Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:45

Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen Bloos

DL_

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:47

ik ben nu ook bezig met het opleiden van mijn jonkie, en ik snap wel wat je bedoelt. Het is niet gemakkelijk je paard iets te leren als je het tegelijkertijd zelf ook moet leren. Af en toe zou ik ook wel eens willen dat ik een paard had waarbij ik het zelf eerst kon leren om het vervolgens over te brengen op mijn eigen paard. Dit is helaas niet zo, en daar zal je mee moeten leren leven.

Je moet voor jezelf maar zo denken, je hebt het straks wel helemaal zelf gedaan, dat kunnen zij niet zeggen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:48

De meiden die dat krijgen zijn, in ieder geval hier in de regio, op één hand te tellen. De meeste moeten het toch echt met hun huis-tuin-en keukenpaard doen. En degene die het wel krijgen, nou ja, des te leuker als je ze dan een keer kan verslaan toch? Ik heb er zelf weinig problemen mee, rijd toch vooral voor mezelf.
Het is wel heel fijn om van een getraind paard wat te kunnen leren, en onwijs waardevol voor je ruitergevoel. Dit hoeft echt niet altijd je eigen paard te zijn. Ik heb verschillende hoogopgeleide paarden kunnen rijden, van eigenaren die er zelf weinig meer mee deden, of iemand anders een kans wilde geven. Zo kan het dan natuurlijk ook nog.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:57

Ik rijd ook voor mezelf.

Soms gaat het idd gemakkelijk voor kinderen of jongeren, maar hé, fijn voor hun, denk ik dan! Natuurlijk zijn er die echt verwend worden, maar als dat de keuze is van die ouders, moeten ze het zelf maar weten. Mijn keuze zal het niet zijn om mijn kind later alles te geven.
Het is ook maar wat je ambities zijn. Ik snap best dat jonge kinderen op competitie gericht zijn en als ouders hierin meegaan, kan je daar weinig tegen doen.
Ik heb die amibitie niet om op korte tijd veel te bereiken. Ik wil alleen bereiken dat ik veel plezier heb met mijn paard. Als een ander iets anders wilt, is dat goed voor die persoon. Ik maak me er niet druk om.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:34

Ik heb juist het idee dat iedereen zomaar maar een jong dier aanschaft voor hun kind, terwijl het voor een kind super is om te leren van een doorgewinterde pony.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:37

Ik ken t , kan genoeg voorbeelden noemen van kinderen die met 3 -4 pony's op wedstrijd gaan of als het even niet goed gaat na 2 maanden een andere ( betere ) pony kopen. ( laten kopen.)
Mijn instructrice is ook een beetje zo, rij met een meisje met een super brave goeie pony die heel erg veel wint..
De rest geeft ze in de les bijna geen aanwijzingen. Erg jammer maar goed .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:38

Hier in de buurt zie ik vooral kinderen die wel een jonge pony hebben, maar wel een betrouwbare die toch al wat kent.

Zomaar als het niet goed gaat een nieuwe kopen, zie je idd ook en daar ben ik ook fel op tegen. Maar het zijn nu eenmaal niet mijn kinderen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:40

Tsja, als zij het geld hebben om zulke dieren te kopen, waarom niet ?

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:40

Ik zie het ook veel maar ik bekijk het maar zo: Ik heb meer eer van mijn werk en trainen als ik zelf mijn paard opleid!! Elke keer als ik weer een mijlpaal bereik ben ik weer trots op mezelf dat ik hem dat allemaal zelf heb geleerd... die andere mensen moeten wel kunnen rijden maar die leren niet om om te gaan met een groen paard! Zet die op een paard/pony die niets weet en ze raken in paniek!
Bovendien heb ik niet de ambities om bij de joung riders o.i.d. mee te rijden.. dat scheelt misschien ook!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:41

Dan hoor ik er lekker niet bij Haha!

Iedereen heeft zn eigen manier van de sport bedrijven!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:44

Ik ben wel van mening dat je vanaf M niet meer kunt meedraaien op de kunstjes die je paard al kent, dan moet je het ECHT zelf ook wel kunnen hoor Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:46

Het is maar wat voor jou 'eer' is en wat dat voor een ander betekent. Misschien is wedstrijden rijden met 4 pony's voor een kind wel een geweldige eer!
Als kind denk je gewoon helemaal anders dan als je al wat ouder bent en je voor jezelf gaat zorgen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:51

maar een Z paardje loopt ook niet zomaar even een Z proefje voor je hoor! Lachen.

ik heb een paardje dat ook Z heeft gesprongen en ze doet het wel makelijker maar ik moet het zelf ook nog doen Lachen.
en een paard dat Z heeft gelopen gaat ook niet zomaar lekker in de krul mooi rondjes lopen zoon ruitertje moet zelf ook nog wel wat doen.

en tja het is wat makkelijker maar ze worden er niks meer op hoor!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:57

Ik proef hier soms ook wel wat jaloezie geloof ik. Haha!

Ik vind het alleen maar super als kinderen kunnen leren van goede pony's. Dan kunnen ze later jonge paarden en pony's fijn op leren leiden.

Jammergenoeg heb ik dat geluk nooit gehad en moet ik nog steeds leren met vallen en opstaan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:58

Ik ben het echt totaal niet met je eens.. Een z paard lijkt makkelijk denk ik altijd maar, maar ook die moet je toch echt zelf aan t werk zetten.. Daarom heb ik vaak ook respect voor kinderen die al op een Z2 pony kunnen rijden... Ik ben inmiddels al jaren bezig met mijn merrie, die nu nog steeds B is, mijn pa wilde inderdaad ook een Z paard kopen, ik wilde dat niet, soms denk ik wel eens, had ik dat maar wel gedaan.. Maar daarna vraag ik me ook altijd af, was het dan beter gegaan dan nu...

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:26

ik vind dat iedereen gewoon plezier moet hebben met hun paard en het rijden er van. Dus de een hoefd alleen maar een pony/paard waar die leuk mee nar buiten kan. De ander wil graag zo veel mogelijk zonder veel problemen wedstrijden kunnen rijden.
Weer een ander wil zelf het paard helemaal opleiden, geen probleem toch, iedereen zijn eigen ding.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:38

He, ik zeg toch ook niet dat je met een Z paard niet hoeft te werken ? Maar het helpt wel degelijk mee. De knopjes zitten er al op, met een goede instructeur leer je die ook vinden. Maar dit proces gaat vaak een stuk sneller dan dat als je het zelf allemaal moet aanleren. Ik gun iedereen dan ook van harte een leermeester, maar als je die al 2x gehad hebt, waarom dan niet zelf proberen een paard op te leiden ? Want het feit dat ze toch voor een ervaren paard kiezen wil toch wel een beetje zeggen dat het allemaal wat sneller komt.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:41

Ik snap wel wat je bedoelt.
Ik ken iemand die een draver had gekocht die al getraint was maar niet snel genoeg, dus het draver idee zat er al wel in. Ze heeft hem uiteindelijk in de Z dressuur gekregen!
Dit vind ik de kunst van rijden, tuurlijk is het knap als een meisje van 11 alles door heeft hoe het moet maar ik vind het nog knapper als je dat voor elkaar krijgt met een wat simpeler paard die nog niet Z heeft gelopen.
Het paardrijden is denk ik ook niet meer zo als vroeger, dat zegt mijn moeder ook altijd: nu gaat het vaak om hoe duurder en mooier hoe beter. Dat is denk ik ook wel een beetje zo, tegenwoordig zie je denk ik weinig mensen met het karren paard op les komen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:42

Je leert het meeste als je samen groeit, op bepaalde momenten wel moeilijker maar ben blij dat ik mijn paard zelf naar het Z heb gereden, daar heb ik nu veel plezier van met mijn jonge paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:51

die indruk krijg je soms wel, ja. geen duur, goed paard = niet meetellen.

ik tel dus niet mee. alhoewel mijn paard best de kwaliteiten heeft, is hij 'gezegend' met een baasje dat die kwaliteiten of ambities niet heeft. Haha!

het is haast net als een paar jaar terug (of misschien nog wel, rijd geen wedstrijden meer) dat als je geen grote donkerbruine/zwarte had, maar bijv. een leuke vos of een tuiger, dat je het al wel kon vergeten qua punten. ook zo jammer. net alsof je met zo'n dier niet fijn kunt rijden en een net proefje laten zien. tssssk.... Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:32

Ik denk dat je beide moet hebben,een leerpaard is niks mis mee om de oefeningen op te voelen.Maar Z dressuur + hoger rijden en een paard een goede basisopleiding geven zijn 2 verschillende dingen.Een goede ruiter kan natuurlijk beide,maar het duurt zowiezo jaren om beide te leren.En het niet meetellen..het is maar net waar je iets zoekt..snap je wat ik bedoel?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:41

Dat je als ouders (mits je het geld er voor hebt) een
door de wol geverfd hoger opgeleid paardje koopt kan ik
wel inkomen...

Je wilt het beste voor je kids toch.. In mijn ogen zou dat
betekenen, braaf paard, hoeft niet veel te kunnen!
Als de kinderen maar heel!!! blijven, en plezier hebben
samen met hun paard! (kan het paard wel veel, hebben
ze geluk!!)

Ik vind het juist zelf leuk om samen met mijn paard alles
te leren!!! Geeft ook wel eens probleempjes...
Bijvoorbeeld, hoe leer ik mijn paard een changement...
Terwijl je die zelf niet kent....
Nou ja, oefenen, oefenen, oefenen!!! En wedden!
Uiteindelijk!!! gaat het ons lukken.. De rest is ook gelukt...

Als mijn eventuele kinderen pech (of juist geluk !!! ) hebben
mogen ze hobbellen op de door mij doorgereden, super brave
Z fjord........ (heee!!! dan hebben ze toch een Z pony!!!,
alleen niet met de uitstraling die er vermoedelijk van een
chique Z paardje wordt verwacht!!!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:43

dierfysio schreef:
die indruk krijg je soms wel, ja. geen duur, goed paard = niet meetellen.

ik tel dus niet mee. alhoewel mijn paard best de kwaliteiten heeft, is hij 'gezegend' met een baasje dat die kwaliteiten of ambities niet heeft. Haha!

het is haast net als een paar jaar terug (of misschien nog wel, rijd geen wedstrijden meer) dat als je geen grote donkerbruine/zwarte had, maar bijv. een leuke vos of een tuiger, dat je het al wel kon vergeten qua punten. ook zo jammer. net alsof je met zo'n dier niet fijn kunt rijden en een net proefje laten zien. tssssk.... Knipoog

Als je de ambities niet hebt, is toch niet erg????
Lekker voor jezelf rijden, is ook heel wat waard!!!
(Geeft soms zelfs meer pret! en minder frustratie!!!)

En jury's? zijn ook maar mensen, en als je goed rijdt, krijg
je ook op "raar" paard je punten wel....
Des te harder je best doen, om het tegendeel te bewijzen!!!!
En plezier houden in je paard!!!
Zei een volkomen talentloos ruiter!
Met paard met zware... beperkingen.. namelijk bol lijf, korte pootjes
en kort dik nekje!! Maar met WERELDS karakter!!!!

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:31

Mijn pony is 23 en heeft vroeger in de Z met springen en dressuur gelopen (welk niveau precies moet je mij niet vragen) maar ik rijd zelf geen wedstrijden. Mag niet van me ouders :@ vind dat echt niet leuk! Maar ik vind, als je respectvol met je (verzorg) pony/paard omgaat hoor je erbij! Niet als je een duur Z2 paard hebt.
(Alles = liefde, slaat misschien nergens op bij dit topic maar 't is wel zo toch?)

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:27

Als je paarden koopt op een hoger niveau, is dat veel makkelijker. Je hoeft er niet alle oefeningen nog mee te oefenen. Maar het is júist de kunst om met een zelf gereden paard hoger te komen, vind ik