Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:56

Nav. dit topic: [FJ] Fjorden zijn weer helemaal hip! kwam daar een mooie discussie uit.

De fjord word steeds meer de hoogte in gefokt en ook slanker gepostuurd.
De 1 vind het jammer de ander is er blij mee.

Ik persoonlijk vind het goed dat ze de hoogte ingefokt worden maar jammer dat ze hun breedte verliezen en ook slanker gefokt worden. Daarbij ben ik bang dat als we zo doorfokken er ook lichamelijke problemen kunnen ontstaan omdat je toch met het ras Fjord fokt en dat zijn nou eenmaal geen kwpn'ers of arabieren.

Snoevie

Re: Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:58

ik vind het jammer dat ze zo luxe gefokt worden,gaat een beetje ten koste van het ras vind ik.
als je een luxe pony wil,neem dan een ras wat meer zo gebouwd hoort te zijn.

maarja goed,dat vind ik. meningen verschillen

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:35

Ik ben opzich wel blij dat ze groter gefokt weorden maar daar in tegen vind ik dat ze wel een minimum van 1.50 moeten aanhouden, want anders vind ik het gewoon geen fjord meer, dan is het een typisch rijpaard.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:40

Maar waarom word het een typisch rijpaard dan als het de 1.50 passeerd?

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:41

ik vindt het oude type fjord ook het mooist, lekker breedt en niet te groot, maar kan me wel voorstellen dat er wat grotere mensen zijn, en die gek zijn van het ras fjord er blij mee kunnen zijn het ziet er voor het oog mooier uit..
Denk ook dat het niet goed is om zo door te blijven fokken met rassen, het kenmerk van het ras gaat daardoor eigenlijk een beetje verloren, en je krijgt na velen jaren van doorgefokte nakomelingen, ook de gebreken.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:43

ik weet dat het over de fjord gaat,

maar ik heb een haflinger en daar heb je dan een beetje 2 types van
de oude type, en de luxe type(zoiets toch? Tong uitsteken )

mijn haffie....heeft de bouw van de oude,

maar loopt als de luxe..hihi Haha!

xx

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:45

Ik vind het ook jammer om het rastypische eruit te fokken om meer rijtypische paarden te fokken.

Ik ben zelf trouwens niet van de fjorden, maar van de ijslanders, maar ook daar worden de paarden steeds groter en soms ook steeds slanker. Ik hou van klein, maar wel lekker breed.

Zoals het bedoeld was, naar mijn menign Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:45

loekie schreef:
ik vindt het oude type fjord ook het mooist, lekker breedt en niet te groot, maar kan me wel voorstellen dat er wat grotere mensen zijn, en die gek zijn van het ras fjord er blij mee kunnen zijn het ziet er voor het oog mooier uit..
Denk ook dat het niet goed is om zo door te blijven fokken met rassen, het kenmerk van het ras gaat daardoor eigenlijk een beetje verloren, en je krijgt na velen jaren van doorgefokte nakomelingen, ook de gebreken.

ga ik in mee, dit ook qua haflinger.. alleen vind ik dat ze er bij de fjord erger mee bezig zijn..
andere kant moet ik hier nie echt moeilijk over doen omdat mijn haf ook slank is, maar wel een normale grote (meen dat hij nu op 1,50 zit?)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:46

Juist dat rastypische erin houden , maar dan alleen qua kleur...Bouw mag drastisch veranderen Nagelbijten / Gniffelen We hebben nu toch ook andere doelen met rijden enz ? De meeste..

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:48

Mieke_Cunna schreef:
Maar waarom word het een typisch rijpaard dan als het de 1.50 passeerd?

Dat heb ik misschien verkeerd gezegd, maar ik bedoel ermee, dat zoals de fjorden nu nog zijn, breed, klein of althans onder de 1.50 en ik bedoelde met mijn uitspraak dat als de fjorden groter, slanker worden dat het dan een totaal andere aankijk heeft en eerst waren het echt karrepaarden en nu wordt het steeds groter dus de aankijk van rijpaarden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:50

Sisco4life schreef:
Juist dat rastypische erin houden , maar dan alleen qua kleur...Bouw mag drastisch veranderen Nagelbijten / Gniffelen We hebben nu toch ook andere doelen met rijden enz ? De meeste..

jah das ook weer waar.. maar goed dan ken je ook een ander soort paard zoeken..
andere kant , fjorden zijn wel vaak wat goedkoper te houden.. dus ik denk dat men het daarom ook doet..?

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:07

ik geloof niet dat fjorden goedkoper te houden zijn.. de aankoop is misschien goedkoper, maar verder hebben zo ook goed tuig, en voer nodig. net als elk ander paard.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:09

loekie schreef:
ik geloof niet dat fjorden goedkoper te houden zijn.. de aankoop is misschien goedkoper, maar verder hebben zo ook goed tuig, en voer nodig. net als elk ander paard.

jah das ook eigenlijk wat ik bedoelde Knipoog kwam niet op het woord aankoop

maar bedoelde ook dat veel mensen hun fjord buiten zetten dus eeen wei huren..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:11

ze zijn vrij schraal zeg maar...geen stal nodig, en veel minder eten nodig dan mn bloedkikker Nagelbijten / Gniffelen Of we geven onze fjord hier veel te weinig Bloos

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:15

Sisco4life schreef:
ze zijn vrij schraal zeg maar...geen stal nodig, en veel minder eten nodig dan mn bloedkikker Nagelbijten / Gniffelen Of we geven onze fjord hier veel te weinig Bloos

jah dat bedoel ik, ik denk dat daarom de fjord anders word gefokt..? kan toch?
overigens wel zonde indd

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:17

haha ja als jullie het zo bekijken okee, arin krijgt idd maar 4 handjes bix per dag, dat is wat minder dan dat de andere paarden hier op stal te eten krijgen aan krachtvoer, maar aan de andere kant eten fjorden meer ruwvoer denk ik.

licht er ook maar net aan wat je met je fjord wilt je kan het allemaal zo duur maken als je zelf maar wilt Lachen

maar daar ging niet topic niet over. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:27

het zal best dat mensen vandaag de dag andere rijdoelen hebben zoals Sisco4life zegt,maar waarom moet de fjord daarop gefokt worden?
als je een luxe rijtypische pony wil,dan zou ik niet voor de fjord gaan.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:29

Ik vind een nieuwe soort fjordveel leuker ,,, al blijven sommige oude ook leuk!
Laatst bijgewerkt door Plaatje1990 op 22-02-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:32

Doe mij die ouderwetse maar, straks is elk ras over 50 jaar hetzelfde, maar in een ander kleurtje, omdat wij zonodig wedstrijdjes moeten rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:33

nou dat zeg ik toch helemaal niet paula1990?
ik vind het ZELF dus wel jammer dat ze zo rijtypisch gefokt worden,doe mij maar een ouderwetse brede fjord

fjorden kunnen best iets(je hoort mij niet anders zeggen,ik heb zelf ook een fjord,)alleen jammer dat ze daarvoor zo voor de sport gefokt worden

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:35

Ik vind een mengeltje van die 2 "versies" wel leuk Lachen Het moet geen fjord worden van 1,60 die dun is, maar een fjord van de 1,40 - 1,50 die ook een beetje dressuur kan is toch best leuk (vind ik Haha! ) en waarbij de buik niet tonnetjerond is zegmaar Vork

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:38

Ik vind dat je een ras niet aan de wensen van een ruiter aan moet passen , maar dat de ruiter zijn keuze in een paard aan moet passen.
Er zijn toch rasstandaarden voor bepaalde rassen, hoeven die pony's daar dan ineens niet meer aan te voldoen dan ?
Ik vind dat je een ras moet laten zoals het oorspronkelijk hoort te zijn, maar dat is mijn mening.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:43

mee eens........logisch dat er verschil is binnen een ras,maar als je idd vergelijkt met de fjord van jaren geleden.........

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:45

ben ik helemaal met je eens darwin!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:50

ik ben blij dat ze ietsje groter worden, de mens wordt tenslotte ook groter. Er zouden een heleboel mensen die dan te groot zouden zijn! toch vind ik dat ze max. rond de 1.50 mogen zijn... gewoon om het 'pony' erin te houden. Bovendien zijn ze breed en kan er dus ook een groot iemand op als ze 1.50 zijn.
Enne, misschien is het handig eens naar de fokrichtlijnen te kijken bij het stamboek? Het is namelijk ook de bedoeling om de fjord zo te houden, alleen rijtypischer. Maar dus wel de lange platte schoft, de brede schouders en de kortere harde benen. Enz enz..
ik ben het gedeeltelijk ook met darwin eens, want: als we de fjord niet zouden aanpassen, en hij nog steeds de karren moet trekken. Er zijn over een tijdje nog maar erg weinig karren, en het zou toch zonde zijn als er dan ook (veel) minder fjorden waren! dan heb ik het niet gelijk over uitsterven, maar ik denk er dan wel aan..