hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:17

hallo ik ben er benieuwd op wat voor manieren jullie je paard naar beneden rijden en wat jullie dan precies doen en waarom.
en waarom jullie denken dat het goed is en wat een foute manier is.

Sorenna

Re: hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:17

Ik laat hem eerst wat rondjes ontspannen draven (zonder gefrut aan de teugels zeg maar) en dan begin ik met kleine kneepjes in de binnenteugel geven.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:19

helemaal niet, als ze ontspannen loopt komt ze vanzelf wel.. ze is ook nog heel jong..
ik rij nou alleen maar langs de weg ( heb geen bak ) en het hoeft van mij niet..

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:19

alleen in de binnen teugel?
en wat doe je dan met de buitenteugel en is dat dan op de volte of op de reachte lijnen dus jou manier is kneepjes geven?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:20

Eigenlijk pak ik gewoon mijn teugels op maat en rijd ik mijn pony voorwaarts naar mijn hand toe, als ze dan weer omhoog komt geef ik een klein beetje druk op beide teugels waardoor ze weer zakt..

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:20

Merlinde schreef:
helemaal niet, als ze ontspannen loopt komt ze vanzelf wel.. ze is ook nog heel jong..
ik rij nou alleen maar langs de weg ( heb geen bak ) en het hoeft van mij niet..

dat kan natuurlijk maar wil je ook geen wedstrijden rijden?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:21

feliciaa schreef:
Eigenlijk pak ik gewoon mijn teugels op maat en rijd ik mijn pony voorwaarts naar mijn hand toe, als ze dan weer omhoog komt geef ik een klein beetje druk op beide teugels waardoor ze weer zakt..

oke dat vind ik een goede manier ja en wat doe je dan met je been als je druk geeft?

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:21

De buitenteugel is bij mij de teugel waarmee ik rijd. Daar staat een vrij constante druk aan en begrens ik haar buitenbeen mee. Vooral op de volte. Aan de binnen teugel geef ik kneepjes, wanneer dit nodig is, meestal komt ze vanzelf wel. Eerst een paar rondjes met losse teugel draven en haar zelf haar even weegt laten vinden. Zo krijg je een paard dat meer in balans loopt en ook beter rechtuit kan rijden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:23

Sorenna schreef:
Ik laat hem eerst wat rondjes ontspannen draven (zonder gefrut aan de teugels zeg maar) en dan begin ik met kleine kneepjes in de binnenteugel geven.

Juist geen kneepjes, gewoon een beetje druk op beide teugels, kneepjes is gewoon een manege manier om een paard in de krul te rijden. Knipoog

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:24

ik vind niet dat j epaard er rechter op word als je alleen maar je buiten teugel gebruikt en heel soms je binnenteugel of begrijp ik dit nu verkeerd op de volte is het zeker van belang om je buiten teugel er goed aan te houden en met je binnen teugel stelling te vragen

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:25

Lara_Silver schreef:
Sorenna schreef:

Juist geen kneepjes, gewoon een beetje druk op beide teugels, kneepjes is gewoon een manege manier om een paard in de krul te rijden. Knipoog

vind ik ook en daarbij gaan ze alleen maar schudden en zal het nooit ontspannen gaan zakken en over de rug gaan lopen dat is mijn mening hoor!!!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:25

ik zorg dat ik even veel contact op mijn beide teugels houd,
en duw met mijn kuiten,en daarop geven ze meestal na,
en ik probeer het gevoel te houden dat ik berg opwaards rijd,

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:26

reinandje schreef:
feliciaa schreef:

oke dat vind ik een goede manier ja en wat doe je dan met je been als je druk geeft?

Mijn pony is erg gevoelig voor mijn been dus ik leg voorzichtig mijn kuit er aan, als ze daar niet op reageert druk ik net even iets harder..

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:27

Jep het beste is gewoon handen bij elkaar, even veel druk op beide teugels.
Wanneer het paard omhoog komt, hou dje de teugels vast en wat strakker..
Voel je ook maar een ietsiepietsie ontspanning, geef je mee. Aan het begin kun je dan een paar keer voor je gevoel overdreven ver meegeven. Je handen helemaal uitstrekken, zodat het paard ervaart. Hier is het fijn en hier mag ik op eigen benen lopen.
Sommige paarden die het nog niet kennen, kun je ondersteunen met drukjes. Het is wel van belang dat je hier geen gewoonte van maakt.
Het beste kun je gewoon beide teugels gelijk hebben en vanuit je been naar je hand toe rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:28

kneden met de teugels, zodat er een klein beetje druk op de teugels komt, dan gaat ze meestal vanzelf al naar beneden

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:28

en wat doen jullie als een beetje druk niet helpt om er naar beneden te krijgen en wat vinden jullie naar beneden lopen eingelijk heeft iemand een fot waarvan iemand denk dat haar of zijn pony paard goed en ontspannen naar beneden loopt?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:30

reinandje schreef:
Merlinde schreef:

dat kan natuurlijk maar wil je ook geen wedstrijden rijden?

jawel , zou dolgraag wedstrijden willen rijden met haar. Maar wil eerst dat ze normaal kan lopen, ze is de laatste tijd heel erg aan het rennen en druk doen.. als ze zich ontspant loopt gaat ze vanzelf me hand zoeken en lekker lopen..

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:31

oke en wat is lekker lopen volgens jou dan blijft ze in constante aanleuning?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:34

reinandje schreef:
vind ik ook en daarbij gaan ze alleen maar schudden en zal het nooit ontspannen gaan zakken en over de rug gaan lopen dat is mijn mening hoor!!!

Is ook idd, je een schat van het paard als het zonder te morren naar onder gaat als je hem om de seconde in de mond zit...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:35

Lara_Silver schreef:
reinandje schreef:

Is ook idd, je een schat van het paard als het zonder te morren naar onder gaat als je hem om de seconde in de mond zit...

ik begrijp even niet wat je hier precies mee bedoelt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:35

ik vind het een fijn gevoel als mijn paardje mijn hand volgt,
en dat ze uit zich zelf het contact zoeken,
ik heb vandaag les gehad van solvej,
enigste wat ik heb gedaan is ontspannen op het paard gaan zitten,en alleen stappen en dan draven,en weer rustig op een ontspannen manier haar weer terug te rijden,mijn paard ging toen uit zich zelf het contact zoeken,dat vond ikeen super gevoel,

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:36

en wat als je allerlei oefeningen moet doen en moet gaan verzamelen is dat dan ook DE manier voor jou?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:38

zover ben ik nog lang niet om te gaan verzamelen,
dit paard wat ik vandaag gereden heb,
is alleen met passoa bit gereden en altijd vastgehouden,
en ze moet nu leren dat het ook anders kan.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:39

Loslaten en ontspannen, lekkere overgangen rijden,dan komen ze vanzelf

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

Kijk maar in mijn profiel en klik op de site die er staat.
Wanneer het paard niet gelijk op die hulpen reageert, dan moet je het eigenwijs daar even bij laten.
JE kunt en mag (vind ik) niet meer doen dan druk op beide teugels constant houden, bij het naar beneden komen (ook al ist maar een heel ietsiepietsie) gelijk mee geven. Laat het paard het fijne ervaren.
Probeer anders eerst, voor je daarmee begint met een lange teugel te rijden en het paard met je been goed voorwaarts te rijden. Niet over zijn eigen tempo heen, maar rijd hem met je been naar je hand. Wanneer het paard daar zijn balans in heeft gevonden, wil het ook al uit zich zelf een buiging in de hals laten zien. Neem voorzichtig de teugels erbij, zodat je een constante druk hebt en blijf met je been daarna toe rijden.

DIt kan soms even duren, maar het is niet eerlijk als je dan meer gaat doen. Bewegen met je hand, kneepjes tot knijpen en knijpen tot heen en weer en heen en weer tot zagen.. of extra kort en veel been geven. Zo krijgt je paard spanning en gaat zijn rug wegdrukken, je krijgt een valste krul en een gespannen paard. Het paard moet zelf willen, omdat het daar fijn is.
Dat is wel zo'n beetje het moeilijkste stukje van het rijden. Accepteren dat je paard zelf moet willen en hij zal pas kunnen doen, wanneer hij ontspannen is, in balans, recht over zijn rug en hals, dan komt hij van zelf met een boog in zijn hals en hier kun je dan rustig op verder werken.