heeft iemand nog leuke afwissellende grondwerkoefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

heeft iemand nog leuke afwissellende grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 14:55

Ik wil graag voldoende aandacht besteden aan grondwerk, daar volgens daar toch veel basis gelegd kan worden voor de rest Knipoog
Mijn paardje is 11 jaar oud en heb haar sinds 6 weken.
Bij de vorige eigenaar is niet veel met haar gedaan en wil dit dus met haar allemaal weer oppakken.
Om een goede basis te leggen en afwisseling te bieden doe ik ook grondwerk met haar (en ook om haar vertrouwen te winnen)
Maar weet eigenlijk niet veel leuke afwissellende oefeningen.
Als ik diverse boeken kijk wordt ik ook niet echt vrolijk van de amnier van uitleggen.

Daarom heeft iemand van jullie leuke praktijk ervaringen en tips? Tong uitsteken Vingers aflikken Haha!

Wat ik nu zoal doe:
- Meelopen aan halster/touw op mijn tempo
- Hierbij halt houden op mijn aangeven (lukt niet nog niet altijd)
- Draaien en mij volgen
- Deuren/hekken openene met haar aan touw (zodat ze volgt en niet schrikt)
- Longeren (tempowisselingen op stem commando)

Narya

Re: heeft iemand nog leuke afwissellende grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:05

Ik vind het soms ook best moeilijk om wat te verzinnen, daarom even een stipje. Heb je achterwaarts al gedaan?

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:12

achterwaarts gebruik ik idd, maar voornamelijk als ze niet halt houdt op mijn teken (doet ze overigens ook niet vol overgave Verdrietig
moet vaak wel echt effe aandringen (hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit meer een kwestie is van niet snappen dan niet willen)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:16

ja, ik doe ook achterwaards. Verder ken ik dingen zoals zijwaard (met zo'n zweeptje ernaast, of je hand en dan zijwaards laten lopen) meer weet ik eigenlijk ook niet echt.. Ja de dingen zoals been geven -> spaanse pas en stijgeren ed, maar dat is weer heel hoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:26

Achterwaarts als oefening gebruik ik wel eens als afwisseling van vooruit en dan stoppen als ik stop. Als ze dat doet, beloon ik haar en dan stap ik zelf achteruit. Als het goed is, doet het paard het dan ook. Da's weer wat anders als achteruit zetten omdat ze niet op tijd stoppen.
Steigeren zou ik zeker niet doen. Je kent je paard nog niet goed en de verhoudingen zijn nog niet vastgelegd. Steigeren kan dan heel gevaarlijk worden. Als je vrijheidsdressuur wilt gaan doen, zou ik echt eerst beginnen met de simpele dingen.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:26

@slotty: bedoel je met zijwaarts dat jij blijft staan en ze zijwaarts van je af moet lopen?

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:29

@Narya:
Zelf achteruit lopen en haar laten volgen dat kan ik zeker eens proberen Tong uitsteken Kijken wat ze dan doet (heb ik misschien meer succes mee daar ze me al behoorlijk volgt Vingers aflikken
Steigeren is niet aan de orde

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:33

Ik zag laatst in een flimpje dat een vrouw haar paard had geleerd om te blijven staan, zij vervolgens een rondje oid om haar paard liep en op van een afstandje het paard naar haar toe liet komen. Zag er erg leuk uit! Heb alleen geen id heo je je paard zoiets kan leren.. heb het mijn hond wel geleerd, maar een paard wordt toch een iets ander verhaal Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:46

Dat weet ik niet. Hoe heb je het je hond geleerd dan? Tong uitsteken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:51

Stil laten staan is het zelfde eigenlijk als stil blijven staan. Dus hand omhoog, dan blokkeer je 'm zegmaar. Eerst aan het touw oefenen, je blokkeert je paard als je hem stil wilt laten staan, en altijd een commando geven als je weer gaat stappen. Goed op je lichaamshouding letten!!! Als je paard mag komen uitnodigend staan. Als je je bijvoorbeeld groot maakt, armen over elkaar of armen vooruit steken, zal je paard niet gauw komen. Verder ook NIET met voer belonen, dan krijg je zo'n happerig paard dat overal achter je aankomt.

Uiteindelijk kon ik mijn verzorgpaard met haar neus in een hoek zitten, zelf aan de andere kant van de bak gaan staan en dan laten komen. Uiteraard heeel goed belonenen (zonder voer).

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:03

Narya schreef:
Als je vrijheidsdressuur wilt gaan doen, zou ik echt eerst beginnen met de simpele dingen.

Ik wil graag het eea combineren en als je juist tips/voorbeelden hebt voor die simpele dingen? dat is namelijk precies wat ik zoek

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:08

Wat bedoel jij met vrijheidsdressuur? Dressuur oefeningen met je paard in vrijheid doen? of van die circuskunstjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:16

Zijwaarts gaan langs een hek, achterwaarts gaan door een deur, achterwaarts gaan en daarbij een bocht maken. Vooruit kleine cirkeltjes, achteruit kleine cirkeltjes. Over zeiltjes, onder zeiltjes, tussen twee tonnen door. Van afstand proberen te stoppen en achterwaarts te laten gaan, bij het longeren zonder lijn paard binnendoor laten draaien.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:17

Narya schreef:

Door haar de commando's 'blijf' en 'hier' te leren, eigenlijk een beetje zoals cindysponys uitlegt:
hond laten zitten, hand voor de neus brengen zodat je haar blokkeert en tegelijkertijd 'blijf' zeggen, weglopen en als ze achter je aankomt (licht) afstraffen met je stem en weer terug op de plek zetten. Daarna begin je weer opnieuw en als je dat lang genoeg volhoudt zal je hond blijven zitten Lachen natuurlijk met een kleine afstand beginnen en niet te lang blijven staan, en als je op een afstandje staat de hond negeren anders nodig je m alleen maar uit om te komen Knipoog.
Het commando 'hier' is veel makkelijker: als ze 'blijf' kent geef je eerst dat commando, loop je weg en als je wilt dat ze komt geef je het commando 'hier' en doe je heel vrolijk en blij of lok je m met een speeltje Lachen en natuurlijk uitbundig belonen als ze het goed doet Haha!

@ cindysponys: dat is eigenlijk best wel logisch zoals jij het omschrijft Tong uitsteken ik dacht dat dat best moeilijk was bij een paard en dat je dat heel anders aan moet pakken Tong uitsteken ik zeg niet dat het makkelijk is hoor, ik dacht alleen dat het een stuk moeilijker was Tong uitsteken

Kan je een paard eigenlijk ook commando's leren? Clown

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:39

cindysponys schreef:
Wat bedoel jij met vrijheidsdressuur? Dressuur oefeningen met je paard in vrijheid doen? of van die circuskunstjes

Gewoon leuke dressuur /grondwerk oefeningen waar ze van leert maar ook ontspant en we onze band verder opbouwen
Wil er zeker geen circus beestje van maken! Laat ze maar lekker Paard blijven Tong uitsteken

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:40

Cassidy schreef:
Zijwaarts gaan langs een hek, achterwaarts gaan door een deur, achterwaarts gaan en daarbij een bocht maken. Vooruit kleine cirkeltjes, achteruit kleine cirkeltjes. Over zeiltjes, onder zeiltjes, tussen twee tonnen door. Van afstand proberen te stoppen en achterwaarts te laten gaan, bij het longeren zonder lijn paard binnendoor laten draaien.

Bedankt! hier kan ik idd wat mee.
Veel variëren met omgevings dingen is idd ook een idee

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:24

Iemand nog meer leuke ideeën?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:40

Je zit niet zo ver bij spirithorses vandaan. Misschien is een cursus daar volgen iets voor je? www.spirithorses.be

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:52

OnlyLoes schreef:
Narya schreef:

Door haar de commando's 'blijf' en 'hier' te leren, eigenlijk een beetje zoals cindysponys uitlegt:
hond laten zitten, hand voor de neus brengen zodat je haar blokkeert en tegelijkertijd 'blijf' zeggen, weglopen en als ze achter je aankomt (licht) afstraffen met je stem en weer terug op de plek zetten. Daarna begin je weer opnieuw en als je dat lang genoeg volhoudt zal je hond blijven zitten Lachen natuurlijk met een kleine afstand beginnen en niet te lang blijven staan, en als je op een afstandje staat de hond negeren anders nodig je m alleen maar uit om te komen Knipoog.
Het commando 'hier' is veel makkelijker: als ze 'blijf' kent geef je eerst dat commando, loop je weg en als je wilt dat ze komt geef je het commando 'hier' en doe je heel vrolijk en blij of lok je m met een speeltje Lachen en natuurlijk uitbundig belonen als ze het goed doet Haha!

Zo zou je het ook best aan je paard kunnen leren, vermoed ik. Zoveel verschil zal daar toch niet in zitten.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 13:36

Arabesk schreef:
Je zit niet zo ver bij spirithorses vandaan. Misschien is een cursus daar volgen iets voor je? http://www.spirithorses.be

Heb de site bekeken ziet er goed uit!
Woon hier nog niet zolang dus kon ze niet, maar ga denk ik een afspraak maken Tong uitsteken
Bedankt!

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:53

je kunt misschien naast wat je allemaal doet nog lekker lang poetsen zodat jullie allebij ontspannen zijn dan bouw je ook een band op met je paard

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:49

iris444 schreef:
je kunt misschien naast wat je allemaal doet nog lekker lang poetsen zodat jullie allebij ontspannen zijn dan bouw je ook een band op met je paard

Haha dat moet ik zowieso....ze is een schimmel en vind haar drollen in de stal prachtig....om in te gaan liggen ROFL
Gelukkig (of doet ze het juist hierom) vind ze poetsen heerlijk Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:15

ik kan die kunsten zoals stijgeren nog niet hoor, maar ik weet dat sommige ze wél kunnen Knipoog
Ik ben dus nu bezig met achterwaards, op comando. Als hij dat goed doet, ga ik het proberen zonder mijn hand tegen hem aan (dat doe ik nu, maar hoef nu niet meer te duwen) enz, zo steeds minder. Dan wil ik het na een tijdje van een afstandje proberen.. maar ik weet niet of het lukt hoor. Bij mij is het juist zo: als ik mijn hand omhoog steek, maar naar beneden kijk, dan mag hij komen. Als ik mijn handen naar beneden doe, en recht tegenover zijn schouder sta, en opgericht kijk, moet hij stilstaan. Dat doet hij nu ook, maar ik geloof dat hij het vroeger anders geleerd heeft... Op de een of andere manier werkte het zo makkelijker denk ik.. Maar de plaats waar je staat is dus erg belangijk. En daarbij mijn stemcomando dus. Hij krijgt trouwens wel snoepjes, maar pas bij zijn stal. Als we bezig zijn moet hij het ook voor een andere beloning zoals een klopje, knuffel of even een rondje lang *met rijden* doen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:34

Lange lijnen! Ideale voorbereiding op het rijden en hartstikke leuk! Voor cursussen zie www.balingehof.nl !

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:00

heb ons nu zonet ingeschreven voor cursussen:
Grondwerk (join up)
Longeren en schriktraining, dus we gaan een paar spannende dagen tegemoed!
Iedereen bedankt voor zijn reacties