Lichtrijden of Doorzitten bij inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Lichtrijden of Doorzitten bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:58

Wij zijn bezig met een jonge pony in te rijden.De pony is 5 jaar en echt een held op sokken.Alles vind hij in het begin dood eng.Zo dus ook bewegen / lichtrijden.
Nu hebben we er voor de 5e keer vandaag op gezeten en dus een paar rondjes gedraafd met hierbij dus doorzitten. Met lichtrijden schiet hij echt weg.Dus we zijn dat nu met stap en stilstaan een beetje aan het oefenen.
Maar in draf dus doorzitten omdat hij anders echt in paniek is. Uiteindelijk gaan we natuurlijk wel lichtrijden.Maar voor de eerste paar keer (paar rondjes) lijkt het me voor de pony ook fijner om door te zitten.

Nu kregen wij in een ander topic daar nogal commentaar over dat we dat juist niet moeten doen want dat was slecht etc etc.

Hoe doen jullie dit ? En waarom zo? En waarom niet anders..

Het was ons juist ook geadviseerd om zo te beginnen.En dat gaat heel wat beter dan lichtrijden.

areke

Re: Lichtrijden of Doorzitten bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:00

Ik begin altijd met lichtrijden dit om de belasting van de rug zo min mogelijk te houden.
Iets voorover zitten met lichtrijden is bij een jong paard ook helemaal niet erg.
Blijven jullie wel goed mee in de beweging? misschien dat daar een probleem kan zitten.
Laatst bijgewerkt door areke op 17-01-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:01

ja inderdaad.. en wat doet hij in de verlichte zit?
Laatst bijgewerkt door Sjuulie op 17-01-08 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:03

Heb je je paard bij het halthouden/stappen al laten wennen aan iets bewegends boven hem? Dat is 1 van de eerste zaken die we doen, nog voordat we gaan draven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:05

Op een jong dier doe ik altijd lichtrijden in draf.. zijn lijf is nog niet gewend om een ruiter te dragen, zowel de spieren niet, en zijn balans moet hij ook nog vinden. Doorzitten vind ik dan een te zware belasting voor em. Het lichtrijden hoeft niet zo heel duidelijk uit het zadel te zijn, je kan ook veel dichter bij je zadel blijven, terwijl je toch je zit verlicht..

Je moet er wel voor zorgen dat hij braaf is bij beweging op zijn rug.. en dat hoort ook bij het beleren..
Persoonlijk zeg ik, maak hem eerst vertrouwd met dat er iets boven hem gebeurd wat niet eng is.. en ga dan pas een stap verder..!!!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:07

Als je beweegt of gaat staan in je beugels bv met halthouden dan verstijfd hij echt en doet hijn hoofd heel hoog en spant zijn nek ook echt aan en trekt zijn kont naar benden zegmaar.
In stap doet hij het zelfde maar schiet dan eerst een stuk naar voren.
We zijn daar nu mee bezig en in stap en halthouden gaat het al een heel stuk vooruit in die paar keer. Je kan nu bewegen en dan versnelt hij de eerste keer maar zodra je dat herhaalt blijft hij rustig Maar als hij in draf is en hij schiet echt weg is hij natuurlijk ook niet makkelijk te stoppen.(aan de longe) Daarom leek het mij voor in het begin tot hij draven niet meer eng vind doorzitten beter en dan een stapje verder te gaan.

Hij moet er natuurlijk gewoon wel aan wennen.Maar deze pony is echt bang.Niet zoals met de meeste jonge paarden.

Het draven zat eigenlijk niet in de planning maar hij versnelde wat en zat toen in draf, en deed dit netjes , hierbij zat ze door omdat het ook niet gepland was.Toen we het nog een keer probeerde heeft ze weer doorgezeten,

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:09

Ja lichtrijden is idd het beste. Vooral met zo'n weke rug. Misschien kan je als je hem inrijd ook les nemen naje niet zo zeer les maar iemand die je van dta probleem af kan helpen. Succes er mee. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:10

De oplossing lijkt me simpel: niet gaan draven, voordat je paard vertrouwen heeft in wat er boven hem gebeurt in stap. Bij sommige beestjes duurt het gewoon wat langer. Liever nu een paar keer extra investeren, dan met een angstig paard blijven zitten toch?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:11

wat vervelend is dat zeg!
is hij sowieso al gespannen als je erop zit? misschien heeft hij zn spieren wel zo erg aangespannen dat hij er elke keer zo van schrikt.. ik zou het ook niet weten hoor.. ben best benieuwd hoe andere mensen dit zouden oplossen Lachen
ik zou zelf erg bezig gaan met het ontspannen jij en het paard, in halt en stap al..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:11

Ik zou toch niet gaan doorzitten, terug in stap heb ik die van mij in het begin ook geleerd met langzamer lichtrijden en op stem.
Ik ben er ook niet op gaan zitten voor ze goed op de commando's stap, draf, galop reageerde.
Misschien gaan jullie toch te snel voor de pony en is het beter een stapje terug te doen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:16

Maar mocht alles in stap goed gaan. En dan als we gaan draven met hem..Dan zal hij wss nog zo reageren denk ik. Tot nu toe is het bij hem met alle nieuwe dingen gewoon dat is ENG en na een paar keer herhalen gaat het goed.

Hij wordt op dit moment ook maar 2 x in de week "gereden" en wil hem 1 a 2 x in de week aan de longe doen of mee naar buiten.

Nu heeft deze pony nog iets namelijk ; op de rechterhand loopt hij netjes , dan kijkt hij wat naar binnen en maakt de hoeken netje..maar op de andere hand kijkt hij echt naar buiten en zijn de hoeken nogal vierkant.

zou met touwtjes of pessoa gaan longeren daar aan helpen ? of moeten we dit strax echt onder het zadel op gaan lossen?

Hij zoekt trouwens ook echt "steun"aan je als je er naast loopt of longeerd. Hij wil dan echt dichtbij je lopen en heeft in het begin echt moeite om wat verder weg te gaan. ALs hij bv schrik of iets eng vind komt hij ook helemaal naar je toe zegmaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:19

Daar ben ik weer Knipoog . Ik moet zeggen dat ik vanaf augustus af en toe op mijn paard zit (hij wordt bijna 4 jaar) en tot een paar weken geleden alleen maar heel veel gestapt heb. Dit om hem zijn balans te laten vinden, wat op te bouwen en te wennen aan mijn gewicht op hem. Wij doen dus heel rustig aan met (in)rijden. Bovendien wilde ik eerst dat hij de hulpen goed aanleert (ik rij bitloos en rij hem in door centered riding te doen, dus op zit en focus. Ik wil hem zo licht mogelijk aan de hulpen hebben, halt houden, stappen, sturen, ontspannen e.d.). Verder doe ik heel veel grondwerk, waardoor ik veel zaken eerst vanaf de grond al met hem gedaan heb (en nog steeds doe). Dat is ook een hele leuke afwisseling en je leert je paard beter kennen.

Sinds kort zijn we aan de draf begonnen en dat gaat erg goed. Ik zit dus wel door en dat gaat prima. Volgende week gaan we de galop doen!!! Haha!

Ik persoonlijk zou nog wat rustiger met jouw paardje doen, na wat ik gezien en gelezen heb in je vorige topic. Juist veel rechte lijnen stappen, hem op zijn gemak maken met iemand op zijn rug, ik vind dat zijn bespiering nog wel wat beter kan voor zo'n jonkie en hij moet nog wat meer balans krijgen...... Rijden jullie alleen aan de longe? Kun je geen rechte lijnen met hem gaan lopen aan de lange lijn desnoods? Hebben jullie eigenlijk aan grondwerk gedaan om hem wat moediger te maken en hem te leren om zelf oplossingen te zoeken als het spannend voor hem wordt?

Wat ik me ook afvraag; worden zijn rug en spieren wel eens gecheckt? Heeft hij geen pijn ergens? Zit het zadel echt goed op zijn rug? Ik heb het geluk dat mijn instructrice ook paarden masseert en ze heeft enorm veel oog voor spierproblemen e.d. en ik snap dat niet iedereen dat heeft, maar als jij zegt dat je paard echt bang is, dan zou ik alle opties nagaan. Een echt angstig paard kun je niet inrijden....... Dan moet je echt een paar stappen terug in de africhting (of kijken of er niet iets lichamelijks aan de hand is). En wat weet je over zijn verleden, aangezien er voor jou al andere mensen op gezeten hadden (dat stond toch in je vorige topic?).

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:20

Hij is trouwens wel te longeren op commando. stap draf en gallop en halthouden doet hij netjes op zijn plaats aan de longe. Ook is hij als je erop zit op je stem te rijden.Dat doet hij echt netjes.
Hij begint nu al meer te onspannen als je erop zit.Maar hij is snel gespannen. Niet alleen met werken maar ook in de omgang en als hij gewoon vrij is.
hij vind zijn staart op 1 of andere manier ook eng..hij doet er dan soms als hij bang is zo'n knikje in en duwt hem dan tegen zijn kont aan en daar schrikt hij dan vervolgens weer van. Dus wat dat nu is ?

Heb met andere pony's nooit zulke dingen meegemaakt..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:21

Jullie hebben er voor de 5e keer opgezeten, dan kan je niet verwachten dat alle hoeken al netjes gaan.
Leer hem eerst eens op zn eigen benen lopen, lekker veel rechtuit.

Als ik zo al je reacties lees heb ik toch het idee dat het allemaal net iets te snel gaat voor hem, ik zou echt een stapje terug doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:23

Arabian_Girl schreef:
Maar mocht alles in stap goed gaan. En dan als we gaan draven met hem..Dan zal hij wss nog zo reageren denk ik. Tot nu toe is het bij hem met alle nieuwe dingen gewoon dat is ENG en na een paar keer herhalen gaat het goed.

Hij wordt op dit moment ook maar 2 x in de week "gereden" en wil hem 1 a 2 x in de week aan de longe doen of mee naar buiten.

Nu heeft deze pony nog iets namelijk ; op de rechterhand loopt hij netjes , dan kijkt hij wat naar binnen en maakt de hoeken netje..maar op de andere hand kijkt hij echt naar buiten en zijn de hoeken nogal vierkant.

zou met touwtjes of pessoa gaan longeren daar aan helpen ? of moeten we dit strax echt onder het zadel op gaan lossen?

Hij zoekt trouwens ook echt "steun"aan je als je er naast loopt of longeerd. Hij wil dan echt dichtbij je lopen en heeft in het begin echt moeite om wat verder weg te gaan. ALs hij bv schrik of iets eng vind komt hij ook helemaal naar je toe zegmaar.

Ik denk dat jouw paard nogal scheef is (hebben vrijwel alle paarden, maar dan moet je hem recht gaan richten).
Zo te lezen heb je nog niet veel grondwerk met je paard gedaan.....

Dat hij steun zoekt (had mijn Sam in het begin ook) is een kwestie van zelfvertrouwen opbouwen voor je paard. Ze zijn als ze zo jong zijn zo gewend dat er iemand naast ze loopt, dus dat is heel normaal. Wij hebben er eerst gewoon naast gelopen en na een tijdje merkte ik dat ik wat meer afstand kon nemen en dat bouwden we dan voorzichtig op. Ze moeten gaan leren dat ze vertrouwen krijgen in de ruiter. Dat is een proces, zeker bij zo'n angstig paard. Hij zoekt nu nog steun en omdat je nog maar net begonnen bent, zou ik niets overhaasten. Laat hem je steun nog maar even hebben, tot hij minder angstig is (liefst tot hij helemaal niet meer angstig is).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:25

Sorry dat ik het zeg, maar als je met al deze vragen zit, is het dan niet verstandiger om er iemand bij te halen die wat meer ervaring heeft met het beleren?

Als je paard in stap gewend is aan de ruiter, dan kan hij idd nog steeds schrikken als je gaat draven. Maar die paniek zal dan waarschijnlijk minder erg zijn dan wanneer je nu meteen door gaat met draven. Je moet alles stapje voor stapje doen, dan is het voor je paard vertrouwder. Als je iets wilt voorkomen, zowel voor de opleiding van je paard, als voor je eigen veiligheid, is het paniek. Zorg voor een ervaren persoon op de grond, waar het paard ook vertrouwen in heeft.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:26

Er is grondwerk met hem gedaan en dat heeft een heel stuk geholpen.Hiervoor kon je geen halster bij hem aankrijgen en raakte hij van alles in paniek. Zoals een borstel bij zijn benen of en touwtje over zijn lijf heen.

de eerste paar keer hebben we rechte lijne gelopen gewoon de wei op en neer steeds.

anders zou ik er de weg mee op moeten en dat lijkt me met iemand erop geen goed plan.

Heb hem vanaf veulen af aan en was er toen ook bij toen ze erop gezeten hebben.Maar toen zijn we gestopt want hij was er duidelijk nog niet klaar voor. Er is toen grond werk met hem gedaan en daarna over hem heen gehangen etc..maar niet echt rijden.

Op dit moment ligt zijn zadel naar mijn idee niet meer lekker omdat hij dus breder geworden is.Zaterdag krijgt hij wss een andere.
Al zegt de zadelmaker dat hij wel goed ligt maar nog moet zakken Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:27

Mag ik vragen welke omgeving je woont? Ik zou je zo willen helpen......

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:30

Ik vraag het gewoon even na hier omdat sommige mensen zeggen dat hij zo niet hoort te lopen maar normaal de bochten moet maken.zelf heb ik het idee dat dat nog wel komt.

Als hij nu trouwens schrikt of iets eng vind met haar op dr rug. Dan versnelt hij een paar pasjes met zijn kont naar beneden en daarna gaat hij meestal stil staan.
Dus het is niet zo dat hij er echt vandoor gaat.Hij wordt vrij snel rustig.Gaat steeds beter.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:31

De pony staat in steenbergen nb , Heb er welis iemand bij gehad die veel ervaring had en paarden inreed enzo.Maar dat werkte voor hem dus niet.Ging te snel en daardoor werd hij alleen maar meer gespannen.Daarom ben ik daarmee gestopt toen en hem weer even rust gegeven.Vandaar dat hij ook al wat ouder is.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:32

Hey van mij mag je voorlopig lekker doorblijven zitten hoor, zolang je hem gewoon volgt in de beweging en niet zit te stuiteren in het zadel is dat geen enkel probleem...

Ik lees hier bij verschillende mensen dit lichtrijden minder belastend is voor de rug... dan mag je mij toch eens uitleggen waarom... je bent echt niet lichter als je licht rijd dus die rug wordt zoizo belast met je gewicht...

Greetz

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:37

Arabian_Girl schreef:
De pony staat in steenbergen nb , Heb er welis iemand bij gehad die veel ervaring had en paarden inreed enzo.Maar dat werkte voor hem dus niet.Ging te snel en daardoor werd hij alleen maar meer gespannen.Daarom ben ik daarmee gestopt toen en hem weer even rust gegeven.Vandaar dat hij ook al wat ouder is.

Helaas te ver weg voor mij.....
Ik zou persoonlijk nooit te snel gaan voor een paard, want ik vind dat je moet kijken naar wat het paard aangeeft. Een jong paard is snel verpest door te snel te gaan. De uitdrukking van het paard is voor mij van zeer groot belang (zie mijn profiel Knipoog ). Ik wens je succes en je mag me altijd PBen als je vragen hebt..... Doe rustig aan met dit gevoelige beestje, maar ik denk dat je dat zelf wel weet. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:42

Thnx Haha!

We doen iig rustig aan met hem.Hebben geen haast Knipoog Liever lang er aan bezig dan strax een nog bangere pony.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:43

Het is blijkbaar een onuitroeibare misvatting dat lichtrijden minder belastend zou zijn voor een paarderug. Het is juist aanzielijk zwaarder; hoge piekbelasting. Het is een rijstijl om de ruiter te ontlasten (en dan met name zijn/haar gevoelige achterwerk) niet het paard.
Doe maar eens een proefje, ga op een weegschaal staan en buig en strek je knieen eens in ongeveer zelfde tempo en uitslag als je met lichtrijden doet, kijk eens wat voor uitslagen de wijzer maakt...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:33

Kuggur schreef:
Het is blijkbaar een onuitroeibare misvatting dat lichtrijden minder belastend zou zijn voor een paarderug. Het is juist aanzielijk zwaarder; hoge piekbelasting. Het is een rijstijl om de ruiter te ontlasten (en dan met name zijn/haar gevoelige achterwerk) niet het paard.
Doe maar eens een proefje, ga op een weegschaal staan en buig en strek je knieen eens in ongeveer zelfde tempo en uitslag als je met lichtrijden doet, kijk eens wat voor uitslagen de wijzer maakt...

Dat is dus niet te vergelijken..!!!
Dan moet je nl zelf kracht zetten om omhoog te komen (dat slaat idd uit op de weegschaal), en dat de je bij lichtrijden niet!
Hier laat je jezelf omhoog 'gooien' door je paard, dat vang je alleen op met je knieën..

Arabian Girl, heb je behoefte dat er eens iemand komt kijken met zeer ruime ervaring met jonge paarden?? Dan is het misschien makkelijker te beoordelen??