te groot belangrijker als te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:22

Het lijkt er steeds meer op dat mensen te groot voor je paard/pony belangrijker vinden dan te zwaar?
Ik vind dit maar raar..
Nou zou ik graag jullie mening willen horen..
Wat kan nou meer kwaad een pony van? ik noem maar iets 1.45 die wordt bereden door een mollig maar klein iemand van ongv 80 kilo dus iemand die nog niet met zijn/haar voeten onder de buik uit komt maar wel zwaar is.
Of een pony van? 1.45 die wordt bereden door een tenger iemand die 60 kilo weegt maar wel met haar benen onder de buik uit komt.
want vaak hoor je mensen zeggen, ja je bent te groot voor je pony maar dan denk ik zolang ze er toch geen last van heeft dan kan het toch wel? het ziet er dan misschien niet mooi uit maar het gaat toch om het paardenwelzijn en niet om het plaatje ?
ik zou graag jullie mening horen..
Gr. Denise

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:04

Ik vind te zwaar voor paard/pony veel bezwaarlijker als te groot/lang omdat je paard of pony daar zelf blijvende lichamelijke schade aan kan overhouden. Er is onderzoek naar gedaan om te berekenen wat het maximale gewicht is wat een paard of pony kan dragen (gekeken naar ras en bouw van het paard). Hieruit blijkt dat veel mensen zich verkijken op het maximale gewicht wat een paard kan dragen. Een tijd terug heeft in de Bit een artikel gestaan over een manege die mensen boven een bepaald gewicht die al klant waren heeft gestimuleerd af te vallen. Nieuwe potentiele klanten die te zwaar waren werden niet aangenomen (wel als ze na een periode waren afgevallen natuurlijk). Klinkt alsof het erg ver gaat maar als je de theorie erachter weet vind ik het een goed initiatief.
Echter ook als je te lang bent voor je pony (dus voor het plaatje) kan dit storend zijn met rijden, denk bijvoorbeeld aan met kortere beugels gaan rijden om toch been te kunnen geven.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:06

het ziet er misschien wel niet zo mooi uit, maar ik vind het gewicht toch wel belangrijker!!
gelukkig heb ik van geen van beide last..

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:18

vind ik ook enn een goed passend zadel vind ik ook heel erg van belang als je ziet dat sommige mensen bij hun pony een zadel opleggen dat tot in hun nek schuift dan denk ik waar ben je mee bezig en dan maar zeuren van ja je voet komt net eronder uit dus je bent te groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:19

Ik vind allebei wel belangrijk! Het kan allebei erg belastend voor je pony zijn.
Als je groot bent zit je de pony in de weg en als je te zwaar bent dan kan je pony wel eens rugproblemen krijgen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:22

Ik denk niet dat het een belangrijker is dan het ander, maar dat het gewoon allebei verkeerd is. Van beide kan het paard schade ondervinden, dus het is niet te doen om te zeggen wat belangrijker is.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:34

en waarom is dan bij ijslanders die kunnen het gewicht wel tillebn maar die hebben dan toch ook last van die "lange benen"

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:46

Als er ´te´ voor staat zijn is het niet goed. Of dat nou groot of zwaar is. Knipoog

´Te lang´ zijn terwijl het nog wel gaat en alleen het plaatje niet meer mooi is, is dus niet ´te´ lang. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:47

Ik vind het allebei niet kunnen. Maar volgens mij ondervind een paard meer blijvende schade van een te zwaar iemand dan van een te lang iemand. Maar het is allebei niet bepaald prettig voor het paard.

Elanor, vind je ava geweldig Huilen van het lachen

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:02

Mensen vinden dat denk ik snel belangrijker omdat: als je groot ben is het geen mooi "plaatje" terwijl als je dikkig en klein bent(dus te zwaar) dan valt het niet zo op. Dat ik wat ik denk.

Mar zelf vind ik te zwaar belangrijker als te groot.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:34

oke dat vind ik ook Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:18

Kvind te zwaar ook erger als te lang ,
Maar beide is niet goed ,,
Maar bij een jong paard is te lang net zo ongemakkelijk denk ik ,
Want dan hebben ze nog helemaal geen evenwicht he !

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:09

Te zwaar, ik denk dat te lang meer voor jezelf is.
Als je heel licht ben, maar heel lang, heb jij er meer last van dan jij

jptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:01

Gelukkig ben ik niet snel te zwaar voor een paard, weeg maar 56kg. Wel ben ik snel te groot voor een paard, ben 1.80m (en lange benen) Te zwaar lijkt mij hinderlijk voor het paard, maar te lang is vaak hinderlijk voor jezelf, weet ik dan uit eigen ervaring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:52

De grens lijkt me moeilijk te stellen en te groot is makkelijker te zien dan te zwaar (alleen dan de vraag nog: wanneer heeft een paard er last van?)
Ik las pas een opmerking, ik geloof van Lusitana, dat een volwassene zelfs nog een schaap kan rijden.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:59

ja het is moelijk om te zeggen wat erger is
ik vind het allebei niet kunnen!!

simm89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:57

Ik vind ook te zwaar erger dan te groot. Stel je bent heel dun.. dan kan je nog beter op een pony rijden waar je wat te groot voor bent.. dan dat je veel te zwaar bent (ookal lijkt het misschien niet zo mooi)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:24

Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft Pling
Te lang is vooral lastig als je kuit niet meer bij de buik kan, zwaar is niet ideaal, maar als men dus goed onafhankelijk zit hoeft het paard er niet heel veel last van te hebben .

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:40

Je kunt beter te groot zijn dan te zwaar! Als je te zwaar bent kan je pony daar misschien wel last van krijgen als je te groot bent ziet het er niet zo mooi uit maar je pony heeft er denk ik weinig last van! Je moet natuurlijk wel zorgen de ja dan niet met je veot perongeluk steeds tegen de voorbenen van je pony aan "trapt".

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:30

SuperPaardje schreef:
Je kunt beter te groot zijn dan te zwaar! Als je te zwaar bent kan je pony daar misschien wel last van krijgen als je te groot bent ziet het er niet zo mooi uit maar je pony heeft er denk ik weinig last van! Je moet natuurlijk wel zorgen de ja dan niet met je veot perongeluk steeds tegen de voorbenen van je pony aan "trapt".

te lang is net zo verkeerd als te zwaar
te lang is niet goed voor de knieen
te zwaar voor de rug

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:35

Nou ik vind te groot iets minder erg dan te zwaar.. Maar natuurlijk is het beste als je en neit te groot en niet te zwaar bent.
Ik zie wel eens iemand op bokt (noem geen naam) en die heeft een hele leuke pony, maar haar vind ik toch echt veel te zwaar! terwijl de lengte prima kan. Maar ze is in mijn ogen écht te zwaar

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:25

saffire schreef:
SuperPaardje schreef:

te lang is net zo verkeerd als te zwaar
te lang is niet goed voor de knieen
te zwaar voor de rug

hoezo niet goed voor de knieen?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:34

Te zwaar vind ik een groter probleem voor het paard/pony.
Kwam laatst inschrijfformulier tegen vor een manege waar het maximale gewicht van de ruiter 90 kilo mocht zijn en anders geen paard rijden.

Maar te lange benen op een klein paard kan ook niet goed zijn. Heb zelf vrij lange benen en hebdaar op een arabiertje in Egypte toch last van gehad. Niet zozeer met stappen en draven maar met het galop kwam ik toch steed met mijn been tegen het been van het paard.
Dit is niet goed voor je zit en daardoor ook niet goed voor de rug van het paard.
Heb zo snel als het kon een groter paard geregeld.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:00

snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:29

33Bonita33 schreef:
snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..

Zoals ik al schreef, lange benen (o.a.lengte onderbeen 57 cm/ totaal lengte 183 waarvan in verhouding benen erg lang zijn). Na dat ik op een grotere paard zat nergens last meer van.