Waarom nageeflijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Waarom nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:49

Heey heey!
Ik zie in veel topics vooral bij haw paarden die niet nageeflijk lopen. Er wordt altijd iets van gezegd.
Maar waarom is nageeflijk zo belangrijk?
Ik vind lol met je knol veel belangrijker, en als je er beide plezier in hebt, waarom zou je paard dan in een krul moeten lopen?

Groetjes.

Anoniem

Re: Waarom nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:51

In een krul is héél wat anders dan nageeflijk, dat ten eerste. Daarnaast is het beter voor je paard z'n rug als hij nageeflijk loopt. Maar dan wel op de goede manier. Als een paard goed over de rug word gereden krijg je nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:52

In de krul is slecht, dus dat moet hij ook niet lopen Lachen

Nageeflijk is juist beter voor het paard.
Als hij nageeflijk loopt dan gaat dat vanuit de ontspanning. Vanuit een achterhand die draagt.
Hij loopt dan over de rug en dat wil zeggen dat hij zijn rug bolt en daardoor kan hij de ruiter beter dragen.
Deze dingen zorger er dus voor dat het gezonder is voor het paard.

Dus ja, nageeflijk is iets wat je als ruiter met je paard moet willen kunnen....en dat gaat gewoon samen met lol met de knol...anders doe je het nageeflijk rijden erg verkeerd Lachen

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:53

Ik ben het eens met Juul! Als je paard nageeflijk en door de rug loopt is het makkelijker voor hem om je te dragen. Dat komt omdat je dan het gewicht over de voor en achterbenen verdeeld in plaats van dat hij alleen op de voorhand loopt.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:54

Maar als je paard dan dus niet nageeflijk loopt, is het dus slecht voor zijn rug? Of is het minder goed ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:57

Dan is dat idd minder goed voor hem

Stel ff dwaas voor
Jij zit op je handen en je knieën
Iemand legt een zak brokken op je rug.
Hoe kun jij die zak het beste een lange tijd dragen?
Als jeje rug hol maakt met je eigen hoofd omhoog?
Of als jij je hoofd wat naar beneden doet en je rug wat bolt?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:41

mijn paard is hol gebouwd en hoofd hoog en achterhand liefst naar achter. als ik hem niet nageeflijk rijdt (dus bolle rug doordat de achterhand onder de massa geschoven wordt) belast ik zijn rug verkeerd en slijt hij gewoon harder

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:49

Hmm oke Ja Leerzaam dit Lachen
Bedankt voor de reacties Lachen Vooral die van Runningkawa heb ik veel aan Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:51

Inderdaad, de reactie van runningkawa is érg duidelijk! Ja 'T is wel zo Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:39

Idd is het goed voor de rug, en bij de mijne weet ik dan ook gewoon dat ie lekker door loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:40

Graag gedaan Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:18

Heeft iemand miss foto's van nagevelijk en in de krul.
Is makkelijk om te vergelijke

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:15

als een paard nagefelijk loopt (dus niet trek en ruk in de krul) gaat je paard "over de rug lopen" dus meer ontspanning, beter gebruik van lichaam en zo worden natuurlijk veel oefeningen makkelijker.
een paard wat niet los over de rug loopt zal zich bv op de sprong moeilijker los laten dan een paard wat wel zo gereden wordt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:28

Doordat je het paard over de rug hebt lopen kan jij ook beter zitten óp je paard. Je krijgt een betere stuwing van achter waardoor alles waarsschijnlijk veel soepeler gaat

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:16

miss heeft iemand een foto van nageeflijkheid en in de krul lopen om het verschil even duidelijk te laten zien?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:56

Kijk even bij HAW voor die van in de krul zou ik zeggen Knipoog Misschien vind je ook wel een nageeflijke foto daar als je geluk hebt Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:39

Ik geef reacties a la RK groot gelijk, maar for the sake of discussion wil ik nog wel iets er tegen in brengen Haha!

Niet iedere paard laat zich makkelijk nageeflijk rijden c.q. niet elke ruiter kan dit. Hier kunnen zowel lichamelijke als geestelijke oorzaken voor zijn bij zowel ruiter als paard.

Verder is bewezen dat een paard minimaal 24 uur nodig heeft om van een 'lichamelijke aanslag' als het rijden is bij te komen c.q. zich te herstellen. Een goed getrained paard zal hier minder tijd voor nodig hebben, eea is sterk afhankelijk van de manier van rijden, de kennis van de ruiter en het soort trainen.

Iemand die zijn paard dus niet nageeflijk rijdt zou dus zijn paard minimaal 24 uur de kans moeten geven om zich te herstellen. Dit zou kunnen betekenen dat een paard niet elke dag bereden kan worden, maar slechts 3 á 4x per week onder het zadel zou kunnen zonder dat dit overmatige slijtage aan het paard tot gevolg heeft.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:52

runningkawa schreef:
Dan is dat idd minder goed voor hem

Stel ff dwaas voor
Jij zit op je handen en je knieën
Iemand legt een zak brokken op je rug.
Hoe kun jij die zak het beste een lange tijd dragen?
Als jeje rug hol maakt met je eigen hoofd omhoog?
Of als jij je hoofd wat naar beneden doet en je rug wat bolt?

Als je dus een paard hebt wat een ingezakte rug heeft, is hij dus hol? kan dat paard dan ook minder zware ruiters dragen? of is dit een erg domme vraag? Bloos

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:00

Wanneer een paard aan de lange teugel (lees wel contact) netjes ontspannen loopt vinden jullie dit dan ook nagevelijkheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:55

DubbelDun schreef:
Ik geef reacties a la RK groot gelijk, maar for the sake of discussion wil ik nog wel iets er tegen in brengen Haha!

Niet iedere paard laat zich makkelijk nageeflijk rijden c.q. niet elke ruiter kan dit. Hier kunnen zowel lichamelijke als geestelijke oorzaken voor zijn bij zowel ruiter als paard.

Verder is bewezen dat een paard minimaal 24 uur nodig heeft om van een 'lichamelijke aanslag' als het rijden is bij te komen c.q. zich te herstellen. Een goed getrained paard zal hier minder tijd voor nodig hebben, eea is sterk afhankelijk van de manier van rijden, de kennis van de ruiter en het soort trainen.

Iemand die zijn paard dus niet nageeflijk rijdt zou dus zijn paard minimaal 24 uur de kans moeten geven om zich te herstellen. Dit zou kunnen betekenen dat een paard niet elke dag bereden kan worden, maar slechts 3 á 4x per week onder het zadel zou kunnen zonder dat dit overmatige slijtage aan het paard tot gevolg heeft.

Daar kan ik niks aan toe voegen, is helemaal waar Ja

@malih
Domme vragen bestaan toch niet?

Zover ik geleerd heb kan zo'n paard idd een minder zware ruiter dragen.
Ook een paard met een hele lange rug moet je daar eerder voor op passen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:32

erg interessant topic, volg dit even Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:41

Ik vind dat het prima uitgelegd is in dit topic, ik begreep het al, maar denk voor de ruiters onder ons die dit nog niet wisten dat dit heel goed uitgelegd is. Weinig aan toe te voegen.
Ja, dat ik liever een paard zijn rug zie ontspannen en met zijn neus (bij wijze van spreken) over de grond zie lopen dan dat hij inderdaad in de "krul" wordt gereden, wat er voor de leken onder ons er beter uitziet, maar het tegendeel is waar.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:17

heej jah er duidelijk uitgelegd
ben er zelf erg mee bezig
maar een haflinger op stal totaal niet ze zit er maar op en paard loopt elke dag tussen 1 en 2 uur in want hebben het paard voor de hele familie.
dat paard is altijd nat en moe na het rijden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:20

Maar hoe zit dat dan met manege pony's, de meesten worden niet nageeflijk gereden en lopen toch wel snel een paar uur per dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:22

voordeel
de ene ruiter trekt te veel naar links, de andere naar rechts.
Dus steeds verschillende belasting.

Verder zie je ook vaak genoeg dat de dieren gevoelig zijn op de rug of lopen niet rad.... (lopen bijv ook de hele les zuur) maar veel mensen herkennen dat vaak niet dat ze niet goed lopen