[vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariis

[vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:29

Zoals jullie hoogswaarschijnlijk al aan de titel zien: Vinden jullie het fijn om met korte beugels te rijden? Ik heb het idee dat ik dan beter mijn paard onder controle kan houden en dat dan ik beter mijn benen stil kan houden.
Hou denken jullie hierover??

Groetjes Mariska

Thats_Me

Re: [vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:30

Ik rij liever ook met kortere beugels. Heb het idee dat ik dan steviger zit.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:31

korter is beter als te lang. vaak bij clinics moeten de meesten eerst de beugels wat korter maken.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:33

Ja ik weet het! Maar vinden jullie dat bij wedstrijden kort er minder mooi uitziet?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:33

Ik vind het niet zitten met korte beugels, rijd eerder te lang dan te kort.
Het onder controle houden van je paard ligt denk ik niet aan de lengte van je beugels evenals benen stil houden. Misschien moet je af en toe je beugels uitgooien zodat je wat zekerder word.
Maar aan de andere kant als jij lekker rijd zo prima toch.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:37

Ok bedankt vor je mening!

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:39

Ik vind het juist beter om met langere beugels te rijden!
Ik zit dan voor mijn gevoel beter en steviger in het zadel. Vooral omdat ik meer aan dressuur doe.
Maar ik denk dat dat gewoon iets is wat je voor jezelf moet bepalen...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:41

Ik rij graag met kortere beugels, omdat ik dan het idee heb dat ik wat steviger zit en meer steun heb. Dit komt ook door een knieblessure waardoor ik een wat onstabiele knie/onderbeen heb. Het paard dat ik momenteel rijd, heeft een springzadel en daardoor ziet het er niet lelijk uit, maar op een dressuurzadel vind ik het zelf niet mooi staan. Nou vind ik een diep dressuurzadel met dikke wrongen toch ook fijn steun geven en daardoor doe ik dan mijn beugels altijd wat langer.

Verder tijdens het trainen ook gewoon veel oefenen zonder beugels, zodat je wel echt op je zit rijdt en niet op je beugels, zeg maar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:43

Hangt er vanaf wat ik doe, met springen vind ik het wel prettig als ze wat korter zijn. Als ik buitenrij ook, dan kun je net wat makkelijker de onregelmatige passen opvangen. Dressuur in de bak heb ik ze wat langer, maar niet extreem.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:45

Ok:)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:45

Het is een fabeltje dat je met korte beugels steviger zit, je bent juist eerder je balans kwijt als er wat gebeurd.
Je moet ook niet te lang zitten maar meestal zitten mensen eerder te kort dan te lang. De knie mag nooit voor het zweetblad uitkomen en helaas zie je dat toch regelmatig in de praktijk wel gebeuren waardoor je niet correct kan zitten en daardoor ook niet correct kunt inwerken op je paard met je zit- en gewichtshulpen. Het lijkt of je je benen stiller kunt houden maar eigenlijk zet je ze min of meer vast/klem.

Een goede manier om te checken of je beugels te kort zijn is een poosje zonder beugels te rijden. Als je dan je beugels weer aandoet en ze zitten goed dan zijn op de juiste lengte, als ze te kort aanvoelen moet je voortaan toch een gaatje langer zitten.
Een beugel hangt op de juiste lengte als je hem aan kunt doen zonder je been te verleggen door enkelt je tenen iets omhoog te doen ( de beugel hoort dus eigenlijk iets boven je tenen te hangen bij de dressuur).

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:49

daniella74 schreef:
Een goede manier om te checken of je beugels te kort zijn is een poosje zonder beugels te rijden. Als je dan je beugels weer aandoet en ze zitten goed dan zijn op de juiste lengte, als ze te kort aanvoelen moet je voortaan toch een gaatje langer zitten.
Een beugel hangt op de juiste lengte als je hem aan kunt doen zonder je been te verleggen door enkelt je tenen iets omhoog te doen ( de beugel hoort dus eigenlijk iets boven je tenen te hangen bij de dressuur).

Dat is een goede tip! Ik heb laatst eens gekeken en toen ik mijn beugels uithad hingen ze dicht bij mijn voet ik kon ze zo weer in doen Lachen (vroeger had ik ze altijd heel erg kort Tong uitsteken )

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:57

daniella74 schreef:
Het is een fabeltje dat je met korte beugels steviger zit, je bent juist eerder je balans kwijt als er wat gebeurd.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik rijd altijd al met korte beugels en heb al regelmatig op een heftig stuiterend paard gezeten en ben er nog nooit afgeknikkerd. Dankzij mijn korte beugels, vind ik, want daardoor heb ik altijd steun en verlies ik ze minder snel.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:23

Ik ben het met Ukkieee eens:D

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:26

Tja, ik spreek uit slechts 25 jaar ervaring dus jullie zullen het ongetwijfeld beter weten.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:29

Ik denk dat het ook met de persoon zelf heeft te maken hoor;) En ik heb al 6 jaar ervaring en heb al op 100 verschillende paarden gereden en heb wel gemerkt de één met lange beugels fijner de ander met korte beugels fijner! Maar mijn voorkeur is korte beugels;)

Groetjes Mariska

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:32

Ik rij altijd met lange beugels Lachen Dan kan ik beter mijn zithulpen doorgeven. Met kortere beugels heb ik de neiging om te veel op de beugels te steunen waardoor ik bijna in m'n beugels sta.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:35

Mijn vuistregel voor beugels op de goede maat was:
Als je je benen laat hangen, moet je beugel tot die "knokkel" aan de binnenkant van je enkel komen.

Dat veel mensen zich steviger op hun paard voelen zitten met korte beugels komt volgens mij omdat ze te veel steun zoeken in de beugels. Het is beter om dan wat meer aan je zit te gaan werken...
Gouden tip: Ga eens zonder beugels rijden. Het verbetert je zit en houding enorm! Ook als je al een ervaren ruiter bent kan het geen kwaad om het eens te proberen.

Je kan de beugels ook kruislings over en voor het zadel hangen. Dan kun je bijvoorbeeld eerst 15 minuten inrijden zonder beugels en daarna weer met beugels gaan rijden. Ook dan zit je een stuk steviger op je paard!

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 04-11-07 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:38

Ok bedankt Sigrid hier heb ik zeker iets aan! Vooral met die knokkels. Ik zal zaterdag eens kijken of het helpt! Bedankt!

Groetjes Mariska

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:39

Mariis schreef:
Ok bedankt Sigrid hier heb ik zeker iets aan! Vooral met die knokkels. Ik zal zaterdag eens kijken of het helpt! Bedankt!

Groetjes Mariska

Sigrid zegt precies hetzelfde als ik Knipoog maar ik scheen er geen verstand van te hebben

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:40

Nou je drukt het anders behoorlijk anders uit maar als je het zo goed weet ga dan maar weer snel rijden he!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:42

Het principe blijft hetzelfde en wat moet ik weer snel rijden?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:42

lange beugels Ja ik vind dat je dan steviger zit dan met korte Knipoog te kort zit je boven je zadel! dus das echt niet stevig voor mij..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:44

Lange beugels, zowel op een spring- als dressuurzadel Lachen Met kortere beugels krijg ik vaak het idee dat m'n enkelbanden er bijna afscheuren omdat ik mn hakken dan voor mijn gevoel extreem uit moet drukken en naar binnen draaien.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:44

Korter zit wel steviger maar al van 1 gaatje echt te kort krijg ik enorme kramp in mijn kuiten hihi. Maar er valt natuurlijk wel zelf te bedenken wanneer iets té kort zit. bij mij verschilt het zelf per paard wat ik lekkerder vind zitten...