Een groot mysterie... wie lost het op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een groot mysterie... wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:23

Een groot mysterie….
Ik moet in de les mijn handen stil houden, en mijn onderbenen ook… correct zitten moet ik ook, schouder, heup, hak op 1 lijn… Mijn handen rechtop houden, elleboog en teugel moeten 1 lijn zijn naar het bit… Waar ik uiteraard mijn uiterste best voor doe Lachen

Maar ik kijk naar paardensport op tv en daar doen ze dat helemaal niet. Zag gister weer een mooi meisje met een mooi paard, en die deden mooie dingen. Maar… het meisje zat voor mijn gevoel nogal te zagen, en zat ook bepaald niet stil. Hing achterover, en de onderbenen flapten alle kanten op.
Ergens zal ze wel wat goed doen, want het paard voerde de oefeningen wel uit, maar al met al vond ik het een erg gespannen plaatje en de ruiter een zeer storende factor.

Dan het springen. Ook daar hebben we best van genoten. Waar ik niet van kon genieten, waren de ijzerwinkels in de monden van de paarden, en de manier waarop daar gebruik van werd gemaakt. Waar ik ook niet van genoot, waren de voeten, die meer dan eens gigantisch naar buiten gedraaid waren.

Dit soort topruiters zijn onze voorbeelden. En ergens doen ze wel iets goed, anders kwamen ze niet op dat niveau uiteraard. Maar… ik moet mijn tenen naar binnen draaien (wat ik ook doe), ik mag niet zulke bitten gebruiken, en ik mag ze zeer zeker niet op die manier gebruiken…

Ja, het was natuurlijk leuk, knappe paarden, maar de manier van rijden sprak me meer niet dan wel aan, moet ik zeggen.
Maar hoe moet ik iets van zulke ruiters leren? Hoe moet ik ze als voorbeeld nemen, terwijl ze een heleboel dingen doen die ik niet mag?
Het frustreert me, merk ik. Vooral als mijn man zegt: die zit in de top, dus dat zal wel geen zagen zijn… wat is het DAN?

Hebben die ruiters inmiddels hun eigen manier van rijden? En moet ik gewoon ook mijn eigen ding doen, en de boeken van Gustav Steinbrecht en Ernest van Loon maar in de vuilnisbak gooien, zijnde waardeloos en uit de tijd?

Heb ik het fout als ik denk dat er maar 1 goede manier is om te zitten, maar 1 goede manier is om een paard te gymnastiseren en te trainen, zijnde de manier van Gustav Steinbrecht?
(ja, ik weet het, ik heb het idd over Engels rijden, Spaans en Western ga ik er nu allemaal niet bijpakken, al zullen daar ook goede standaardwerken voor bestaan)

Maar Steinbrecht geldt toch ook gewoon voor springen? Die basis is toch dezelfde? Waarom worden er dan basisfouten gemaakt?
Help mij, want soms begrijp ik het allemaal niet meer….

Evelijn

Re: Een groot mysterie... wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:28

Omdat perfect rijden helemaal niet zo makkelijk is en ook topruiters gewoon mensen zijn. Die hebben ook hun eigen beperkingen. Ik vind het allemaal niet zo'n probleem als ze niet perfect zitten. Zolang ze maar weten dat het niet perfect is en goed zijn voor hun paard.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:29

ja dit verwonderd mij nou toch ook zo vaak. En dan hoef
je niet eens echt in de top te zitten...

Laatst gaf iemand terecht commentaar op een ruiter met passoa bit. En wat heb ik via mijn dochter vernomen, dezelfde persoon had een passoa bit in met de overijsselse.... Nou schiet mij maar lek! Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:36

Dat bedoel ik dus.
Het is toch niet opeens allemaal goed omdat een topruiter het doet?
Een topper moet toch ook gewoon de handen rechtop houden? Het is toch niet zo dat je de basis niet meer hoeft te gebruiken als je op een zeker niveau bent?
En idd. Met die bitten ook.

Mijn moeder en ik zaten pasgeleden ook te kijken naar een wedstrijd, zei de presentator:
"ze dwingt even gehoorzaamheid af, door hem aan de teugel te rijden..." (dat "aan de teugel" ging dus wel met een hoop gesteiger en gezaag")

"Nou als dat paard aan de teugel liep, ben ik de Kerstman" zei mijn moeder. Gelijk had ze, maar moet ik daar dan een voorbeeld aan nemen?

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:40

toppruiters zijn gewoon ook maar mensen en niet perfect... er zitten er wel een aantal tussen die er niet geweldig opzitten qua houding Tong uitsteken

Neemt toch niet weg dat jij dat wel na kunt/wilt streven om onder de knie te krijgen Knipoog

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:44

Ik denk dat het geheel aan jouzelf is om te bepalen aan welke ruiter/amazone jij een voorbeeld neemt of niet. Iedereen heeft een mening over welke ruiter/amazone hij/zij sympathiek en goed vind rijden. Voor mij persoonlijk zijn Kyra Kyrklund, Sylvia Iklé en Horst Becker de toppers, Edward Gal, Anky van Grunsven en Isabel Werth heb ik totaal niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:53

Heb jij weer gelijk in, en dat doe ik ook wel, hoor Knipoog
(vind Sylvia Iklé altijd wel erg gaaf)

Maar waar ik een beetje mee zit, is dat ik blijkbaar over een topruiter niet mag zeggen dat die iets fout doet.
Als ik at zeg, zeg ik er helemaal niet mee dat ik beter ben, ik ben een basisruitertje, en heb het dus alleen over basisfouten.

Maar als een topruiter is niet goed doet, kan het toch niet zo zijn dat het opeens wèl goed is, omdat een topruiter het doet?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:55

Dat ben ik met je eens. Veelgehoord commentaar is dan: Ja maar hij/zij rijdt Grand Prix, dus die weet het heus wel beter dan een basisruiter. Onzin natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:01

Dat bedoel ik! Ja

Hè eindelijk iemand die het snapt Go jij! Go jij!

Kijk, ik geef geen commentaar op een piaffe, ik weet niet hoe dat moet, maar ik vind wel dat ik commentaar mag geven op basisfouten. Ik kan ook uitleggen hoe het dan wèl moet... Knipoog

Maar ik zit soms echt met ergernis te kijken, dan denk ik: als jij op dat niveau rijdt, zou je geen ijzerwinkel NODIG moeten hebben om je paard terug te kunnen nemen voor een hindernis, dan moet je dat imo wel rijtechnisch kunnen.
Dat soort dingen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:07

Natuurlijk mag je commentaar hebben. Je kan best dingen zien ook al rij je zelf niet op topnivo wedstrijden.
Natuurlijk gebeuren er nog genoeg dingen waarvan ik ook denk "goh, het is wel duidelijk dat het hier om geld gaat."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:12

Dat bedoel ik idd.

*eigenlijk was ik gewoon een beetje beledigd gisteren*

Ik realiseer me ook wel, dat topruiters maar gewoon mensen zijn, en zéker niet perfect, en ik ben geen moment van plan mijn goede boeken weg te gooien Knipoog

Het is idd soms verdomd duidelijk dat het om geld draait...

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:17

Alsof ik ooit mijn Das Gymnasium des Pferdes weg zou gooien, prachtboek!

Als je zelf niet het niveau rijd van de ruiter/amazone die je bekritiseerd krijg je meteen een 'de beste stuurlui staan aan wal' opmerking naar je hoofd, terwijl ik genoeg mensen ken die zelf nooit op een paard hebben gezeten maar zó onwijs veel weten van hoe een paard hoort te lopen! Dus niveau zegt imo niks.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:18

Inderdaad.
Erg herkenbaar allemaal.
Helaas. Verdrietig

Ik was laatst met een paard van mijn werk bij een soort van kraker en kreeg daar fijn de details te horen dat de paarden van ............... elke zoveel weken onder handen werden genomen anders zaten ze zo vast als ik weet niet wat, puur door de training en ze gaan maar lekker door met trainen, want omdat ze zoveel prijzen winnen is het goed voor de commercie.
Dat ze daar nou niet ingrijpen, snap ik niet.
En half NL loopt er ook nog achteraan ook nog. Ach gut

Echt..... zum Misselijk

Verder sluit ik me bij saaraah aan. Vork

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:20

niemand is perfect en ook topruiters maken schoonheidsfoutjes.
of het nou om geld draait of niet.
Sommigen zijn er denk ik niet van gedient dat ruiters van lager niveau hun hierop wijzen, sommigen ook weer wel. sommige toeschouwers vinden het verwaand dat je het zegt. Anderen vinden het juist weer goed...

Ik denk niet dat dit een onderwerp is waar je iedereen mee te vreden kàn houden.

Zelf denk ik dat je best commentaar kan geven iedereen van welke leeftijd of niveau dan ook kan nieuwe dingen leren Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:24

Saaraah: Nooit weggooien dat boek. Het is op het moment makkelijk te krijgen, maar als je het weggooit krijg je grote spijt...

Grappig is dat, hè, van die mensen die er nooit op zitten en toch van alles zien en weten...
Toch gebruik ik ook dat om heel veel te leren Lachen Als zo iemand zegt dat het paard waarom ik rijd wat "spanning heeft in de rug" weet ik dat ik wat meer over de rug moet rijden...
Hij/zij zal me mss niet uit kunnen leggen hoe, maar iemand die goed kan kijken, kan zó nuttig zijn...

Dat is het ook hoor: "je rijdt niet op dat niveau, dus kun/mag je er geen commentaar op hebben..."

Kaatje: da's wel heel erg Bloos!

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:36

Ja, dat valt me ook wel eens op.
Ik zat een tijd geleden Grand Prix te kijken, en toen zag ik een man rijden uit Oekraïne ofzo,
zo'n soort land en die man kon écht niet zitten. Zag je dat paard prachtig lopen, maar die
man kwam bij elke pas 3 meter uit het zadel. Pianohanden, flapperende ellebogen en op-
getrokken enkels. Nou lekker dan, dan kan ik met mijn eigen houding ook zo de GP in.
Dat paard deed trouwens alles fout, en die man werd uitgebeld. Maar hij sprak geen Engels
en hoorde de bel niet, dus hij reed zo door. Zó lachwekkend. Zijn trainer moest wat zeggen
voordat hij stopte. Hij helemaal kwaad, ik lach dubbel!
Maar toch vind ik dat als je een baggerhoding hebt moet je niet op hoog niveau rijden,
want het is toch één van de belangerijkste dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:31

Nou idd, je zou toch denken dat je de basis op dat niveau inmiddels wel voor elkaar hebt Scheve mond

Ik vind dat echt een beetje schandelijk.
Ik zou moeten zitten kwijlen bij wat mensen op dat niveau neerzetten, en een enorme motivatie moeten hebben van: Dat wil ik óók!
In plaats daarvan erger ik me aan basisfouten.

En ik ben geen zeikerd, echt niet. Een balk die valt kan ik me niet druk om maken. Een paard dat niet uit komt... ach... kan gebeuren.
Een piaffe die niet geweldig is... sja, kan ook allemaal, dat hoort erbij. Dat soort fouten zijn menselijk.

Maar een achterbeen wat niet meekomt... daar kan ik me erg aan storen. Net als pianohandjes. Op kapstokjes.

Kijk, die man zal heus iets goed doen als het paard prachtig loopt, echt. Dat kan gewoon niet anders.
Maar als iemand op hoog niveau een hele ijzerwinkel nodig heeft, omdat-ie anders niets aan het paard houdt... dat KAN niet imo. Dat hoort niet zo.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:47

Zou het niet kunnen dat de meesten van die topruiters het wel kúnnen, maar er net als jij en ik erg hun aandacht bij moeten houden. En dat op zo'n wedstrijd die aandacht bij andere dingen ligt? Afstanden, aantal galopsprongen, techniek,... Ik spreek hier in het bijzondere over de springruiters, maar volgens mij zou het best wel eens kunnen dat het ook voor vele dressuurruiters geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:53

Dat kan idd Lachen

Maar de basis moet toch een automatisme zijn op dat niveau? Ik moet idd denken aan mijn binnenhand enzo, maar ze rechtop houden doe ik wel automatisch Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:16

Ga jij maar eens ontspannen met je paard een proefje rijden, met honderden mensen die kijken.. Een parcour springen terwijl er zó veel druk op je staat. Tja, dan ben je topruiter. Iedereen maakt fouten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:36

Net als jij zie ik ook verschillende basisfouten bij ruiters op hoog niveau. Ik denk dan altijd alleen wel: ik rij thuis in mijn uppie ook eens zo goed dan op concours en zeker wanneer er ook nog allemaal mensen langs de kant staan, laat staan de internationale tv erop *griezel*. En ik vind het ook een heel verschil of ik thuis een beetje hoefslag draai met wat voltetjes en ondertussen zit te denken: benen lang, zitten, benen lang, zitten... of dat ik een dressuurproef oefen waar ik het al hels spannend vind of ik deze keer op tijd bij A afgewend kom Nagelbijten / Gniffelen
Ik moet er helemaal niet aan denken dat ik vanuit een piaffe een appuyement in moet zetten en 10 meter verderop de eners... Haha! Ik doe het ze zeker niet na. Ik zie de fouten dus wel, maar heb meer aandacht voor wat deze mensen WEL voor elkaar boksen. En thuis zijn ze ongetwijfeld hard bezig met de fouten die ik ook zie. Want ze weten ook wel dat ze die maken hoor Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:49

En je paard zou maar lekker opgefokt worden tijdens zo'n wedstrijd/show/clinic. Je bent er toch gekomen om iets nets neer te zetten.

Je kan altijd wel afgeven op de ruiters die internationaal rijden, maar ze zijn er niet voor niks gekomen.. Echt niet omdat pappie veel geld had om een paard aan te schaffen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:57

Urielle schreef:
Net als jij zie ik ook verschillende basisfouten bij ruiters op hoog niveau. Ik denk dan altijd alleen wel: ik rij thuis in mijn uppie ook eens zo goed dan op concours en zeker wanneer er ook nog allemaal mensen langs de kant staan, laat staan de internationale tv erop *griezel*. En ik vind het ook een heel verschil of ik thuis een beetje hoefslag draai met wat voltetjes en ondertussen zit te denken: benen lang, zitten, benen lang, zitten... of dat ik een dressuurproef oefen waar ik het al hels spannend vind of ik deze keer op tijd bij A afgewend kom Nagelbijten / Gniffelen
Ik moet er helemaal niet aan denken dat ik vanuit een piaffe een appuyement in moet zetten en 10 meter verderop de eners... Haha! Ik doe het ze zeker niet na. Ik zie de fouten dus wel, maar heb meer aandacht voor wat deze mensen WEL voor elkaar boksen. En thuis zijn ze ongetwijfeld hard bezig met de fouten die ik ook zie. Want ze weten ook wel dat ze die maken hoor Haha!

Gelukkig, dacht dat niemand zou wijzen op het feit dat alleen fouten constateren niet zo moeilijk is.... Goedzo Urielle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:28

Die kant van het verhaal snap ik wel Lachen

Ik was alleen wat geërgerd omdat er mensen zijn die iets wat fout is, in het geval van een topruiter goedpraten.
Dat is iets waar ik erg slecht tegen kan.

Maar je hebt wel gelijk hoor, ik denk dat alle spanning van een groot concours, en een opgefokt paard je niet in de kouwe kleren gaan zitten Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:46

Wat is dan denk, wees blij dat jij het wel 'goed' doet.