Hoe laat ik een shetlander springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Hoe laat ik een shetlander springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:43

Hoi, ik heb dus een vz shet. Sinds kort laat ik hem springen over een (zelfgemaakte) cavaletti. Ik doe dat met zijn halster om, maar is het misschien beter voor zijn concentratie ed om hem met hoofdstel aan te laten springen en misschien een longeersingel daarbij? Het lijkt mij heel onlogisch trouwens om bij het springen de teugels door de singel. Hij vindt het springen wel leuk geloof ik en hij kan het ook makkelijk. Het is geen spelletje, maar wel een training die ik één x in de twee weken doe. Ik wil er zeker niet mee stoppen, want we vinden het allebei wel leuk!

Mijn vraag: is het beter om alleen het halster, alleen het hoofdstel, of hoofdstel met singel ed te doen?

Mikk_

Re: Hoe laat ik een shetlander springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:44

ik laat mijn verzorgshet altijd gewoon met een halstertje springen aan een touw maar dan moet je er zelf ook overheen:P

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:49

Dat hoeft bij mij niet.. Hij gallopeert er gewoon goed op af Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:53

Het hoofdstel is zowiezo slim vindt ik Knipoog Gewoon qwa veiligheid. Maar dan geen losse teugels , dat is niet slim, en nog gevaarlijk ook.
Singels is neit persee nodig vindt ík dan Knipoog

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:55

Een hoofdstelletje is wel genoeg, denk ik hoor Knipoog..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:56

geen hoodstel als je te hard trekt dan doe je zijn mond pijn

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:01

@Jorine_ilysm: Als ik hem laat springen met teugels aan het hoofdstel, zou ik ze door de longeersingel doen..

@meissielief: Als ik hem laat springen, doe ik het nooit aan de lijn, maar gewoon vrij. Het lijkt mij dat de lijn ook heel erg in de weg zit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:49

ter concentratie een hoofdstel???? Sorry, maar daar is een hoofdstel toch niet voor gemaakt?
je zegt dat het goed gaat met halster waarom wilo je dan wat anders? En ik snap je longeersingel niet helemaal, ren je naast je shet mee of longeer je hem over de cavaletti of jag je hem op?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 13:07

Ik dacht dat als ik het hoofdstel aan doe, dat hij dan door heeft dat het geen spelletje is..
Die longeersingel had ik genoemd als voorbeeld, want die gebruik ik alleen als ik 'gewoon' longeer. Het leek mij erg onlogisch om überhaubt die longeersingel te gebruiken, want ik doe altijd de teugels door de ringen. Maar daardoor kan hij zich niet 'uitstrekken' en doe ik dat dus niet. Ik dacht dat er misschien wel mensen waren die dat zo deden, met longeersingel. Ik longeer hem bij het springen zonder touw. Ik wil het geen opjagen noemen, maar gewoon goed door laten lopen. Ik laat hem altijd draven na de hindernis en voor de hindernis weer galop. Ik weet niet of het zo duidelijk is??

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:22

Ik heb serieus nog nooit een paard zien springen die bijgezet is (dus met longeersingel waar de teugels aan vast zitten) de reden is vrij logisch, wat je zelf ook al zegt, je pony moet zijn hals naar voren kunnen strekken als hij springt. Als je de teugels vastzet kan hij die beweging niet meer maken, en daar zal hij echt niet beter van gaan springen. Het kan nog gevaarlijk zijn ook, omdat hij dan veel minder zijn evenwicht kan bewaren als hij zijn hoofd niet vrij kan bewegen boven de sprong, waardoor hij op de hindernis kan vallen.

Gewoon lekker met halster blijven springen dus! Springen opzich is al een training voor je pony, en of je dan een halster of hoofdstel om doet, je pony ziet dan echt niet opeens het verschil of het een spelletje of training is omdat hij dan een hoofdstel om heeft.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:30

zou het niet beter zijn om het gewoon een spelletje te houden?
met hoe meer plezier je pony werkt, hoe meer hij er van zal leren en zich willen verbeteren.

wij springen ook af en toe met de shets over onze zelfgebouwde sprong. puur voor de lol. meestal hebben we ze aan het halster en touw en dan zelf heel hard meerennen en samen springen. ook goed voor je eigen conditie Tong uitsteken. en 1 van de shets vind het ondertussen zo leuk dat ze ook nix anders meer wil doen dan springen. gewoon omdat we het op een leuke manier benaderen. na een goeie poging (niet alleen als ze goed springen, maar vooral als ze enorm hun best doen, ookal lukt het niet) belonen.
ze gaan het steeds leuker vinden en zullen ook meer hun best doen en zich meer ontwikkelen. en dat wil je uiteindelijk toch?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 19:39

Citaat:
ze gaan het steeds leuker vinden en zullen ook meer hun best doen en zich meer ontwikkelen. en dat wil je uiteindelijk toch?

Ja inderdaad Tong uitsteken enne.. Goed idee om het een spelletje te maken. Een leuke afwisseling voor hem!

Citaat:
Gewoon lekker met halster blijven springen dus! Springen opzich is al een training voor je pony, en of je dan een halster of hoofdstel om doet, je pony ziet dan echt niet opeens het verschil of het een spelletje of training is omdat hij dan een hoofdstel om heeft.

Zo heb ik het nog nooit bekeken! Hartstikke bedankt! Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:57

Ik Laat mijn verzorgpony altijd aan het halster aan de longeerlijn springen, dan springt ze er gewoon goed over heen.. Lachen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:59

ik laat mijn VZ shet ook wel is springen aan de longeerlijn soms met hoofdstel soms zonder, wat dat spelletje of echt werken snap ik wel wat je bedoeld als ik mijn shet longeer met halster is ze wat minder geconcentreed lijkt wel en ze trekt dan soms ook, terwijl als ik het hoofdstel om doe is ze er 100% bij en trekt ze niet meer maar dat komt ook wel omdat als ik echt met haar aan het werk ga dan deet ik hoofdstel om en gewoon effe lekker rennen en gek doen deet ik met halster.

en eigenlijk als ik longeer met hoofdstel haal ik gewoon de teugels er af dus ook met het springen zijn die er af, het lijkt me irri als die vast zitten aan een singel die geeft niet mee naar voren zoals je handen wel doen als je er op zit.

en als je de teugels er aan wil laten zitten kan je ze ook door elkaar draaien en door 1 lus het keelriempje halen, zo zitten je teugels toch vast en kunnen ze moeilijker verschuiven.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:34

wij doe het ook altijd gewoon met een halstertje Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:26

SH-->RT-D, aangezien dit geen specifiek shetlanderprobleem is Knipoog

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:52

Haii,, Ik doe by men ijslander een shetje die springt ook Tong uitsteken Dat meisje ryd er wel gewoon zelf op... K denk dat het per shetje verschilt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:56

volgens mij bedoeld ze t systeem dubbele longe? met die longeersingel?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:00

Ik laat die van mij altijd met een halster springen.. Maar dat beest zit in het verkeerde lichaam.. haha.. Ze is zelf 80 cm.. En springt over 1 m/1.10m heen..

caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:20

Die van mij laat ik altijd aan de longe springen, met hoofdstel en singel etc. om.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:38

denk ook aan benen die in de teugels kunnen haken, zou die er echt afhalen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:06

Ik heb het van de week geprobeerd Lachen Gewoon hoofdstel om, dekje op en singel aan (eerst gewoon lekker dressuren (dubbel U??)) en dat ging prima!!

Edit: Zie profiel!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:39

polly_hvj schreef:
ik laat mijn verzorgshet altijd gewoon met een halstertje springen aan een touw maar dan moet je er zelf ook overheen:P

Zo doen wij het ook.

xRobiinnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:18

ik laat mijn shetlander altijd gewoon met hoofdstel om springen.

xRobiinnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:19

lailapri schreef:
denk ook aan benen die in de teugels kunnen haken, zou die er echt afhalen

idd Haha!