Losrijden, pak je eerst de moeilijke of de makkelijke kant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Losrijden, pak je eerst de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 00:06

Veel zullen tijdens het rijden wel merken dat hun paard een moeilijke en een makkelijke kant heeft. Zo is mijn bijrijdpaard op de linkerhand veel soepeler en sneller nageeflijk dan op rechts. Op de rechterhand lukt het ook wel, maar daar moet ik toch wat harder aan werken (veel stelling vragen, voltes, overgangen enz)

Is het nou handiger om bij het losrijden met de makkelijke kant te beginnen, of kan ik beter meteen de moeilijke kant aanpakken? En hoe doen jullie het zelf?

Ik ben benieuwd...

edit: topictitel typfout
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 06-02-08 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Casca

Re: Losrijden, pak je eerste de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:08

in stap en draf wissel ik constant van kant, dus niet echt een vaste beginkant.. galop wel, daar begin ik liever met een rechtergalop (vindt hij makkelijker)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:09

Ik doe zelf altijd wisselen, zodat niets voorspelbaar wordt, ook niet voor het paard, heb ook een tijdje wel steeds eerst de makkelijke kant gepakt, met als resultaat dat Dat opeens de moeilijke leek te worden Lachen Paard is wat te lenig, en kan dus dr moeilijke en makkelijke kant heel makkelijk omwisselen lijkt t wel Ja
Maar goed, mijn advies zou dus zijn, wisselen Ja

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:10

Ik rijd niet op één hand, ik wissel met links en rechts telkens. Ik rijd dan ook graag slangenvoltes e.d.. Als ik alleen rijd rijd ik veel wendingen en figuren en wissel dus steeds van hand. In een les pas ik me aan aan de rest.

Maar dan nog probeer ik beide kanten in te laten buigen.

Britt

Beginnen met de makkelijkste kant en daar ook op eindigen. Zo om met een goed gevoel af te sluiten. Uiteraard wel beide kanten evenveel rijden.

Cassidy

Ik begin met rechtstellen, en ontspannen warmrijden/voorwaarts-neerwaarts. Komt de moeilijke kant vanzelf los....Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:11

ik begon eigenlijk altijd rechtsom. gewoon met stappen, losrijden geen voorkeur.

rechtsom is mijn goede kant. is hij wat frisjes. dan kan ik dat beter behandelen zeg maar.

qua losrijden geen verschil in gemaakt. weet nie twat het beste is

Lombardia

Re: Losrijden, pak je eerst de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:01

Ik zou ook met makkelijke beginnen dan kom je er alvast 'in' zeg maar en dan is het paard al wat losgereden en gaat miss de moeilijke kant iets soepeler dan als je het andersom doet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:48

Wij hebben geen moeilijke of makkelijke kant Bloos
Rechtsom moet ik heel hard werken om de buitenschouder erbij te houden, linksom durft hij tegen mijn binnenbeen te gaan hangen. Dus op beide kanten werk Knipoog
Ik begin ook niet op een vaste kant, ook niet voor de galop. Het is maar net hoe ik het handigste wegrij ten opzichte van de kant.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:50

Aan de longe bijvoorbeeld begin ik liever met de makkelijke kant, maar ik zorg er wel voor dat de moeilijke kant ook goed getraind wordt. Bij het rijden kan het idd handig zijn om gewoon veel te wisselen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:27

Ik begin eilijk altijd links om ,
Zonder reden ,
Want k heb aan 2 kanten wel mn werk !
T is puur gewoonte , k moet er misschien eens iets aan gaan doen ,

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:31

Toen links nog mijn moeilijke kant was, begon ik altijd op de rechterhand.
Nu heb ik eigenlijk niet echt 1 kant, die veel moeilijker is dan de andere.
Dus ik begin niet specifiek op de linker- of rechter-hand.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:23

Mijn paard is over het algemeen vrij goed rechtgericht, en het wisselt dus per keer. Ik begin dus met aanvoelen op welke kant hij losser en welke kant hij wat 'vaster' is.
Ik kan je alleen aanraden om heel vaak te wisselen, slangevoltes te rijden en buitenstelling/buiging te vragen.

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:21

Ik begon altijd op de makkelijk hand. Sinds kort heb ik een nieuwe instructrice en die zegt dat je juist eerst de moeilijke hand moet nemen. Dus dat doe ik nu. Maar we wisselen vaak van hand en ik rij ook veel slangenvoltes.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:30

Als ik een paard rij met een moeilijke of makkelijke kant dan doe ik altijd eerst de makkelijke kant. Dan kan hij zich ontspannen en je hulpen komen dan beter door. Dat lijkt mij ook logisch, je paard leert dan je hulpen kennen en gaat het op de moeilijke kant dan ook makkelijker overnemen. Ik wissel altijd erg veel van hand maar ik begin dus altijd op de makkelijke kant.

Anke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:18

Ik begin altijd rechtsom

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:50

Anke15 schreef:
Ik begin altijd rechtsom

En waarom rechtsom als ik vragen mag? Uit gewoonte of omdat dat de moeilijke of juist makkelijke kant is van je paard? Zou fijn zijn als je dat er ook even bij vermeldde.

Verder trouwens bedankt voor de reacties. Veel van hand wisselen is inderdaad wel goed. Ik doe dat zelf graag in de vorm van 8-jes...en later door S van hand veranderen. Slangenvoltes zou ik eigenlijk ook meer moeten opnemen in mijn schema.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:58

Laatste tijd niet zo goed op gelet eigenlijk. Met meerdere personen in de bak begin je afhankelijk van de rest vd mensen in de bak..

Zelf pak ik altijd willekeurig een kant om op los te stappen. Al doe ik dat het liefst op de weg, rechtdoor. (Als de bak minder goed is kunnen we rijden in een bak verderop, in het bos.. Klein stukje over de weg en dan 2 lange rechte paden).

Los draven wissel ik af, veel van hand veranderen. Galop moet het moment voor zijn, dat kan natuurlijk links of rechts zijn.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:06

Ik wissel in stap en draf constant van kant, en begin gewoon met het rechtstellen en onstpannen voorwaarts-neerwaarts laten lopen. Bij de galop begin ik het liefste in de rechtergalop, deze vind ze over het algemeen wat makkelijker. Hoewel dat ook heel vaak verschilt hoor, vaak genoeg zitten we ook met de rechtergalop te worstelen terwijl ze links in 1 keer netjes aanspringt Lachen
Verder doe ik het los stappen ook het liefste op de weg, rechtuit. Moet toch altijd een stukje lopen voordat ik bij de bak ben, dus dan is ze eigenlijk al goed los wanneer we de bak ik gaan. Toch begin ik in de bak ook met veel stappen, puur om er voor te zorgen dat ze ontspannen is en blijft.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:48

de makkelijke, ze(we) moet er eerst even inkomen en dan veel afwisselen, moeilijke kant wat minder lang en meteen van hand wisselen als ze het goed deed

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:52

ik begin altijd op de makkelijkhand daarna wissel ik af, zodat ik beide handen even lang heb gereden

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:47

lange teugel instappen begin ik meestal op de moeilijke hand, ik vraag dan echt nog helemaal niets, alleen warm worden van de spieren. ergens onderweg paar keer van hand veranderen, en dan ga ik na een tijdje gewoon heel heel veel slangenvoltes rijden, met in de slangevoltes een paar kleine voltes, om de spieren aan beide kanten te strekken. Ik draaf ook pas na 20 min of meer aan, omdat ik heb gemerkt dat ik haar in stap veel beter los kan werken, ondanks dat ze qua nagevelijkheid in draf makkelijker is. Als ik nu aandraaf na al die tijd, loopt ze heerlijk!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:53

Urielle schreef:
Wij hebben geen moeilijke of makkelijke kant Bloos
Rechtsom moet ik heel hard werken om de buitenschouder erbij te houden, linksom durft hij tegen mijn binnenbeen te gaan hangen. Dus op beide kanten werk Knipoog
Ik begin ook niet op een vaste kant, ook niet voor de galop. Het is maar net hoe ik het handigste wegrij ten opzichte van de kant.

Zo doe ik het ook, er is voor mij geen moeilijke of makkelijke kant, het gaat maar op welk moment dat het handiger is om ergens in weg te rijden. Bij galopperen wissel ik zoveel van hand dat ik niet eens weet of ik op dat moment moeilijk of makkelijk bezig ben.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:56

Ik doe het net als Cassidy, word de mijn heeeerlijk los van.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:24

Ik kies nooit bewust een kant, als ik er zo over nadenk. Op rechts is de galop bij ons net iets moeilijker, maar verder is er niet veel verschil eigenlijk...