Trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:43

Ik ben benieuwd of jullie een vast trainingsschema hebben of iets wat er op lijkt iig Haha!
Vertel er ook bij wat voor paard je hebt en de leeftijd en in welke richting je traint.

Mijne is

Maandag: Dressuur, veel werken aan de overgangen. Voor het rijden 5 min longeren en 30 min rijden
Dinsdag: Niks
Woensdag: Les Dressuur 30 min
Donderdag: Stappen 20 min / niks
Vrijdag: Niks
Zaterdag: Longeren 30 min
Zondag: Varieert van niks/werk aan de hand/dressuur

Het is vooral best gevarieerd en luchtig nog. Voorheen afgelopen maand werkte hij zo'n 4 keer in de week waarvan ik 1 keer les had en 3 keer gewoon een half uur reed. Nu doe ik 1 keer les, 1 keer een half uur rijden, 1 keer longeren en 1 keer stappen doe/gewoon rijden.

Paard is een 3,5 jarige tinkerhengst die nu zo'n 2 maanden ohz is. Ik ben rustig aan aan het opbouwen en beide vooral nog veel leren. Dressuurgericht.

Lenneke_

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:27

Ik mis één heel belangrijk iets. Wat wil je bereiken?
Zonder doel is er niks zinnigs over dit schema te zeggen.

Daarbij, dit schema is voor een week. Ga je dit weken zo vol houden of ga je het om de week, om de twee weken, om de drie weken (??) aanpassen?
Ik kan niks opbouwends in jouw schema ontdekken.

Ik heb ook een schema, maar dat is veel te lang om hier neer te zetten. Ik heb hem per dag gemaakt van begin december tot half juni. Mijn doel is half juni een wedstrijd van 100 km te rijden, daar heb ik mijn schema op gebasseerd, daar werk ik met de training naar toe.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:22

Mijn doel is om hem gewoon beter aan mijn hulpen te krijgen, dit wil ik langzaam opbouwen. Hij moet netjes reageren op mijn been zit teugel stem en lichaamshulpen en ik werk daar gewoon eerst naartoe. Verder spiertjes en conditie opbouwen. Als dat lekker gaat is mijn doel, hem een B proefje netjes uit kunnen rijden.

Ik ga het schema aanpassen (qua tijd en dingen die erin staan) zodra ik merk dat hij verbeterd op een van de dingen of ik vind dat er iets anders voor in de plaats moet komen (tijdelijk kan ook) of als ik vind dat er iets bij moet komen. Of als ik iets qua tijd langer ga doen.

Dus vandaar dat ie voor een week is want misschien is ie over 1 of 2 weken wel weer anders.. Tong uitsteken

Thanx voor je reactie Haha!
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 06-11-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:23

BEH-->RT-D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:39

Nope, ik doe maar wat Haha! Ik rij ook geen wedstrijden, dat speelt wel mee denk ik. Ik probeer regelmatig af te wisselen met buitenrijden, dressuur en af en toe een sprongetje.
Ik wil haar graag soepel en in conditie houden. Ik rij ongeveer 3x in de week (soms ipv rijden longeren)

Oh ja en met Zafira maak ik 2x in de week een buitenritje. Ze is nog jong en met haar ben ik alleen bezig met conditie, ontspanning en gehoorzaamheid aan de hulpen.

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:00

Ik denk dat het schema van recreatie en wedstrijdruiters wel redelijk kan varieren. Ik ben eigenlijk een recreatieruiter die wedstrijden rijdt Clown Ik probeer met mijn rijden te bereiken dat mijn pony er dressuurmatig op vooruit gaat en toch plezier in het werk blijft houden.

Maandag: meestal rij ik even op maandag bij ons in de wei als dat mogelijk is. Dressuurmatig en een half uurtje
Dinsdag: Ik ga met mijn paard naar een bak bij ons in de buurt en we gaan 'hard' aan het werk dressuurmatig. Soms aan het einde draven we nog wat balkjes.
Woensdag: Rustdag
Donderdag: Les op de ponyclub: 1x per 2 weken springen en 1x per week dressuur
Vrijdag: Rustdag voor mijn pony of eventueel een buitenrit
Zaterdag: Of dressuurmatig aan de gang, of lekker een buitenrit maken.
Zondag: Rustdag.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:07

Heb geen trainingschema. Rij maximaal 3 of 4 dagen in de week. Soms rij ik wel eens minder en soms longeer ik. En als ik ga rijden verzin ik dan op dat moment wat ik ga doen of dressuur of een sprongetje maken enz. Heb ook gaan vaste dagen om te rijden of te longeren. Ik rij of longeer gewoon op de dag waar ik op dat moment zin in heb.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:43

Vind het goed dat je een doel heb gesteld waar je naar toe wilt werken, geeft motivatie.
Voor een jong paard is het denk ik wel voldoende wat training betreft, rustdagen ingebouwd zodat zijn lichaam kan herstellen wat belangrijk is. Variatie wat ook belangrijk is zodat het werk leuk blijft voor hem.
Bekijk voor jezelf wanneer je paard toe is aan de volgende stap en reageer daar op dan kom je er wel!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:22

@Jikke_love: wat mij opvalt aan je schema is dat je je paard een dag vrij geeft na de hard aan het werk training. Natuurlijk verschillen hier de meningen over, maar zelf ga ik straks (paard is nog onbeleerd) de dag na een harde werkdag juist een lichte training doen als 45 min aan de hand wandelen (ook stukken draven) of alleen met halster/kaptoom longeren. Reden is dat ik heb vernomen dat je het minst last van spierpijn krijgt wanneer je na een harde werkdag juist een lichte training gaat doen.

Zelf heb ik niet echt een schema op papier staan, maar wel een schema met wat ik wil gaan doen wanneer mijn paard zover is. Nu longeer ik om de dag (20 min. tot 1/2 uur) en stap ik altijd minimaal 10 minuten uit met wandelen langs de weg. Ter afwisseling ga ik soms ook ipv longeren 45 min aan de wandel. In het weekend ga ik altijd (naast om de dag wat doen) nog 1 dag 10/15 minuutjes wandelen met hem en mijn vriend en jonge pony.
Straks wil ik 2 keer per week gaan rijden á 20 minuutjes en dan nog 1 dag in de week longeren en/of wandelen. Wanneer ik een geldboompje heb gevonden wil ik hem ook voor de wagen beleren, zodat ik tzt nog meer kan varieren.

Wanneer hij oud genoeg is zou ik dan met het volgende kunnen variëren: 1x per week springen of voor de kar; 1x longeren of wandelen ; 2x dressuur (waarvan 1x les). Aangezien het voor de kar altijd een buitenrit zal worden, zal ik in die week geen buitenrit ohz maken, maar wel wanneer ik ga springen in die week en dus niet met de wagen naar buiten ga.
Natuurlijk is dit geen ijzeren wet, maar zo wil ik proberen variatie in de training te behouden en mijn paard dus ook werkwillig te houden. Een echt schema met welke dingen je wanneer bereikt wilt hebben kan goed werken, maar toch wil ik - zeker in het begin - mijn paard niet overbelasten om een schema te behalen en zal ik pas echte trainingsschema's op gaan stellen (als ik dat al ga doen) wanneer mijn paard wat ouder is en de basis er al goed in zit.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-11-07 10:38, in het totaal 4 keer bewerkt

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:26

waarom ga je niet lekker met hem wandelen of fietsen? Onbelast rechte lijnen lopen is heel erg goed + het versterkt de band

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:35

Mijn schema:

Maandag: 15 minuten van tevoren instappen, dan een uur les, beetje losmaken en als die loslaat is die klaar.. Dan weer 20 minuten uitstappen
Dinsdag: Aan de hand stappen/los in de bak.
Woensdag: 15 minuten van tevoren instappen, dan een uur les, beetje losmaken en als die loslaat is die klaar.. Dan weer 20 minuten uitstappen
Donderdag: 15 minuten van tevoren instappen, dan een uur les, echt aan het werk zetten, goed op achterbeen enzovoorts, alleen geen zijgangen. Doet die het, dan is die klaar.. Dan weer 20 minuten uitstappen
Vrijdag: Een half uur privéles, alle oefeningen meepakken, op het achterbeen zetten echt proefgericht trainen..
Zaterdag: Wedstrijd of aan de hand stappen/longeren
Zondag: Wedstrijd of aan de hand stappen/longeren

Trouwens, als ik vrijdag privéles heb, dan maak ik hem donderdags ook alleen los alleen iets harder werken.. We rijden Z2

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:58

zo dus MWM, jij rijd bijna alleen maar les en wedstrijden? Blond
waar is het zelf trainen?

Geen aanval, maar vind het persoonlijk wel fijn dat je je 'huiswerk' zelf even kan verwerken gedurende de week... Daar leer je imo ook van..

Mijn schema wisselt per week.. Hangt er ook een beetje vanaf hoe het gaat allemaal..

Ma: ong. kwartiertje loswerken, half uur prive les.
Di: Even een beetje narijden + wat puntjes uit de les mee nemen; ong half uurtje - 45 min Kan ook korter.
Wo: denk even aan de longe (evt met pessoa)
Do: even een beetje loswerken 20 min - 30 min
Vr: ong. kwartiertje loswerken, half uur prive les
Za: licht narijden 20 min-30 min.
Zo: concours

Als ik zaterdags concours heb, is zo. vrij. En soms door de weeks ook weleens een keertje. Of neem ik haar mee op een buitenritje.

We rijden Z1. Doel is: haar fit houden, trainen om haar extra soepel te maken en meer kracht te krijgen.

Jonge paard rijd ik om de dag ong 20 min. Maar ook gerust 2-3 dagen niet. Doel: het een en ander op een speelse manier bij brengen en zo af en toe een keertje mee naar les.

Oja, paarden komen ook af en toe in de wei, hangt ook een beetje van het weer en de wei af (met al die regen/storm etc --> blubber in de wei)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:00

Dag na de training vrij vind ik juist heel goed, maar dan niet op stal laten staan. Lekker de wei of paddock in

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:04

Ma: Dressuur
Di: Vrij
Wo: Dressuur
Do: Springen
Vrij: Priveles
Za: Groepsles
Zo: Buitenritje of wedstrijd

Maar het ligt allemaal natuurlijk aan het weer en als ik een dagje vroeg uit ben wil ik dan nog wel is gaan buitenrijden of springen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:04

Born2BCrazy schreef:
zo dus MWM, jij rijd bijna alleen maar les en wedstrijden? Blond
waar is het zelf trainen?

Geen aanval, maar vind het persoonlijk wel fijn dat je je 'huiswerk' zelf even kan verwerken gedurende de week... Daar leer je imo ook van..

Het huiswerk oefen ik in de lessen Knipoog maar wij hebben standaard 4 lessen bij het stalgeld.. Maar er staan bij ons rond de 100 paarden dus vaak is er bijna geen plek om voor jezelf te rijden op de tijden dat ik kan ivm werk en school.. Ik rijd hem op dinsdag wel eens voor mezelf, als het uitkomt met school, of soms zaterdag. Wedstrijden zijn maar 2 keer in de maand, vind ik meer dan genoeg Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:05

Sja ik ben niet echt consistent, maar meestal rijd ik toch even lichtjes na een zware training..

Aha mwm, dat verklaard een hoop.. 100 paarden is ook wel erg veel Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:06

Ja Knipoog Bovendien is het een stresskip die er niet tegenkan (thuis dan) als er paarden om hem heen draven en galoperen als hij nog moet stappen. Hij wil te graag werken, dus moet echt de rust opzoeken met hem..

Hoewel het beter gaat en ik al meer voor mezelf ga rijden.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:08

Ik heb niet echt een trainings schema, ik weet wat ik wil bereiken en elke dag probeer ik af te lezen aan mijn paard wat die dag het beste bij haar past.... Als ze al een beetje nukkig is ga ik geen moeilijke dingen vragen etc. Verder heeft ze minstens 1x in de week vrij, probeer ik ook leukere dingen te doen met haar zoals in het bos rijden etc.

Dus eigenlijk, standaard 1x in de week les, 1x in de week vrij, leukere dingen doen en 1x p.m wedstrijd

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:11

Mijn pony is herstellende van ziekte en daar is zijn schema nu op gebaseerd. Hij mag alleen stapwerk doen en kleine stukjes over het asfalt draven. Ik pas het schema per week aan, voor deze week is het:

MA: Vrijheidsdressuur en wat balkjes lopen.
DI: Vrij
WO: Longeren met bijzet.
DO: Vrij
VR: Stukje wandelen
ZA: Vrij
ZO: Longeren met bijzet.

Rijden kan nog niet, alles moet rustig opgebouwd worden. De ene week heeft hij 3 dagen vrij, de andere week 4, en zo bouwen we het rustig aan weer op.

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:17

Dat van mij wisseld nog wel eens, meestal longeer ik 10 minuutjes voor ik erop ga.

MA: Licht dressuurwerk/Vrij als we wedstrijd hebben gehad
DI: Dressuur met iemand erbij (niet echt les)
WO: Dressuur
DO: Dressuur/Longe
VR: Dressuur zelfde als dinsdag
ZA: Dressuur/Vrij
ZO: Wedstrijd/Dressuur/Springen

Zoals ik al zei het wisselt per hoe zij is, hoe ik ben. We zijn nu ook bezig met wat meer grondwerk en lekker tuttelen. Elke zondag doen we meestal wat anders, omdat ik dan gewoon alle tijd heb voor haar heb. Ik ben weer aan het kijken voor echte lessen Lachen Ik rij per dag echt 30 min, met loswerken, instappen en uitstappen erbij zit ik denk ik rond een uur Ja
Laatst bijgewerkt door _Denies op 07-11-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:18

Vanuit de trainingsleer voor mensen is het wel belangrijk om de dag na een intensieve training een lichte training erachter aan te doen.
Over trainingsleer met betrekking tot paarden is ook veel te vinden en is zeker de moeite waard om je in te verdiepen en om een goed onderbouwd trainingsschema te maken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:20

@Lovely1: heb je toevallig nog aanraders hierover? (boeken, internetsites?)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:27

Ik vind het nogal moeilijk om mijn schema's hier neer te zetten omdat ze nogal ingewikkeld zijn Clown
Net als Lenneke_ heb ik een schema van dag tot dag voor een langere periode.
Op dit moment zitten we in een rustige periode en werk ik veel dressuur matig en een paar buitenritjes. Ik rijd ongeveer 3 keer per week, en verder een klein meisje hobbelt en nog 2 keer op.
Dit is puur om haar beweging te geven en soepel te houden zodat ze straks in Januari ongeveer weer makkelijk in training komt voor de wedstrijden (samengestelde menwedstrijden, oftewel de marathon)
Vanaf januari plan ik al mijn wedstrijden en heb ik een compleet schema van januari t/m oktober voor elke dag wat te doen. Hier zit een flinke opbouw in (van januari t/m mei voornamelijk conditie opbouwen)
En na de eerste wedstrijden is het voornamelijk het bijhouden van conditie.

Mijn doel, tsjah zorgen dat ze klaar is voor een wedstrijd. Als ze niet klaar is start ik niet. Lachen

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:37

Ik heb geen vast trainingsschema. Aan het begin van de week bekijk ik wat ik deze week ga doen en hoe en of ik wedstrijd heb. Aan de hand daarvan train ik de paarden. Ik ben per paard ongeveer iets meer als een uur kwijt, van opzadelen tot afzadelen.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:33

Ik heb 2 verschillende weken. Deze wisselen zich omstebeurten af.
Week 1:
Maandag: dressuur: zijpassen, verzameling, uitstrekken,...
Dinsdag: Stapmolen (ook draven)
Woensdag: springles
Donderdag: Niks
Vrijdag: dressuur: overgangen, ontspanning, rechtrichten
Zaterdag: springen: houding, recht, juist landen, afstand
Zondag: Longeren (en wei)
Week 2:
Maandag: dressuur: oefenen op wat moeilijk gaat
Dinsdag: even loslaten
Woensdag: dressuur les
Donderdag: Niks
Zaterdag: springen: parcour
Zondag: longeren
Ik volg mijn trainingsschema niet altijd, als ik veel schoolwerk heb, het goed weer voor buiten te springen (mooi parcour) of te gaan wandelen, ...
Doel: Ik ga in de lente wedstrijden starten (springen) met mijn pony die toen ik hem een jaar geleden kocht met 4 benen tegelijk over een sprong sprong (haha). Ook optimale conditie geven en mooie spieren kweken (hij is nogal misserabel gebouwt)