Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:01

Hallo,

Ik heb hier geen ander topic over kunnen vinden, excuseer mij als deze er wel is.

Wat ik regelmatig zie en heb gezien in mijn omgeving is dat beginners/ onervaren ruiters heel snel beginnen aan hun eerste paard of pony. Dit kan direct zijn, omdat ze willen leren paardrijden, dit kan zijn na lessen op een manege.
De één vind het te snel en onverantwoord, de ander niet.

Ik heb hier eeuwige discussies over kunnen voeren.

Vanuit mijn eigen ervaring heb ik door de jaren heen heel wat bijgeleerd en leer nog steeds bij.
Ik begon met de tjoek-tjoek lessen op de manege (lees: de paarden en pony's lopen achter elkaar in, iedereen rondje galop tot je weer aansluit). Van deze lessen heb ik veel verkeerde dingen geleerd en weinig goede dingen.
Op mijn 9de kreeg ik een 3 maanden jong veulentje, deze ben ik uiteraard onder begeleiding gaan verzorgen.
Zo'n 4 jaar later werd hij ingereden, ik was toen 13. Ook hier kreeg ik instructie/begeleiding.
Ik stopte met de manegelessen en ging verder op mijn welshje.
Van deze privélessen heb ik veel meer geleerd dan in de manegelessen die ik heb gehad. Zoals waarom je iets op een bepaalde manier moest doen en waarom het fout was als je het zus en zo deed.
Ook ik was hier onervaren, pas bij deze pony leerde ik kennis maken met het paardrijden.

Door mijn eigen ervaring ben ik van mening dat je ook als beginner/onervaren een eigen paard of pony kan hebben en hierop kan leren paardrijden, mits dit wel onder begeleiding is.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de manege's die wel kijken naar je houding en wel kijken of je iets goed doet of niet, dit zijn maneges waar je en wat leert en vaak op een andere pony of paard terecht komt, waardoor je toch diverse karakters van het dier leert kennen en hoe daarmee om te gaan. Helaas kom ik zelden dit soort maneges tegen (maar ze zullen er ongetwijfeld zijn!).

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe anderen hierover denken!
Persoonlijk kan ik niet blij genoeg zijn voor de onervaren mensen/ beginners die hun eerste pony of paard krijgen. (Eigenlijk voor iedereen natuurlijk Knipoog )

owi

Re: Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:24

Het kan heel mooi zijn: iemand die alles leert op zijn eigen paard.

Er zal dan wel aan een aantal randvoorwaarden moeten worden voldaan.
-Koop het juiste paard! en dan speelt niet alleen ervaring/ leeftijd maar vooral karakter een rol.
-zet hem weg bij een stalling waar paardenmensen zijn en waar de paarden een goede basis verzorging krijgen. Dus iemand met verstand van voeren en verzorging.
-neem veel begeleiding (vaker dan 1 x per week)

Voldoe je hier aan? dan kunnen zowel paard en ruiter genieten.
Zo niet, dan gaat het bij minstens één van de twee verkeerd.

Een voordeel van de een manege rijden vind ik wel dat je leert rijden op verschillende types paarden. Daar heb je de rest van je leven iets aan.
Daarbij is het ook leuk dat je meer mensen van jou niveau om je heen hebt.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:43

Als kind woonde ik op een boerderij en ik kreeg voor mijn 8e verjaardag een bijna 4 jarige shetlandmerrie van ongeveer 1.05 m. Daar heb ik letterlijk spelenderwijs op leren rijden. Ik kreeg 1 x in de week een priveles opde ponyclub. voor de rest "speelde" ik met de pony op het erf en in de polder. Het was een echte shetlander, ik viel er soms wel 5 x per week af. maar ik heb er wel op leren blijven zitten! Knipoog De shetlander is nu 32 jaar en ik heb haar nog steeds. Met de shet kon ik helaas op de clublessen niet veel beginnen, dus toen ik 10 was heb ik (gedeeltelijk van mijn eigen geld) een oude rot in het vak gekocht, een 10 jarige d-pony ruin, die veel wedstrijdervaring had en erg kindvriendelijk was. Met hem reed ik in de clublessen, reed ik dressuurwedstrijden, springwedstrijden, 4- en 8tal en heb ik SGW gereden. Kortom een geweldige ponytijd gehad, waarin in dacht dat ik wel een beetje kon rijden. Knipoog. Die pony is 27 jaar geworden en ik mis hem nog steeds.
7 jaar geleden, mijn pony was toen 2 jaar dood heb ik mijn eerste paard gekocht. Een zadelmakke 3-jarige kwpn-merrie, en ik kan je vertellen. Dat viel niet mee. Ik heb mn eigen rijkunsten toch wel wat overschat Knipoog. Ik dacht wel te kunnen rijden, maar een groen paard is toch wel wat anders dan een brave kinderpony. Het klopt dat ik van een flinke boksessie niet zo onder de indruk ben en die heel aardig kan uitzitten (lang leve mn shet! Haha! ) Maar een groen paard doorrijden, onder begeleiding van priveles is mij zeker tegengevallen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:46

ik ben begonnnen bij mn oom die had 2 ponys en een veulen. eerst tijdje verzorgt en toen derop geklomen met zadeltje en hoofdstelletje en hobbelen maar. leerde hoe het moest uit boeken. ik was toen 7. toen ik eraf was gevallenen arm had gebroken mocht ik lesnemen op de manege. paar jaar later is 1 van die ponys mn eigen pony geworden en heb der nu 14 jaar later nog. ondertussen heb ik er in totaal 2 en die andere heb ik op 1 jarige leeftijd gekocht en zelf ingereden. dus het kan allemaal best hoor.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:52

ik heb eerst zo'n 3 jaar op een manege gereden, en ik heb er wel ontzettend van geleerd. ik had een geweldige instructeur, die wel degelijk op houding en zit lette, zo hebben we ook wel bijvoorbeeld 3 maanden lang zonder beugels gereden omgoed te leren zitten.. of juist zonder teugels, om op je zit te rijden... en ook zelfstandigheid werd heel erg bevorderd, juist zorgen dta je neit met zijn allen achter elkaar bleef maar een beetje meer voor jezelf reed....

Sinds een klein jaartje heb ik toch mijn eigen paardje, en ja ach, ik heb een hoop gehad aan mijn manegelesen, een behoorlijke basis opgebouwd maar met de privelessen op mijn paardje leer ik toch echt nog honderd keer meer!! maar wat meer op een andere manier ook... Dus ik vond het beide heel nuttig! en ik ben wel van mening dat als je goede begeleiding krijgt, een eigen paard/pony juist handig kan zijn om het goed te leren...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:03

Ik ben het zeker met je eens... ik rij vanaf mijn 4e of 5e paard (mijn moeder zei op de manege dat ik 6 was, want ik wilde zooo graag) Jaren rondgehobbeld op manegebeesten... even tijdelijke stop gehad toen ik jaar of 19 werd (mannen werden ineens interessanter) en paar jaar daarna weer opgepakt... Ben nu 29 keb sinds 2 maanden mijn eerste paardje en ik heb nog nooit zoveel geleerd over paarden en vooral het rijden in deze 2 maanden... dan in de afgelopen 20 jaar! Ik leer dingen... die op manegepaarden gewoon niet voorbij komen.. Die liepen altijd wel redelijk braaf achter elkaar aan... Maar een Eigen paard met een Eigen mening is toch wel heeel wat anders... Maar... geniet wel iedere dag intens van hem!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:06

je wordt vanzelf gevorderd ik kreeg mijn 1e pony toen ik 4 jaar was ( dus beginner ).
Zelf een beetje aangeklooit en beetje les gehad, maar ben nu goed terecht gekomen

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:18

ik ben begonnen op een stalletje waar een vrouwtje lessen gaf,
en na 3 jaar ging in met zn 2e of 3e buiten de les dagen om rijden, soms zelfs alleen en veel buiten, daar heb ik pas veel van geleerd.
en nu heb ik sinds een kleine week mn eigen bijna 4 jarige Lachen
en leer iedere dag van hem.
en als ik twijfel vraag ik hulp Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:05

Ik denk dat het, mits onder goede begeleiding, prima kan. Maar ik ben geen voorstander van de combinatie groene ruiter en groen paard, dit omdat dan zowel ruiter als paard intensieve begeleiding nodig hebben en een puberend paard zelfs voor een zeer ervaren ruiter een handvol kan zijn. De keren dat het wel goed gaat hebben dan ook volgens mij meer te maken met het brave karakter van het paard als de kunde van de ruiter en zijn/haar begeleiding.
Ik heb zelf in de twee jaar dat ik nu min of meer een eigen paard heb (paard is van mijn vriend en ik rijdt hem 3 a 4 keer per week) veeeel meer geleerd als al die jaren dat ik op de manege heb rondgereden, en dan niet alleen rijtechnisch maar ook op het gebied van verzorging, tuigage ed. Manege is leuk en goed om de basis te leren maar door een eigen paard leer je veel beter wat echt paardrijden inhoudt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:17

Hier een groene ruiter met een groen/(wit/zwart) paard.

Als je de manegelessen toen ik 12 was even niet meetelt heb ik nu zo'n twee jaar rij-ervaring. Eerst een paar privelessen om het weer op te pakken en al vrij snel werd ik bijrijder van een grote ruin.

Daarna op de pensionstal waar ik nu rij een paar privelessen genomen en daar bijrijder geworden van een fjordje. Toen nog een paar maanden een wat moeilijke pony geleast, maar de klik was er niet en ik ben gaan zoeken naar een eigen paard.

Het was helemaal niet de bedoeling een groen paard te kopen, maar ik kende Jo van 'vroeger' en omdat ik heul veul kennis en kunde om me heen heb, heb ik toch besloten haar te kopen. Ik reed toen weer 1,5 jaar.

Ze is professioneel ingereden en tot een paar weken geleden had ik 1x per week priveles en werd ze nog 1x per week door mijn instructrice gereden. Vanaf een week of twee rijdt mijn instructrice haar niet meer, en heb ik 2x per week priveles.

We gaan goed vooruit, dus het kan wel: groen en groen.

Maar wel met behulp van de voorwaarden die Owi in haar post al aangeeft.

Zonder begeleiding zou ik het NOOIT gedaan hebben. Niet eens zozeer voor mij, maar meer voor Jo. De eerste jaren en ervaringen van een paard zijn zo belangrijk. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben om dat te verpesten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:25

hier in het dorp is dat toch best vaak gebeurd.
Ik vind mits onder goede begeleiding dat niet echt een probleem.
Maar wat ik hier zie bv, ouders hebben er geen verstand van en kinderen willen een pony. hop een pony kopen en de rest dat zien we wel weer.
Fam 1: Absoluut geen verstand van een pony, moeder en kind bijde niet. Kopen een pony die Z heeft gesprongen ( dressuurmatig niet netjes gereden omdat de vorige ruiter daar verder niet de interesse in had, geen probleem vanuit daar )
Moeder en kind willen koste wat kost opvallen en vooraan mee draaien (als er slecht wordt gereden pony nat in trailer en naar huis) kind rijdt levensgevaarlijk thuis in de bak, rijdt op veel te hoge hindernissen en dubbels af waar een afstand niet van klopt. Geen verstand. Kind zegt tegen een andere ervarenere ruiter met een jonge pony (4jr net ingereden) waarom spring jij niet zo hoog, durf je niet of heb je geen goede pony? daaraan zie je al waar het verstand zit.... en dan ook de opmerkingen, 'nee dressuur rij ik niet en ik spring alleen maar veel en hoog, ik heb toch niet voor niks een zz springer gekocht"
Fam 2: koopt een 4 jarige pony, net ingereden kan verder nog weinig. gelijk al problemen. paard is lastig in de stal en met opzadelen, pony krijgen ze niet geladen en hebben zelf geen idee hoe je een pony er dan op een andere manier in moet krijgen. Pony gaat naar club les en stopt voortdurend. andere ruiter moet deze pony gaan rijden( die wel wat kan rijden maar niet om een deze pony consequent op te leiden)
fam 3: dochter is vriendin van fam 2. Vader wil graag zich overal in draaien en doen alsof ie er verstand van heeft.
kopen een 4 jarige pony die al aardig is aangereden.
Dochter in de bak rijden, hindernissen door paps oplaten zetten, geen afstand die klopt (ooit geadviseerd welke afstanden maar ik kreeg een blik van waar bemoei jij je mee)
dochter en pony naar de les, pony stopt, dochter kan absoluut niet dressuurmatig rijden. En lessen en lessen (hebben geld zat) maar bij een springruiter die verder niet echt acht neemt op de dressuur..
en het ergste nog ze rijden hier in de bak (is van pc maar wij onderhouden hem omdat er jaren niemand in reed en hier om de hoek ligt ) ik moet er constand tegen aan kijken, onze balken worden kapot gereden omdat er geen bal van klopt wat ze opzetten dus ja je raad al wat er gebeurd.

Wat moet je er nu mee... leuk voor die kinderen dat ze een pony hebben maar de ouders moeten denk ik als eerste eens gaan inzien dat een pony een dier is en geen apparaat.
Bv fam 2, pony dagen in het hok en dan ineens naar de les, ja bok bok. kan toch niet. Nu moet ik wel zeggen dat dit de enigste van de 3 is die adviesen aannemen en om raad vragen, maar deze mensen zijn normaal, niet resultaat gericht, gewoon plezier.
Bij de andere 2 zie ik daar weinig van, zich overal erin draaien en maar in korte tijd vele resultaten halen en vooral zo snel mogelijk een klasse hoger.

zonde toch, dit moet toch ooit uitdraaien tot een ongeluk....

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:00

Ik vind dit eigelijk nooit echt een goed idee, mede omdat ik dit al zovaak heb fout zien gaan!
Bijv. Jong meisje begint net met paardrijden, krijgt meteen een eigen pony maar omdat de ouders er te weinig verstand van hadden en dat meisje ook niet, kochten ze een pony die veelste moeilijk voor haar was. ze viel er elke keer af, en vond paardrijden vreselijk, ze had tenslotte alleen maar vervelende ervaringen gehad. nou uiteindelijk paardje verkocht en toch maar op manege pony's gegaan.

Ervaring 2, meisje dat nog nauwelijks kan rijden, krijgt van haar ouders een Z pony. maar omdat ze nog zo weinig kon, begon die pony zich te vervelen, en daardoor zich er slecht te gedragen. Dit is gewoon zonde van de pony en zonde van het paardrijden van dat meisje.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het in sommige gevallen niet goed zal gaan, maar ik denk zelf dat je het gewoon het beste leert op veel verschillende pony's zoals op een manege, daar doe je veel ervaring op met heel veel verschillende karakter paarden

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:37

ik zou zegen het is goed als je op een ander paard ervaring op doet want dan gaat het beter met je eigen paard. eigen paard en samen leren vind ik ook wel wat hebben maar als je nooit gereden hebt dan niet gelijk een eigen.
met lovesgitana ben ik het eens gaat zo vaak fout
en blijft tog een dier Schijnheilig
zelf ken ik een meisje komt van de manege heeft nu een haflinger
hebben onderling wel problemen zo krijgt ze het hofdstel niet in en met zadels enzo
die pony kan ze niet aan verder heb ik en sanne er wel is op gereden en geen problemeb
ze trekst ons niet mee naar het hooi(zit vlak bij de wei en trekt haar daar dus heen) pony heeft geen opvoeding gehad
wel doet ze erg haar best en is al minder geworden dan eerst en komt door weer en wind enzo.
maar geen ervaring echt geen paard Nagelbijten / Gniffelen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:34

ik denk dat het niet zo heel verstandig is om gelijk een eigen paard/pony te nemen, je weet zelf dan nog te weinig (naar mijn mening) om voorledig een paard op te voeden en te berijden, ook zie je vaak meiden die 4 lessen hebben gehad op een manege en het helemaal geweldig vinden. van paps en mams krijgen ze dan een eigen paard/pony en na een week is hun nieuwe speeltje al niet meer leuk. en staat het paard/pony er maar verlaten bij.
dit kun je een dier toch niet aandoen?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:18

juudje84 schreef:
hier in het dorp is dat toch best vaak gebeurd.
Ik vind mits onder goede begeleiding dat niet echt een probleem.
Maar wat ik hier zie bv, ouders hebben er geen verstand van en kinderen willen een pony. hop een pony kopen en de rest dat zien we wel weer.
Fam 1: Absoluut geen verstand van een pony, moeder en kind bijde niet. Kopen een pony die Z heeft gesprongen ( dressuurmatig niet netjes gereden omdat de vorige ruiter daar verder niet de interesse in had, geen probleem vanuit daar )
Moeder en kind willen koste wat kost opvallen en vooraan mee draaien (als er slecht wordt gereden pony nat in trailer en naar huis) kind rijdt levensgevaarlijk thuis in de bak, rijdt op veel te hoge hindernissen en dubbels af waar een afstand niet van klopt. Geen verstand. Kind zegt tegen een andere ervarenere ruiter met een jonge pony (4jr net ingereden) waarom spring jij niet zo hoog, durf je niet of heb je geen goede pony? daaraan zie je al waar het verstand zit.... en dan ook de opmerkingen, 'nee dressuur rij ik niet en ik spring alleen maar veel en hoog, ik heb toch niet voor niks een zz springer gekocht"
Fam 2: koopt een 4 jarige pony, net ingereden kan verder nog weinig. gelijk al problemen. paard is lastig in de stal en met opzadelen, pony krijgen ze niet geladen en hebben zelf geen idee hoe je een pony er dan op een andere manier in moet krijgen. Pony gaat naar club les en stopt voortdurend. andere ruiter moet deze pony gaan rijden( die wel wat kan rijden maar niet om een deze pony consequent op te leiden)
fam 3: dochter is vriendin van fam 2. Vader wil graag zich overal in draaien en doen alsof ie er verstand van heeft.
kopen een 4 jarige pony die al aardig is aangereden.
Dochter in de bak rijden, hindernissen door paps oplaten zetten, geen afstand die klopt (ooit geadviseerd welke afstanden maar ik kreeg een blik van waar bemoei jij je mee)
dochter en pony naar de les, pony stopt, dochter kan absoluut niet dressuurmatig rijden. En lessen en lessen (hebben geld zat) maar bij een springruiter die verder niet echt acht neemt op de dressuur..
en het ergste nog ze rijden hier in de bak (is van pc maar wij onderhouden hem omdat er jaren niemand in reed en hier om de hoek ligt ) ik moet er constand tegen aan kijken, onze balken worden kapot gereden omdat er geen bal van klopt wat ze opzetten dus ja je raad al wat er gebeurd.

Wat moet je er nu mee... leuk voor die kinderen dat ze een pony hebben maar de ouders moeten denk ik als eerste eens gaan inzien dat een pony een dier is en geen apparaat.
Bv fam 2, pony dagen in het hok en dan ineens naar de les, ja bok bok. kan toch niet. Nu moet ik wel zeggen dat dit de enigste van de 3 is die adviesen aannemen en om raad vragen, maar deze mensen zijn normaal, niet resultaat gericht, gewoon plezier.
Bij de andere 2 zie ik daar weinig van, zich overal erin draaien en maar in korte tijd vele resultaten halen en vooral zo snel mogelijk een klasse hoger.

zonde toch, dit moet toch ooit uitdraaien tot een ongeluk....

ze zeggen wel een verstand komt met de jaren en je meot ergens beginnen okay niet leuk voor de pony maar zo leren ze tenminste wel hoe het dus niet moet

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:28

ej maike Knipoog maar ik zie bijna ongelukken gebeuren en dan wil je helpen maar dat wordt niet geaccepteerd door sommigen. daarom toen deze topic las misschien kan ik er nog wat advies uit halen, ik vind het fijn dat andere mij helpen dus waarom zou ik andere dan niet kunnen helpen, vooral als ik problemen recht voor mijn ogen zie wil ik altijd even helpen snappie...

En weet je wat het is misschien lijkt de vorige tekst een beetje vervelend (toen ik um na las dacht ik ow oke Bloos )
maar ja ik vind het gewoon beetje zonde, want hoe vaak heb ik al wat zien gebeuren en nu pas nog komt er een paard voorbij en later na een man of we een meisje hadden gezien, nee wel een pony, ja dies terug..... En dan denk ik ships... straks ligt ze ergens in de bos... krijg ik dan de kriebels van snappie... wie het was weet ik nog steeds niet maar zal wel goed gekomen zijn.

En ik denk dat de ouders het goed bedoelen maar als ze dan advies van zich afzwaaien (sommigen) dan denk ik kom op je kunt er wat mee stel je toch open ervoor.......
maar ja wie zijn jij en ik he Tong uitsteken

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:51

juudje84 schreef:
ej maike Knipoog maar ik zie bijna ongelukken gebeuren en dan wil je helpen maar dat wordt niet geaccepteerd door sommigen. daarom toen deze topic las misschien kan ik er nog wat advies uit halen, ik vind het fijn dat andere mij helpen dus waarom zou ik andere dan niet kunnen helpen, vooral als ik problemen recht voor mijn ogen zie wil ik altijd even helpen snappie...

En weet je wat het is misschien lijkt de vorige tekst een beetje vervelend (toen ik um na las dacht ik ow oke Bloos )
maar ja ik vind het gewoon beetje zonde, want hoe vaak heb ik al wat zien gebeuren en nu pas nog komt er een paard voorbij en later na een man of we een meisje hadden gezien, nee wel een pony, ja dies terug..... En dan denk ik ships... straks ligt ze ergens in de bos... krijg ik dan de kriebels van snappie... wie het was weet ik nog steeds niet maar zal wel goed gekomen zijn.

En ik denk dat de ouders het goed bedoelen maar als ze dan advies van zich afzwaaien (sommigen) dan denk ik kom op je kunt er wat mee stel je toch open ervoor.......
maar ja wie zijn jij en ik he Tong uitsteken

snap dat dan die mensne hebbe nog altijd hun trost he zijn toch o geweldig Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:58

Vind het ook vreemd dat mensen gelijk overstappen van manege naar eigen paard. Prive-les op de manege kan ook en daar leer je toch al veel meer. Imo zijn het de kosten die het meest als reden wordt opgegeven, terwijl een eigen paard tig x zoveel kost en ze ook prive-les nodig hebben....

Een verzorgpaard na de manege vind ik een verstandige tussenstap, mits er ook weer veel gelest wordt.
Vind toch dat veel mensen lessen zien als investering voor het paard ipv hunzelf

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:10

Ik heb nog voordat ik ooit op een paard had gezeten gelijk een eigen pony gekregen. Ik denk dat als ik op een manege had moeten beginnen ik er ook al heel snel weer mee gestopt zou zijn. Ik zie er ook niet veel kwaads in om een kind gelijk een eigen pony te geven ipv te beginnen op een manege. Mits (!) er goede begeleiding is. Ik kreeg gewoon elke dag priveles en stond op een pensionstal waardoor ik dus overal in werd begeleid. Er was altijd wel iemand die me kon helpen mn pony op te zadelen of me van advies kon voorzien. Daarbij is mijn vader dierenarts dus die wist wel hoe de verzorging van zo'n beestje moest. Voor stadse mensen die nergens van weten en denken dat een pony een wat groot uitgevallen hond is zie ik wel een probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:19

Ik zou idd toch eerst manege doen, en dan hopen dat het een goeie is... en dan pas aan een eigen paard beginnen.
Ik begon bij een manege, en helpen op stal, en met paarden wandelen en naar de wei brengen, zo heb ik het geleerd. en later ging ik rijden bij een manege/handelsstal, ook reed ik op ponies van vriendinnen, zodat ik doorkreeg hoe dat voelde. En bij een goeie manege "voelt" een manegepaard niet veel anders dan een "eigen" paard hoor. Veel op andere paarden rijden, ook de lastige, de slome en de racekevers, dan weet je ook of je je op een eigen paard redt. En probeer ook eens bij een andere manege te rijden, als je het idee hebt, dat je eigen manege een te beperkt aanbod aan paarden heeft.

Ik zie weleens mensen die bang zijn op hun eigen paard, paarden schrikken een beetje in de les, en zo'n mens zit te gillen op haar paard. Of er schrikt een paard en dat bokt even, en hup, eigenares springt eraf en vertikt het verder te rijden.

Ik heb meer ongelukken met eigen paarden gezien dan met manegepaarden. Dat zegt mij persoonlijk, dat de meeste mensen toch beter een paar jaartjes meer manege hadden gedaan. Ook al leer je daar niet alles in 1x goed, dat kun je later met les op je eigen paard wel weer rechtbreien hoor. En dacht je dat je met een eigen paard geen dingen fout kunt leren? Juist met een eigen paard kun je allerlei foutjes aanleren, die pas aan het licht komen als je eens op een ander paard stapt.
Ik heb privépaarden gekend, die niet eens in rechtergalop konden doorgalopperen, iets wat 99,9% van de manégepaarden bijvoorbeeld al wel voor elkaar krijgt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:32

ik denk dat er ook wel een verschil in zit of je ouders ervaring met paarden/rijden hebben of niet.
Als je ouders ervaring hebben is de stap voor eigen pony wel ietsje kleiner want je hebt begeleiding.
maar hebben je ouders dit niet wie moet jou dan begeleiden, die 1x les in de week doet dan vrij weinig, ja ik het rijden als je tenminste de dagen erna doorgaat met wat je geleerd hebt, maar voor de rest de verzorging bv.....
Ik ben ooit op een manege begonnen gewoon omdat mijn ouders zoiets hadden van je leert het daar maar eerst en dan zien we wel weer verder, daarna heb ik 2 jaar een pony van iemand anders gereden en ondertussen zorgde mijn ouders dat ze er toch vaak genoeg bij waren zodat ik in de gaten werd gehouden en niet waar wat aan klote. en daarna kwam pas de eigen pony.
Pap zei je hebt bewezen dat je er tijd en zorg voor over hebt dus ik gun je een eigen pony, en sinds dien is het alleen maar gaan uitbreiden, natuurlijk ook omdat pap het hardstikke leuk vond, hij staat altijd helemaal zenuwachtig naast de ring..
Maar hij heeft ook veel moeten leren, kwa verzorging niet echt want het is gewoon een dieren man maar kwa omgaan met een paard wel bv het consequent zijn, maar door de jaren heen leer je toch dingen bij, als je maar opent staat voor adviezen... en niet alles in een keer willen

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:35

ik kreeg op mijn 3de een shetje
maar ik werd hier wel helemaal in begleid
ik heb hier heel veel van geleerd
en heb zelfs met die pony op mijn 9ste bijna in het l2 gelopen
was l1+8 en kringkampioen van utrecht
nu heb ik een nieuwe pony

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:44

Ik vind dat het moet kunnen mits ervaren begeleiding. Als het thuis gestald wordt moet er zeker de eerste week dagelijks iemand ervaren bijzijn die het kan aanleren van voeden, verzorging, ...
In een manege heb je hulp genoeg.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:05

Ik denk dat dit iets is waar je zelf ook heel goed over moet nadenken. Als kind zeg je natuurlijk ja, maar de ouders zullen wel moeten weten waar ze aan moeten beginnen. en natuurlijk MOET er goede begeleiding bij zijn. Ik moet zeggen dat ik tijdens de manegelessen twee verzorgfjorden kreeg, waarvan ik er eentje heb ingereden. Ik denk dat ik het niet zo heel slecht heb gedaan, maar ik miste de begeleidng toch wel heel erg, en dan vooral op rijtechnisch gebied. Het ligt misschien ook een beetje aan degene die zo begint, je meot wel geduld hebben en willen leren

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:04

Het zou kunnen, maar of het vaak goedgaat is een ander verhaal. Kijk, het is natuurlijk de vraag als je eenmaal een eigen paard in handen hebt of je dan echt die begleiding aanhoud. Sommige mensen, eerder kinderen, krijgen zoiets van: "Nu weet ik het wel, het is mijn paard!" en door die situatie kan het paard weer schade oplopen. Ik zeg niet dat het altijd zo is maar toch zou ik het afraden.