Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:50

Vroeg me zo eens af wat jullie schema is per week? Mijn pony gaat 5 dagen in de week in de stapmolen. Wordt 1 dag in de week met een ander paard ongeveer 45 minuten per dag losgelaten, minimaal 1 dag in de week gelongeerd en de rest van de week gereden. Als het goed weer is ga ik dan ook regelmatig gewoon lekker buiten rijden. Wat vinden jullie Hebben paarden ook echt die ene dag in de week vrij nodig of kunnen ze ook de hele week onder het zadel, onder het motto hoe meer beweging hoe beter?

rossebol

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:09

Ik vind dat een paard wel een rustdag nodig heeft.
Als je kijkt naar mensen die aan fitniss doen moeten ook soms even een dag rust om hun spieren te laten rusten.
Ik ben van mening dat een paard dit ook nodig heeft.
Plus dat het ook wel eens lekker voor een dier is om even een dag helemaal niks te moeten.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:44

onze ponies worden 4x per week gereden, 1 dag gelongeerd. en 2 dagen rust. ze komen wel elke dag buiten.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:50

Die van mij krijgt altijd 1 dag vrij soms 2, ik merk dat dat haar goed doet.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:55

ik vind dat een paard wel een rustdagje nodig heeft.
Ik rijd zelf maandag dinsdag en zaterdag ( soms zondag)
en het baasje rijd woensdag donderdag en zondag, vrijdag is meestal de rustdag.

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:08

Of dat ze het echt nodig hebben weet ik niet, maar over het algemeen krijgt mijn pony toch wel een of twee dagjes vrij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:10

Echt vrij is misschien niet nodig, maar sowieso vind ik het fijn om mijn paard voldoende afwisseling te bieden. Dus een dagje lekker op de wei of paddock met vriendjes, dat komt regelmatig voor. En dat scheelt mezelf ook weer een paar uurtjes, die ik wel eens ergens anders aan wil besteden.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:22

Mijn paarden kan ik 6 dagen in de week rijden en op zondag mag je niet komen dus dan hebben ze al een rustdag. Maar ik rijd veel buiten meestal rond de 4/5 dagen in de week. Op dit moment heb ik het druk met school dus hebben ze iets meer rust daagjes. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:09

Als je je paard voldoende afwisseling in het werk biedt en voldoende vrijheid buiten het werk om, dan kan het geen kwaad om 7 dagen per week wat met 'm te doen.
Gezien de beperkte vrijheid die het paard van TS heeft (of beschrijf je bewust geen weide- of paddockgang?) zou ik zéker adviseren om er 7 dagen per week wat mee te doen, in ieder geval om 'm te laten bewegen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:12

Als een rustdag zou inhouden dat hij dan zjin stal niet uitkomt dan is een rustdag zelfs zeer slecht voor een paard.

Als een rustdag inhoud dat hij lekker op wei mag lopen dan denk ik een rustdag voor een paard wel lekker is even helemaal niets moeten.

Maar volgens mij is een rustdag niet persé noodzakelijk.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:16

Kan afhangen per paard (en de situatie natuurlijk).

Ik merk écht dat mijn paard als ik die 5 dagen in de week train (dus niet eens elke dag) er veel minder plezier in krijgt.
Ik train dus 3 dagen (soms 4), hij heeft 1 a 2 dagen vrij en minimaal 1 dag buiten rijden. Voor de rest ook afwisseling in af en toe springen of longeren of gewoon lekker wandelen, losgooien iets in die geest.
Hij staat overigens overdag lekker buiten.

Maar een paard bij mij op stal heeft echt behoefte aan dat hij elke dag wordt getraind, terwijl haar oude wedstrijdpaard ook juist regelmatig een weekend vrij kreeg waarna die weer 10 keer lekker liep.

Hangt dus helemaal van je paard af Ja

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:18

Ik denk dat paarden nooit 24 uu per dag in stal mogen staan. Onder een rustdag versta ik dan ook lekker lang met soortgenoten in een paddock, rondje wandelen/fieten of staprondje van bijv 45 min. Dat is voor een paard nagenoeg geen inspanning. Maar een paard helemaal stil laten staan, dat nooit mits het echt niet anders kan.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:51

Mijn paard heeft 1 a 2 dagen per week vrij meestal, omdat ik merk dat het haar geestelijk goed doet om lekker niks te doen Lachen

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:19

Ik ben er wel mee eens dat eigenlijk elk paard wel min. 1 a 2 dagen in de week rust mag hebben. afhankelijk van zijn/haar leeftijd.
Met mijn 4 jarige kom ik op de mening uit dat ze eigenlijk 4x per week mag gereden worden. en de andere 3 dagen rust, of lichte arbeid aan de longé.
Helaas staat mijn paard op een stal waar ze niet elke dag een paar uurtjes op de wei op paddock komt, maar dit maar 9x per maand door de staldienst een uurtje op de stap., of paddock.

Op deze stal ben ik er dus helemaal uit dat er meer gebeurt dan 4x per week rijden of wat zwaardere arbeid aan de longé.
Waarom? Omdat ik mijn paard niet 24 uur op stal wil hebben.
Ze krijgt alleen maar eten en energie binnen, en staat daar dus in een hok waar ze niet haar energie kwijt kan.
Ik denk dat het dus fijner voor het paard is om even wat te gaan doen met baas, dan de hele dag in haar hok staan te suffen.

Nou kom ik uit op 1 dag vrij in de week ong., maar dit in combinatie met paddock en stukje wandelen.
Niet helemaal vrij dus...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:23

Mijn paard werkt best hard, ze krijgt altijd 1 vrije dag in de week en dan hoeft ze dus ook niet te werken.
Niet aan de longe en niet onder het zadel.
Als de wei goed is mag ze daar even in en anders stap ik haar de hand en gaat ze even in de molen.
Mijn paard is 6.5 en loopt Z1.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:38

Zeker wel,
ze is nu bijna 4 en rijd haar 3x per week en 1 x longeren of losgooien.
Ze heeft 2 vaste rustdagen, zondag en woensdag

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:50

Mijn eigen Haflinger kan nog niet bereden worden, maar ik vind wel dat een paard af en toe een rustdag nodig heeft. Liefst 1x per week inderdaad, jonge paarden natuurlijk meer. Lachen Beetje afhankelijk van het paard zelf.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:54

een paard moet wel iedere dag bewegen, maar ik ben wel een voorstander van een rustdag..

dat ze dan die dag gewoon even niets moeten, dat ze bijvoorbeeld met andere paarden staan en lekker kunnen spelen en hun gang gaan.. en misschien een rondje aan de hand wandelen en een beetje poetsen enzo..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:56

De dag na een pittige (endurance)training is voor mijn paard altijd een rustdag. Of lekker alleen maar de hele dag op de wei, of een rustige staprit. Dit om het lichaam de kans te geven om te herstellen van de inspanning. De dag erna kun je gerust weer lekker aan de gang. Zo doe ik het in het wedstrijdseizoen eigenlijk altijd: één dag op, één dag af. En na een lange wedstrijd even een paar dagen (of soms twee weken) helemaal rustig aan.

Zolang je paard beweging krijgt op zijn rustdag (ofwel rustig onder het zadel ofwel in de wei/paddock) kan dat prima. Een dagje 'boxtraining' (zoals sommigen dat noemen) is niet mijn idee van een rustdag en al helemaal niet de dag na een pittige training 'omdat-ie gisteren zo hard heeft gewerkt'. Rust roest, voor het lichaam (en voor de geest) is het beter om dan licht te bewegen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:11

De duitse DA (ik kan niet op zijn naam komen, hij geeft altijd lezingen op Horse Event) vertelde tijdens zijn lezing dat een paard min. 4 uur beweging nodig heeft per dag. Dit kan op verschillende manieren worden ingevuld. Hiermee wilde hij (volgens mij) zeggen dat een rustdag in de vorm van alleen in de box staan niet goed is voor paardenwelzijn.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:42

Een dagje rust betekent voor mij ook niet de hele dag op stal. Dat kan en wil ik mijn ponietje niet aandoen!! Een rust dag betekent voor mij ongeveer 45 min los staan met een stal genootje, zomers is dat een uurtje op de wei. Maar zoals jullie voorstellen lijkt het mij idd een goed idee om daar in de zomer s'avonds een rondje stappen aan de hand of langs de fiets aan toe te voegen. Ik ga altijd s'avonds naar stal en in het donker wandelen vind ik geen goed idee.

Vroeg me ook af of mensen een rondje wandelen aan de hand ook als werk zien, maar gelukkig valt dit onder het kopje ontspanning. Bedankt voor jullie reacties.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:54

Ik rij zelf zo'n 3-4 keer per week en de rest heeft ze 'vrij'.
Ze staat wel de hele dag op de wei met andere paardjes en in de winter staat ze 's avonds op stal. Maar goed, ze loopt niet elk weekend wedstrijden enzo, dus een paar dagjes rust kan ze best hebben. Ik vindt zelf dat paarden wel 1 dagje vrij mogen, gewoon lekker ontspannen en in de wei lopen, hoewel, ik denk niet dat ze het echt goed bijhouden Knipoog "oh nee, nu ga ik niet werken hoor, ik heb gisteren niet mijn wekelijkse vrije dag gehad Tong uitsteken"

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:00

hangt af van de leeftijd,
jonge paarden krijgen van mij minimaal 2 rustdagen, en minimaal 1 dag dat er wat anders word gedaan dan dressuurtraining.

een volwassen paard krijgt minimaal een dag rust, en ook minimaal 1 x in de week wat anders.

verder vind ik weidegang heel erg belangrijk, dit gaat mij boven de vacht (teddybeer in winter) .
bij mij staan ze dus 24/7 buiten met schuilstal uiteraard.

variatie is zowiezo erg belangrijk, en rustdag kan ook betekenen lekker aan de hand wandelen , of wat spelen,
maar niet trainen in elk geval

variatie versta ik onder , een keer longeren, buiten rijden, vrijspringen etc

stapmolen zie ik als aanvulling van de training, of als extra uitstappen bij veel zweten.
momenteel heb ik er maar een te rijden, dus gebruik ik de molen niet, en stap ik aan de hand uit , goed voor paard en voor mij Haha!

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:12

ik hou van veel afwisseling, een dag longgeren,rijden,los gooien,
en als het weer mee zit een buitenrit