Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:55

Oke, misschien iets te heftige stelling, maar hier had ik een kleine discussie over met iemand.

We hadden het er over dat een stapmolen handig is in gebruik. Ik zei dat ik het nogal makkelijk vind in gebruik. Waarom zou je niet even zelf je paard twintig minuten stappen aan de hand i.p.v in de molen zetten? Onbelast bewegen is natuurlijk goed,maar op welek manier?
Toen noemde zij als voorbeeld de (les)paarden van de Uni Diergeneeskunde. Zelfde geval als bijvoorbeeld een stal met handelspaarden.

Goed mijn mening:

Ik vind de stapmolen een leuke uitvinding. En zeker voor handelsstallen, manege's, kliniken enz. een goede uitkomst. Om toch de paarden de beweging te geven die ze nodig hebben, ondanks de beperkte tijd die de medewerkers hebben/krijgen.

Maar.. Bij particulieren vind ik het de gemakszucht in de hand werkend.
Ik heb het meegemaakt dat mensen een uur stapmolen zagen als vervanging van de beweging die het paard normaal kreeg en hun paard ook vrolijk de hele dag niet zagen. Is het nou zo moeilijk om naast dat uur rijden je paard nog aan de hand te stappen? Dit leverd toch een veel betere band op dan het dier in de stapmolen smijten. Daarnaast kan je de beweging zelf regulieren, harder stappen, langzaam, korte bochten, figuren en ziet hij nog wat van zijn omgeving. Voor paarden die de conditie op moeten bouwen, dat kan ook aan de hand of aan de longe gebeuren. En is meteen goed voor je eigen conditie Tong uitsteken

Maar goed, wat vinden jullie? Stel ik me aan, of wordt men tegenwoordig gewoon te lui/makkelijk?

skippy

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:57

hier is al een topic over gestart
niet precies hierover maar wel ongeveer

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:58

Owh, ik heb wel even gekeken met de zoekfunctie maar kon alleen het topic over instappen en uitstappen vinden. Ik bedoel net iets anders, hoewel de intentie hetzelfde is Knipoog

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:00

Ik vind het wel een goede uitvinding. Maar dan alleen als je die dag weinig tijd hebt, door je werk bv. dat je vraagt of ze hem s ochtend een half uurtje in de stapmolen laten. Je kunt dan zelf die dag dat je weinig tijd hebt iets minder doen dan normaal. Dus wat korter rijden of longeren, maar dat ie toch aan zn beweging is gekomen. Als je het red kwa tijd zou ik ook liever aan de hand stappen, goed voor je zelf en het paard ziet ook nog wat Knipoog Mensen die hun paard een uur per dag er in laten stappen en soms dan niet eens zelf wat mee gaan doen vind ik echt niet kunnen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:01

Ja maar sommige mensen moeten ook nog gewoon 40 uur werken, dan kan een stapmolen toch wel erg handig zijn Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:03

Tja ,paardje in de stapmolen, ondertussen stal mesten, scheelt een hoop tijd! Ik wou wel dat ik er eentje had! Maar niet echt betaalbaar voor mij..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:04

Stapmolens zijn er voor de ruiter,niet voor het paard.
Onzin dingen,voor luie ruiters die niet aan in of uitstappen willen doen.
(en als je 40 uur werkt moet je je afvragen of je wel een paard moet hebben als je hem vanwege tijdgebrek dan maar in de stapmolen stopt)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:05

Zo lekker kortzichtig :S dus omdat ik 40 uur werk zou ik geen paard mogen hebben volgens jou?

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:05

Ik denk dat het een beetje in het midden ligt. Zoals Prinslover zegt is het handig als je niet zoveel tijd hebt. Maar dan zijn er ook altijd weer de mensen die er misbruik van maken, door het paard alleen maar in de stapmolen te zetten en zelf lekker in de kantine gaan zitten babbelen (ik noem maar wat, niet dat iedereen dat doet).

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:07

Ik gebruik de stapmolen meestal als extra.
Of voor na het rijden als Xantha echt nat is en ik heb haar goed uitgestapt dan zet ik haar nog even in de molen om op te drogen. Haha!

Bij ons op stal worden de paarden voor je in de molen gezet, dit is dus extra beweging.

Kortom, ik ben er blij mee en zie het als extra'tje Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:07

Ik zou het vooral zien als hulpmiddel wanneer paarden herstellen van ziekte of blessure ofzo. Wij hebben thuis niet echt veel ruimte om lekker aan de hand te gaan stappen, dan wordt het toch gauw 'de bak op en neer'. Dan zou een stapmolen wel handig zijn. Maar verder ga ik er liever op zitten of longeren!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:10

Zelf vind ik het ook overbodig.
Net zoals TS zelf zegt: voor handelsstallen, trainings/sportstallen en dergelijke kan het handig zijn, maar voor de rest nee.

Daarnaast: de beste basisconditie krijgt een paard door gewoon hele dagen met leeftijdsgenootjes buiten te staan op een voldoende groot stuk land. En daar vind ik een groot van paardenliefhebbend Nederland te weinig rekening mee houden: met het feit dat een paard een kuddedier is dat ervoor gebouwd is om met soortgenoten te fourageren en niet om hele dagen op stal te staan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:11

sporter schreef:
Zo lekker kortzichtig :S dus omdat ik 40 uur werk zou ik geen paard mogen hebben volgens jou?
Nee,dat maak je er zelf van.
Ik schrijf dat je je moet afvragen of je wel een paard moet hebben als je uit tijdgebrek je paard in de stapmolen zet.
Als je al niet de tijd hebt om met je paard te wandelen,of te longeren,of in of uit te stappen dan heb je gewoon te weinig tijd voor je paard.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:11

Wat heeft de heledag op stal staan er mee te maken? Mijn paarden staan gewoon buiten hoor. Maar dat wil niet zegge dat ze niet ook aan de stapmolen komen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:15

Tinkerloos schreef:
sporter schreef:
Nee,dat maak je er zelf van.
Ik schrijf dat je je moet afvragen of je wel een paard moet hebben als je uit tijdgebrek je paard in de stapmolen zet.
Als je al niet de tijd hebt om met je paard te wandelen,of te longeren,of in of uit te stappen dan heb je gewoon te weinig tijd voor je paard.

Jij maakt ervan dat ik niet longeer of rij. Maar ik zal ik je eerlijk zeggen als ik s avonds thuis kom en ik daarna nog 2 paarden gereden heb en dus ook 2 stallen uitgemest dan heb ik geen tijd om ook nog eens een half uur met die beesten aan de hand te gaan stappen.
Overig staan ze gwn de rest van de dag op de wei

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:15

Ik heb over de molens een dubbel gevoel, natuurlijk is een reuze handig als jezelf je handen even vol hebt aan iets anders, stel dat je meerdere paarden hebt bijvoorbeeld. Alleen vraag ik mij af hoe leuk een paard zoiets vindt. Ik denk dat zij het veel leuker vinden aan de hand te lopen dan steeds een rondje in zo'n apparaat.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:19

tjah... ik denk dat als een paard per dag 45 min iets moet doen wat ie minder leuk vind dat hij het heel wat beter heeft dan ik

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:21

sporter schreef:
tjah... ik denk dat als een paard per dag 45 min iets moet doen wat ie minder leuk vind dat hij het heel wat beter heeft dan ik

Haha Haha! Ok, je hebt een punt, maar vind zelf eigenlijk niet dat je dat kunt vergelijken. Een paard kiest niet voor de molen, jij wel voor je baan (er even van uitgaand dat je het daarover had) Tong uitsteken

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:24

Ik kan me voorstellen dat het voor grote bedrijven fijn is om een stapmolen te hebben. Zelf vind ik het prettig om lekker met mijn pony/paard aan de hand te stappen.

Mijn fjord vind de stapmolen zelfs totaal niet leuk!!! De eerste keer snapte ze niet eens dat ze moest lopen en bleef ze met haar hoofd naar beneden staan en kreeg zo die spijlen over zich heen van de stapmolen die ondertussen draaide!! Toen de stroom erop gezet en toen snapte ze het natuurlijk wel. Maar ik merkte dat ze er niets aan vond...aan heel haar uitstraling. Ze leek zelfs een beetje beledigd! Toen ik haar eruit wilde halen de eerste keer...toen vloog ze er als een idioot uit! De tweede keer dat ik haar erin wilde zetten, wilde ze zelfs voor de ingang omdraaien! Ik heb haar er ook nooit meer ingezet hierna!
Denk ook dat ze is geschrokken van het stroom dat erop stond. Maar ik vond het gewoon zielig toen ze erin stond! Beetje off-topic verhaal Bloos

edit: typfouten weg gehaald
Laatst bijgewerkt door Oretha op 06-11-07 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:27

haha daar had ik het over ja. En ik snap wel dat dat niet helemaal het zelfde is. Maar.. we doen al zoveel om het de paarden naar wens te maken teminste daar ga ik van uit.
Weidegang goed voer, contact met soortgenoten enz enz als er dan 1 ding tussen zit waar ze minder blij van worden dan zeg ik : oliebol Happens Vork ( ik heb geen stroom op de stapmolen staan Tong uitsteken )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:28

volgens mijn dierenarts is een stapmolen juist goed voor je paard en voor zijn spieren.
ik vind het geen gemaks zucht maar een handig ding waar je je paard fijn in kan laten uitstappen zonder ruiter en ondertussen kun je al de spulletjes wegruimen en zijn voer klaarzetten ofzo.

ik sta ook op een prive stal waar geen manege paarden staan
en enkel prive paarden
ik vind het wel handig zo een ding alleen jammer dat ze zo duur zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:28

ik vind het ook voor particulieren een geweldige uitvinding! ik wou dat ik zo'n ding had...met 4 knollen (en tot voor kort nog 5) voor de hobby is tijd best wel een minpuntje...
Judje schreef:
Daarnaast: de beste basisconditie krijgt een paard door gewoon hele dagen met leeftijdsgenootjes buiten te staan op een voldoende groot stuk land. En daar vind ik een groot van paardenliefhebbend Nederland te weinig rekening mee houden: met het feit dat een paard een kuddedier is dat ervoor gebouwd is om met soortgenoten te fourageren en niet om hele dagen op stal te staan.

die van mij staan zomers dag en nacht buiten en dan zouden ze van mij ook niet in de stapmolen hoeven... maar in de winter als de wei minder begaanbaar is (we zitten op klei) lijkt me zo'n molen een fijne optie... paardjes krijgen een beetje gecontroleerde beweging terwijl ik stallen kan gaan mesten ofzo Haha!

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:33

Ik vind een molen van tijd tot tijd ontzettend handig, maar ben dan ook vreselijk lui Haha! .

Is het niet met alles zo dat je het niet moet overdrijven? Er wordt nu net gedaan of mensen die een molen gebruiken meteen geen tijd en aandacht meer aan hun paard spenderen, wat een onzin zeg! Het is vaak een extraatje dat in sommige gevallen ook echt een uitkomst kan zijn (zoals in mijn geval een geblesseerd paard...)

En ik merk aan mijn paard dan ook totaal niet dat ze het vervelend vindt, wij hebben op stal dan ook een vrij grote met veel bewegingsvrijheid per paard en een open zijkant, dus zooo geestdodend is het nou ook weer niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:40

voor mijn pony lijkt het mij echt fijn dat beestje extra beweging... ze is al een paar jaar met pensioen maar ze moet wel een beetje in conditie blijven Pling

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:15

Ik vind een stapmolen ook niets en idd als je 40 uur werkt en eigenlijk geen tijd hebt voor je paard dat je beter geen paard kan hebben misschien(zelfde vind ik met honden enz)

Heel vaak zie je dat ze een paard in de stapmolen zetten en in de kantine koffie gaan drinken , dan kun je toch beter die tijd lekker doorbrengen met je paard??

Eigenlijk vind ik het heel jammer dat er zo`n ding bestaat, geen tijd geen paard zou ik dan zeggen, hoe cru het ook klinkt.
Als je paard beweging nodig heeft, gooi hem in de wei of ga wandelen, doe iets leuks.

Een stapmolen is er dus idd voor de (luie) ruiter!!