Heel veel halsstrekken, wat bereik je daar nou mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Heel veel halsstrekken, wat bereik je daar nou mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:36

Op het moment wil mijn paard en alleen maar hard, en alleen maar op mijn handen hangen.. Ze blijft wel fijn soepel, maar ik heb wel 300 kilo in mijn handen! Nu ben ik dus sinds een weekje begonnen met stoppen met nagevelijk rijden, want in mijn ogen is het nagevelijke wat ze op dit moment geeft alleen maar onttrekken door in mijn handen te gaan hangen, en begonnen met teugels netjes op lengte, en elke 2 minuten ongeveer halsstrekken, waar ik eerder dan mijn teugels weer oppakte ging ze aan de ren, nu blijft ze netjes op tempo, en gaat niet meer tegen iets druk in.

Ook heb ik het tempo nu beter onder controle, omdat ze naar mijn idee niet kan gaan hangen, waardoor ze ook niet door kan drammen.

Maar wat ik ook veel doe, is 10 balkjes neerleggen erover heen draven, en dan halverwege gewoon halsstrekken.. gaat hartstikke goed, en ook dit werkt erg rustgevend..

Maar wat zijn nu eigenlijk alle voordelen van veel halsstrekken??

aerdenhout1

Re: Heel veel halsstrekken, wat bereik je daar nou mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:44

Elke 2 minuten hals laten strekken???? Ik weet niet of je les hebt, zo ja, dan misschien toch eens iemand anders proberen die je het hals strekken beter uit kan leggen.
Je laat een paard de hals strekken om verschillende redenen. Een ervan is b.v om te kijken of je paard je hand wil volgen. Nog een is om even ontspanning te geven in het lijf van het paard. Maar ook met lengte buiging mogen ze langer worden in de hals, of het vw nw, ook daar weer lengte in de hals, zo zijn er nog wel meer dingen waar het halsstrekken voor nodig is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:49

Nou jah ik bedoelde alleen maar aan te geven dat ik het vaak doe Haha! Ik heb uiteraard les, en dit bevalt ook goed, ik ben me alleen ook wat aan t oriënteren op andere manieren van rijden.

Heeft het halsstrekken waardoor ik probeer mijn paard dus te laten ontspannen dan dus ongeveer dezelfde uitwerking...

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:52

ben het met aerdenhout1 eens

met halsstrekken bereik je ook dat (als je het goed doete tenminste) dat het paard los door het lijf gaat lopen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:52

Ik zal even uitleggen wat ik doe in mijn training, ik ga bijv. draven, dan rijdt ik flink veel voltes, en veel openen en sluiten van voltes...Dan laat ik bijvoorbeeld even lekker halsstrekken, ze reageerd daar heel fijn op.. dan pak ik mijn teugels weer op, ga bijv. even stappen, draaf dan weer aan, ga weer wat oefeningen doen, bijvoorbeeld over balkjes heen, en nog wat voltes bochtjes draaien, dan weer halsstrekken, en op zit bochten doorrijden, dan weer oppakken en zo verder...

Mijn paard vind halsstrekken best heel moeijlijk, maar ik merk dat ze het wel makkelijker gaat vinden en fijner de hand gaat volgen.. Ook gaat het oppakken steeds makkelijker.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:54

Tevens wordt ze veel fijner aan t been, doordat ik probeer veel overgangen zonder teugel te rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:54

Ik kan vanachter de computer niet zien wat jij bedoeld met halsstrekken en ontspanning, dus nogmaals, je hebt les en je instructrice of teur zou je dat haar fijn moeten kunnen uitleggen.
Weet hij of zij dat niet goed te verwoorden dan heb je de verkeerde hulp naast je staan lijkt mij. Ik mag aannemen dat je betaald voor je les, dus vragen!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:04

Wat ik bedoel is eeen paard wat zo los laat dat hij met zijn neus over de grond loopt..

Ik snap dat mijn instructeur dit uit moet kunnen leggen, maar ik ga de komende 2 weken niet naar les, ivm de verjaardag van mijn oma... En ik ben hiermee begonnen omdat ik gewoon wilde weten of dit zou helpen, ik ben hiermee begonnen na een les, aangezien we hier toen wat aandacht hebben besteed.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:23

__PSM__ schreef:
Op het moment wil mijn paard en alleen maar hard, en alleen maar op mijn handen hangen.. Ze blijft wel fijn soepel, maar ik heb wel 300 kilo in mijn handen! Nu ben ik dus sinds een weekje begonnen met stoppen met nagevelijk rijden, want in mijn ogen is het nagevelijke wat ze op dit moment geeft alleen maar onttrekken door in mijn handen te gaan hangen, en begonnen met teugels netjes op lengte, en elke 2 minuten ongeveer halsstrekken, waar ik eerder dan mijn teugels weer oppakte ging ze aan de ren, nu blijft ze netjes op tempo, en gaat niet meer tegen iets druk in.

Ook heb ik het tempo nu beter onder controle, omdat ze naar mijn idee niet kan gaan hangen, waardoor ze ook niet door kan drammen.

Maar wat ik ook veel doe, is 10 balkjes neerleggen erover heen draven, en dan halverwege gewoon halsstrekken.. gaat hartstikke goed, en ook dit werkt erg rustgevend..

Maar wat zijn nu eigenlijk alle voordelen van veel halsstrekken??

Zo te lezen weet je niet precies wat "nageeflijk" is. Dat kan nl. ook als je paard zijn hals strekt. Als hij hangt op je hand is hij niet nageeflijk en strekt dus ook niet op de juiste manier zijn hals.
Om goed hals te kunnen strekken moet je je paard met benen en zit naar/aan je hand rijden. Daardoor krijg je "äanleuning" en als je die hebt kun je door je handen iets te openen je paard uitnodigen je hand voorwaarts, neerwaarts te volgen. Zakt je paard niet, dan is hij niet nageeflijk en niet aan je been. Trekt hij de teugels uit je handen, ook niet en dan heeft dat niets met "hals strekken"te maken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:26

Dat is dus wat ze eerder altijd goed deed, alleen de laatste tijd niet meer. Dat staat er ook, dat het nagevelijke wat ze de laatste tijd deed eigenlijk niet nagevelijk zijn...

Nu heb ik dan misschien wel nog geen perfecte aanleuning, maar ze is wel fijner van achteren erbij, en hangt niet meer in mijn handen, als ik haar nu hals laat strekken, volgt ze de hand direct zonder te trekken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:32

wat ik me eigenlijk afvraag is hoe laat jij je paard halstrekken?

Ik snap denk ik wel wat je bedoeld, aangezien mijn pony er ook 'last' van heeft. Rijden gaat meestal fijn, maar soms hebben we een dipje, ook hangen/trekken/drammen. Laat ik mijn teugels los, dan loopt ze met haar neus over de grond.

Máár, ik heb dus totaal niks in mijn hand, ik kan bij wijze van spreke mijn teugels in één hand pakken en teugels los laten hangen en dan loopt ze met dr neus over de grond. Bedoel jij dit ermee?
Dit is in ieder geval niet!! goed halstrekken. Bij halsstrekken heb je verbinding, klapt je paard niet weg (dus alle aanleuning is weg) en loopt hij met zijn hals naar voren/naar beneden met nageeflijkheid. Het paard loopt goed door zijn lijf, dan ben je bezig met het goede halsstrekken, en ja, dan kan je je paard zo heel fijn losrijden en soepel krijgen. Maar dan moet je het wel op de juiste manier doen.

Bij jouw verhaal klinkt het ook een beetje op spanning. Op het moment dat jij je paard loslaat reageert jouw paard op jou en is dan veel fijner (dus tijdens het halsstrekken laat jij los en je paard dus ook en je laat spanning los door even te gaan stappen). Ik zou zeggen, probeer in je gewone rijden ook veel meer los te laten.

Veel succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:38

Dat probeer ik dus inderdaad voor mezelf te oefenen dat loslaten.. Ik heb wel degelijk nog wat in mijn hand, alleen resulteert dit nog niet in een nagevelijk paard, wat van mij ook nog niet hoeft, aangezien ik veel liever heb dat ze eerst weer heel fijn op t been reageerd Haha! Het is wel inderdaad als ik haar hals laat strekken een paard wat gewoon braaf de hand volgt en haar neusje steeds beter naar de grond brengt... En dan verdwijnt de spanning, als ik haar dan oppak, loopt ze braaf even in mijn hand gesteld, en daarna doet ze haar neusje weer naar voren, niet erg, want ik oefen er niet voor niets op, alleen eerder had ik dus heel veel in mijn hand, hier wil ik van af.... En probeer dat dus op deze manier op te lossen

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:48

aerdenhout1 schreef:
Elke 2 minuten hals laten strekken???? Ik weet niet of je les hebt, zo ja, dan misschien toch eens iemand anders proberen die je het hals strekken beter uit kan leggen.
Je laat een paard de hals strekken om verschillende redenen. Een ervan is b.v om te kijken of je paard je hand wil volgen. Nog een is om even ontspanning te geven in het lijf van het paard. Maar ook met lengte buiging mogen ze langer worden in de hals, of het vw nw, ook daar weer lengte in de hals, zo zijn er nog wel meer dingen waar het halsstrekken voor nodig is.

Hier ben ik het mee eens.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:53

het is vaak voor ontspanning bij een paard. bedenk maar dat jij het ook niet fijn vind om met je nek in een krul te lopen. Bij inrijden doe ik het altijd en met uitrijden en dan tussendoor. Hij loopt dan veel fijner omdat hij dan gewoon lekker ontspannen is en dan veel beter luistert naar de handelingen die ik doe met mijn handen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 17:54

Op deze manier probeer ik inderdaad ook mijn halsstrekken te gebruiken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:56

wat is er mis met vaak halsstrekken? ik doe het minstens zo vaak, werkt goed als beloning en ontspanning.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:03

Dat denk ik dus ook...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:12

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:50

sanne83 schreef:
wat is er mis met vaak halsstrekken? ik doe het minstens zo vaak, werkt goed als beloning en ontspanning.

het is niet erg, mits je het goed doet Knipoog. Vandaar mijn vraag: hoe rijd ts haar halsstrekken. Doe je halsstrekken op een 'foute' manier, dan voegt het niks toe aan het verbeteren van je paard (daar waar ts mee bezig is) en van jezelf. Je loopt het risico dat het paard niet door zijn lijf loopt/geen aanleuning heeft/achterhand vergeet/op de voorhand dondert, tja, dat geeft vooral op langere termijn problemen als je het paard weer wat hoger in wil stellen!

Doe je halsstrekken op een 'goede' manier, dan is er niks mis mee en kan je het paard er super los mee krijgen en even lekker ontspannen en belonen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:55

zap schreef:
sanne83 schreef:

het is niet erg, mits je het goed doet Knipoog. Vandaar mijn vraag: hoe rijd ts haar halsstrekken. Doe je halsstrekken op een 'foute' manier, dan voegt het niks toe aan het verbeteren van je paard (daar waar ts mee bezig is) en van jezelf. Je loopt het risico dat het paard niet door zijn lijf loopt/geen aanleuning heeft/achterhand vergeet/op de voorhand dondert, tja, dat geeft vooral op langere termijn problemen als je het paard weer wat hoger in wil stellen!

Doe je halsstrekken op een 'goede' manier, dan is er niks mis mee en kan je het paard er super los mee krijgen en even lekker ontspannen en belonen!

Sorry hoor, maar moet zeggen dat ik het knap vind dat je zonder foto's kunt zeggen dat mijn halsstrekken fout is.. Zonder aanleuning, Ik heb wel degelijk iets in mijn hand als mijn paard halsstrekt, en voel ook duidelijk dat het dier relaxter en vloeiender wordt.. Denk dat er dus weinig fout is. Ik voel juist dat ze meer van achteruit gaat lopen, juist omdat ik haar dan fijn aan mijn been kan houden. Het enige wat ik bedoel is dat ik dus juist opnieuw wil beginnen, en dus min of meer zonder 5 kilo in mijn hand te hebben mijn paard opnieuw wil leren nageven.. Ik krijg mijn paard fijn los, alleen nog niet fijn nagevelijk, omdat ze mijn hand nog niet echt opzoekt. Maar betekend dit dan gelijk dat mijn hele halsstrekken fout is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:56

Wanneer ik bijvoorbeeld zelf rommelig ben in mijn hand, volgt het dier mijn hand ook niet fijn naar beneden..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:58

Wat ik probeer aan te geven, is dat ik naar mijn idee mijn paard altijd wat teveel op mijn hand heb gereden, en daar nu juist vanaf wil.. Uiteraard probeer ik dit samen met mijn instructeur te bereiken

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:02

wat als je nou is een les gaat besteden met losse teugel dat hij zijn hals gestrekt heeft en dan hij dan gewoon leert om naar jou been te luisteren dus veel met de benen sturen en je stem gebruiken. Ik denk dat dan je paard veel rustiger is en veel beter luistert naar de been waardoor je je handen alleen nodig hebt voor te stoppen en sturen en de andere dingen wat je met je hand doet. Dat is ook veel beter voor het paard zelf.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:39

Ik zeg toch ook helemaal niet dat jij het halstrekken verkeerd doet Verward
Ik vraag je alleen uit te leggen hoe je het doet Knipoog! En wil aangeven waarom halsstrekken soms niet nuttig KAN zijn voor je training. De vraag boven mij was toch ook wat er fout is aan veel halstrekken..... dáár antwoorde ik op!

Nog even op jou terugkomen, als je merkt dat je paard er fijner van wordt dan moet je het vooral blijven doen en dan doe je het dus op de juiste manier of ben je in ieder geval al heel goed op weg!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:24

Dan heb ik je fout begrepen, aangezien er ergens in bovenstaand bericht ergens stond (zoals ts en jij) ik heb dat verkeerd geïnterpeteerd (schrijf je dat zo)...

Stephanie, daar ben ik nu thuis ook heel veel mee bezig!!!