Werken in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duncan

Werken in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 08:50

Ik vraag me iets af Knipoog

Als ik een beetje door HAW blader, mensen zie discussiëren over hun training etc, dan gaat dat voornamelijk over werk in draf/galop. Ook zie ik dan foto's waar een paard alleen maar draaft en galoppeert, met de mededeling dat het instappen niet op de foto stond. Is dat dan het enige wat je doet in stap? In- en uitstappen?

Mijn vraag is nu, welke gang gebruiken jullie waarvoor?

Judje

Re: Werken in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:59

Alle gangen en de overgangen behoren mijn inziens door elkaar gebruikt te worden.
Zelf vind ik de stap een hele fijne gang om in te trainen. Het paard wordt er losser van en wat je in draf en galop doet aan overgangen, figuren en dergelijke behoren imo ook in stap te gebeuren.

Ik weet niet of het voor iedereen zo geldt hoor, maar ik heb het idee dat er nogal wat zijn die de stap gewoon saai vinden. Daarnaast wordt er in de meeste proeven ook maar weinig stap-werk gevraagd.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:42

Ik werk vooral in de stap, maar dat is ook omdat ik het zelf nog een beetje eng vind op mijn paard, en omdat hij nog niet zo lang ingereden is. Ik vind het heel belangrijk dat een paard eerst het sturen en dat soort dingen kent in stap, de rest komt dan wel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:43

Stap is de basis, is mijn stap niet goed, zal ik ook niet gaan draven.

Daarbij vind ik zelf stap de moeilijkste gang, omdat ik zijn beenzetting dan moeilijker kan volgen Lachen
Nieuwe oefeningen leg ik eerst aan de hand uit, in stap. Daarna pas ohz maar ook in stap (Voor zover dat bij díe oefening kan).
Ik denk idd.net als judje, dat veel mensen het gewoon saai vinden ofzo?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:08

Ik vind stap ook heel belangrijk! Al vind ik het niet de moeilijkste gang.
Ik ben het eens met hierboven over het feit dat oefeningen eerst in stap goed moeten gaan voor je verder kan werken in draf en galop.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:10

Ik stap zelf ook vrij veel. Vooral in het begin ben ik de buigingen in stap aan het oefenen. en overgangen van stap naar halthouden, weer naar stap, uitgestrekte stap, hals laten strekken in stap enz... als dat goed gaat dan pas ga ik draven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:13

ik sluit me aan bij MissEvel. De stap is de gang waarin ik alles controleer; mijn houding en zit, mijn doorkomst van mijn hulpen, het loslaten in de rug en het plaatsen van het (binnen)achterbeen. pas als dit volledig in orde is, draaf of galloppeer ik aan.

sowieso train ik 1 tot 2x per week ohz alleen maar in de stap. noob wordt daar onwijs soepel van, want in deze gang kan ik hem het beste gymnastiseren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:16

Saaie opmerking. Tong uitsteken Maar ik ga helemaal met Chance mee. Ik begin altijd lekker lang met stappen, stelling buiten, stelling binnen, figuren rijden. Daarna wat ronder instellen, zodra ze lekker haar rug loslaat op de volte ontspannen losdraven. Weer wat stelling oefenen en daarna weer stappen en hals laten strekken. Daarna oppakken en aan de slag.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:57

Ik gebruik alle gangen voor hetzelfde!

xxzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:10

Ik werk ook gewoon in stap. Knipoog
Ik probeer mijn pony dan nageefelijk te rijden, en halthouden, nageven enz.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:19

Je begint met stap, je eindigd met stap. Dus is het heel belangrijk. Maar ook tussendoor, stapt het paard onmiddelijk vlot door na een overgang, is het een teken dat het paard ontspannen is. Die controle vergeten veel mensen.

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:34

Ik stap in en uit. En in de tussentijd stap ik ook best vaak maar ik laat hem dan niet vrij. Gewoon oefeningen in staap aan de teugel. Als me pony ergens moeuite mee heeft doe ik het eerst in stap daarna pas draf of galop

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:45

Hmm ,
K vind stap ook de moeilijkste gang ,
Maar toch ook wel belangrijk ,
K stap nu nog best veel omdat ze in stap nogal
eens durft gaan slenteren en dat moet er nog uitgaan ! x

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:57

Ik stap los, neem sb, travers, keertwendingen en wijken mee in stap, probeer verzamelde stap, midden stap en uitgestrekte stap te oefenen. Ik rij veel figuren in stap (voltes e.d.) en bijv. een volte met contrastelling Lachen
Dus nee, niet alleen een rondje over de hoefslag en hopen dat ie daar warm en los van wordt Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:32

Alles wat ik in draf en galop doe, doe ik ook in stap.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:00

alles wat je in draf en galop doet kan je ook doen in stap

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:03

Ik werk ook veel in stap.Als dat goed lukt ga ik verder met de andere gangen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:05

chance schreef:
Ik stap zelf ook vrij veel. Vooral in het begin ben ik de buigingen in stap aan het oefenen. en overgangen van stap naar halthouden, weer naar stap, uitgestrekte stap, hals laten strekken in stap enz... als dat goed gaat dan pas ga ik draven.

Me too.
Ik vind stap zeker geen saaie gang!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:42

Ik rijd meestal een uur en het eerste kwartier stap ik alleen maar, dan rijd ik veel tempowisselingen, voltes, vraag iets meer stelling ect. Daarna ga ik draven en maak ik veel schijnovergangen en tempowisselingen en ook weer veel overgangen naar de stap, en natuurlijk veel afwenden, voltes maken ect. En dan rijd ik verder. Lachen

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:47

Stap vind ik een belangrijke gang, maar ook de moeilijkste. De mijne heeft takt in de draf en in de galop maar in de stap heeft ze niet zo veel takt. Daar moet je echt alles in de gaten houden. Plus het gegeven dat je de stap snel verpest. Maar het is wel een gang waarin je de verschillende oefeningen uitlegt. En het is rustiger dus ik als ruiter kan alles controleren op een rustige manier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:50

Van mijn lesgeefmens moet ik juist meer in de stap gaan doen. Ik ben zelf nog te gespannen in het zadel en moet leren ontspannen door middel van veel te stappen, het paard leren voelen en figuren te rijden. Pas als de stap fijn aanvoelt mag ik aandraven.

Alleen zoals nu waait het erg hard en dan is Garabel erg vliegerig waardoor ik vooral in het begin veel moet draven wil ik niet gelanceerd worden Nagelbijten / Gniffelen

keane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:51

Ja de stap wordt nogal eens vergeten, buiten het in- en uitstappen om (en zelfs dat wordt te kort gedaan door veel ruiters). Ik denk dat je in stap heel goed bepaalde oefeningen kunt doen. Ikzelf vind stap vaak ook juist moeilijker dan draf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

Mijn pony werd veel slechter van bijvoorbeeld echt zijgangen in stap, dan deed ik ze liever in galop. Ik stapte altijd heel veel tussen door, even lang laten. Maar vooral veel schakelen, veel wisselen met hoofd halshouding en wacht oefeningen.

Andere paard kon je echt niet mee stappen, daar werd ze heel evrvelend van. Daar stapte ik dus ook alleen mee in en uit en tussen door even om op adem te komen Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:36

Alle oefeningen doe ik ook in stap. Bijvoorbeeld als ik aan de zijgangen wil werken, doe ik ze eerst links en rechtsom in stap en daarna pas in draf. Wat ik wel merk nu het winter is, dat ik nauwelijks instap omdat het paard fris van stal komt en geschoren is. Ik werk hem dan liever los met een drafje omdat het anders een stuiterbal wordt en hij overal spoken gaat zien. Pas als hij warm is gedraaid en niet meer zo kijkerig is kunnen we ook ontspannen in stap werken.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:55

Ik vind de stap juist een belangrijke gang.
De gang waar in ik zelf goed aan mijn houding kan werken, maar ook juist een gang waar in je oefeningen rijdt.
Zoals ik hier al vaker voorbij zie komen, ik doe meestal alles eerst in stap, als dit goed gaat of redelijk ga ik over tot dezelfde oefening in draf. Knipoog