zadelmak / vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

zadelmak / vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:00

Hey iedereen, (dit word en lang verhaal)

ik ben rustig aan aan het beginnen met het zadelmak maken van mijn merrie zie ook [RT-P] "Val" probleem...) anders begrijp je me misschien iets minder goed

Hierbij loop ik dus tegen een probleem aan. Het paardje vertrouwd mij dus blind tegenwoordig, ik kan alles met haar op dit moment. Eigenlijk is ze heel een kennig. Mijn vriend kan haar dus wel uit de wei halen enz, maar als ze bang is, of gespannen moet ik haar toch echt gaan halen anders komt ze niet.

Longeren enz gaat nu super, zeg ik halt staat ze stil, en ik kan dr op klimmen (blijft dan stil staan) dit heb ik al super veel met haar geoefend. en het gaat prima, als ik er op zit kan ik haar overal aanraken, ze raakt niet in paniek ofzo.
Alleen gisteren wilde ik rustig een rondje met haar stappen voor de verandering, had niet de intensie om te gaan draven of meer, ben er namelijk al eens af gekukeld omdat ze schrok van een gele container die ineens het erf op reed.

Mijn vriend stond er bij, wij doen haar niet aan de longe om paniek bij haar te voorkomen (zie eerder topic), wel de bak door midden met behulp van een stroomdraad, zonder stroom er op. Paard krijgt een bok riem om en ik er dus op. Vriend loopt rustig weg (als leider) en vraagt paard om achter hem aan te komen. Wat ze ook doet. Super braaf. Ik er af, belonen, en er weer op. Weer een rondje, super braaf, stilstaan belonen als ik er op zit en weer weg stappen, met de intensie dit word het laatste rondje en dan stoppen we. Paard volgt super braaf mijn vriend, alleen ineens schrikt ze van de wind onder haar staart. En gaat er vandoor in draf, waar ze weer van mijn gewicht schrikt, waardoor ze weer gaat galopperen, wat uiteindelijk eindigd met bokken. Nou kan ik redelijk goed zitten, rij ik vaker paarden in, en bokte ze niet echt gemeen dus ik bleef goed zitten. Normaal gebeurd dit ook wel eens als er niemand op zit, maar dan sta ik op de grond stel haar gerust en is het goed. Het probleem was dus nu dat ik niet op de grond stond, maar mijn vriend, die ze dus niet zo vertrouwd als dat ze mij vertrouwd. Dus paard bleef maar rennen en bokken. Nu heeft dit beestje een hele korte rug, en kan ze daardoor verschrikkelijk snel en kort omdraaien. Dat deed ze dus ook een paar keer waarbij ik goed bleef zitten, todat ik hierdoor een beugel kwijt raakte. Bij het volgende rondje draaide ze bij de omheining weer en toen ben ik er zijwaards afgelanceerd met mijn heup op de omheining (is dus een ijzerenbuis), kan dus raden dat dat zeer doet

Als ik op de grond had gestaan had ik mijn paard heel makkelijk rustig gekregen maar omdat ik er opzat, en ik veel met lichaamstaal werkte en paard door alle omstandigheden echt in paniek was drong mijn stem niet tot haar door. Mijn paard vertrouwde mijn vriend niet genoeg om gerustgesteld te worden door hem.

Dus nu is mijn vraag hoe nu verder, ik dacht eerst ik geef het uit handen, maar ben daar van terug gekomen. ten eerste ben ik niet bang voor haar en was het niet gemeen bedoelt, en ten tweede dit is een paard met een gebruiksaanwijzing en ik ben heel bang dat mensen haar gaan slaan, je bent er toch niet altijd bij op een africhtingsstal, en dat werkt met haar altijd averechts.
Ik wil dus zelf bij iedere stap bij zijn. ten derde ben ik niet echt rijk Tong uitsteken ik sta op een stal waar ik voor familie prijs sta en als ik mijn paard ergens anders moet plaatsen kan ik het misschien niet meer betalen. zat ook al te denken om iemand anders te vragen om er op te gaan zitten en dan ik op de grond (eventueel zelfs een prof die dan bij mij thuis komt = dus betaald), maar aan de andere kant, ik wil niet de verantwoordelijkheid hebben, stel dat iemand anders er af valt en iets breekt, dan zou het dus mijn schuld zijn omdat het mijn paard is. Het heeft mij zo lang gekost om het paard haar vertrouwen te winnen, dus iemand anders heeft dat ook niet één, twee, drie. En ik wil haar heel graag onder het zadel hebben, ze kan super lopen en ik denk dat het uiteindelijk voor onze band ook heel goed zal zijn.

wie o wie kan mij tips geven of helpt mij uit mijn dilemma

groetjes

silviaftmax

Re: zadelmak / vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:10

Dit is wel heel moeilijk want je wilt natuurlijk dat je paardje blij is en dat hij er niet ongelukkiger van word als je hem eraan wil laten wennen.
Je paardje is wel HEEL erg eenkennig moet ik zeggen. Ik denk dat ze gewoon door oefenen oefenen en oefenen in moet gaan zien dat ze andere mensen ook kan vertrouwen.

Het is niet leuk, maar ik denk dat het de enige optie is om TOCH je paard uit handen te geven! En dat hoeft natuurlijk niet in 1x. Je kan bijvoorbeeld eerst een week alles SAMEN met iemand doen.

En het dan afbouwen. Maar vertrouw niet teveel op mijn antwoord. Jij kent je paardje het allerbeste en ik ken haar niet. Verder weet ik ook niet zo goed wat ik met dit probleem aan moet.

Maar ze moet gewoon LEREN dat er ook andere mensen zijn die je kan vertrouwen. Uiteraard vertrouwd je eigen paard jouw het meest, dat zal ook niet veranderen denk ik. Daarvoor heb je een band met het paard en is het jouw paard. Maar een beetje vertrouwen in andere mensen is wel handig als dat er komt Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:32

Het lijkt mij ook belangrijk inderdaad dat je paardje meer vertrouwen krijgt in andere mensen.
Misschien is het een idee om je vriend er wat meer mee te laten doen (hem laten poetsen, wandelen waar jij bij bent), zodat die band versterkt en jullie het wel samen kunnen.

Of je zoekt profesionele/ervaren begeleiding die rustig een band met haar op kunnen bouwen, zodat je er wel zelf op kan stappen straks zonder dat ze zo raar gaat doen.
Maar misschien als je het nog een paar keer op dezelfde wijze probeert dat het dan wel goed gaat als je afstapt voordat ze schrikt.
Dan went ze er aan dat jij op haar rug zit ipv ernaast staat en kan je haar de volgende keer wel rustig maken vanaf daarboven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:24

Hey meid,

het is ook wel een heel bijzonder geval hoor, dit paard.
Wat zo balen is is dat ze nu wel twee keer heeft ervaren dat je eraf te krijgen bent, als ze in paniek raakt of je er liever niet op wil, wat de oorzaak ook is...
Boann is nooit een allemansvriendje geweest; ik mocht ook meer van haar dan andere mensen, dat kwam puur door het aantal uren tijd die ik met haar heb gespendeerd in die anderhalf jaar. En zelfs dan bleef ze alert.

Wat ik wel denk- mocht je zelf door willen gaan- dat je idd verder gaat met iemand samen die professioneel is zodat je er zelf bij bent maar dat Boann ook die ander kan gaan vertrouwen, dat kan ze best, hoor! Zeker als het iemand is die de ervaring heeft en er zijn vak van heeft gemaakt! Daarbij ben jij dan niet verantwoordelijk als er eventueel iets gebeurd met die persoon.

Hier in de buurt rijdt Andrew op veel bekende stallen paarden in met een zadel waar hij echt amper uit te krijgen is. De meest aparte dieren krijgt hij voor elkaar, hij heeft een soort horsemanshipopleiding gevolgd in Amerika is de rust zelve en vooral betrouwbaar. Hij zou Boann gezien zijn rust, stijl en ervaring hier hebben ingereden. Juist zijn grondwerk voorkomt onnodige stress, daar maakt hij de vertrouwensband en krijgt hij respect van het dier zodat het met rijden vaak al vlug lekker gaat. Ook is hij betaalbaar. Het enige nadeel is dat je paardje dan meer in deze richting zou moeten staan voor een paar weken. Hij werkt nl in deze omgeving.

Kan het zijn dat je vriend nog niet ervaren genoeg is om te handelen in een stresssituatie?..
Hoe was Boann na afloop? Was ze gestresst? En hoe is het met je heup? Ach gut

Andrew werkt in een roundpen of longeerbak, het liefste met een doorsnee van minimaal 15 m. Hij gebruikt zijn eigen zadel, een soort westernzadel is dat.
Hij had hier aan huis 20 euro per sessie gekregen, dat zou vorig jaar zijn geweest. Wat Boann moest kennen, was longeren, het bit en een zadel. Dat heb ik haar toen geleerd. Hij doet hij een soort join up en gaat verder aan de slag. Als hij denkt dat het verantwoordelijk is laat hij jou er op. Hij is absoluut niet ruw. Knipoog

Sterkte meid!
Laatst bijgewerkt door detour op 27-12-07 10:07, in het totaal 3 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:28

schriktraining misschien een idee? eerst aan de hand, dan er op, door iemand anders geleidt mss?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:40

schriktraining lijkt me niet echt een goed plan... je kunt een paard niet leren niet bang te zijn voor wind ofzo... het is juist de bedoeling om het paardje zo rustig mogelijk te houden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:53

MoonenL schreef:
schriktraining lijkt me niet echt een goed plan... je kunt een paard niet leren niet bang te zijn voor wind ofzo... het is juist de bedoeling om het paardje zo rustig mogelijk te houden

Tocj kan je een paard desensibliseren waardoor het nergens meer van schrikt, die intensie vind ik an sich niet verkeerd, hoor!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:21

Tsja... Je zegt dat je veel ervaring hebt met jonge paarden, maar als ik je verhalen lees dan denk ik toch echt dat je hulp nodig hebt...

Je zegt dat ze alles aan de longe kent, maar dat je haar niet bij kunt zetten en dat je problemen krijgt als jij iets wil wat zij niet wil. Dan lijkt mij dus dat ze niet alles aan de longe kent en dat jij geen baas over haar bent.

Aan de lijn heb je dus al problemen en geen controle. Dus ga je er maar opzitten zonder dat iemand haar aan de lijn heeft die haar voorwaarts kan houden. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als jij haar voorwaarts houdt. Maar dat doe je niet, je gaat stappen en afwachten. Dat is de grootste fout die je kunt maken met zadelmakmaken. Altijd naar voren houden. Zolang ze op jouw initiatief goed voorwaarts gaat (in draf of galop) kun je zeker voorkomen dat ze (heel erg) gaat bokken. Het gaat niet helpen dat je er nu af bent gevallen. Als het een angstig paard is zal ze er van verschoten zijn en als het een dominant paard is (ik denk het laatste, maar ik ken het paard niet) zal ze denken; he dat is makkelijk...

De enige oplossing is goed voorwaarts houden. Zweepje erbij, tikje naar voren. Voordat ze de kans krijgt het zelf te bedenken. Heel simpel. Je hebt alleen een beetje lef nodig, maar dat heb je zeg je.

Verder zou ik deskundige hulp inroepen, want ik denk dat je verder niet echt op de goede weg bent als je eigenlijk al niet fatsoenlijk kan longeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:27

en als het een dominant paard is

Jasmijn, dit dier is anderhalf jaar van mij geweest en ze is eerder dominant dan angstig. Sterker nog; ze is super dominant. En onafhankelijk. Een prinsjesje op de erwt noemde ik haar wel eens...
Toch kan de eigenaar er relatief gezien al heel aardig mee uit de voeten maar ik vind het jammer dat ze niet gereageerd heeft op mijn optie, die jongen kan namelijk ontzettend goed met dit soort paarden overweg Ach gut ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:36

Thanks voor je pb, MoonenL. Ik denk echter dat het goed is als je haar toch durft los te laten mbt het inrijden door iemand die professioneel is, echt beroeps is, al helpt bij haar meppen idd voor geen meter. En daar heeft ze imo groot gelijk in. Misschien is er wel iemand als Andrew in het zuiden des lands?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:05

Jasmijn; ik voel me verschrikkelijk aangevallen door jou, Je hebt duidelijk niet mijn andere topic gelezen over Boann, of idd geval niet helemaal. Boann kan namelijk wel bij gezet aan de longe. Wij kiezen er alleen voor om dat niet te doen als ik er op zit, als voorzorgsmaatregel. Ik heb geen zin om met zo'n explosief paard om te slaan. Wie zegt verder dat ik haar niet voorwaartshou, dat staat dus echt nergens. Als je goed leest zie je, dat ik wel baas ben overhaar maar dat ze niet snapt waar ik blijf als ik op dr rug zit. Mijn vriend is om het zo te zeggen misschien geen baas overhaar, in mijn woorden ze vertrouwd mijn vriend niet.
Waar staat dat ik bokken niet uitzit... JA paard heeft gebokt maar daar door lag ik er niet naast. Dat was omdat het paard zo kort kan draaien met zo'n hoge snelheid, en met alle paarden die ik tot nu toe heb gereden nog geeneen die dat zo doet, dus daar leer ik alleen maar van.

Ik vind het heel goed dat je zegt dat je mijn paard niet kent; dat ken je dus ook niet, dus optie van zweep enzo zal ik maar buitenbeschouwing laten.
Zoals Detour: vorige eigenaar al zegt het is een heel dominant paard. maar niet naar mensen toe, en trouwens mijn 5 jarige merrie is haar tegenwoordig de baas in de wei. voer geen hooi van één stapel want dan krijgt Boann dus niets.

Verder mag je aan mijn kunnen twijfelen wat je wilt. En dat lees je dan in mijn andere topics??... daar vraag ik voornamelijk raad over mijn 5 jarig monster, die ik niet zelf heb ingereden en waar ik de fouten van een ander uit moet halen... en tja wedstrijden zijn lastig als je die nooit gereden hebt en nu wel moet rijden omdat school dat wil.

ik zou je dus willen vragen om eerst alles goed te lezen enz.. voor dat je zo'n bericht achter laat op een topic. Want als je mijn topics en reacties echt leest zul je ook zien dat ik nog nooit zo'n aanvallend bericht heb achter gelaten en heb ook echt een hekel aan mensen die dat doen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:15

detour schreef:
Jasmijn, dit dier is anderhalf jaar van mij geweest en ze is eerder dominant dan angstig. Sterker nog; ze is super dominant. En onafhankelijk. Een prinsjesje op de erwt noemde ik haar wel eens...

Dan betreft het dus geen vertouwenskwestie, maar een 'wie is hier nu eigenlijk de baas' kwestie, of niet? Een paard moet zowel vertrouwen in- als ontzag voor je hebben, anders kom je nergens. Hij moet weten dat er iets naars volgt als hij ongehoorzaam is, maar voldoende vertouwen hebben dat hij weet dat hij beloont wordt als hij het goed doet.

detour schreef:
Ik denk echter dat het goed is als je haar toch durft los te laten mbt het inrijden door iemand die professioneel is, echt beroeps is, al helpt bij haar meppen idd voor geen meter.

Proffesionele hulp lijkt mij ook het beste. Een paard zadelmakmaken is 1 ding, een paard zadelmakmaken en ook nog eens moeten corrigeren dat vraagt wel heel wat meer...

Overigens is een tik op het juiste moment geven een heel ander verhaal dan er op los meppen. Jonge/niet zadelmakke paarden begrijpen beenhulpen niet. Ze zullen zich eerder bol maken als je teveel gaat knijpen met je benen dan voorwaarts gaan. Daarom is het handig om ze een tikje te geven zodat duidelijk is dat ze voorwaarts moeten gaan. Een tik achter de kuit begrijpen ze altijd. En als het echt zo'n dominant dier is zal ze echt geen trauma oplopen van een goede tik op het juiste moment. In dat geval geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:22

MoonenL schreef:
Je hebt duidelijk niet mijn andere topic gelezen over Boann, of idd geval niet helemaal.

Uit dat topic haal ik dat longeren niet lukt... Zeker niet zodra jij iets wil wat zij niet wil. Dat zijn je eigen woorden...

MoonenL schreef:
Ik heb geen zin om met zo'n explosief paard om te slaan.

Wie heeft het over slaan? Een tik op het juiste moment is heel wat anders dan een paard in elkaar meppen...

MoonenL schreef:
Want als je mijn topics en reacties echt leest zul je ook zien dat ik nog nooit zo'n aanvallend bericht heb achter gelaten en heb ook echt een hekel aan mensen die dat doen

Je voelt je inderdaad heel erg aangevallen. En aan al je reacties af te lezen maakt het niet uit wie wat en hoe iets zegt, maar het ligt niet aan jou, aan jou deskundigheid en je wil geen proffesionele hulp en op alle adviezen reageer je afwijzend. Als je het dan zo goed weet en er zoveel feeling voor hebt, waarom open je dan een topic?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:29

jasmijn78 schreef:
MoonenL schreef:
Je hebt duidelijk niet mijn andere topic gelezen over Boann, of idd geval niet helemaal.

Uit dat topic haal ik dat longeren niet lukt... Zeker niet zodra jij iets wil wat zij niet wil. Dat zijn je eigen woorden...

En als je verder leest zie je dat er vooruitgang komt en dat het paard mij gaat vertrouwen en alles braaf doet...

MoonenL schreef:
Ik heb geen zin om met zo'n explosief paard om te slaan.

Wie heeft het over slaan? Een tik op het juiste moment is heel wat anders dan een paard in elkaar meppen...

hier heb ik het niet eens over de zweep, wij gebruiken geen longeerlijn omdat ik niet het risico wil lopen dat madam in haar oude gedrag terugvalt en dan met mij er op omslaat omdat ze dan in paniek is en nog eens druk van beneden krijgt.

MoonenL schreef:
Want als je mijn topics en reacties echt leest zul je ook zien dat ik nog nooit zo'n aanvallend bericht heb achter gelaten en heb ook echt een hekel aan mensen die dat doen

Je voelt je inderdaad heel erg aangevallen. En aan al je reacties af te lezen maakt het niet uit wie wat en hoe iets zegt, maar het ligt niet aan jou, aan jou deskundigheid en je wil geen proffesionele hulp en op alle adviezen reageer je afwijzend. Als je het dan zo goed weet, waarom open je dan een topic?

ik weet niet waar je dat vandaan haalt, mensen zeggen altijd heel snel dat het aan de ruiter ligt, en dat is ook zo, ik open alleen topics als ik zeker weet dat het probleem niet bij mij ligt, en als ik zeker weet dat een paard geen medische problemen heeft. en waar staat dat ik geen professionele hulp wil? ik krijg juist hele goede begeleiding,, zowel op school als vanuit mijn privé omgeving. heb alleen even wat pech gehad met mijn instructrice en heb nu een hele goeie waar het goed mee klikt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:37

MoonenL schreef:
ik weet niet waar je dat vandaan haalt, mensen zeggen altijd heel snel dat het aan de ruiter ligt, en dat is ook zo, ik open alleen topics als ik zeker weet dat het probleem niet bij mij ligt

Maar het probleem ligt ALTIJD bij de ruiter. Al is een paard nog zo 'moeilijk' (want wat voor de ene ruiter moeilijk is, is voor een meer ervaren ruiter miscchien wel appeltje-eitje), het is een probleem van de ruiter dat die daar niet mee om kan gaan. Als jij er zo zeker van bent dat het probleem niet bij jou ligt, dan is het misschien wel gewoon geen geschikt paard voor jou?

Zolang jij blijft denken dat het probleem niet bij jou ligt, zul je geen stap verder komen.

MoonenL schreef:
en waar staat dat ik geen professionele hulp wil?

MoonenL schreef:
Dus nu is mijn vraag hoe nu verder, ik dacht eerst ik geef het uit handen, maar ben daar van terug gekomen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:42

jasmijn78 schreef:
detour schreef:

Dan betreft het dus geen vertouwenskwestie, maar een 'wie is hier nu eigenlijk de baas' kwestie, of niet? Een paard moet zowel vertrouwen in- als ontzag voor je hebben, anders kom je nergens. Hij moet weten dat er iets naars volgt als hij ongehoorzaam is, maar voldoende vertouwen hebben dat hij weet dat hij beloont wordt als hij het goed doet.

In het begin Was dit paard dan misschien de baas overmij, in mijn ogen had ze gewoon totaal geen vertrouwen in mij, maar nu is dit helemaal anders. Join ups e.d gaan super, vrijheidsdressuur gaat super, wandelen, poetsen gaat super en het belonen en straf systeem gaat ook zeer goed bij al deze dingen.

detour schreef:
Ik denk echter dat het goed is als je haar toch durft los te laten mbt het inrijden door iemand die professioneel is, echt beroeps is, al helpt bij haar meppen idd voor geen meter.

Proffesionele hulp lijkt mij ook het beste. Een paard zadelmakmaken is 1 ding, een paard zadelmakmaken en ook nog eens moeten corrigeren dat vraagt wel heel wat meer...

Mijn 5 jarige moest gecorrigeerd worden, die al ingereden was toen ik haar kocht als 4 jarige
mijn 7 jarige merrie moet niet gecorrigeerd worden, had alleen de eerste maand veel problemen met longeren maar dat is nu over en die wil ik graag zadel mak hebben.

Proffesionele hulp: ik weet hoe het er aan toe gaat op de meeste handels/ africhtingsstallen en dat wil ik niet voor mijn paard. Ik ga een persoon zoeken zoals detour aanschreef alleen dan hier in de buurt.

Overigens is een tik op het juiste moment geven een heel ander verhaal dan er op los meppen. Jonge/niet zadelmakke paarden begrijpen beenhulpen niet. Ze zullen zich eerder bol maken als je teveel gaat knijpen met je benen dan voorwaarts gaan. Daarom is het handig om ze een tikje te geven zodat duidelijk is dat ze voorwaarts moeten gaan. Een tik achter de kuit begrijpen ze altijd. En als het echt zo'n dominant dier is zal ze echt geen trauma oplopen van een goede tik op het juiste moment. In dat geval geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Maar als het paard voorwaarts genoeg is hoef ik geen tik te geven, voorwaarts is helemaal niet het probleem

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:43

Citaat:
Dus nu is mijn vraag hoe nu verder, ik dacht eerst ik geef het uit handen, maar ben daar van terug gekomen. ten eerste ben ik niet bang voor haar en was het niet gemeen bedoelt, en ten tweede dit is een paard met een gebruiksaanwijzing en ik ben heel bang dat mensen haar gaan slaan, je bent er toch niet altijd bij op een africhtingsstal, en dat werkt met haar altijd averechts.
Ik wil dus zelf bij iedere stap bij zijn. ten derde ben ik niet echt rijk Tong uitsteken ik sta op een stal waar ik voor familie prijs sta en als ik mijn paard ergens anders moet plaatsen kan ik het misschien niet meer betalen. zat ook al te denken om iemand anders te vragen om er op te gaan zitten en dan ik op de grond (eventueel zelfs een prof die dan bij mij thuis komt = dus betaald)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:50

Maar het probleem ligt ALTIJD bij de ruiter. Al is een paard nog zo 'moeilijk' (want wat voor de ene ruiter moeilijk is, is voor een meer ervaren ruiter miscchien wel appeltje-eitje), het is een probleem van de ruiter dat die daar niet mee om kan gaan. Als jij er zo zeker van bent dat het probleem niet bij jou ligt, dan is het misschien wel gewoon geen geschikt paard voor jou?
Citaat:
Zolang jij blijft denken dat het probleem niet bij jou ligt, zul je geen stap verder komen.

aaaaaaaggg, dit gaat dan weer over mijn eerder geopende topics die over mijn andere (5 jarige- Vassy) merrie gaan waar bij zelfs mijn instructrice zegt dat het niet aan mij ligt. dus niet over de 7 jarige Boann waar het in dit topic over gaat.

Over het al gemeen ligt het probleem ook bij de ruiter, alleen met Boann ligt het probleem meer dat ze de gene die op de grond staat (als ik er opzit) niet vertrouwd of zoals jij het dan wilt zeggen dominant is over die persoon en dan in paniek raakt door iets heel kleins en omdat ik er dan opzit nog meer in paniek raakt (en dan dus gaat rennen) en de gene die op de grond staat haar niet kalm krijgt en ze niet op mijn stem of zit hulp reageert (zithulp kent ze nog niet) als ik er op zit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:11

MoonenL schreef:
Maar als het paard voorwaarts genoeg is hoef ik geen tik te geven, voorwaarts is helemaal niet het probleem

Wel als het voorwaarts gaan niet op jouw initiatief gebeurd. Jij zegt zelf dat je gaat stappen. Als je er op gaat zitten en je laat het paard na een paar stappassen direct aandraven ben je haar voor. Dan gaat ze op jou initiatief voorwaarst, dan moet ze dus op jou letten, heeft ze minder aandacht voor haar omgeving en ben jij meer 'in-control'. Bovendien ben jij dan in balans omdat je weet dat jij gaat draven.

Als zij onverwacht vanuit stap uitzichzelf naar voren schiet en jij bent er niet op berekent, dan raak je toch altijd wat uit balans, en dat is niet handig. Daarvan kunnen ze gaan bokken/omdraaien, in paniek raken en wat al niet meer. Dan ben je dus niet meer 'in-control'. Met andere woorden; je moet dus niet afwachten, maar zelf het initiatief nemen. Je moet weten wat je doet met zadelmakmaken, en vooral niet te 'truttig' zijn. Kijk maar eens naar proffesionals hoe die dat doen, die gaan ook gelijk draven/galloperen (galop gaat vaak nog makkelijker voor jonge paarden). Mensen die wat angstig/te truttig zijn willen vaak liever blijven stappen, maar daar haal je vaak meer problemen mee op de hals.

MoonenL schreef:
aaaaaaaggg, dit gaat dan weer over mijn eerder geopende topics die over mijn andere (5 jarige- Vassy) merrie gaan waar bij zelfs mijn instructrice zegt dat het niet aan mij ligt.

Ik heb je andere topics niet gelezen hoor. Alleen degene waarnaar je in dit topic verwijst. Ik neem aan dat het dan om hetzelfde paard gaat (wat ik er ook uit af kan leiden).

Dus met je andere paard heb je ook problemen en daarbij ligt het ook niet aan jou?

MoonenL schreef:
Over het al gemeen ligt het probleem ook bij de ruiter, alleen met Boann ligt het probleem meer dat ze de gene die op de grond staat (als ik er opzit) niet vertrouwd of zoals jij het dan wilt zeggen dominant is over die persoon en dan in paniek raakt door iets heel kleins en omdat ik er dan opzit nog meer in paniek raakt (en dan dus gaat rennen) en de gene die op de grond staat haar niet kalm krijgt en ze niet op mijn stem of zit hulp reageert (zithulp kent ze nog niet) als ik er op zit.

Als je gewoon zelf het initiatief neemt en direct voorwaarts laat gaan op jouw initiatief (en pas weer terug laat komen op jou initiatief) heb je geen helper van de grond nodig. Alleen iemand die even vasthoudt bij het opstappen.

Ik heb zelden hulp bij het rijden zelf, alleen de eerste paar keer. En dan staat er alleen iemand in de bak met een longeerzweep, die alleen ingrijpt als het paard terugkomt en wil gaan bokken door hem met de zweep naar voren te 'jagen'. Dat kan iedereen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:20

Laten we hier aub mee stoppen.

Ik ken jou niet, jij kent mij niet en het paard niet dus heeft onze discussie helemaal geen zin. Ik reageer op jou omdat ik je met alles wat jij zegt aangevallen voel in mijn kunnen terwijl ik weet dat ik genoeg ervaring heb, alleen boann is gewoon een heel apart geval. De manier waarop jij aangeeft dat je paarden het beste zadelmak kunt maken is ook een goede manier. Zo doe ik het privé en op werk ook altijd. maar dat werkt niet voor dit paard, dat hebben we al geprobeert en dan raakt ze nog sneller over de rooie.

Met mijn andere paard en mij gaat het op dit moment super goed hoor. Ik heb wat moeilijke momenten met haar gehad. maar heeft niet iedereen dat wel eens, waarbij de fout wel bij mij lag, daar heb ik geen topics overgeplaats en dit samen met mijn instructrice opgelost. Ik heb met haar alleen een paar dingetjes gehad waarbij mijn instructrice zelfs zegt dat het niet aan mij ligt, er zelf is gaan opzitten, mensen van mijn werk er op die al jaren in het vak zitten en precies de zelfde problemen met haar hebben als dat ik had. en daar plaats ik dan een topic over. om advies... net zoals dit topic

ik zit er verder niet op te wachten om afgekat te worden, en als iets in mijn ogen niet rechtvaardig is, zoals voor mijn gevoel jou eerste reactie op mijn topic dan kan ik heel fel reageren... zoals je gemerkt hebt.
En omdat we beide hier niets aan hebben en ik er alleen maar een heel wrang gevoel aan overhou lijkt het mij beter dat dit mijn laatste reactie is op jou over dit onderwerp.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:38

Hey meid, koppie op en blijf bij jezelf.Laat je niet gek maken! Ach gut

Jasmijn, dit paard kan idd ook naar mensen dominant zijn, naar meerdere zelfs. Dus in dat opzicht ben ik het met de TS niet helemaal eens. Maar niet alle paarden laten zich begeleiden op dezelfde wijze en deze dame al helemaal niet. Geloof me; dit is een heel apart dier, een kruidje-roer-mij-niet. Daarom zie ik in dit geval professionele hulp als een heel goede oplossing en iemand als Andrew spreekt de TS aan maar ze doet dat liever aan huis. Dat is toch haar goedrecht? Verder is TS goed voor paarden. Ik heb er eentje van haar (de schimmel uit haar profiel) en dat diertje is super voor elkaar!

Zal fout zijn dat ik me ermee bemoei maar de TS van dit topic is een lieve meid, die juist kritisch is naar zichzelf en het graag goed wil doen. Vandaar dit topic.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:43

dank u Tong uitsteken Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:27

MoonenL schreef:
Ik ken jou niet, jij kent mij niet en het paard niet dus heeft onze discussie helemaal geen zin.

Het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen, maar je opent hier wel een topic. 99% van de bokkers zullen jou en je paard niet kennen. Als dan volgens jou een discussie, of het meedenken van deze bokkers met jou geen zin heeft, waarom open je dan uberhaupt een topic?

detour schreef:
Daarom zie ik in dit geval professionele hulp als een heel goede oplossing en iemand als Andrew spreekt de TS aan maar ze doet dat liever aan huis. Dat is toch haar goedrecht?

Natuurlijk! Ik gaf toch ook al aan dat zij het best proffesionele hulp zou kunnen zoeken?

detour schreef:
Verder is TS goed voor paarden.

Daar twijfel ik ook niet aan hoor Knipoog Ik denk dat alle bokkers het beste met hun paard voorhebben.

detour schreef:
Zal fout zijn dat ik me ermee bemoei maar de TS van dit topic is een lieve meid, die juist kritisch is naar zichzelf en het graag goed wil doen.

Verder begijp ik niet dat ze zich zo aangevallen voelt. Ik geef alleen maar aan dat ik denk dat ze proffesionele hulp nodig heeft en wat ik denk dat het probleem kan zijn (naar aanleiding van de door haar zelf gegeven info) en ik geef wat tips die bij mij uitstekend werken. Het lijkt mij dat dat de bedoeling is van een topic waarin je vraag op tips. En als de tips je niks lijken dan doe je er lekker niks mee. Verder; als zij daadwerkelijk zo kritisch naar zichzelf is, dan zou ze geen problemen hebben met het feit dat er kritische/directe vragen aan haar worden gesteld en daar gewoon op kunnen antwoorden. Dan hoef je daar niet zo dramatisch op te reageren.

Maar ik wens TS en haar paard verder veel succes! Vork Ik hoop voor haar dat het goed komt.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:43

En een prof aan stal laten komen? Zodat je er zelf zicht op hebt.
Wij hebben het ook laten doen, omdat ik het niet aandurfde eigenlijk.
Maar het ging super, sterker nog het bevalt ons daar zo goed dat de pony daar
nog steeds op stal staat en nog steeds geweldige begeleiding krijgt.

Veel succes ermee.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:09

Daar ben ik nu naar opzoek. Wil percé dat het paardje thuis blijft staan. Vind een paard iedere keer verhuizen niet goed, zeker bij deze dame niet.