Welke reden voor een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Welke reden voor een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:05

Dit spookt eigenlijk heel erg in mijn hoofd rond. Ik geloof persoonlijk dat er geen paarden bestaan die sterk voor de hand zijn uit zichzelf, alleen paarden die sterk zijn gemaakt.
Wat met wat geduld en een rustigere hand prima opgelost kan worden dus.

Het ene paard is het andere niet en loopt misschien lekkerder op een scherper trensje dan het andere paard. Maar wat zou dan een reden kunnen zijn om te gaan kijken naar een scherper bit terwijl je een bit hebt dat prima zit?

Is het niet zo dat wanneer je paard door het bit loopt of sterk is, dit 99,9% door een (herhaalde)fout van de ruiter komt.
Wanneer een paard een rodeo geeft op een zacht bit, waarom word er dan gelijk gekeken naar een scherper bit? Terwijl er duidelijk ergens anders een fout of miscommunicatie zit!?

Kady1

Re: Welke reden voor een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:07

Je hebt er altijd mensen tussen die vinden dat het nooit aan hen ligt en nooit aan de spullen die ze voor het paard gebruiken. Dus voor hen is de logische oplossingen er een sterker bit in te hangen. Dit zijn ook meestal de mensen die dingen afdwingen.
Maarja....
Ik ben juist met mijn paard naar een zachter bit over geschakeld. Reed haar op een enkel gebroken trensje (wat scherp he) en rijd nu op een dubbelgebroken trensje. Eerst ging het juist alleen maar slechter. Maar na twee weken begon het beter te gaan, ondertussen rijd ik er al weer een maandje of 3 mee en is mijn paard echt met sprongen vooruit gegaan betreft aanleuning en is helemaal niet meer zo zwaar in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:07

Ik gebruik bijvoorbeeld op wedstrijd wel eens een scherper bit dan thuis. Zodat ik JUIST met een hele kleine correctie mijn paard prettig kan rijden en niet "grof" in hoef te grijpen. Terwijl als ze zich netjes gedraagt, zij niet doorheeft dat ik een zwaarder bit gekozen heb die dag.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:09

Er is in mijn ogen geen reden voor een scherper bit. Dat ligt toch echt bij de ruiter en niet bij het paard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:11

Een scherper bit is gewoon symptoombestrijding en je lost er het echte probleem niet mee op. Zoek eerst de oorzaak en durf te kijken naar jezelf (of degene die het paard berijdt). Want meestal zijn diegenen zelf de oorzaak. En natuurlijk ook checken of je paard geen pijn heeft e.d. Ja

Helaas zie je vaak (hier op bokt ook) dat de ruiter het paard de schuld geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:14

Zeeuwtje68 schreef:
Er is in mijn ogen geen reden voor een scherper bit. Dat ligt toch echt bij de ruiter en niet bij het paard!

Maar wat is er mis mee dan?
Mijn merrie wil wel eens wat té enthousiast worden in de ring als er paarden om haar heen een feestje gaan vieren. Dat vindt ze wel lollig en dan wil ze d'r hoofd wel eens omhoog gooien en even mee vertrekken voor een sprintje. Als ik er een wat zwaarder bitje in hang, dan geef ik een nagenoeg onzichtbaar ophoudinkje in combi met een lichte bump van mijn benen, waarop zij direct zakt met het hoofd en de raceplannen van de baan zijn.
Lijkt mij ook voor het paard prettiger dan op het zachtere bit harder in moeten grijpen. Niet alleen qua oplossing, maar ook opvoedkundig.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:15

een scherper bit nemen lost natuurlijk niks op, thuis rij is op een super zacht dubbel gebroken op concour mer passoa! dit is puur omdat ik hem anders echt niet kan houden (trekt enorm aan).. het lieft rij is thuis ook met dat bit want dan is hij zo lekker licht maar dat doe ik expres niet want van een scherp bit komt een nog scherper bit ben ik van overtuigd! eerst de problemen oplossen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:17

hmz, ik ben tegen een bit, laat staan scherp bit. ik rijd bitloos en dat werkt prima. hulpen hoor je met je benen en zit te kunnen geven, en zelfs mij al gehandicapte lukt dat redelijk. natuurlijk ook soms niet, maar dat is voor mij geen reden om er een bit in te hangen of een scherper bit als er al een bit in hangt... de ruiter is diegene die het paard hard in de mond maakt. ik ben blij dat mijn paard een bit niet eens kent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:18

De enige reden waar ik me in een scherper bit kan vinden is met een cross en in een M/Z parcours als paarden daar heel fanatiek worden. en in de hindernis landen niet erg lollig is Lachen

Voor dressuur en buitenritten lage hindernissen enzo vind ik persoonlijk het een rt probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:19

Ik rij mijn paarden thuis (en vooral buiten) ook regelmatig bitloos, maar op wedstrijd mag dat nou eenmaal niet.

Carlijn88 ik moet een beetje lachen om wat je post. Je zegt zelf dat een scherper bit niks oplost, maar je rijdt thuis met dubbelgebroken en op wedstrijd met pessoa...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:20

@ runninkawa: maar als je een paard wilt stoppen met een bit moet je het om zijn benen binden;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:24

Gedeeltelijk mee eens
Als zo'n heet temaramentvol paard thuis gewoon met een normaal bit wordt gereden en op de zit, dan snapt hij deze in een parcours ook wel.
Maar een Z springpaard kan geen parcours rond komen als hij dat zelf niet graag wil. Die moeten zelf als het ware naar de sprong willen trekken.
Nu merk je vaak aan paarden dat ze gewoon los te rijden zijn, ook bij het losspring tereien, maar dat ze in het parcours echt helemaal op gaan in dat parcours.
Signalen van buitenaf komen minder door.
Dat geld om bijv het publiek, maar ook de ruiter. Er is 1 blik bij dat paard...de volgende sprong Lachen
En dan is voor een paard dat normaal op een gewoon bit word gereden, ineens dat scherpe bit wel net wat controle meer.
Het zou idd niet werken als hij daar al altijd mee gereden wordt.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:24

mischien heb ik het wat verkeerd beschreven, een scherper bit lost iid niks op.. maar voorkomt op concour wel dat ik met 180 kmpu door de bak cross, dressuur matig is mijn paard bijna niet te rijden ik de B. ik wou alleen even duidelijk maken dan ik bewust niet voor een scherper bit kies, maar het 2X in de maand een soort van noodzaak is Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:27

Maar Carlijn, is het je paard niet aan te leren om niet zo te crossen door de bak dan? Om zich meer op jou te richten en op wat jij aangeeft, in plaast van de controle te verliezen, rond te rennen en daardoor een scherper bit te gebruiken (ook al is het voor die 2x in de maand?). Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:30

Sommige paarden lopen nou eenmaal beter met een wat 'scherper' trensje, ookal zit een dikkere trens ook gewoon goed. Dat zou voor mij dus een reden kunnen zijn om over te gaan op een dunnere trens.
Paard moet wel, met welk bit dan ook, onder controle zijn. Dat soort problemen kun je niet even verhelpen met een ander bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:31

Zou 'ie niet JUIST door een paar keer een scherper bit (verstandig) te gebruiken zich ook op concours netjes gaan gedragen?

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:32

nee hoor, want met een passoa is hij dus niet aan het crossen en heb ik hem dus wel (meer) onder controle! mijnpaard reageerd precies zoals runningkawa reageert Lachen, maar er is gewoon nog werk aan de winkel! daarom zijn we ook wat meer aan het dressuren Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:33

Sonja schreef:
Ik gebruik bijvoorbeeld op wedstrijd wel eens een scherper bit dan thuis. Zodat ik JUIST met een hele kleine correctie mijn paard prettig kan rijden en niet "grof" in hoef te grijpen. Terwijl als ze zich netjes gedraagt, zij niet doorheeft dat ik een zwaarder bit gekozen heb die dag.

Hier kan ik me nou helemaal in vinden Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:33

Ik ga nooit naar een scherper bit, zoek wel verschillende bitten bij verschillende paarden. Verschillende inwerkingen komen bij paarden anders door en ook anatomisch zijn ze allemaal anders. Ook hebben ze verschillende voorkeuren als het gaat om materiaal en dikte van een bit. Ik probeer gewoon uit waar ze het comfortabelst op lopen, wat voor de 1 te scherp is, voelt bij een ander weer beter. In een klein mondje doe ik bijv. een smaller trensje, zodat de mondhoek niet helemaal opengeduwd wordt.
Zijn er dan zoveel bokkers die bewust voor een scherper bit kiezen vanwege de scherpere inwerking en daardoor meer controle? En dan bedoel ik vooral buiten de wedstrijden om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:34

Dat associeert een paard niet zo
Maar in een B en L parcours met lage hindernissen vind ik een scherp bit echt not done.
Zet daar de basis er eerst maar eens op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:35

O nee buiten wedstrijden om ikke niet. Basis is trensje of voor de meer gevorderde paarden een zo vriendelijk mogelijke stang. En buitenritten doe ik bij voorkeur bitloos.
Ik rij m'n paarden ook wel eens met alleen een touwtje om de hals, maar da's spelen, niet trainen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

De oude man die een paardje op dezelfde stal als mij heeft staan vroeg zich af waarom ik met zo`n zacht bit rij (dubbel gebroken) want daarmee kan je toch niet remmen Vork Sigaar

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:39

Als iedereen het er mee eens is dat een scherp bit nutteloos is, waarom word er dan nog altijd gemend met een liverpool? En krijg je vreselijk commentaar als je gaat mennen met een trens?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:39

Nibbit schreef:
De oude man die een paardje op dezelfde stal als mij heeft staan vroeg zich af waarom ik met zo`n zacht bit rij (dubbel gebroken) want daarmee kan je toch niet remmen Vork Sigaar

Toen ik anderhalf jaar geleden op mijn stalling zei dat ik mijn 'woesteling' bitloos in zou gaan rijden, dacht men ook 'hoe rem je dan?' Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:40

Heeft dat niet vooral te maken met paarden die zowel onder het zadel als voor de kar lopen ThaGirl?
Ik heb bv wel eens een paard volledig over de zeik zien gaan van een sleepje achter zich toen de eigenaresse 'm aan het halster de bak wilde laten slepen. Terwijl het dier al jaren superbraaf alles trok wat er te trekken was. Maar wel op stangetje. Die was er niet op bedracht dat er iets achter 'm hing zonder dat hij z'n menhoofdstel om had.