"Ontslofteugelen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

"Ontslofteugelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:57

Volgens mij heb ik een nieuw werkwoord verzonnen Clown

Omdat mijn paardje nogal koppig is en beenproblemen heeft waardoor ze het allemaal nogal lastig vind om aan te teugel te lopen, zijn we ooit met slofteugel gaan rijden (don't blame me, ik was toen 8 denk ik en mijn ouders wisten ook niet beter). Nu heb ik sinds een tijdje weer les (van Hub Houben) en eigenlijk gaat het steeds beter met het proberen zonder te rijden! Sinds een maandje rijd ik echt met mijn slofteugel "los", maar het probleem is dus dat ik haar er niet vanaf kan halen omdat als ze eenmaal "weg" is, ik haar niet meer terugkrijg en met een losse slofteugel kan ze dat niet... Als ik de slofteugel ervanaf haal, komt het erop neer dat ik alleen nog maar bezig ben met aan de teugel te rijden en ruzie te maken en geen enkele oefening meer kan rijden. Ik ben al een paar stapjes terug gegaan qua oefeningen rijden, maar op een gegeven moment gaat het tever Lachen

Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het ontslofteugelen Haha! of die goede tips hebben? Ik was zelf aan het denken om er misschien een tijdje een kortere martignaal op te doen, maar of dat zo'n goed idee is weet ik ook niet... Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Britt

Re: "Ontslofteugelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:58

Een thiedemann? Die dus alleen inwerkt op het moment dat het nodig is en dat je toch de tijd hebt om te werken aan de rest?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:01

dondeyne schreef:
Als ik de slofteugel ervanaf haal, komt het erop neer dat ik alleen nog maar bezig ben met aan de teugel te rijden en ruzie te maken en geen enkele oefening meer kan rijden.

Slofteugel eraf en lekker voorwaarst neerwaarst gaan rijden. Op een gegeven moment ben je zover dat je je paard wel wat meer op kan pakken.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:03

als je een paard rijd met hulpteugels is je paard niet goed... dat is mijn mening. heb het vroeger ook altijd gedaan maar je verkl**t je paard ermee... VIND IK!!!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:07

slof eraf en begin gewoon helemaal opnieuw. heb je je al is afgevraagd waarom je paard niet nageeflijk loopt? en als je 8 jara bent een slof eraan???? belachelijk!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:07

een thiedeman is een goede oplossing deze steeds iets losser doen dan een martingaal dat je gewoon het iedee hebt iets om te hebben want dat is het meestal. Dan zonder want dan blijkt dat je het toch zonder kunt

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:08

Gewoon dat ding er af halen. Je moet gewoon overnieuw beginnen dan, niet zovan alles afbouwen tot ie het zonder kan maar gewoon eraf en dan opbouwen zonder. Aangezien je dus al ver bent zeg je, haal jehet eraf. En als ie goed is aan je been en goed naar je hulpen luisterd dan is die ontspanning er ook zo weer hoor.

edit
je rijd ook wedstrijden las ik in je profiel, maar hoe kan het dan datje punen scoort als je zegt dat je zonder slof niet kunt rijden?Dan moet het dus niet zo heel erg slecht zijn. En inderdaad zoals hier beneden gezegd wordt, doorzetten doorzetten doorzetten en vooral van de hand AF rijden
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 14-11-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:10

MissPippin schreef:
slof eraf en begin gewoon helemaal opnieuw. heb je je al is afgevraagd waarom je paard niet nageeflijk loopt? en als je 8 jara bent een slof eraan???? belachelijk!!

Vind ik beetje een l*llige opmerking, ze vraagt om tips om juist die slofteugel eraf te halen, en dan reageer je zo, daar heeft ze niet echt wat aan..

Ik denk dat je 'm gewoon eraf moet halen, en doorzetten, doorzetten, doorzetten.. Succes!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:11

Het is makkelijk zeggen om je slofteugel eraf te halen. Ik heb mijn KWPN merrie nu 6 jaar waarvan ik nog maar 2 jaar zonder slof en wel rond kan rijden. Vaak zijn de paarden die op slof gereden wordt lastig in hun mond door het slofgebruik. Mijn merrie liep sterren te kijken zonder slof.

Tip: gewoon eraf halen en je erbij neerleggen dat in het begin het echt niet zal lukken je paardje perfect te rijden. Ga gevoel ontwikkelen en probeer je paard positief aan te moedigen om lekker door het lijf te gaan lopen. Ga zelf op een paard rijden dat wel makkelijk in de hand is dan weet je waar je naar opzoek moet. Ik zou iig niet overgaan op andere hulpteugels.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:18

Hitime schreef:
MissPippin schreef:

Vind ik beetje een l*llige opmerking, ze vraagt om tips om juist die slofteugel eraf te halen, en dan reageer je zo, daar heeft ze niet echt wat aan..

Ik denk dat je 'm gewoon eraf moet halen, en doorzetten, doorzetten, doorzetten.. Succes!

ja dat zeg ik toch slof eraf. maar zeg nou zelf. een KIND van 8 jaar met slofteugel rijden.....doe ff normaal man

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:20

Denk dat je gewoon rustig aan zonder slof moet gaan proberen te rijden en veel overgangen rijden, houd hem bezig, veel figuren rijden om je paard soepeler te maken. Probeer je paard vooral niet als je met slof rijd, hem alleen op slof te rijden! Houd je slof als uiterste nood en probeer het niet op te lossen door je paardje in de krul te trekken. Uiteindelijk zul je het toch 'zelf' moeten oplossen en is die slof er niet om al het werk voor je te doen.. Knipoog Probeer desnoods je slof (als hij al los hangt en je paard braaf is) er eens halverwege het rijden eraf te halen of een knoop in te leggen, en dit steeds verlengen door steeds langer zonder te gaan rijden en dus uiteindelijk helemaal zonder problemen zonder kan rijden.

Hopelijk kun je hier wat mee, en word ik nu niet gelijk aangevallen door half Bokt. Knipoog

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:21

MissPippin schreef:
ja dat zeg ik toch slof eraf. maar zeg nou zelf. een KIND van 8 jaar met slofteugel rijden.....doe ff normaal man

Ik denk dat zij op die leeftijd er ook nog niet veel over te zeggen had, als dat haar verteld werd toen. Dus je kunt het haar niet echt kwalijk nemen vind ik...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:23

Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gevraagd om commentaar op slofteugelgebruik of wat dan ook! Als ik zelf dacht dat het goed was om met een slofteugel te rijden was ik niet begonnen hem eraf te halen!

Maar om toch een antwoord te geven op de vraag (zoals ik in mijn beginpost ook al zei): mijn paard heeft beenproblemen. Het klopt dus inderdaad dat mijn paard niet helemaal 100% goed is, maar daar kan ik ook niks aan doen.

Thiedeman vind ik zelf niet zo fijn.. kun je toch niet mooi voorwaarts neerwaarts rijden en dat heeft ze wel echt nodig om te ontspannen! Voorwaarts neerwaarts doe ik wel al heel erg veel! Het is alleen zo frustrerend dat ze echt niet mijn hand op zoekt en dan kan ik wel gaan trekken maar we weten allemaal dat dat ook geen nut heeft Lachen Ze is dan wel prima voorwaarts en goed op de hulpen. Als ik haar met slofteugel rijd, is die gewoon de eerste 10 minuutjes nodig en kan ik hem erna helemaal losgooien en verder rijden..

@ Nellekeee: Ik rijd studentenwedstrijd en die rijd je met een ander paard Lachen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:25

Verder dankjulliewel voor de tips Lachen Ik probeer dus wel inderdaad al met mijn slof zo los mogelijk te rijden maar zoals ik hierboven ook zeg gaat dat dus prima na 10 minuten maar ervoor niet...
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 14-11-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:25

Oke luister, gebeurd is gebeurd. Ik ga niet zeuren over het vroeg gebruiken van een slof, je vraagt hoe je ervan af komt. Onze stalbaas heeft een gouden gezegde dat luidt: "Het enige wat een jong paard kan en begrijpt, is vooruit lopen.". Als het ware moet je jouw paard nu een beetje gaan behandelen als een jong paard. Je moet hem immers een heel andere manier van rijden aanleren, en dus eigenlijk overnieuw inrijden. Dus slof eraf, en alleen maar voooorwaarts. Denk nog even niet aan het aan de teugel, alleen maar voorwaarts, ALLES voorwaarts oplossen. Je paard niet meer stilzetten, maar vooruit oplossen. En gaat je paard er een keer vandoor, laat hem dan maar. Natuurlijk moet je je paard niet altijd zijn zin geven, maar je moet wel luisteren naar je paard. Onze stalhouder zegt altijd dat, als je paard wíl galoperen, laat dat hem dan maar eens doen. Maar als hij moe is en terug wil, ga jij net nog even een paar rondjes door. Dit is hoe hij het doet en hoe hij ons het leert, en ik moet zeggen, het werkt perfect...

Edit: Oja, wat ik nog wilde zeggen, ik zei dat als je paard wil galoperen, je dat hem moet laten doen. Dit geldt natuurlijk niet voor paarden die er altijd tussenuit naaien, paarden waarbij het gevaarlijk is of paarden die een slechte conditie hebben. Ook, áls je je paard laat galoperen wanneer hij het wil, zorg je wel dat jij die overgang maakt, en niet hij...
Laatst bijgewerkt door WildChild op 14-11-07 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:28

persoonlijk reed ik vroeger best fijn met de thiedeman kon alleen dan ontspannen en rustig rijden. Kan per persoon verschillen natuurlijk

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:29

Dat is iets waar ik de laatste tijd heel erg aan aan het werken ben Ja Maar het probleem is dus dat ze je je hand niet opzoekt voordat ik haar een paar minuten (met slofteugel) naar beneden heb gereden of ik moet gaan trekken.. En anders blijft zij vrolijk met haar hoofd in de lucht rondjes rennen (wat ze trouwens prachtig vindt Clown )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:32

is lastig die van mij heeft dat ook heel lang gedaan. ben nu wel al heel lang zonder hulpteugel aan het rijden maar begint nu pas zijn vruchten af te werpen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:33

Je zou bij de thiedeman de halsband eraf kunnen halen dan kun je wel voorwaarts/neerwaarts rijden.
En anders gewoon nog een tijd doorwerken met de losse slof. Rome is ook niet in 1 nacht gebouwd en soms heeft het even tijd nodig voor je de boel echt lekker los en bevestigd hebt.
Zou met een paard met fysieke klachten in ieder geval heel erg voorzichtig zijn met de boel er zomaar af te halen en opnieuw te beginnen omdat een andere manier van rijden soms te boel kan verslechteren.

Wel zou ik een keer met een goede kliniek overleggen om te kijken of ze iets kunnen doen om je paard makkelijker te laten bewegen. Misschien iets van voedingssupplementen of aangepast beslag. De nagevelijkheid wordt meestal wel een stuk beter als je paard makkelijk beweegt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:33

Geduld hebben. Eraf halen en gaan rijden. Ze komt vanzelf wel en zoekt vanzelf je hand wel op. Niet gaan trekken en zitten. Gewoon zo rijden zoals je ook zou doen als de slof er los aan hangt. Niet gefrustreerd raken. Er kan best een tijd erover heen gaan voordat ze je hand op zoekt. Dit is eigenlijk nieuw voor haar en moet ze leren. Ga overgangen rijden en schijnovergangen. Veel overgangen rijden.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:36

Speciaal beslag heeft ze al! Zijn heel veel klinieken met haar afgeweest.. bij Someren vonden ze dat we haar naar de slacht moesten brengen (letterlijk gezegd!) en toen zijn we nog naar Echt geweest en daar hebben ze ons aan een speciale smid geholpen en sindsdien loopt ze weer prachtig (los van de slof dan Knipoog )! Ze is intussen al 22, maar niemand op de manege gelooft ons als ik dat zeg Lachen

Ik kan pas vrijdag weer rijden maar dan zal ik de slofteugel er denk ik helemaal afhalen en gewoon heel hard doorzetten (en dat is moeilijk!!)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:40

geef het de tijd het komt ooit wel goed

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:41

En vooral niet bij 1 keer opgeven. Het is niet erg als het de eerste keren niet gaat zoals het hoort. Lekker veel overgangen en figuren rijden. Als jij actief bezig bent komt die voorkant vanzelf wel.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:41

Ik zal mijn best doen! Iedereen bedankt voor de tips iig Lachen

Het is alleen zo makkelijk om te zeggen als het niet lukt van ach ze is toch al 22 dus het maakt toch niet zoveel meer uit... Scheve mond

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:42

Ja en dat is het ook hte probleem. Doorzettings vermogen en geduls zijn sleutelwoorden, zondar gebeurt nooit iets