapt, draaft en galopeerd, hij staat netjes stil, doet een paar pasjes achterwaarts, is super braaf langs de weg, maar in de bak is het nog een hoop werk (heb pas sinds januari een bak om in te rijden sinds hij door mij op de weg beleerd is).

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:51

Ik zelf zou hem ook liever een aantal keer per week korter doen dan maar 1 a 2 keer in de week. Maar helaas de gene die hem rijd kan alleen in t weekend. Anders zou ik er 1 van de andere meiden op moeten laten. Maar deze missen de ervaring + evenwicht etc. Dus dat is geen suc6.
Op zich pakt hij het netjes op. En gaat naar ons idee ineens snel vooruit.
We hebben de eerste keren alleen maar gestapt en op en afstappen omdat hij zo bang was. Nu zijn we 3 x bezig geweest met draven. En de laatste keer ging het lichtrijden zelfs al.
Maar het meeste wat we doen is stappen. halthouden en sturen.
We zijn gemiddeld dan wel half uur 45 min met hem bezig. Ligt een beetje aan hem zelf want soms willen we net stoppen en dan gaat het net even fout en moeten we wat langer doorgaan.

Merk niet aan hem dat hij er problemen mee heeft. Het lijkt dat hij het nu zelfs leuker gaat vinden. Hij werkt netjes mee. En druk doen of iets doet hij niet. Ook niet aan de longe.

Op zich denk ik dat hij 2 x in de week een uurtje wel aan zou kunnen.Vanwege dat hij niet zo heel jong is.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:47

Zoals al gezegd is: 2 maanden is 2 maanden. Maar wat maakt het uit dat hij minder kan dan een ander paard dat ook 2 maanden onder het zadel is? Veel belangrijker is, is dat het allemaal op een rustig ritme, zonder dwang gebeurt dat voor paard en ruiter aangenaam is. 4 à 5 keer per week voor een jong paard is wel behoorlijk veel. Liever alles op z'n tijd, dan kom je er ook en je schiet er uiteindelijk veel beter mee op. Dat haastige en altijd maar willen willen willen... Of soms misschien beter: eisen eisen eisen. Door die hoge verwachtingen creër (schrijf je vast niet zo Clown ) je alleen maar spanning. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat iemand die graag op een hoger niveau wilt komen slecht bezig is, totaal niet. Het gaat alleen over de manier waarop het gebeurt. Je bent het zo te zien rustig aan aan het doen, geen probleem dus toch? Lachen

Je kan ook gewoon zeggen "hij is al 10 x bereden" ? Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:04

Snap je punt, laatst zei iemand nog: Wat is bijv. de inhoud van een uitspraak: Ik rij al 10 jaar.
Is dat 10 jaar een keer per week, 50 weken lang of is dat 10 jaar elke dag een uur of 10 jaar elke dag 5 uur?

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:36

Ik snap ook wat je bedoelt, maar ik denk dat 2 maanden echt 2 maanden is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:41

Maar toch zegt iemand van 1 keer per week lessen ik rij 5 jaar paard.
En niet 260 uur.

En iemand die 6 x in de week 4 paarden rijd, ook dat hij bijv 5 jaar rijd en niet 6240 uur Lachen (reken ik dat goed uit)

Verder is het natuurlijk nog veel belangrijker hoe wordt dat paard gereden.
Of rijd die ruiter

Lol met de knol maar weinig leren, of intensief trainen Lachen
Dan kan er in die 260 uur meer bereikt worden dan in de 6240 Lachen

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:37

Dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer iemand zegt 'ik rij nu 2 jaar' of dat nu een auto is of een paard maakt ook niks uit. Een manegeruiter zal naar gemiddeld niet zoveel rijden als iemand met een paard in bezit. Zal dus ook verschil zitten in ervaring en dus ook hoe het eruit ziet.

Edit: Ah, RK was me voor...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:00

@Runningkawa: bedoelde maar te zeggen dat het eigenlijk een compleet inhoudsloze opmerking is. (je wordt er niets wijzer van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:03

nee idd... dat is zo
Vandaar ook mijn post in het uitgebreide. Lachen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:07

Ik zie dat idd ook, dat jonge paarden zo snel perfect moeten lopen en echt al zwaar getraind zijn. Kijk hier op bokt bij haw, je ziet elke keer weer paarden die NET onder zadel zijn en hoppa vol er tegenaan.
De jonge fries die ik rijd is nu bijna 4 en een half jaar onder zadel. Ik vraag bijna niks van dr, ben blij dat ze netjes braaf rond loopt zoals ik dat vraag. Ze loopt nog met het koppie waar ze hem houden wil (oe das wel erg eigelijk als ik hier op bokt soms foto's zie Knipoog ) en we zijn nog steeds na 20 min klaar. Als ze heel braaf is eerder en doet ze moeilijk duurt het wat langer. Het is een jong paard en ik vind het belangrijk dat ze eerst op dr eigen benen leert lopen. Dat het er niet mooi uitziet misschien, lig ik niet wakker van, maar ze loopt wel lekker ontspannen.
Ik ben nu bezig met buitenritten oefenen, we zijn nu 1x van het erf afgeweest. Wil wat langere rechte stukken gaan trainen, daar heeft ze wat moeite mee omdat ze natuurlijk alleen in de bak gereden is.
Ik rij zo'n 2x in de week, soms meer, soms minder. Ze geeft duidelijk aan dat ze er lol in heeft, en zolang ze dat doe maak ik me niet druk.

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:40

Ik vind dat je beter kort elke keer kunt doen doen wij hier ook.
een kwartiertje is al genoeg, en als je dat dan steeds herhaalt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:33

kirstenh94 schreef:
Ik vind dat je beter kort elke keer kunt doen doen wij hier ook.
een kwartiertje is al genoeg, en als je dat dan steeds herhaalt.

Zoals je kon lezen in t topic gaat dat bij ons niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:03

2 maanden is 2 maanden.
3 maanden is 3 maanden.
Lachen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:53

Goh inderdaad niet zo gemakkelijk te omschrijven. Ik zou zeggen, onder het zadel zijn is voor mij wanneer je je paard in alle drie de gangen kunt berijden en als er een stuur op zit.Ik begin van dan pas te tellen.
Maar hoever een paard na een aantal maanden onder het zadel staat, is afhankelijk van hoevaak je ermee 'werkt' en 'wat je verlangt'.
Mijn Zaahntje is ondertussen bijna een jaar onder het zadel, maar staat bijlange nog niet op een bepaald niveau als ik ze vergelijk met andere paarden op bokt....maar ik heb alle tijd voor Zahna(ook is ze ondertussen al 7).

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:42

je kunt dus idd beter zeggen hoever je bent dan hij is zolang onder het zadel
dan weet je nog vrij weinig Knipoog Alleen hoelang je met het paard bezig bent Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:46

dan nog een leuke: wat als je je paard onder het zadel hebt, en daarna een paar maanden laat rusten. tellen die rustmaanden er gewoon bij op?

lijkt mij dat het aantal maanden onder het zadel niets zegt. tel gewoon het aantal keer Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:46

Feitelijk zijn paarden die zo kort onder zadel zijn gewoon nog "groen". Of het nou een week of 3 maanden is. Daarna spreek je van B of L of etc.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:51

xtostarlight schreef:
Ik zie dat idd ook, dat jonge paarden zo snel perfect moeten lopen en echt al zwaar getraind zijn. Kijk hier op bokt bij haw, je ziet elke keer weer paarden die NET onder zadel zijn en hoppa vol er tegenaan.

Toch vertekent het, afhankelijk van de ruiter die er op zit en die hem heeft ingereden. Mijn paard is 2 maanden op een trainingsstal geweest, zeer kundige ruiter er op, beest liep als een trein. Die is niet overvraagt, die ruiter is gewoon handig en het paard heeft de kwaliteiten er voor. Als die er op ging zitten, liep dat beest gewoon de sterren van de hemel. Een paar keer per week 15 minuutjes er op was voldoende, en ze hebben hem regelmatig een week stil gezet omdat hij het zo makkelijk aanbood. Die had het gewoon echt niet nodig om zoveel getraind te worden. Nu thuis lijkt hij meer te lopen als een paard dat net 3 weken onder het zadel is, gewoon door mijn gebrek aan rijvaardigheid.
Ik weet zeker dat als ik de filmpjes er op zet van op die trainingsstal, dat ik er veel commentaar op krijg dat er te fors getraind is. Maar dat is niet zo. En bij mijn eigen filmpjes zullen mensen zeggen dat we het zo lekker rustig aan doen. Toch zie ik het eerste liever dan een paard dat voor het oog rustiger is opgebouwd, maar eigenlijk gewoon minder goed gereden wordt. Als ik dan commentaar hoor op HAW bij zulke topics: fijn dat je nog niet bezig bent met nagevelijk rijden, dan denk ik echt: waar ben je mee bezig. Als je je jonge paard correct rijdt, dan hoef je daar niet mee bezig te zijn, dan loopt hij gewoon vanzelf correct. En dat zal het paard ook een stuk aangenamer en leuker vinden!