Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
malloesje schreef:TS, zelf begin ik altijd met ca. 3.5 jaar met het beleren maar doe dit dan wel vlot achter elkaar door. Heb ook wel eens paarden van 2.5-3 jaar zadelmak gemaakt maar deze gaan dan wel de hele zomer terug de wei op om aan te sterken. Zelf vind ik het prettig om vlot door te werken met mak maken. Dus niet zoals jij aangeeft een maandje stappen, dan draven etc.. Ik begin altijd met longeren totdat ze goed op de stem zijn en dan ga ik erop. Direct los in de bak en stappen, draven en galloperen. Wel rij ik kort, braaf is braaf en goed is goed. Dus ik kan maar zo met 10 minuten klaar zijn. Ook probeer ik in de eerste week of 2 weken al een klein sprongetje mee te pakken. Als ze dan 'goed' zadelmak zijn en een beetje aangereden gaan ze de wei weer in. Dit is hoe veel stallen het ook doen.

ikenindi schreef:ik tem. lopen nu al zoveel discussies over. iedereen denkt en doet anders.

0maris0 schreef:Oke, maar zijn de 3,5 jarige dan daarvoor al een tijdje aan de longe of haal je ze zo uit het land

malloesje schreef:0maris0 schreef:Oke, maar zijn de 3,5 jarige dan daarvoor al een tijdje aan de longe of haal je ze zo uit het land
Die haal ik dan zo uit het land, maar longeer ik wel altijd eerst. Vind het belangrijk om ze vertrouwd te maken met mij en mijn stem.

malloesje schreef:nee, dat hebben ze niet. zolang je de training goed opbouwt en de paarden met mate gebruikt, komt dat vanzelf wel. ik heb een hekel aan erg lang longeren om 2 redenen. Ik vind het heel geestdodend en belastend voor de gewrichten.
Daar vertrouw ik maar op! Iris_panta schreef:Die van mij gaat begin maart ( dan is ze 2 jaar en 11 maanden) naar een stal en dan wordt ze ingereden. Iedereen zegt dat ze er aan toe is dusDaar vertrouw ik maar op!
Iris_panta schreef:Die van mij gaat begin maart ( dan is ze 2 jaar en 11 maanden) naar een stal en dan wordt ze ingereden. Iedereen zegt dat ze er aan toe is dusDaar vertrouw ik maar op!
superwoman schreef:Iris_panta schreef:Die van mij gaat begin maart ( dan is ze 2 jaar en 11 maanden) naar een stal en dan wordt ze ingereden. Iedereen zegt dat ze er aan toe is dusDaar vertrouw ik maar op!
Misschien kun je dat beter overleggen met een paard dierenartsen en/of osteopaten .....
Die hebben er meer verstand van denk ik.
Iris_panta schreef:Zal ik vanmiddag even maken als ze naar buiten gaan