Uitgestrekte draf, bewegingsafloop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Uitgestrekte draf, bewegingsafloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:48

Geweldig dat we tegenwoordig heel kritisch kunnen kijken naar de bewegingsafloop van een paard vanaf foto's. Ik zie wel eens foto's voorbij komen waarbij een uitgestrekte draf het achterbeen eerder los van de grond is dan het voorbeen...
Voorbeeld
Wat vinden jullie hiervan?

Maar nu zag ik een topic waar een aantal paarden los door de baan ging met daarop hetzelfde fenomeen te zien:
Topic

En ik ben gaan googlen en kwam het vaker tegen, zowel onder het zadel als los:
Afbeelding

Nu ben ik benieuwd naar de rijtechnische problemen die dit veroorzaken, en de verklaring waarom het paard los ook deze bewegingsafloop vertoont...
Wat vinden jullie van deze bewegingsafloop?

Slotty

Re: Uitgestrekte draf, bewegingsafloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:50

ik snap het probleem niet helemaal? Bloos
als ze dat doen als ze ook vrij lopen, is er dan een probleem?
ik heb verder geen verstand van de benen/lichamen van paarden, maar de nuchtere ik ziet er geen problemen in..
Tenzij iemand goede uitleg heeft Vork

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:51

*Ik volg dit even!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:53

Ik zie er inderdaad ook niet echt een probleem in, als ze het uit zichzelf ook doen..? Tong uitsteken Ben ook wel benieuwd of iemand goed kan uitleggen waarom het slecht zou zijn.. Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:55

Slotty schreef:
ik snap het probleem niet helemaal? Bloos
als ze dat doen als ze ook vrij lopen, is er dan een probleem?
ik heb verder geen verstand van de benen/lichamen van paarden, maar de nuchtere ik ziet er geen problemen in..
Tenzij iemand goede uitleg heeft Vork

de draf is een diagonale gang, dus horen beide benen ook op elk moment gelijk te zijn.
dus niet bvb lv naar voren, en ra naar achteren, die horen dan beide naar voren te gaan, en dus ook niet eerder van de grond af Knipoog

dus zou het een tactfout zijn....

hoop dat het zo een beetje duidelijk is(verbeter me als het fout is hoor Knipoog), ik volg dit ook even...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:55

zou het slecht of ongewenst zijn ?!
ik had er eerlijk gezegd nooit zo kritisch opgelet...maar nu je het zegt, je ziet het vaak ja Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:56

als het achterbeen eerder van de grond los is, is dit omdat het paard op de voorhand loopt.
een paard loopt van nature met 2/3 van zijn gewicht op de voorhand,dus het is heel normaal.

onder de man trachten wij dit andersom te krijgen 2/3 op achterhand en 1/3 op voorhand
hierbij word dan het bekken gekanteld , wat een paard zonder ruiter niet doet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:57

crossmonster schreef:
als het achterbeen eerder van de grond los is, is dit omdat het paard op de voorhand loopt.
een paard loopt van nature met 2/3 van zijn gewicht op de voorhand,dus het is heel normaal.

onder de man trachten wij dit andersom te krijgen 2/3 op achterhand en 1/3 op voorhand

klinkt idd heel logisch zo.. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:00

Ik geloof dat dit een show-draf genoemd mag worden. Paarden worden daar op getraind, dus het is minder 'natuurlijk' de een heeft er meer aanleg voor dan de ander, dus in principe valt het erin te fokken. Lijkt me geen goede draf, gezien de belasting op de voorhand.
Zie liever een minder ruime draf op de achterhand met een goede losheid in het lichaam.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:00

Ik hoop dat ik mag citeren?

Deze tekst is afkomstig van deze site waar een paar foto's worden besproken met daarop de achterhand los van de grond in een uitgestrekte draf.

Citaat:
It does not get any worse than this. Complete loss of collection at the end of the cruising phase in the long trot. Obviously a novice.
Imagine that this horse is so deformed and twisted that it has only one leg on the ground during the trot. Same thing as on the left in a more "advanced level". The only time one could use the term advanced idiot is in dressage. Again, one leg on the ground during trot? Typical running over the front while dragging the hind behind, but the front looks "pretty", right? To whom? Mind you, this is the Olympic level!

If you've been on a horse for just one month, and had no teacher, you are riding far better than any of the people depicted here, because the horse will not do any of this on his own unless he is pressured or forced into it, which is extremely obvious in all pictures.

Met name de tweede alinea lijkt mij tegenstrijdig omdat het paard het 'los' ook doet

Onder het zadel is deze beweging dus ongewenst, maar blijkbaar niet onnatuurlijk?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:03

Interessante discussie, dit blijf ik ook wel even volgen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:07

crossmonster schreef:

Iets wat in een draf niet lijkt te lukken.... [RT-D] Op de achterhand? n.a.v. artikel BIT

Waar overigens de kanttekening wordt gemaakt dat hier in dit geval GP paarden en ruiters aan deelnamen en geen klassiek geschoolden..... Een discussie op zich, maar ben om te kunnen vergelijken eigenlijk een beetje op zoek naar het klassiek geschoolde paard waar in de uitgestrekte draf het achterbeen loskomt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:15

Ik denk dat een goed gefokt paard wat in een natuurlijke draf loopt bijna altijd in takt hoort te lopen Ja
Doet hij dat niet dan zou het voor mij wel een reden zijn als ik een goed paard zou zoeken om hem te laten staan.
(en gaat het om een hengst hem niet op mijn paard te zetten)

Pas vroeg een kennis van me wat ik van enkele van zijn paarden vond (puur om mij te leren, die man weet er zelf enorm veel vanaf)
1 was echt geweldig! Het was een springpaard, maar geweldige achterhand en daardoor ook van voor fijn weg kunnen komen. Fijn op de sprong doordat hij zijn lijf fijn kon gebruiken.
Dat kon imo echt een hele goede worden (altijd afwachten, maar hij had zeker potentie)
Zou door zijn fijne beweging en goede achterhand ook zeker niet misstaan in de dressuurring

Die ander, trok de hak richting staart, zwaaide flink met het voorbeen... maar achter gebeurde er niks.... liep ook duidelijk uit takt.
Was ook helemaal niet sterk op de sprong. Hij kwam er wel over, maar die gaat in een dubbel sprong problemen krijgen. Sprong nu ook al minder over de rug.

Man gaf me in beide paarden gelijk in mijn beoordeling Lachen

Ik heb hem gezegt dat hij dat paard maar als dresuurpaard moest verkopen ipv als springpaard...filmpje moest maken en er flink veel geld voor vragen Haha!
En vooral maar moets verkopen op dat schitterende zwaaiende voorbeen...wat nu zo enorm gewild is Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:17

Kijk eens op de site van moravita, die rijden klassiek Knipoog
Verder heeft een vriendin van mij een paard gekocht die klassiekgeschoold is, altands, de basis. Die zat als 2 jarige vast in zo'n showgang verdelde de eigenaar, en is nu ontzettend los. Zo los zelfs dat de DA bijna verbaasd was... Maar weet niet of deze draf ook met vastzitten te maken krijgt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:20

Ik hoor hier tact, het gaat dus om een tactfout... Misschien toch maar eens op zoek naar een filmpje waarop deze tactfout te vinden is?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:23

kekaro schreef:
zou het slecht of ongewenst zijn ?!
ik had er eerlijk gezegd nooit zo kritisch opgelet...maar nu je het zegt, je ziet het vaak ja Lachen

Inderdaad. Nu je het zegt valt het me pas op, eigenlijk is hier niet goed denk ik.
Ze horen in tact te lopen, en echt in tact lopen ze nu niet.
Interessant topic!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:29

Helaas veranderen bij de meeste filmpjes de benen in vage strepen als je op pauze drukt, waardoor je het bewegingsmoment niet goed kan beoordelen Scheve mond

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:40

Kelly_ann schreef:
Helaas veranderen bij de meeste filmpjes de benen in vage strepen als je op pauze drukt, waardoor je het bewegingsmoment niet goed kan beoordelen Scheve mond

hahaha dat was ik ook al aan het proberen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:42

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:45

Ik denk dat dit deels verzoorzaakt word door de voorwaardse beweging van het paard.

Immers, men wil dat het achterbeen eerder de grond raakt dan het voorbeen, op de meeste van deze foto's lijkt dat ook wel te gaan gebeuren. Door de voorwaardse beweging van het paard, zal dan het voorbeen in verhouding verder naar voren de grond raken, omdat deze wel helemaal uitgestrekt is als hij de grond raakt (zo ver mogelijk naar voren) maar de snelheid van het paard, zal hem tenopzichte van het achterbeen al naar voren hebben gedragen. Als je ervanuit gaat dat het paard dan het voor en achterbeen ongeveer even lang heeft(zal niet heel veel schelen vanuit het scharnier punt gezien, zal het achterbeen wel eerder de grond MOETEN verlaten, omdat hij anders door de grond achter het paard aan moet slepen. De massa gaat immers nogsteeds naar voren, en doordat het voorbeen verder naar voren de grond heeft geraakt, zal hij dus als zijn achterbeen al volledig gestrekt is, zijn voorbeen nog niet vollegid gestrekt hebben. Hij moet zijn achterbeen dan wel optillen (of er achteraan slepen..) en evenlater zal dan het voorbeen volgen, omdat die dan ook volledig gestrekt zal zijn.

als een paard minder snel gaat, zal het voorbeen in verhouding minder ver naar voren worden gezet bij een goed ondertredend achterbeen, en zal het paard dus schijnbaar beter in takt lopen.

daarom maakt het ook z'n verschil of je verzamelt strekt zegmaar, of je paard gewoon harder laat gaan en hem daarin laat strekken. Door de snelheid kan het paard dan de beweging gewoon niet helemaal goed afmaken.
De paarden op de foto's die los uitgestrekt draven, zullen dit in redelijk hoog tempo doen, er zit immers geen ruiter op om ze in te houden. Daardoor zullen ze dus idd, bij een goed ondertredend achterbeen, het achterbeen ook wel weer eerder móéten optillen.

(dit is puur theoretisch, maar vind het eigelijk wel logisch klinken Tong uitsteken )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:42

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:09

Zou het niet komen doordat een paard gewoon vlug is in het achterbeen?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:40

Dan is hij toch juist traag?
Anders had dat achterbeen al op de grond gestaan, nu is het te laat Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:43

Ik zie het zo Tong uitsteken het been wat hij nog op de grond zou moeten hebben, is er al vanaf Tong uitsteken dus dan lijkt het in mijn geval dat hij vlug is toch?? of ben ik nou Blond

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:04

Van een uitgestrekte draf is er een definitie. Dat betekent dat een uitgestrekte draf eenduidig is bepaald. Ook het begrip draf is eenduidig bepaald. Het is dus niet mogelijk om iets wat geen uitgestrekte draf genoemd mag worden, een uitgestrekte draf te noemen. Dat is geen uitgestrekte draf. Wat iemand minder fraai of beter vindt, kan alleen binnen de geldigheid van de definitie worden aangegeven.

Het paard beweegt naar voren. In draf is er een moment dat alle benen van de grond zijn, dat is in het zweefmoment. Het paard bevindt zich dus vrij van de grond en onder invloed van de zwaartekracht wordt het paard naar de grond toe getrokken, het paard valt als het ware in zijn geheel iets omlaag. De voorwaartse beweging is eenparig, de beweging omlaag is een eenparig versnelde beweging en de versnelling is onafhankelijk van de massa (gewicht) van het paard, en is constant. Uit deze samengestelde beweging ontstaat de beweging van het paardenlijf.

Waar we erg goed in zijn, is om iets wat niet correct is, als goed of zelfs voortreffelijk te benoemen..... Als we op die manier met alle vrijheid onderdelen in een proef als voortreffelijk, slecht of iets er tussen in kunnen benoemen, dan is er iets mis.

De beoordeling wordt dan een kwestie van smaak, mode, persoonlijke voorkeur of wat dan ook....

De mate van goed of slecht zijn, hanteer je, als het goed is volgens een norm, die eenduidig bepaald is.