Learned Helplessness bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Learned Helplessness bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:46

Vanuit de psychologie is een fenomeen bekend dat "learned helplessness" heet ( http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness ).

Als ik nu kijk naar enkele discussies die momenteel lopen op Bokt en naar trainingsmethodes die toegepast worden dan denk ik dat met een aantal methodes het paard in een toestand van "learned helplessness" wordt gebracht. Enig verzet heeft geen enkele zin, het paard lijkt 'getemd', maar wat er eigenlijk gebeurd is dat het paard zich volkomen af sluit van de omgeving.

Vraag is dan ook in hoeverre een paard in een dergelijke situatie nog iets kan opnemen/leren/zich kan ontwikkelen. Ik denk namelijk dat enige training bij een paard dat in een dergelijke toestand is totaal geen enkel nut heeft.

Liever een open paard dat nadenkt over het gevraagde dan een doodse robot die het maar over zich heen laat komen.

Overigens kan 'afsluiten' voor sommige paarden in sommige situaties ook heel prima werken. Als ik kijk naar mn eigen paard bij de paardentandarts bijvoorbeeld: hij vindt het niet leuk, hij sluit zich volkomen af en ondergaat het gelaten (maw: niet reageren, dan is het sneller voorbij). In dit geval een effectieve strategie.

jasmijn78

Re: Learned Helplessness bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:06

Apple schreef:
Als ik nu kijk naar enkele discussies die momenteel lopen op Bokt en naar trainingsmethodes die toegepast worden dan denk ik dat met een aantal methodes het paard in een toestand van "learned helplessness" wordt gebracht.

Ik denk dat het niet zo zeer met de trainingsmethode an sich te maken heeft, maar eerder met de de wijze waarop de ruiter met de trainingsmethode omgaat. Om learned helplessness te voorkomen moet je een paard altijd een uitweg geven. Bijvoorbeeld trekken en schoppen tegelijk heeft totaal geen zin. (even cru gezegd) Als je een paard flink been geeft moet je hem ook toestaan naar voren te gaan, hem dus een uitweg geven. Alleen dan leert hij dat been geven voorwaarts betekent. Anders zal hij niet begrijpen wat je bedoelt. Op het moment dat een paard doet wat je wil, moet je direct belonen en de druk (van teugel, zit en/of been) laten afvloeien. Dan leert het paard; he als ik zus of zo doe raak ik van die druk af en als ik het niet doe wordt de druk opgevoerd of volgt er iets vervelends. Elke dag consequent en op dezelfde wijze toepassen resulteert in een paard dat meedenkt.

Om dit te realiseren moet je als ruiter over snelle reflexen beschikken. Ik heb gelezen als je een paard niet binnen 3 seconde beloont voor de gewenste reactie dat hij dan niet weet waar die beloning voor is. Snelle reflexen kun je als ruiter deels leren en is deels aanleg. Sommige zullen dat dus nooit leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:23

Even een abbo genomen, erg interessant onderwerp dit. Ja

Ik heb dit fenomeen ook teruggezien bij manege-paarden.
Er is in onze buurt een manege, waar ik persoonlijk niet al te positief over ben, daar loopt ook zo'n paard rond. het dier is geestelijk doodgemaakt. Er zit geen sprankje leven meer in die ogen. Verdrietig Erg triest.

Het is ook niet raar. Bij protest krijgt ie een tik, hij heeft geen andere keuze dan wat er gebeurt maar allemaal over zich heen te laten komen. Dit paard krijgt geen uitweg, de (beginnende) ruiters wordt niet geleerd dat protest betekent dat zij iets verkeerd doen, maar dat het paard "stout" is.
Dus ipv de "schuldige" (de ruiter) aan te pakken of het als leermogelijkheid te gebruiken voor de ruiter, wordt het protest van het paard aangepakt.
En zo wordt dat paard in een toestand van learned helplessness gebracht. Boos!

Ik geloof niet dat maneges op zich een verkeerd iets zijn. Ik geloof wel dat het te maken heeft met de visie van de eigenaars en de lesgevers. Zie je het paard als een levend dier, met gevoel, of als een middel om geld te verdienen? Ik geloof dat daar het verschil in zit. Ja

Op de ene manege zijn de paarden vrolijker en levendiger als op de andere manege, terwijl vrijwel alle manegepaarden zo'n 3 uur per dag moeten werken.
Ik weet niet of het met de een of andere methode te maken heeft, maar ik geloof wel dat het veel met het "paardengevoel" (of zoals Parelli het noemt "savvy" ) te maken heeft van de ruiter.
En juist op dat punt kunnen veel ruiters en trainers een hoop leren, zowel professioneel als amateurs. Lachen

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:52

Apple schreef:
Vraag is dan ook in hoeverre een paard in een dergelijke situatie nog iets kan opnemen/leren/zich kan ontwikkelen. Ik denk namelijk dat enige training bij een paard dat in een dergelijke toestand is totaal geen enkel nut heeft.

Ik denk dat dit juist het doel is van de huidige rollkur methode; het paard 'leert' dat het niets anders kan dan zich onderwerpen aan de ruiter en te doen wat gevraagd wordt, ongeacht of het uit balans is, zich ongemakkelijk voelt of ergens blokkeerd is, het kan tenslotte geen kant meer op als het met stang en trens met de neus op de borst gereden wordt.

Pagina 5 Dr. McLean over learned helpnessless;

http://www.dressageco.com/DressageCompa ... ollkur.pdf ,

en een artikel hierover van Ulrike Thiel;

http://www.hippocampus-nl.com/index.php ... ent_id=315 .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:58

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:02

Bedoel je zoals bij join-up binnen een afgesloten ruimte? Waarbij je het paard als het ware dwingt om zich te onderwerpen, omdat het anders maar eeuwig doorgaat?

Erg vervelende experimenten trouwens, die gedaan zijn om 'learned helplessness' te onderzoeken, brr... Maar ik denk dat dit zeker vaak voorkomt bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 01-11-07 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:03

ik weet het niet precies waarom hij dat vindt, join up is trouwens van monty roberts. Ik dacht dat nevzrovov het vier fasen systeem van parelli niks vindt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:09

Join-up is idd Monty Roberts en hoewel daar andere dingen over te zeggen zijn krijg je daar geen learned helplessness door.

Nevzrovov vind het 4 fasen systeem van Parelli inderdaad niets aangezien je als paard snel leert dat je geen enkele keuze hebt *want anders.......Whoosh! * . De keuze voor het paard is dan gewoon te doen wat de Parelli-er vraagt. Of dit learned helplessness is? Denk het niet, er is immers nog steeds een positieve keuze (en in de kudde werkt het ook).

Geloof dat de voorbeelden trappen/trekken, extreme rollkur, slechte manege, het idee wel benaderen. En wat er nu loopt op WN, over het opbinden van paarden. Je brengt dan paarden in een situatie waar in ze letterlijk geen kant op kunnen en uiteindelijk als enige mogelijkheid nog maar hebben zich afsluiten en het ondergaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:12

wij hebben een paard dat vroeger op een manege stond. Mensen konden alleen met een zweep de box in. Tegenwoordig staat ze altijd buiten en wordt ze vriendelijk behandeld, maar als je haar een tik geeft omdat ze op buitenrit in d'r achteruit gaat ofzo, dan gaat ze meteen in de modus 'oh ok, dit is weer de hel, zie je wel, mensen slaan mij verrot ik wist het wel' sluit zich volkomen af soms en is dan niet meer bereikbaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:14

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld, dat paard heeft zich dat als overlevingsstrategie aangeleerd Lachen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:40

dubbel
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 01-11-07 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:43

jasmijn78 schreef:
ZKD schreef:
Ik denk dat dit juist het doel is van de huidige rollkur methode; het paard 'leert' dat het niets anders kan dan zich onderwerpen aan de ruiter en te doen wat gevraagd wordt, ongeacht of het uit balans is, zich ongemakkelijk voelt of ergens blokkeerd is, het kan tenslotte geen kant meer op als het met stang en trens met de neus op de borst gereden wordt.
.

Ik weet zeker dat dit niet het doel van Rollkur, of liever gezegd LDR is wanneer de methode door een ruiter met gevoel wordt toegepast. Dus wanneer de methode verantwoord wordt toegepast. Zoals ik al zei denk ik dat de traningsmethode an sich niet het belangrijkste is, maar wel hoe de ruiter dit toepast.

Een goede ruiter zal aanvoelen wanneer zijn paard zich ongemakkelijk voelt, uit balans raakt of blokkeert en daar in zijn traning rekening mee houden. Stress staat goed leren in de weg, dat geldt voor mensen maar ook voor paarden. Wat heb je aan LDR als de ontspanning en takt daarbij verloren gaan? Niets dus. Dan wordt LDR een doel op zich en is het geen trainingsmethode meer.

LDR is niet bedoelt om het paard te onderwerpen of te breken. Dan moet je meer denken aan die western opbind-methode vind ik. LDR is bedoelt om het paard te gymnasticeren, niets meer niets minder.

Overigens is het jammer dat er meteen de relatie met rollkur of LDR weer wordt gelegd. Learned helpnesses wordt door slechte ruiters verzorzaakt of zij nu LDR, klassiek, western of weet ik veel wat rijden. LDR kan zijn onstaan door verkeerd toegepast LDR, maar niet alle paarden hulpeloos zijn zijn (verkeerd) LDR getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:26

Ik zat ook onmiddelijk aan het topic over het opbinden te denken idd. Geloof dat dat ook een goed voorbeeld is.

Maar om even terug te komen op extreem LDR: welke uitweg heeft het paard dan, als het met de kin op de borst gereden wordt? Het kan protesteren, maar dat heeft in de meeste gevallen een tik en nog harder trekken tot gevolg...
lijkt me dan ook learned helplessness.

Ik moet er wel even bijzeggen dat het me dan niet gaat om een bepaalde methode (afgezien van opbinden dan, omdat er geen ruiter aanwezig is en het paard dus niet losgelaten kán worden, er IS in dat geval geen uitweg, ik vind dat ultieme dwang).

Een manege is op zich niet verkeerd. Wel hangt er veel af van de "savvy" van eigenaars, lesgevers, en de methode van lesgeven. Ik gaf eerder een voorbeeld, waarin er imo geen enkele sprake is van wat voor paardengevoel dan ook, niet bij de eigenaar, niet bij de lesgevers, en er wordt zo de lesklanten ook geen paardengevoel aangeleerd.
Die paarden zijn bijna allemaal in een toestand van "Learned Helplessness".
Die zullen niet meer protesteren, ze lopen lijdzaam hun rondjes met weggedrukte ruggen, met God-weet hoeveel pijn....
@ Arabesk: ik heb er aan zitten denken om dat paard te kopen en hem een gelukkig leven op de wei te geven, samen met soortgenoten... helaas heb ik het geld er niet voor. Ben blij om te horen dat jij wel zoiets gedaan hebt. Hoe is het nu met het paard? Hoe ging het, vanaf dat ze bij jullie kwam?
(mag ook via pb, hoor, aangezien dat een beetje offtopic zou gaan)

Ik ken ook een manege waar de paarden best happy zijn, er goed uitzien, veel buiten komen, en als een lesklant klaagt over een bokkend, of trekkend paard, de lesgever vertelt dat "je dat dan wss zelf uitgelokt hebt" en de klant aanbiedt te helpen in te zien waar het door komt, en te helpen. Ik kom er grag, de sfeer is altijd goed, en de mensen houden van de paarden.

Ook LDR hoeft niet verkeerd te zijn, mits het zonder geruk en getrek gebeurt, en het paard niet langer dan een paar minuten diep gereden wordt. (vind persoonlijk niet dat LDR ook maar IETS toevoegt aan welke methode ook, gebruik het dus niet).
Ik wijs de methode dus niet af. Ik heb wèl een probleem met mensen die protest van een paard willen onderdrukken met hulpteugels, en sporen en zwepen, onder het mom van: had ie maar geen paard moeten worden, of: hij moet gewoon luisteren.... Het protest is er niet voor niets, lijkt me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:12

het paardje is eerst terecht gekomen bij een andere bokker, voordat arno8 (mijn vriend) haar kocht. Daar is ze al erg opgeknapt, maar ze had een hekel aan mensen. Eerst beet ze ook met opstijgen, maar mbv clickertraining doet ze dat nu niet meer. We stegen heel voorzichtig op en elke keer kreeg ze een snoepje. Zodat 'opstijgen' langzaam iets prettigs voor haar werd en niet langer meer een manegeles lang met rukken plukken en slaan zou worden. Ze wordt nu ook zonder bit gereden.

Ze vindt buitenrijden nu zelfs een klein beetje leuk, in de duinen gaat ze best hard. Toch wil ze altijd graag naar huis en gaat dan ook echt als een speer. Gelukkig keert ze nooit meer om, en ze gaat ook niet meer in staking.

Jammer genoeg knuffelt ze nog steeds niet echt met andere paarden. Ze lijkt niet goed te weten hoe dat moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:20

Fijn om te horen Ja
Denk dat ze nu wel gelukkiger is. Tof dat ze bij jullie terecht is gekomen Ja
Vraag me alleen af, hoe je dat knuffelen zou moeten stimuleren... zou wel heel goed zijn als ze dat sociale contact ook heeft...

maar we gaan erg offtopic... Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:29

mwah het is niet zo offtopic het is een concreet voorbeeld van een paard dat aangeleerd hulpeloos is geworden (gemaakt door mensen). Tsja, dat is heel lastig hoe ze dat moet leren. Ze staat in elk geval wel altijd met een maatje, mijn paard. Die is wel heel erg dol op haar. Hij brult het hele dorp bijelkaar als ik even een blokje om ga met haar alleen. Clown
Ze staan vaak in elkaars buurt te grazen. Maar groomen heb ik ze nog nooit zien doen.

Pling misschien dat we nog eens kunnen proberen met clickeren dat ze een snoepje krijgt als ze mijn paard aanraakt met haar snuit.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:36

Yamcha schreef:
Ik weet niet of het met de een of andere methode te maken heeft, maar ik geloof wel dat het veel met het "paardengevoel" (of zoals Parelli het noemt "savvy" ) te maken heeft van de ruiter.
En juist op dat punt kunnen veel ruiters en trainers een hoop leren, zowel professioneel als amateurs. Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb eigenlijk pas sinds een jaar op een echt goede manier les en merk dat ik op dit stukje nog ontzettend veel moet leren. Het learned helplessness had ik vroeger nooit opgemerkt, wist niet eens dat het bestond. Nu ik me er wel van bewust ben moet ik nog steeds moeite doen om niet in m'n oude fouten terug te vallen, maar ik ga mijn paarden steeds beter begrijpen en ik kan er ook steeds beter mee omgaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:39

@ Arabesk: Probeer dat eens idd. Het lijkt me een erg goed idee, ik begrijp dat ze goed reageert op de clicker. Erg leuk ook dat je paard zo gek is op haar, dat zal voor haar een positieve stimulans zijn om weer een beetje "paard" te worden Lachen
Ik ben het met je eens dat dit paard hulpeloos (imo kapot) is gemaakt door mensen. Het is verschrikkelijk dat dat soort dingen nog altijd gebeuren.

Bromfiets: Goed nieuws!! Er is heel veel te leren... niet iedereen is een natuurtalent, wel iedereen kan leren om een dier te begrijpen... er veel van houden, en kritisch naar jezelf durven zijn is een goede basis ervoor...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:55

Dat is waar. Ik heb 12 jaar lang geleerd dat een paard altijd moet luisteren, protest werd idd de kop in gedrukt met hulpteugels en scherpe bitten. Ik heb zelfs een aantal jonge dieren op die manier ingereden, nu heb ik daar eigenlijk spijt van, maar toen wist ik niet beter.

Het was tijdens de eerste les van mijn huidige instructrice dat ze vroeg wat ik nou eigenlijk op dat paard zat te doen en ik geen antwoord kon geven. Ik deed een actie , maar kreeg een andere reactie en ik kon niet uitleggen waarom. Teruggaan naar de theoretische basis heeft me erg geholpen om m'n paarden beter te begrijpen. Lachen

(bewijst trouwens dat je op een "paardenopleiding" niks zinnigs leert Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:58

Klopt. Ik heb ook geen hoge pet op van Deurne, of de ORUN.

Savvy is blijkbaar niet iets wat je daar leert, en ik vind het het belangrijkste ingrediënt als je met paarden om wilt gaan. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:50

Een overdaad aan ''liefde'' kan dit ook in de hand werken. Het paard reageert nergens op en lijkt tevreden.

Eigenlijk alles wat niet ''natuurlijk'' is kan een paard hiertoe leiden.

Een beetje gezond verstand is voldoende om je paard goed te houden en te rijden.

Voor het echt snappen wat een paard bedoelt komt wel wat gevoel bij kijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:06

Yamcha schreef:
Maar om even terug te komen op extreem LDR: welke uitweg heeft het paard dan, als het met de kin op de borst gereden wordt?

Tsja, dat is aan de ruiter. Vaak zie je dat ruiters die LDR goed toepassen continu in lengte diepte en rondheid varieren en echt niet een uur lang met de kin op de borst rondscheuren. Dus dan is er zeker een uitweg. De uitweg kun je ook zien in de vorm van ontspanning, beloning, verminderen/af laten vloeien van druk. Of een paard nu LDR loopt of in de oprichting met de neus op de loodlijn maakt op zich niet uit zolang het paard daarbij ontspannen en los door het lijf loopt. En om dat te realiseren, dat vraagt om ruitergevoel. Geen enkele hoofd/halshouding mag met dwang/geweld gerealiseerd worden. Maar dat zien tegenstanders wellicht niet. Je kunt een paard ook in de oprichting dwingen zonder uitweg. Kijk bijvoorbeeld naar tuigpaarden die met een opzetteugel lopen. Zij worden feitelijk zo gewongen in de oprichting, met zo'n teugel is er dan ook geen uitweg. Ook een dressuurruiter kan de kop erop trekken, zogenaamd in de oprichting, en verder geen uitweg bieden. Dus mensen; focus je in deze discusie nu niet meteen op LDR, want LH kan dus in alle takken, met vele methoden worden veroorzaakt. Het is dus maar hoe je te toepast.

LDR is natuurlijk een actueel onderwerp, maar het is te makkelijk en te kortzichtig om LDR aan te wijzen als DE oorzaak van LH.

Yamcha schreef:
(vind persoonlijk niet dat LDR ook maar IETS toevoegt aan welke methode ook, gebruik het dus niet).

Je moet ook over verschrikkelijk veel gevoel en een hoge africhtingsgraad beschikken om deze methode goed en verantwoord toe te passen en daar dan dus de voordelen van te kunnen ervaren. Om bijvoorbeeld een L proef goed af te kunnen leggen heb je nog niet de lenigheid en kracht nodig die nodig is om een GP proef succesvol af te leggen. Sjef Janssen zegt niet voor niets 'dont try this at home'. Hun bekijken ook per paard of en in hoeverre ze dat toepassen en passen het pas toe bij de oudere/verdergevorderde paarden. Als mens wordt je ook niet leniger als je in een spagaat wordt gedwongen, terwijl het voor een topturner dagelijkse kost is en die er wel de voordelen van ervaart.

Yamcha schreef:
Ik heb wèl een probleem met mensen die protest van een paard willen onderdrukken met hulpteugels, en sporen en zwepen, onder het mom van: had ie maar geen paard moeten worden, of: hij moet gewoon luisteren.... Het protest is er niet voor niets, lijkt me.

Voor hulpmiddelen geldt hetzelfde; mits goed en verantwoord en met gevoel toegepast kan het voordelen opleveren. Over overdadig/verkeerd gebruik van deze middelen hoeven we niet te discussieren. Ik heb nog nooit een bokker horen zeggen: ik ben voor het slaan van een paard zonder reden.

Overigens denk ik niet dat veel mensen bewust het paard willen onderdrukken. Het probleem ligt in onwetendheid. Veel mensen kunnen reacties van een paard (nog) niet goed interpreteren en nemen daarom de verkeerde beslissingen. Soms is het ook heel moeilijk te beoordelen waar een bepaalde reactie door wordt veroorzaakt. Dus je kunt wel afgeven op mensen die die middelen verkeerd gebruiken, maar je schiet er niks mee op. Hoeveel ruiters zullen dat nu echt bewust alleen maar doen om hun paard te treiteren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:05

Ik denk inderdaad dat veel paardenleed voortkomt uit onwetendheid en niet zozeer uit moedwillig een paard in zo'n positie brengen. Mensen weten vaak niet beter.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:32

Apple schreef:
Ik denk inderdaad dat veel paardenleed voortkomt uit onwetendheid en niet zozeer uit moedwillig een paard in zo'n positie brengen. Mensen weten vaak niet beter.

Vergeet het karakter niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:54

jasmijn78 schreef:
Yamcha schreef:
Maar om even terug te komen op extreem LDR: welke uitweg heeft het paard dan, als het met de kin op de borst gereden wordt?

Tsja, dat is aan de ruiter. Vaak zie je dat ruiters die LDR goed toepassen continu in lengte diepte en rondheid varieren en echt niet een uur lang met de kin op de borst rondscheuren. Dus dan is er zeker een uitweg. De uitweg kun je ook zien in de vorm van ontspanning, beloning, verminderen/af laten vloeien van druk. Of een paard nu LDR loopt of in de oprichting met de neus op de loodlijn maakt op zich niet uit zolang het paard daarbij ontspannen en los door het lijf loopt. En om dat te realiseren, dat vraagt om ruitergevoel. Geen enkele hoofd/halshouding mag met dwang/geweld gerealiseerd worden. Maar dat zien tegenstanders wellicht niet. Je kunt een paard ook in de oprichting dwingen zonder uitweg. Kijk bijvoorbeeld naar tuigpaarden die met een opzetteugel lopen. Zij worden feitelijk zo gewongen in de oprichting, met zo'n teugel is er dan ook geen uitweg. Ook een dressuurruiter kan de kop erop trekken, zogenaamd in de oprichting, en verder geen uitweg bieden. Dus mensen; focus je in deze discusie nu niet meteen op LDR, want LH kan dus in alle takken, met vele methoden worden veroorzaakt. Het is dus maar hoe je te toepast.

LDR is natuurlijk een actueel onderwerp, maar het is te makkelijk en te kortzichtig om LDR aan te wijzen als DE oorzaak van LH.

Ik bedoelde eigenlijk: welke uitweg heeft het paard als het met de kin op de borst getrokken wordt, een uur lang, eventueel met behulp van slof, e.d.?
Het lijkt mij dat verkeerd uitgevoerde LDR, op een ruwe manier en zonder uitweg te bieden wel degelijk tot een toestand van LH leidt.
Ik begrijp uit je antwoord dat je dat met me eens bent Knipoog
Natuurlijk is LDR als het met een hoop ruitergevoel uitgevoerd wordt onschadelijk.

jasmijn78 schreef:
Yamcha schreef:
(vind persoonlijk niet dat LDR ook maar IETS toevoegt aan welke methode ook, gebruik het dus niet).

Je moet ook over verschrikkelijk veel gevoel en een hoge africhtingsgraad beschikken om deze methode goed en verantwoord toe te passen en daar dan dus de voordelen van te kunnen ervaren. Om bijvoorbeeld een L proef goed af te kunnen leggen heb je nog niet de lenigheid en kracht nodig die nodig is om een GP proef succesvol af te leggen. Sjef Janssen zegt niet voor niets 'dont try this at home'. Hun bekijken ook per paard of en in hoeverre ze dat toepassen en passen het pas toe bij de oudere/verdergevorderde paarden. Als mens wordt je ook niet leniger als je in een spagaat wordt gedwongen, terwijl het voor een topturner dagelijkse kost is en die er wel de voordelen van ervaart.

Voor mij voegt zoiets niets toe idd. Maar dat is persoonlijk. Ik ben er geen fan van.
Wil het ook niet afwijzen, maar het is niet iets wat in mijn rijstijl past.
Ik geloof wel dat een Anky dat ruitergevoel wel heeft, en ik geloof dat het bij een topsportpaard als Salinero nuttig kan zijn.

jasmijn78 schreef:
Yamcha schreef:
Ik heb wèl een probleem met mensen die protest van een paard willen onderdrukken met hulpteugels, en sporen en zwepen, onder het mom van: had ie maar geen paard moeten worden, of: hij moet gewoon luisteren.... Het protest is er niet voor niets, lijkt me.

Voor hulpmiddelen geldt hetzelfde; mits goed en verantwoord en met gevoel toegepast kan het voordelen opleveren. Over overdadig/verkeerd gebruik van deze middelen hoeven we niet te discussieren. Ik heb nog nooit een bokker horen zeggen: ik ben voor het slaan van een paard zonder reden.

Overigens denk ik niet dat veel mensen bewust het paard willen onderdrukken. Het probleem ligt in onwetendheid. Veel mensen kunnen reacties van een paard (nog) niet goed interpreteren en nemen daarom de verkeerde beslissingen. Soms is het ook heel moeilijk te beoordelen waar een bepaalde reactie door wordt veroorzaakt. Dus je kunt wel afgeven op mensen die die middelen verkeerd gebruiken, maar je schiet er niks mee op. Hoeveel ruiters zullen dat nu echt bewust alleen maar doen om hun paard te treiteren?

Ik geloof ook niet dat het meeste moedwillig gebeurt.
Ik geloof WEL dat er nog heel veel educatie nodig is. Toen ik begon met rijden, moest je je sporen verdienen, tegenwoordig zie ik iedere gek met klapperende onderbenen toch met sporen rijden.... dat heeft veel te maken met de kwaliteit van instructie, maar ook met de klant, die graag van alles wil, maar nog niet kan.
Instructeurs hebben dan imo de verantwoording om hun leerlingen daarop te wijzen en er eerlijk over zijn. En dan zijn er genoeg ruiters, die, op het moment dat ze beseffen wat het een en ander met het paard doet, zéér gemotiveerd zijn om op een andere manier verder te gaan.
Veel instructeurs DENKEN dat hun klanten weg zullen lopen als ze eerlijke kritiek krijgen. In werkelijkheid gebeurt dit in de meeste gevallen helemaal niet, wat wegloopt zijn de rotte appels, die winst belangrijker vinden dan hun paarden, maar die wilde je toch al niet hebben.
De meeste paardenliefhebbers willen het beste voor hun paard, maar weten niet hoe. Die mensen zijn heel blij als ze eerlijke informatie krijgen, en meestal ook wel bereid om naar hun eigen aandeel in de problemen te kijken.