Bit indoen bij paard wat dit niet wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snowy2004

Bit indoen bij paard wat dit niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:15

Heeft iemand een tip om een bit in te doen bij een groot paard dat het bit niet aanneemt en zijn hoofd meteen in de lucht gooit.

Kapi_Dust

Re: Bit indoen bij paard wat dit niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:17

mijn paard heeft hetzelfde (maar is ook kopschuw). Ik zadel hem met halster om op (en haal daarna het halster ervan).
Wat je ook kan proberen is bv appelstroop op het bit doen, dan neemt hij hem misschien makkelijker in.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:17

Eerst zijn tanden eens nakijken, misschien heeft hij pijn in z'n mond. Als dat helemaal goed is -->
Je bit, samen met wat brokjes, op je hand leggen en aanbieden. Of het bit insmeren met appelstroop. Je paard moet het bit als iets prettigs gaan zien, dus beloon hem ook overdreven als hij hem wel aanneemt Lachen

Drastische oplossing: Bitloos gaan rijden Lachen

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:18

Iets lekkers bij het bit houden hebben we al geprobeerd, hij draait gewoon zijn hoofd weg zodra hij ziet dat het bit erbij zit.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:20

bit koken in water met grote hoeveelheid suiker!!
of idd met snoepjes. appelstroop plakt zo..
maar kijk wel even naar zijn gebit

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:20

Dat heb ik ook heel lang gehad, ik deed altijd de teugels achter zijn oren zodat hij zn hoofd moeilijker omhoog kan gooien, en inderdaad brokjes op ja hand erbij leggen, hele slimmerikken trappen er niet in en happen alleen razendsnel de snoepjes van je hand haha Tong uitsteken
Maar misschien kun je ook proberen je duim door de ring te steken van ermee achter in zn mond in zn tandvlees te duwen, dat helpt vaak ook wel aangezien je dan niet tegen de tanden stoot met het bit en het dus een stuk prettiger is.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:29

ja dit probleempje heb ik ook: wel is dit een jonge merrie maar ze wil het na 2 a 3 maanden niet aannemen. als ik het bitje voor houd en haar lippen opzij doe, knijpt ze haar tanden op elkaar en is er niks meer aan te doen. heb al gedaan met snoepjes maar daar taalt ze helemaal niet naar. mischien ga ik iid even met suiker koken ofzo.. ze loopt absoluut niet weg of haar hoofd omhoog maar wel d'r kaken op elkaar knijpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:31

als ze medish goed is, kan je ipv beneden bij de mondhoeken duwen , ook boven in het gehemelte kietelen.
Vind die van osn heerlijk (ook gewoon als we t in de wei doen)
dusja,, kan gelijk het bitje er wel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:34

Uiteraard zeker weten dat het gebit in orde is en het bit zelf past.

Wat je dan ook nog zou kunnen doen is aan 1 kant het bakstuk losmaken. Dan het hoofdstel aan doen, dan heb je meer ruimte achter de oren.
En dan voorzichtig het bit in de mond doen en het bakstuk vastmaken Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:39

als t niet medisch is, maar puur geen zin om t bit in doen: ik doe er honing of stroop op....dan happen ze m na 2 keer zo naar binnen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:40

I_S_L schreef:
ja dit probleempje heb ik ook: wel is dit een jonge merrie maar ze wil het na 2 a 3 maanden niet aannemen. als ik het bitje voor houd en haar lippen opzij doe, knijpt ze haar tanden op elkaar en is er niks meer aan te doen. heb al gedaan met snoepjes maar daar taalt ze helemaal niet naar. mischien ga ik iid even met suiker koken ofzo.. ze loopt absoluut niet weg of haar hoofd omhoog maar wel d'r kaken op elkaar knijpen.

Dit lijkt me toch een zeer duidelijke aanwijzing dat er een reden is dat ze het bit niet in wil doen.. Zoek de oorzaak op (rijstijl, passend bit, pijn aan tanden) en los het dan op...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:41

sim0ne: het hoeft geen oorzaak te hebben. Bij mij was er ook geen oorzaak.... maar is inmiddels wel opgelost.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:44

Kapi_Dust schreef:
sim0ne: het hoeft geen oorzaak te hebben. Bij mij was er ook geen oorzaak.... maar is inmiddels wel opgelost.

Dat kan ik me echt niet voorstellen hoor..

elzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:57

dit deed een paard op mijn manege ook altijd! alleen als je weg leip en na een tijdje weer trug kwam deed se weer normaal

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:01

Als t gebit in orde is dan is 't een kwestie van beleidt en geduld en lijmen met je paard.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:07

Paarden kunnen wel degelijk een voorkeur voor een bit hebben. Een aantal gaven je al aan te checken of het bit wel past. Ik weet niet waarmee je rijdt, maar misschien ligt het heel vervelend in de mond. Probeer eens wat andere bitten bijvoorbeel. Ik reed de mijne op dubbelgebroken en had problemen met optuigen, het stangbit hapt ze zelf naar binnen... Clown

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:51

Jana_en_Ik schreef:
Paarden kunnen wel degelijk een voorkeur voor een bit hebben. Een aantal gaven je al aan te checken of het bit wel past. Ik weet niet waarmee je rijdt, maar misschien ligt het heel vervelend in de mond. Probeer eens wat andere bitten bijvoorbeel. Ik reed de mijne op dubbelgebroken en had problemen met optuigen, het stangbit hapt ze zelf naar binnen... Clown

Kun je blij mee zijn als je je paard met stang moet rijden.....Dat is ons laatste redmiddl en dan nog liever niet..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:58

Roos pakt altijd het bit netjes aan.
Nu minder.
Blijkt dat ze hem koud vind.
Dus even lekker opwarmen kan ook helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:02

vivana schreef:
Jana_en_Ik schreef:

Kun je blij mee zijn als je je paard met stang moet rijden.....Dat is ons laatste redmiddl en dan nog liever niet..

Er bestaan ook ongebroken trensjes. Een ander mondstuk kan inderdaad helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:26

maar dat moet men ook ongebroken trens zeggen en niet stang, een stang heeft altijd scharen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:02

Ik rij wel degelijk op een stang. Daar reed ik haar vroeger buiten mee en binnen met een enkelgebroken trens. Het ging mij opvallen dat ze met de stang veel rustiger in haar hoofd bleef, het bit zonder vechten innam en fijner liep. Daarom dacht ik dat ze het enkelgebroken bit niet fijn vond. Ik heb toen inderdaad een dubbelgebroken bit geprobeerd, dus ja ik ben lichter gegaan! Alleen na een poosje was ik terug bij af... Ze wilde het bit niet meer innemen, gooide haar hoofd omlaag e.d. De tandarts heeft haar ook gecontrolleerd en er is niets in de mond mis. Als 'test' heb ik mijn stang weer eens geprobeerd en ik was verbluft. Ze hapte het bit zelf naar binnen, hield haar hoofd stil en liep de sterren van de hemel. Gevoelsmatig wil ik natuurlijk ook zo licht mogelijk, maar als je paard een duidelijk voorkeur lijkt aan te geven, wat moet je dan? Het dubbelgebroken maar opdwingen? Dan vind ik dat iedereen sowieso maar op het lichtst mogelijk bit moet gaan rijden omdat de rest allemaal scherper en dus niet fijn voor je paard is. Ik heb me er wel degelijk over verwonderd, zelfs een topic voor gehad hier, dat ze een (in onze perceptie) scherper bit fijner scheen te vinden.

* Overingens wil ik wel een ongebroken trens gaan proberen, maar dat is er nog niet ven gekomen. Ik zoek nog steeds naar het lichtste waar zij het fijnst op loopt, maar ik ga haar niet het lichtste opdringen omdat wij mensen dat bepalen. Vind ik niet meer dan fair tegenover haar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:51

stang is echt geen aanraden en valt ook totaal niet onder de vriendelijke bitten...
dat je ongebroken hebt geprobeerd is dan een stukje wat ik niet kan begrijpen....

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:58

vroeger deed mijn verzorgpaardje dit ook, maar dat was gewoon puur uitproberen. nu doet ze het in 1x (ik ben nu ook 4 jaar ouder) idd gewoon appelstroop of honing erop doen Ja

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:01

Oefen op het indoen. Wat ik daarmee bedoel is dat je, zodra het paard het bit in zijn mond neemt, je het er ook meteen weer uit haalt ipv snel zijn hoofdstel verder aan te doen en te gaan rijden. Door dat te herhalen zal hij het bit steeds makkelijker aannemen, en dan kun je het hoofdstel gewoon aandoen. Maar las dus enkele oefensessies in waarbij je het bit steeds in en uit doet. Als je paard door heeft dat als hij zijn mond opent, hij er sneller van af is, zal hij dit steeds makkelijker doen. Wat wil hij namelijk bereiken door zijn mond dicht te houden? Dat hij het bit niet in zijn mond krijgt. Dus hem dan belonen met een snoepje of een klopje op de hals, daar zit hij op dat moment echt niet op te wachten.

Als het echt een ramp is het bit er in te krijgen, stop dan direct zodra het één keer lukt. Bit erin, bit eruit, iets anders doen of hem met rust laten! Gaat het al wat beter dan kun je het een paar keer achtereen doen, maar hou steeds een half minuutje tussen je pogingen.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:49

Dat deed een pony op d emaneg eook vaak maar dan moest ej gewoon gedult hebben..