Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd:

met bit en boom
60 (52%)
zonder bit en met boom
26 (22%)
zonder boom en met bit
10 (8%)
zonder bit en zonder boom
19 (16%)

Totaal aantal stemmen: 115

Sodeletuut

Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:33

Ik ben toch wel benieuwd naar argumenten van de bokkers waarom ze met of zonder bit en boom rijden.
dus rijd jij met bit/boom? waarom?
of rijd jij zonder bit/boom? waarom?
Brand maar los!

Anoniem

Re: Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:15

Zonder bit en met boom.

Met boom omdat ik denk dat een goed passend boomzadel de druk nog altijd beter verdeeld dan een boomloos zadel.
En zonder bit omdat ik dat fijner vind voor de mond van mijn pony.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:21

Ik rij ook zonder bit en met boom Lachen
Ik heb ook een boomloos zadel, maar daar rijd ik niet meer mee.
Ik heb nu een boomzadel dat prima past.
Verder rij ik bitloos en dat gaat ook prima Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:16

ik rij ook zonder bit en met boom. eigenlijk om de zelfde reden als Redpassion.
ik vind dat een goed passend boomzadel (en dus ook echt door een goede zadelmaker is aangemeten) beter de druk verdeeld dan een boomloos zadel. en ik heb het idee dat je bij boomloos toch vrij snel puntdruk krijgt

biloos, omdat ik het nut van een bit niet echt meer in zie. het lijkt me voor mijn paard fijner om zonder een stuk metaal in zijn mond te lopen dan met en hij loopt even goed zonder als met.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:23

Zowel met als zonder bit, wel altijd met boom. Ben er hard voor aan het werken de overstap naar bitloos definitief te nemen, maar nu is dat nog niet van toepassing. Met boom omdat de pasvorm en drukverdeling van een goed passend boomzadel nog altijd beter is als dat van een boomloos (in feite een stuk leer) dat je over je paard legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:11

Ik rijd pas sinds een weekje bitloos Lachen
't gaat heel goed Lachen
Wel rijd ik met boom.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:14

RedPassion schreef:
Zonder bit en met boom.

Met boom omdat ik denk dat een goed passend boomzadel de druk nog altijd beter verdeeld dan een boomloos zadel.
En zonder bit omdat ik dat fijner vind voor de mond van mijn pony.

ja di heb ik ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:22

Zonder bit en zonder boom ...
Zonder bit omdat dit ook gaat en ik niet weet waarom er dan wel een bit zou in moeten.
Zonder boom omdat dit gewoon zijn zadel is (is mijn verzorgpaard).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:38

Poeh nou dat verschilt nogal wat.
Ik vind het fijner om buiten zonder bit te rijden en zonder boom. Zo zonder bit kunnen we tussentijds een stop maken en kan mijn pony lekker wat eten/grazen.
In de bak trainen we meestel en dan heb ik mijn boomzadel op en heeft ze het bit in.
Op mijn paard rijd ik altijd met bit en boom.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:40

Ik rijdt met bit en boom omdat hij Haflinger net zadelmak is gemaakt en ik vind dat hij dit moet kennen/accepteren. Later kunnen we altijd eens voor de fun dingen weglaten of vervangen.
Ik wil hem niet boom en bitloos inrijden en daarna nog eens lekker in bit in zijn mond stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:41

met bit en met boom. waarom geen idee ? omdat ik toch het idee heb dat ik hem (nog maar 2 weken ruin) makkelijker kan houden in de buurt van merrie's

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:41

mijn paardje gaat zonder boom beleerd worden Ja omdat ik nog geen boomzadel heb gevonden dat past Clown als ze is uitgegroeid zoeken we wel een goed passend boomzadel Ja
verder zou ik haar met bit beleren, maar madam heeft een enorm hangend rooster, dus dat gaat ook bitloos worden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:43

Girlgamer schreef:
Ik wil hem niet boom en bitloos inrijden en daarna nog eens lekker in bit in zijn mond stoppen.

Dat hoeft toch ook niet? Je kan toch bitloos inrijden en bitloos blijven rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:47

RedPassion schreef:
Girlgamer schreef:

Dat hoeft toch ook niet? Je kan toch bitloos inrijden en bitloos blijven rijden?

ik denk dat de reden is als je hem ooit verkoopt. zijn er vrij weinig mensen die hem dan willen als hij niet op een bit kan lopen. je kunt dan niet de sport in of zo. en dat is toch voor veel mesnen een reden om het paard dan niet te kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:50

Anoniem schreef:
ik denk dat de reden is als je hem ooit verkoopt. zijn er vrij weinig mensen die hem dan willen als hij niet op een bit kan lopen. je kunt dan niet de sport in of zo. en dat is toch voor veel mesnen een reden om het paard dan niet te kopen

Oh ja, daar zit (helaas Knipoog) wat in Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:51

Ik doe het allemaal. Soms met boom soms zonder. Meestal buiten zonder, in de bak met. Bit idem.

EDIT: Ik vergeet het waarom erbij te zetten. Mijn boomloos zit lekkerder op lange afstanden, mijn dressuurzadel vind ik prettiger in de bak. Met bit omdat je met bit moet starten en dat wel weer de bedoeling is om te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 02-02-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:52

RedPassion schreef:
Anoniem schreef:

Oh ja, daar zit (helaas Knipoog) wat in Lachen

helaas wel. het zou voor mij geen rede zijn om een paard neit te kopen maar toch.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:54

Bij mij verschilt het per pony. Op mijn eigen pony met bit en boom. Op een andere pony zonder bit. Omdat deze veel meer ontspannen is zonder bit.
Ik rijd overigens altijd met boom om dezelfde reden als al eerder is genoemd, betere drukverdeling. En ik vind een boomloos zadel vreselijk om te zitten (maar dat schijnt heel erg te verschillen per persoon...Haha!)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:02

Met boom en met bit, waarom nou mijn zadel past gewoon goed en zonder bit mag je niet op wedstrijd verschijnen Haha!

Ils_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:50

Ik rij met bit en boom omdat het verplicht is met dresuur

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:57

Ils_ schreef:
Ik rij met bit en boom omdat het verplicht is met dresuur

neehoor, je mag ook boomloos starten.

Ik rij met bit en zonder boom, omdat het erg moeilijk is om een goed passend zadel voor haar te vinden en omdat haar vorm steeds veranderd.
Met dit zadel loopt ze heerlijk. Lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:00

Met boom, omdat een goed passend boomzadel beter is dan een goed passend boomloos zadel. Ik ben van mening dat een paard zowel met als zonder bit gereden moet kunnen worden, lessen doe ik altijd met bit maar ik denk dat ik ook zeker een paar keer zonder bit op mijn paard ga rijden, gewoon omdat ik vind dat een paard dat hoort te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:10

Met boom:
Ik ben een te zware ruiter om boomloos te rijden. Een zadel met boom verdeelt het ruitergewicht beter over de rug.

Met bit:
Ik mag vanwege de leeftijd van mijn paarden en mijn eigen niveau niet bitloos rijden op wedstrijden (western), dus ik heb er ook geen belang bij om bitloos te trainen. Voor buitenritten of "spelerijden" kies ik wel vaak een bitloze optoming. Daar wordt dan echter nooit serieus mee getraind. Bitloos = recreatie voor mijn paarden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:12

zonder boom;
heb de barefoot gekocht ivm snel veranderen van mijn pony (fjord, dus dik-dun en meer spieren) en hij bevalt super Haha!

zonder bit;
ik reed altijd met losse teugels, en heb eens een keertje een bosal uitgeprobeerd, daar reageert hij minstens zo goed op, dus waarom zou ik mét bit rijden als hij zonder net zo braaf is Haha! bijkomend voordeel; kan er nu onderweg hele appels in stoppen Haha!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:21

Wij rijden zonder bit omdat onze pony bitloos is ingereden en wij geen reden zien dit te veranderen. Daarnaast vinden wij het een mooi principe. Wij hebben een boomloos zadel (Barefoot) en een boomzadel en wisselen deze af. Voor het recreatieve werk pakken we het boomloze zadel en als we even fanatiek willen rijden pakken we het boomzadel.