stelling tav hand en been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

stelling tav hand en been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 22:47

Hi,

Er zijn vele wegen die naar Kralingen leiden. Kan iemand mij helpen met de volgende stellingen die ik heb gelezen en wat jullie daar van vinden en het nut ervan.

1) Je binnenhand, met name in een volte of een wending moet altijd hoger zijn dan je buitenhand. Bij rechtdoor moet dit ook het geval zijn.

2) Bij een volte of wending moet je je binnenbeen lang maken. Kan iemand mij zeggen waarom en het nut ervan?

Heb zelf moeite om een goed die hoe in te rijden. Hoe lossen jullie dit op?

Groetjes,

Francescalex

cinny1

Re: stelling tav hand en been

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:27

1) Ik doe dit nooit. Ik houd mijn hand op gelijke hoogte. Als ik mijn binnenhand verplaats (bijv. in een volte) is het van de hals af naar binnen. Mijn les klanten mogen van mij ook niet met hun handen hoog rijden. Ik ben van mening dat dit je paard in de buiging en stelling hindert, omdat de meeste mensen toch geneigd zijn om met een hoge handplaatsing eerder terug te werken dan mee te blijven veren in een soepele hand - mond verbinding.

2) Als je je binnenbeen lang maakt, dan maak je het voor jezelf en je paard gemakkelijker om, om je binnenbeen heen te buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:31

Dat gewinkel met de handen is iets wat ik nooit begrepen heb Lachen
Wat cinny al zegt, dan gaan veel mensen toch teveel doen
Gewoon handen meegaand op dezelfde plek houden in een rechte lijn teugel -> onderarm of voor verduidelijken opzij, niet naar je toe of hoger.

Been lang is idd omdaar je paard omheen te laten buigen
Veel mensen zijn ook geneigd het binnenbeen sowieso wat op te trekken Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:15

Vanaf een bepaald niveau (of als het paard vrij verzameld gaat) vind ik dat de binnenhand kort omhoog kan om even de stelling te benadrukken. Bij zijwaartse handhulp werk je in op de lagen, bij beetje omhoog eerder op de mondhoek. Maar ik heb het meer over een gevoel dan dan over echte overdreven bewegingen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:20

Ik begrijp wat je bedoeld, alleen zie je in de praktijk dat binnenhand omhoog al snel naar trek en pluk werk neigt,
Ik ben hier, zeker in de basis sport, geen voorstander van. Wat zeg ik zelfs op GP niveau vind ik het NOT Done.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:31

Dat is waar. Mijn lesgever zei altijd dat je elk paard moet kunnen rondsturen met een stokje van 15cm tussen je beide handen. Dan kun je niet verder uit elkaar of de één veel hoger houden. En dat gaat zeer goed eigenlijk. (en dan leer je ook echt het sturen op je binnenhand af want dat lukt op die manier voor geen meter.)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:42

hahahaha Klassiek voorbeeld, zei mijn oude instructeur ook altijd. Maar het werkte wel. Haha!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:44

Je kan je hand beter hoger houden dan naar je toe halen. Er zijn ruiters die neigen terug te werken en dan is het beter om je hand hoger te houden.. Creeër je stelling zonder terugwerken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:52

Dat is zeker waar: maar dan moet je ook echt recht omhoog (zegt je lesgever tegen je alsof hij tegen een kleuter praat: Hand naar het BLAUW Vork ) en niet achteruit en ook niet te hoog.
Dat van dat stokje leert je je handen niet verder uit elkaar te houden dan de paardenmond breed is Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:19

Eens met cinny1 . Ik zie de extra toevoeging van het ene hand hoger dan het andere houden ook niet in. Het is zelfs eerder slecht, want zoals al gezegd, wordt dan vaak te veel gedaan.

Kan iemand me misschien uitleggen waarom dit gezegd wordt?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:24

cinny1 schreef:
2) Als je je binnenbeen lang maakt, dan maak je het voor jezelf en je paard gemakkelijker om, om je binnenbeen heen te buigen.

En als je je binnenbeen lang maakt, komt je gewicht wat meer op je binnenzitbeenknobbel (leuk wordt voor galgje Haha! ). Het paard volgt je gewicht en je gaat de bocht om.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:09

Hi,

Bedankt allen, het is me allemaal een stuk duidelijker.

Vandaan heb ik het zelf geprobeerd met mijn binnenhand iets hoger maar het werkte niet. Paard wordt bij mij dan erg onrustig.

Mijn been langmaken ging aanmerkelijk beter en hij reageert duidelijk hierop.

Misschien kunnen jullie mij nog helpen met de andere problemen die ik heb:

1)Waar ik zelf nog problemen mee heb ik goed de hoeken inrijden. Je zien op wedstrijden de paarden werkelijk de hoek in swingen.Welke exacte handelingen doen jullie 3 meter voordat je de hoek of een wending rijd. Daar verschillen ook de meningen over. Sommige literatuur zegt dat je meer gewicht op je buitenbeen moet plaatsen om ze je paard in balans te houden. Ik ben zelf 97 kg en 1.89.

2)Tijdens galop gaat het paard van mij altijd veel te snel en krijg hem niet in een rustige galop. Mijn teugels worden telkens weer te lang als ik galoppeer. Mijn balans is goed, dat is niet het probleem. Hoe kan ik dit oplossen

Hoor graag van jullie

Groetjes uit het regenachtig ITalie

Francescalex

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:42

Beide kunnen balansproblemen bij het paard zijn: hoe wendbaarder het paard, des te dieper hij in de hoek gaat. Hoe sterker het paard, hoe gecontroleerder hij galoppeert.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:59

Hi Poes,

Mijn instructice heeft er geen problemen mee. Zij is wel een stuk lichter, 55 kg en heeft meer ervaring. Zij zegt altijd in galop dat ik mijn handen heel summier naar links en rechts moet bewegen. Doe jij dat ook?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:41

Handen juist heel mooi stilhouden. Ze mogen niet bewegen in het oog van de buitenstaander, voor jou gaan ze juist mee met de hals van het paard.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 12:03

Hi Biepje,

Zal het proberen wat je zegt. Zet jij meer spanning op je buitenteugel and je binnenteugel van de half.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:15

Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik zal er op proberen te antwoorden Knipoog . In zeker zin gebruik ik mijn binnenhand niet. In een wending heb ik druk op de buitenteugel, contact op mijn binnenteugel. Die druk is in overeenstemming met de druk op mijn binnenbeen, je mag immers nooit meer druk zetten op je buitenteugel dan je geeft met je binnenbeen.

Hoe mijn binnenhand zich gedraagt hangt af van het paard zelf. Sommige paarden zijn in een dergelijk africhtingsniveau dat ik mijn binnenhand niet eens verplaats, maar gewoon op zit rijd. Bij een jong paard open ik mijn binnenhand terwijl ik die tegelijkertijd iets meer naar bovenhoud, zodat ik hem zeker niet kan vastzetten. Naarmate dat het paard verder gaat in de africhting blijft mijn binnenhand meer op dezelfde hoogte en bij mijn buitenhand.

Voor jou zou ik adviseren om gewoon je binnenhand te openen en druk te zetten op je buitenteugel, dat is het makkelijkst. Naarmate je er meer gevoel in begint te krijgen, kan je dan beter aanvoelen of je je hand nu net wat hoger, wat meer bij elkaar, of iets meer geopend moet houden. Belangrijkste van al is dat je je handen vooral stil houdt, ze gaan mee met de beweging van het paard, maar meer niet.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:33

Ik vind dat je instructrice een goede tip geeft, vooral in de training is het niet erg om af en toe je paard te helpen door je handen een beetje te sturen. Vaak hoef je er maar aan te denken en het is genoeg. Tuurlijk moet je , je handen op wedstrijd netjes stil houden, maar in de training mag het er best wat minder netjes uit zien.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:39

Beste Biepje,

Vandaag meer op de buitenhand gereden en het ging heel goed. Wat me ook opviel is dat hij gelijk in tempo terug nam en rustig galoppeerde. Mme, weer iets geleerd.

Bedankt voor je advies

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:41

Hi Wanted2003,

Nog een vraagje aan jouw, Is het voor een paard niet vervelend om soms van stelling te veranderen tijdens galop. Ik bedoel dus links ,recht, links, recht ect heel summier met je teugels heen en weer gaan.

Merk wel dat hij beter luistert als ik dat regelmatig doe,

Hoor graag van je

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:00

Als jij zegt dat je het heel summier doet, is er niets mis mee. Het is iets anders als je telkens loopt te trekken van de ene kant naar de andere kant. Maar als jij telkens heel rustig een beetje "speelt" met je vingers en dan stelling vraagt, maakt dat, dat je paard erg soepel en nageeflijk word.

Zoals je zelf al aangeeft luisterd jouw paard erg goed, denk er wel aan dat je altijd met je been bij blijft rijden!

Groetjes!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:12

En met welke reden zou je dan 'summier heen en weer bewegen'? Ik zie daar het gymnastisch nut niet van in.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:55

Zodat het paard ook in de kaken los komt. Overigens lees je verkeerd, ik zei "summier spelen met je vingers".

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:31

Is het niet net de bedoeling dat je door ontspanning komt tot loskomen in de kaken dan 'spelen'? In mijn ogen loopt tot al snel uit op wringen en je paard in de krul willen rijden in plaats van door van achter naar voor te rijden een paard nageeflijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:36

Ik ben ook meer de voorstander van, handjes stil (met stil bedoel ik wel megaand met de beweging van het paard) en zo min mogelijk mee doen.
Bij een jong paard wil ik de hand nog wel eens opzij brengen ter verduidelijking van het sturen, maar meer liever niet Lachen