Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:17

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat paarden van 3 (net een maandje ingereden, nog erg onwennig), dat daar al intensief mee gesprongen wordt (3 keer in de week rijden, 1 x daarvan = springen). Als je een springstal hebt, en je moet jonge paarden naar de top brengen, dan kan ik me er alsnog niks bij voorstellen dat je daar al zo jong mee begint. Een jong paard moet balans zoeken, en dat doet hij niet door veel te springen, dacht ik zo. Ik zou dan eerder beginnen met vrijspringen. Nou, in ieder geval, ik wou hier even jullie mening om vragen Lachen.

8nnemiek

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:22

Niet alleen voor het evenwicht, maar ook voor de gewrichten is het erg slecht. Een paard is nog volop in de groei als hij net 3 is. En kinderen laat je ook niet fitnessen. Zelfde idee. De gewrichten verslijten dan veel te snel, of kunnen zelfs niet helemaal goed ontwikkelen.
Zelf vind ik het inrijden met drie jaar sowieso al te vroeg. Beginnen met vier jaar is veel beter Lachen

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:33

Naar mijn mening veel te jong. Alle gewrichten moeten nog volgroeid raken. De belasting bij springen is erg hoog, wat alleen maar tot beshadiging kan leiden. Gewoon nog een tijdje geduld oefenen.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:08

MysticTinker schreef:
Niet alleen voor het evenwicht, maar ook voor de gewrichten is het erg slecht. Een paard is nog volop in de groei als hij net 3 is. En kinderen laat je ook niet fitnessen. Zelfde idee. De gewrichten verslijten dan veel te snel, of kunnen zelfs niet helemaal goed ontwikkelen.
Zelf vind ik het inrijden met drie jaar sowieso al te vroeg. Beginnen met vier jaar is veel beter Lachen

Precies, een paard is pas volledig uitgegroeid met zeven jaar, af en toe eens eens springen met een jong paard lijkt me geen probleem maar ik zou er heel voorzichtig mee zijn.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:20

Ik vind het ook te jong..heb zelf een 3 jarige en daar heb ik nog niet mee gesprongen..
Heb al wel balkjes laten lopen en tja de 1e keer vlogen we er ook een meter overheen maar dat was het..
Volgend jaar gaan we beginnen met een klein sprongetje en ook dat zal met mate gedaan worden...ikzelf vind het erg belastend voor zo'n jonkie

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:33

ik vind het ook veel te jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:34

Ik denk dat de spieren, pezen en botten daar nog niet goed genoeg voor ontwikkeld zijn.
Vanaf een jaar of 6 zou ik pas echt intensief (+1.20) gaan springen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:43

Wat verstaat topicstart(st)er onder "intensief springen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:45

Dat wil ik ook wel weten Ja

Balans, kracht en behendigheid kun je een paard heel goed leren door te springen Ja
Maar er is wel een verschil in het hoe Lachen

Vergeet niet dat veel paarden al aardig dicht richting de 4 jarige leeftijd aan gaan.
En je een 4 jarige in de L mag starten (1.10 hoog, barrage 1.20)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:07

een meisje sprong op een kruising fjord+... op 2 jaar ongeveer met erop rijden ..
mijn fjord was bij de vorige eigenaren naar springles geweest 3 jaar + bijna 1 meter springn

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:11

Ik vind niet dat je met zo'n jong paard al kan springen. Het is erg belastend. Er zit natuurlijk wel verschil in of je hele dagen gaat springen of het bijvoorbeeld maar 2 keer per jaar doet.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:15

Ik persoonlijk vind het te belastend voor z`n jong dier en zou wachten tot minimaal 4/5 jaar met springen.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:20

Springen is een te groot woord voor een driejarige. Ik denk dat een beetje huppelen echt geen kwaad kan. Je moet dan niet hele parcoursen gaan springen, maar een paar kleine huppels achter elkaar is minder belastend dan een rodeo in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:20

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:24

Ik ben er absoluut tegen. Bij ons mogen de paarden pas springen als ze 5 zijn en niet eerder. Dat lijkt me een prima regel, laat een jonkie eerst maar eens z'n balans vinden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:31

Bij ons op de ponyclub werd wel verwacht dat onze 3 jarige gewoon meesprong. Ik was daar tegen maar daar was absoluut geen begrip voor....Dan doen ze net alsof je geen verstand hebt van paarden omdat het je eerste eigen paardje is Rolleyes Dus nu voorlopig maar even geen lessen meer, dan hoef je ook niet iedere keer die discussie aan te gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:44

Ik denk dat een goed meegaande ruiter op zo'n huppel echt geen kwaad kan hoor Lachen
Ook niet al huppel je dit elke keer een keertje mee met een bijna 4 jarige. (en dan niet in den treure er over, dat heeft geen toegevoegde waarde, ook niet als ze ouder zijn)

En eens een keer kijken naar de aanleg en een keer wat hoger is ook niet erg. Zoals op handelstallen gebeurd.
Maar dat vind ik dan niet goed voor vaak Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:55

Nee kwaad kan het ook zeker niet. Maar een jong onervaren paard kan kan natuurlijk ook een hele rare, onverwachte sprong maken waardoor goed meezitten wel eens kan mislukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:56

Dat valt in de praktijk wel mee vind ik dan Lachen
Dat gebeurd zeker wel eens, maar niet elke keer ofzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:00

Ik vindt het niet kunnen , het dier moet eerst zijn belans vinden en goed ontwikkelen.. Losspringen kan wel , dan hefet hij geen ruiter op z'n rug.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:03

Maar rk, wat jij op de foto laat zien kan mi niet worden gerekend onder intensief springen.
Als je een goed ruiter hebt en er een rem, stuur en gas op je paard zit, kun je best eens een keer een huppeltje meenemen.
Maar echt parcoursen springen of hoge hindernissen en ook verwachten dat je paard dat even doet is natuurlijk wel schadelijk. Maar dat geld natuurlijk niet alleen voor springen, maar ook voor intensief dressuren of intensief buitenrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:05

Daarom ook de eerder gestelde vraag, wat verstaat TS onder intensief springen? Lachen

Ik ken ruiters die een balk op de grond al eng vinden en als je dan een kruisje maakt, of dat kruisje ff recht legt ze vinden dat ze intensief en hoog gesprongen hebben Lachen

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:05

Waarom zou je al met een paard van 3 jaar gaan springen? Hoe eerder je ermee begint, des te eerder zullen ze 'versleten' zijn.

Naar mijn mening kun je pas met springen beginnen als het paard 4/5 jaar is en echt gaan springen vanaf 6/7 jaar. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het paard zelf.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:09

Ik ben het met RK eens... Een paard van 3 jaar oud (vaak al ver richting de 4) kan best af en toe een sprongetje maken. Is hardstikke leuk voor ze voor de afwisseling!