Wanneer werkt een paard hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Wanneer werkt een paard hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:52

Ik verbaas me er wel eens over hoe mensen tegen het werk aankijken dat hun paard doet. Natuurlijk is bepaald werk voor het ene paard zwaarder dan voor het andere paard. Maar elke dag een uurtje dressuur op B t/m M niveau vind ik niet zwaar werken.
Daarbij, veel mensen die dit wel zwaar werk vinden geven hun paard de dag erna niet een dagje vrij. Na zwaar werk volgt bij mij altijd een tijd voor herstel. Maar blijkbaar kijk ik, als enduranceruiter misschien wel, hier toch anders tegen aan.

Ik ben benieuwd wat jullie verstaan onder hard werken. Ik heb het alleen over lichamelijk werken.

ikenindi

Re: Wanneer werkt een paard hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:55

ik vind dat als een paard zijn best doet dat hij dan al hard genoeg werkt. het ligt aan wat het paard kan/aan kan...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:59

Ook al rijd je B L of M, je traint ''meestal'' voor een hoger niveau en zoek dus wat meer grenzen bij je paard op met trainen. Train je dus op het niveau van het paard ''op dat moment'' (B,L of M ..of Z) zal het idd iets minder inspannend zijn. Maar wat ik al zeg meestal train je om je paard voor te bereiden op de volgende stap..totdat dat weer goed gaat en je weer een nieuw punt heb bereikt om aan te gaan werken. Dus is dat vaak inspannend.

Denk ik Haha!

Vind ik dat mijn paard een dag hard gewerkt heeft goed zijn best heeft gedaan en zich flink heeft ingespannen (spieren gebruikt die nog wat moeizaam gingen) dan volgt de volgende dag longeerwerk..puur om los te werken (lang en laag) ivm evt spierpijn..die dag daarna evt vrij..
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 08-12-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:59

Misschien heb ik het niet zo duidelijk verwoord. Ik bedoel eigelijk, wanneer ga je andere dingen zoals voer, rust en alles wat er bij intensief werk komt kijken aanpassen?

Als je als mens regelmatig naar de sportschool gaat op normaal niveau ga je je verder ook niet gedragen alsof je een topsporter bent, ookal kan dat sporten best een opgave voor je zijn.
Waar trek je de grens

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:01

onder hard werken kun je mischien ook verstaan hard leren, daar bedoel ik mee te zeggen dat ze iets doen wat de ruiter van ze verlangt en daar heel erg hun best voor doen maar dat dan als nog niet goed uit de verf komt door dat ze er niet op beleerd zijn. zulk soort dingen vind ik ook hard werken. ik kan ook rondjes gaan rennen tot ik een ons weeg maar daar leer ik weinig van maar krijg je meer conditie van dat is ook werken maar tis maar net hoe je er zelf over denkt.

ons paard krijgt 1 dag per week vrij. als ie een dagje goed door gereden (hard werken) is dan moet hij de dag daar op ook omdat hij anders te veel spierpijn krijgt en mischien blesures op loopt en dat willen we natuurlijk niet.

groetjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:19

Lenneke_ schreef:
Misschien heb ik het niet zo duidelijk verwoord. Ik bedoel eigelijk, wanneer ga je andere dingen zoals voer, rust en alles wat er bij intensief werk komt kijken aanpassen?

voer: als je merkt dat hij iets te kort komt

rust zou ik ook sowieso af en toe inbouwen. of je paard nu hard gewerkt heeft of niet, maar na werken komt rust, en minder hard werken is ook werken...

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:24

als myn paard goed en intensief loopt. mag hij de dag erna rustiger aan doen. gewoon beetje loswerken en dan de wei op. en de dag erna weer aan t werk. hij heeft zowizo 1x in de week een hele dag weide. en de rest naar t rijden eve rollen. en 2x in de week longeren. echt veel hoeft hij niet te doen. als hij en ik er maar plezier in hebben toch?

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:57

idd Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:12

Ja wat Joyy al zegt , als je samen plezier heb en met een voldaan gevoel kan stoppen dan is het toch okee,
Ik ben soms een uur bezig, maar heb ook dagen dat ik na 10 min al helemaal tevree ben dat mijn paardje het allemaal voormij wil doen.
Ja en wat het voer beterft , kijk elke dag goed naar je paard en leer zijn lichaam kennen , dan zie je al snel of ze te veel of te weinig krijgen,

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:23

Voor een B-paard vind ik trainen op dingen die hij nog moet leren hard werken.

Net zoals voor een paard dat nooit lange afstanden heeft gelopen een rit van anderhalf uur echt hard werken is.
En dit voor een getrained endurance-paard misschien een peuleschilletje is.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:38

Ik vind dat een paard hard werkt als het paard er lol in heeft en zich ervoor inzet. Je kan een paard nog zo in het zweet rijden maar als het paard niet meewerkt vind ik niet dat het hard werkt.

Het moet van 2 kanten komen en je moet er samen lol in hebben. Dan vind ik dat mijn pony goed gewerkt heeft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:48

Wat betreft voer blijf je net zo lang zoeken tot je de ideale verhouding voor jóuw paard hebt ontdekt. Het ene paard is het andere niet. Die van mij heeft in verhouding tot het werk dat hij doet en andere paard die in het algemeen hetzelfde doen, erg weinig brok nodig om daaruit zijn energie te halen.

Ik ken mijn paard inmiddels door en door en kan precies aan hem zien wanneer hij een dagje 'even niet' erg op prijs zou stellen.

Mijn paard is al wat ouder dus krijgt nu een andere hoeveelheid aan training dan vroeger; net zoals de training zelf, die heb ik inmiddels ook wat aangepast.

Het is bij mij redeneren vanuit logica maar vooral ook het kíjken naar het paard. Leren die signalen die je paard geeft goed te interpreteren en daarop je hele gebeuren aanpassen, of dat nou gaat om een dagje rust, een kilootje meer brok of ander soort brok...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:52

Ik ben er geen voorstander van om echt iedere dag op mijn paard te rijden maar ik vind iedere dag een uurtje werken niet te zwaar. In de meeste gevallen staan ze daarnaast de hele dag in de wei. En soms wel 24/7. Dus genoeg tijd om uit te rusten!
Maar het moet wel leuk blijven, voor jezelf én voor je paard.
Dus zorg in zo'n zware training ook voor wat afwisseling.
Dat is mijn mening hierover Pling

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:10

tuurlijk hard werken is hard ontspannen he Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:06

In het geval van mijn paard is hard werken:

- Buiten 'galoptraining' doen. Dan zijn we 1 1/2 uur weg en galopperen 50% van de tijd afwisselend in een stevig tempo of in een meer opwaarts verzameld tempo.

- meer dan twee uur buitenrijden in stevig tempo

- Les. We rijden in de les op Z1/2 niveau en gaan aardig op het randje van zijn (huidige) kunnen zitten wat betreft buiging en verzameling.

De aanpassingen die ik doe voor deze activiteiten zijn: De dag ervoor het werk aanpassen door bijvoorbeeld vooral al losigheid te werken en na het loswerken te stoppen. De dag erna krijgt hij vrij en dan wandel ik een stuk met hem of longeer ik hem aan een halster. De tweede dag pas ik het werk ook aan aan hoe hij op dat moment voelt. De derde dag kan hij dan weer volledig aan de bak.

Voer: een constante basis hoeveelheid conditie brokken en naar gelang (verwacht) werk die week meer of minder aanvulling in de vorm van een sportmueslie.

nb; hij komt dagelijks een aantal uur op de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:28

Ik heb meer last van de mentale inspanning dan de fysieke. Na 23 uur rust is mijn paard echt wel weer gerecupereerd, maar mentaal is het belangrijk om hem fris te houden.

Daarom laat ik 2 dagen hard werken op dressuurvlak volgen door een rustdag of een dag iets heel anders doen.

Wat is hard werken voor ons? Moeilijk om te zeggen. Hij loopt nu L1 en ik merk dat ik thuis met gemak een uur M-oefeningen kan trainen en dan is hij nog fris, maar in de les 10 minuten rondjes over de hoefslag resulteert in een nat paard. Waarom? Omdat mijn instructeur zowel mij als mijn paard naar de grens 'dwingt'. In de les loopt hij met zo ontzettend veel schwung en veer en impuls, dat krijg ik thuis helaas nog niet zo voor elkaar. Bij ons is het dus niet zo afhankelijk van de inhoud als wel of ik mijn paard in de manier van lopen naar zijn grens rijd.

Mijn paard staat standaard hoog in het voer omdat hij veel te mager blijft. We zijn nog steeds het juiste dieet aan het zoeken.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:35

Ik denk idd dat een endurance ruiter anders tegen hard werken aan kijkt dan een dressuur ruiter.

Want jullie doel is kort gezegt zo een lang mogelijk afstand bereiken en daarvoor moet je (uren) trainen.
Dit kost andere kracht dan een dressuurruiter een klein uurtje in de bak rond rijd en het paard probeert nieuwe dingen te leren en nieuwe onderdelen te oefenen. Dit vraagt weer een andere inspanning, maar of dit nou zwaarder of minder zwaar is dan een endurance rit..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:03

Voor mij valt alleen een lange crosstraining onder echt hard werken + de wedstrijd zelf. De rest (dressuurles, buitenrit, springles) moet lichter zijn dan deze twee onderdelen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:18

Elk uur dat ik met mijn paarden dressuurmatig train (B tm ZZ) werken ze keihard, ze krijgen altijd na het rijden een schep muesli extra. Als ik een buitenrit maak is dit altijd veel stap en wat draf, dan krijgen ze een klein schepje muesli na de tijd maar een buitenrit zelf is ook al een beloning, lekker relaxed. Als ik concours heb gehad rij ik meestal de dag erna niet, dan gaan ze altijd de wei in of heel soms een klein buitenritje.
Maar wat voor training of buitenrit ik ook met ze doe, na afloop krijgen altijd een beloning in de vorm van wat te eten Vork

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:20

Ik bedoel trouwens niet dat ik ze helemaal suf rij, maar ik vind dat als een paard goed aan mijn hulpen de oefeningen doet dat hij ook keihard werkt! Hij denkt met je mee, luisterd goed en als ze goed lopen dan is dat niet in een slof gangetje door de bak maar dan gaan ze ook super aan de sjouw. Dus zijn ze voor mij keihard aan het werk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:21

Toch vind ik dat niet echt fysiek een zware belasting. Ik kan zelf goed het verschil merken tussen een intensieve dressuurles en een intensieve crossles. Dat laatste vergt gewoon meer energie.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:28

Veel ruiters onderschatten de hoeveelheid kracht en inspanning die een paard verricht tijdens dressuur. Een dressuurpaard wat echt goed word getraind moet ook zeker in top conditie zijn anders kom je absoluut niet ver, helemaal in de hogere klassen. Mijn paarden zijn absoluut in top conditie, maar na een uur intensieve training druipt daar het zweet echt van af.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:30

Dat geldt ook voor de mijne (Z niveau Knipoog ) maar ik rijd met dezelfde paarden ook de crosstrainingen en dat verschil merk ik gewoon heel duidelijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:32

Als ik dressuurles heb is Anouar daarna echt flink moe. Maar de volgende dag staat hij weer te springen in de wei en wil hij wel weer lekker op pad.
Maar na een flinke conditie training staat hij de volgende dag echt niet te springen om weer op pad te gaan. Dan wil hij de volgende dag echt niet mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:53

Als het paard de dag erna niet mee wilt,dan ben je in mijn ogen net iets te ver over de grens gegaan de dag ervoor.Ik rijd soms weleens op de grens,maar nooit zo dat ze daardoor de lol in het werken verliezen.Dan laat ik de paarden nog liever iets minder hard werken.Ik vind dat spieren langzaam en rustig moeten kunnen opbouwen.