Das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Das Gymnasium des Pferdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 10:28

Hoi!

Ik heb het boek besteld, omdat ik er zeer veel goeds over heb gehoord.
Wat ik me nu afvraag, is of jullie het boek ook hebben (gelezen) en of jullie er iets aan hebben gehad?
En dat zo'n boek na zolang nog zulke 'recente' (ik kan het woord wat ik zoek even niet vinden in mn hoofdje Clown ) dingen verteld.
Dus, wat vinden jullie van het boek, en waarom? Heb je er iets aan gehad, of heb je het snel weggelegd?
(ik heb 'm trouwens in het Nederlands besteld, mijn duits is niet zo super)

Raja

Re: Das Gymnasium des Pferdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:32

Ik heb het boek zelf ook en vind het een geweldig mooi boek!
Mooie tekeningen en goede tekst.

Het is gebaseerd op de klassieke rijkunst en dat zal altijd actueel blijven.
Veel dingen binnen de rijkunst (klassiek of niet) veranderen nooit en daarom zal dit boek nooit achterhaald zijn.

Bekijk ook de boeken "Ruiters en Rechters" een keer.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:54

Ik wil dit boek ook wel graag hebben. Heb hem nog nog niet gelezen, dus kan er niet veel over zeggen. Veel leesplezier in ieder geval !! Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:39

Ik heb hem ook in de kast staan en lees er regelmatig in. Heel leerzaam. Krijg altijd gelijk zin om te gaan rijden. Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:16

Het is geen makkelijk boek om te lezen... maar wel een heel goed boek. Het hele scala van africhting wordt uitgebreid ( soms iets te uitgebreid) behandeld. Er staan een paar dingen in die mij persoonlijk niet zo aanspreken, zoals bijvoorbeeld het hanteren van de zweep. ( dan vooral de manier waarop) Maar goed dat zijn futuliteiten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:32

Een boek dat eigenlijk iedere ruiter verplicht zou moeten lezen Haha! Ruiters en rechters is ook zo'n goed boek Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:34

Staat in de kast.
Nederlandse versie. Ik vind het een prachtig verzorgde uitgave en gewoon basiskost.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:36

Ik heb het ook en heb er een heel stuk in gelezen. Totdat ik er misselijk van werd, op een bepaald punt werd het nl. zo wreed, verschrikkelijk gewoon. Ben er gewoon van geschrokken hoe wreed de klassieke methode kan zijn. Er wordt gewoon aangeraden om je paard op een bepaald moment pijn te doen. Ben toen niet meer verder gegaan met lezen.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:41

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:46

Ik heb het boek ook. Het is mij nog niet gelukt om helemaal uit te lezen, maar het zeker een aanvulling.

Regelmatig dat ik het er nog bij pak om mijn geheugen op te frissen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:56

anneve schreef:
Ik heb het ook en heb er een heel stuk in gelezen. Totdat ik er misselijk van werd, op een bepaald punt werd het nl. zo wreed, verschrikkelijk gewoon. Ben er gewoon van geschrokken hoe wreed de klassieke methode kan zijn. Er wordt gewoon aangeraden om je paard op een bepaald moment pijn te doen. Ben toen niet meer verder gegaan met lezen.

Tja, het is wel een andere tijd. (Ik denk dat jij op het stuk over spoorstoten doelt?)
In die tijd waren de ideeen over kinderen opvoeden en misdadigers straffen ook ietsiepietsie anders, in die context moet je het zien denk ik.

Dat de klassieke methode alleen over lichtheid en ongedwongenheid zou gaan is natuurlijk ook niet logisch, aangezien ze uiteindelijk uit het militaire bedrijf is ontstaan.
Ook in de klassieke methode wordt uitgegaan van gehoorzaamheid.
Iedere tijd zijn eigen interpretatie.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:56

Staan er echt zulke wreede dingen in?
Ik wist dat niet, ben beniewd wat voor onderbouwing erbij wordt gegeven. In mijn ogen is het nl helemaal niet nodig om je paard wreed te behandelen, en kan het vriendelijk ook. Wel consequent, maar dat hoeft niet wreed te zijn!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:01

Spoorstoten, alleen van het woord al word ik misselijk. En dan te bedenken dat er mensen zijn die klassiek verheerlijken tov de "Anky methode" omdat klassiek vriendelijker zou zijn voor het paard (maar deze discussie gaan we hier maar niet voeren). Niet dus.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:02

anneve schreef:

Je had er waarschijnlijk goed aan gedaan om verder te lezen. Het boek is geschreven in de tijd dat er met veel zwaardere paarden werd gereden. Om voldoende reactie te verkrijgen (scherp aan het been) was het nodig om duidelijk te zijn.

In mijn ogen word dit heel duidelijk omschreven en dat het bij lichtere paarden zoals tegenwoordig niet meer nodig is om zulke sterke hulpen te geven.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:26

In de inleiding staat ook over de spoorstoten en hoe dit opgevat moet worden (hedendaags)

Ik zou degene die het hebben weggelegd aanraden door te lezen, want daarna is het echt een naslagwerk. Alles staat erin beschreven, ook de problemen die men tegenkomt,

Echt een superaanrader!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:52

Ik had er ooit wat van gelezen, maar ga zeker dit boek nu bestellen.
Ik ben zeer benieuwd naar de inhoud. Bloos

Ik denk ook dat het geschreven is aan de hand van een tijd geleden en een sober ras paarden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:05

Heb het boek ook thuis liggen maar in het Duits. Ik kan goed Duits, maar dit is toch niet zo simpel omdat het in het oud Duits is geschreven. Verder een geweldig boek, maar zware kost.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:04

Ieder paard zou toch megarespect voor een spoor moeten hebben? Als ze al een vlieg voelen landen op hun vel, waarom moeten we dan keer op keer zo vreselijk met die sporen tekeer gaan? Ik zie dan het nut van de methode in het boek in, dat respect afdwingt voor de spoor. In het boek van Tineke Bartels staat het ook: een paard moet vliegen voor de spoor.

Edit: ik zag het zondag in Rotterdam ook gebeuren: de ruiters van de Spaanse Rijschool gaven korte, maar heftige prikken of stoten met de spoor en de paarden reageerden daar prima op.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:11

Ik heb het boek ook liggen, maar ben er helaas nog niet zo ver in gekomen.
Toch er maar weer eens bijpakken.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:42

En dan komt er ook nog bij, dat je dan beter een keer goed met je spoort kan sprikken dan dat je 1000 keer half met je spoort prikt!
Ik denk dat het paard meer last heeft van die 1000 keer dan van die ene keer goed!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:14

Ja, maar in dat boek raden ze op een bepaald moment aan om gewoon door te prikken, en dan elke keer goed.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:18

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:30

En dan vind ik, dat een ruiter, niet behoord alles klakkeloos over te nemen uit een boek!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:30

Er is natuurlijk een verschil tussen door prikken en goed prikken. Soms moet je meer nadruk leggen op een hulp om het juiste effect te krijgen. Nogmaals, wat ik zondag aan klassieke rijkunst zag, daar neem ik mijn petje voor af. Zo zou ik heel graag willen leren rijden. Wat een rust, regelmaat en respect voor het paard. En dat was oprecht wederzijds. Dus zonder angst, maar wel respect.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:31

Raja schreef:
En dan vind ik, dat een ruiter, niet behoord alles klakkeloos over te nemen uit een boek!

Er is een verschil tussen alles klakkeloos en kennis opdoen. Er bestaan verschillende leerstijlen en sommige mensen moeten eerst de theorie leren voordat ze iets in de praktijk kunnen doen. En andersom. Geen instructeur kan zonder boek en geen ruiter zonder instructeur.